Nedávno po druhý raz navštívil Lunik IX. V minulosti si prešiel aj ďalšie východoslovenské obce obývané Rómami. Doktor MARK PAYNE pracuje na univerzite v Sheffielde, v meste, kde je silná rómska komunita z východného Slovenska. V miestnych školách skúma integráciu rómskych detí zo Slovenska. V rozhovore pre Korzár popísal, ako vyzerá štvrť, ktorú obývajú rómske rodiny, kde zvyčajne pracujú a aký život v anglickom meste vedú.
Prečo ste prišli do Košíc a navštívili Lunik IX?
– Som akademik z univerzity v Sheffielde, skúmal som a pracoval som s Rómami v Sheffielde. Ako súčasť môjho výskumu som prišiel na Slovensko navštíviť lokality, odkiaľ Rómovia pochádzajú, najmä dediny západne od Prešova a tiež Lunik IX. Toto bola moja druhá návšteva Luniku IX, bol som tu aj v roku 2015. Po oba razy som navštívil materskú škôlku, prešiel sa po všetkých častiach sídliska vrátane Mašličkova. Musím povedať, že Košice sú krásne mesto, ale aj popri tom všetkom tu máte Lunik IX, jednu časť, ktorá zdá sa, že nefunguje, ako by mala. Ako je už známe, niektoré staré bloky sa pomaly rozpadli, hromadí sa tam množstvo odpadu a ukazuje sa, že životné podmienky, práca a životné príležitosti sú pre Rómov úbohé. Tak ako na mnohých miestach obývaných Rómami, aj Lunik IX je marginalizovaný, mimo hlavného mestského okruhu, obsluhovaný autobusovou dopravou, ale inak segregovaný. Áno, je tam mnoho pozitívneho – základná škola, nová bytovka, je tam dobre prosperujúce komunitné centrum a aktívna participácia mimovládnych organizácií. Niektoré aspekty Lunika IX sú však totálne neakceptovateľné.
Aké problémy máte s rómskym obyvateľstvom v Sheffielde?
– Publikovalo sa niekoľko problémov opisujúcich hluk a hromadenie odpadkov na uliciach. Raz tam platil policajný zákaz vychádzania počas večerov, aby sa vyriešil problém s hlukom a ľuďmi zhromažďujúcimi sa v uliciach, to bola najzávažnejšia udalosť. V súčasnosti je relatívne pokoj a zatiaľ čo ešte stále existuje problém v súvislosti s odpadom, a to čiastočne v dôsledku vyprázdňovania smetiakov každé dva týždne namiesto týždenného obdobia a čiastočne kvôli nelegálnemu vyhadzovaniu väčších kusov namiesto ich zbavenia sa prostredníctvom na to určených kanálov, Rómovia a ich spoluobčania spolu dobre vychádzajú a spoločne existujú. Jedna zaujímavá vec je, že pre niektorých obyvateľov Sheffieldu sú slovenskí Rómovia jednoducho nazývaní Slováci, nie sú vnímaní ako Rómovia.
Z ktorých častí Slovenska prišli Rómovia do Sheffieldu?
– “Sheffieldskí” Rómovia prišli najmä z územia západne od Prešova, z vidieckych obcí spišského regiónu, prvé obce boli Bystrany a Žehra a neskôr dediny Richnava, Poráč, Rudňany, Spišský Štvrtok, Spišské Vlachy a tiež Lunik IX, ale títo sa často usadzujú v Derby, južne od Sheffieldu.
Čo robia Rómovia vo vašom meste?
– Slovenskí Rómovia prišli do Anglicka kvôli práci, dobrým školám, lepšiemu životnému štandardu a životným príležitostiam. Boli “pritlačení” odísť zo Slovenska pre nedostatok práce a oni sami často hovoria, že tiež pre nedostatok dobrého vzdelávania. O svojej marginalizácii na Slovensku hovoria zriedka. V skutočnosti je úplne zrejmé, že slovenskí Rómovia sú pyšní na ich rodnú krajinu a veľkej časti z nich chýbajú ich dediny a život na Slovensku. V Sheffielde pracujú na rôznych pracovných pozíciách, žijú pomerne bežným rodinným životom. Do Sheffieldu sa presťahovali celé rodiny, takže máme starých rodičov, synov, dcéry a ich deti žijúcich na rovnakej ulici. Zatiaľ čo otcovia pracujú, matky zostávajú doma a starajú sa o deti, deti chodia do školy a potom sa spolu často hrajú na uliciach. Veľa rómskych rodín má silné náboženské cítenie a chodievajú do kostolov. Stručne povedané, je to pomerne podobný život ako na Slovensku, ale príjmy z práce spolu s akýmikoľvek ďalšími sociálnymi výhodami pre bývanie, deti, zdravotné problémy a tak ďalej, znamená, že celkovo je životná úroveň vyššia. Mnohé rodiny posielajú peniaze späť na Slovensko na zlepšenie domácností, kľúčovým príkladom je dedina Bystrany.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári