Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KOŠICE. Na viac, no niekedy skôr menej odbornú debatu sa v pondelok počas rokovania zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) zvrtla informácia o aktuálnom stave rekonštrukcie mosta cez vodnú nádrž Ružín.
Najpotešiteľnejším zistením pre ťažko skúšaných motoristov najmä zo všetkých košických okresov, Gelnice a Spišskej Novej Vsi isto bude, že najneskôr do konca roka by most mal byť opäť v prevádzke.
O jeho rekonštrukciu sa postará za 1,65 milióna eur bratislavská spoločnosť Strabag.
Priame rokovacie konanie nastalo podľa Ondreja Bernáta na základe pokynu predsedu KSK Zdenka Trebuľu (Smer).
„Most havaroval. A my sme chceli, aby sa čo najskôr vrátil do prevádzkyschopného stavu,“ ozrejmil svoje rozhodnutie župan.
Víťaz prevezme most už tento týždeň
Kraj oslovil štyri veľké stavebné firmy, ktoré mali skúsenosti so stavbou mostov a to Inžinierske stavby Košice, Eurovia Košice, Strabag a Skanska.
Posledne menovaná firma sa však kvôli iným zákazkám rozhodla nezúčastniť verejného obstarávania.
Cenové ponuky na Správu ciest KSK tak poslali len prvé tri spomínané firmy.
Po trojmesačnej kontrole správnosti takéhoto postupu napokon Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) odobril postup KSK a po podpise zmluvy by víťazná firma mala ešte tento týždeň prevziať stavenisko.
„Sme radi, že to takto dopadlo, lebo napr. ÚVO v Prešove neakceptoval metódu priameho rokovacieho konania pri verejnom obstarávaní na dostavbu 'malého ochvatu' medzi ZVL a odbočkou na Škultétyho ulicu pri Športovej hale. V našom prípade ale skonštatovali, že naozaj išlo o dôvody na vyhlásenie mimoriadnej dopravnej situácie. Aj kvôli tomu dúfame, že sa nám tie termíny podarí aj trochu skrátiť. Dodávateľ nám prisľúbil, že to zrekonštruuje počas predĺžených zmien a jeho zamestnanci tam budú pracovať aj počas víkendov a sviatkov,“ skonštatoval riaditeľ Úradu KSK Ondrej Bernát.

Návrh na posúdenie odborníkmi neakceptovali
V rozprave sa poslanec Igor Jutka (Šport do Košíc a na Východ) pýtal, či sa v prácach na tomto 50-ročnom moste budú robiť aj rekonštrukcie pilierov, mostovky, nájazdových častí alebo pôjde len o čiastkovú opravu.
Zdôraznil, že hoci nemá námietky voči plánovanej oprave, most podľa jeho slov bude z dlhodobého hľadiska potrebovať komplexnú rekonštrukciu.
Jeho pozmeňovací návrh, aby KSK dal posúdiť schválené projekčné riešenie rekonštrukcie mosta odborníkom z univerzít v Bratislave alebo Žiliny však našiel pochopenie len u tucta z 52 prítomných poslancov.
Podľa Trebuľu by to bolo zbytočné, keďže sa tak už stalo u odborníkov na Stavebnej fakulte Technickej univerzity.

Bernát: Za haváriou je konštrukčná chyba
„Príčinou havárie bola konštrukčná chyba, ktorá sa stala ešte pred 50 rokmi počas jeho výstavby. Chýbajú tam nosné oceľové laná v spodnej časti konštrukcie, čím došlo k oslabeniu horných lán a pohybu celej jeho konštrukcie. Víťazné riešenie v podstate odstraňuje tento konštrukčný nedostatok a oceľové laná sa natiahnu aj v spodnej časti konštrukcie. V najbližšom čase tam ešte plánujeme získať vzorky podložia pod piliermi, a potom sa ukáže, či je ho potrebné spevniť. Piliere sú zdeformované len do 4 mm, čo je ešte v rámci normy. Po geologickom prieskume zistíme, či je potrebná aj ďalšia sanácia pilierov,“ uviedol Bernát.
Nezávislého poslanca Rastislava Trnku zaujímalo, akú záručnú dobu na most poskytne víťazná firma.
Podľa šéfa Správy ciest KSK Zoltána Bartoša to určite nebude až 30 rokov ako to odznelo v rozprave, no zdôraznil, že zo strany Strabagu budú vyžadovať štandardné záručné podmienky. Jasnejšie to bude po utorkovom podpise zmluvy.

Opravovať začnú aj „náhradné“ trasy
Dobrou správou pre motoristov je aj to, že KSK v priebehu tohto týždňa začne riešiť aj zosuvy pôdy na dvoch úsekoch oficiálnej obchádzkovej trasy Obišovce – Ruské Pekľany a takisto sa budú rozširovať aj pruhy na náhradnej ceste medzi Zlatníkom a Opátkou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári