Korzár logo Korzár Košice
Piatok, 22. september, 2017 | Meniny má Móric

Argument o náhlom odchode vodičov nesedí s číslami dopravného podniku

Vytiahli chorých, dovolenky i kurz.

Kde sa stratili vodiči? DPMK najprv zdôrazňoval, že až 62 vodičov odišlo. Teraz zas prízvukuje, že je veľa práceneschopných.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Cestujúci v košickej MHD pocítia vo štvrtok po prvýkrát na vlastnej koži razantné zníženie autobusových spojov na niektorých linkách.

Ako sme už informovali, Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zavádza počas celého júna tzv. osobitný predprázdninový režim, ktorý zdôvodnil akútnym nedostatkom vodičov autobusov.

V bližšie nešpecifikovanom „poslednom období“ ukončilo podľa neho pracovný pomer až 62 vodičov (16 percent).

V kombinácii s väčším počtom práceneschopných nastali podľa dopravcu každodenné problémy s výpravou vozidiel.

Vodičov je toľko, ako bolo aj vlani

Vysvetlenie obmedzovania spojov nesedí s vyjadreniami ani oficiálnymi číslami samotného dopravného podniku.

V stredu sme od mesta získali informáciu, že k 1. júnu má DPMK 404 vodičov autobusov.

Vo výročnej správe dopravcu za rok 2016 sme našli údaj, že vlani zabezpečoval dopravnú činnosť so 403 vodičmi.

Čiže oproti súčasnému stavu ich mal ešte o jedného menej.

Ak by sme do „posledného obdobia“ zahrnuli aj rok 2015, tak podľa výročnej správy disponoval vtedy 426 vodičmi.

Je to iba o 22 viac ako v súčasnosti.

Vtedy boli obmedzenia v doprave pre obnovu električkových tratí oveľa drastickejšie ako teraz. Aspoň to v apríli tvrdilo mesto Korzáru, keď sme sa pýtali, či neuvažuje o kompenzáciách pre cestujúcich v MHD.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Škrtanie v dopravnom podniku je drastické: Z 15 liniek šestina spojov

Odkiaľ sa vzali noví vodiči, nevedno

Viceprimátora a zároveň člena predstavenstva DPMK Martina Petruška (Smer) sme v stredu požiadali o vysvetlenie rozporov medzi obhajobou redukcie spojov a oficiálnymi číslami DPMK.

Zopakoval, že za posledné obdobie ukončilo pracovný pomer 16 percent vodičov. Aj to, že na trhu práce nie sú takmer žiadni a záujem o túto prácu prejaví priemerne jeden človek mesačne.

„Podľa organizačnej štruktúry DPMK je pre plynulý chod MHD potrebných 426 vodičov, dopravnému podniku teda chýba 22,“ konštatoval viceprimátor.

S vysvetlením, ako je možné, že v “poslednom období“ odišlo 62 vodičov, záujem o prácu prejavil iba jeden človek mesačne, ale je ich opäť rovnaký počet ako v roku 2016, nás odkázal na DPMK.

Jeho hovorkyňa Michaela Karaffová reagovala, že platí to, čo je uvedené v tlačovej správe. Informácie z nej sú totožné s vyjadrením Petruška.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pre nedostatok vodičov v Košiciach od júna obmedzia mestskú dopravu

Teraz zdôrazňujú množstvo práceneschopných

Na rozdiel od predchádzajúcich tlačových správ prišli „s ďalšou vecou, ktorá nie je na prvý pohľad zrejmá“, a to sú vodiči, ktorí sú dlhodobo práceneschopní – v stave vodičov (404) síce evidovaní sú, ale reálne nejazdia.

„Takýchto vodičov má DPMK momentálne 12. Ak ich prirátame k 22 chýbajúcim vodičom, reálny podstav je 34,“ pokračoval viceprimátor vo výpočtoch.

K tomu je podľa neho nutné prirátať aj vodičov, ktorí sú krátkodobo práceneschopní, alebo ošetrujú člena rodiny – v máji to bolo 40 vodičov autobusov.

„Podstav 74 vodičov je dostatočným dôvodom na to, aby bol zredukovaný počet spojov a nie je za tým potrebné hľadať žiadne iné príčiny,“ zdôraznil.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Dopravný podnik škrtol v Košiciach 46 autobusových spojov

Petruško: „Od DPMK je to veľmi korektný krok“

Mesto a DPMK použili ako ďalší argument na zdôvodnenie nedostatku šoférov aj dovolenkové obdobie.

„Počas neho chce takmer každý zo 404 vodičov čerpať dva týždne dovolenky,“ dozvedeli sme sa od viceprimátora.

Pripomenul, že rovnaký dôvod – nedostatok vodičov – zredukoval počet spojov aj v roku 2008, takže nejde o nové riešenie, iba východisko z tejto situácie.

„Zavedenie osobitného predprázdninového režimu MHD považujeme zo strany DPMK za veľmi korektný krok voči cestujúcej verejnosti. Keďže nie je schopný vypraviť určený počet spojov, pristúpil k redukcii spojov a zverejnil dôvod, prečo tak musel urobiť. Počet spojov v obmedzenom režime DPMK garantuje,“ uzavrel Petruško.

Karaffová doplnila, že od júna bude za volantom autobusov týždenne chýbať ďalších 25 – 30 vodičov, ktorí podľa zákona musia absolvovať každých 5 rokov kurz pravidelného výcviku. Ten sa podľa nej predtým nerobil, začalo sa s ním od septembra 2016.

K tomu, kde všade v tejto vážnej situácii DPMK inzeroval, že prijme vodičov, uviedla:

„Zverejnil informáciu na stránke DPMK v sekcii pracovné ponuky, v sekcii tlačové správy, taktiež sme mali letáky v každom dopravnom prostriedku dvakrát a novinári mali k dispozícii tlačovú správu.“

Informovala tiež, že priemerný mesačný plat vodiča autobusu za obdobie január – apríl bol 951 eur v hrubom.

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Neprehliadnite tiež

Súdny dvor EÚ zamietol odvolanie eurokomisie ku kauze Frucona

Spor sa týka odpustenia dlhov košickej firmy daňovým úradom. Vraj to bolo v poriadku.

Pozrite si tatranské končiare, pokryté čerstvým snehom

Výrazné ochladenie a zrážky priniesli prvé výraznejšie sneženie tejto zimy.

Po kolízii so srnou pri Humennom zahynul mladý motorkár

Po páde utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol.

V pešej zóne im povolili štyri autá. Dorazilo ich trinásť

Z Hlavnej si organizátor promo večierka urobil parkovisko vozidiel Renaultu a Tempusu.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad

Fico zvažuje aj prijatie nového ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 892
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 945
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 064
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 372
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 983
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 896
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 839
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 776
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 774
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 147

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop