Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana
Nájdete nás na webe
AKTUALIZOVANÉ 19:11

Elektrobusy: Poslanci idú schváliť bianco šek

Koľko zo sedem miliónov pôjde na autobusy a koľko na elektrobusy, DPMK neprezradil.

Elektrobus. DPMK ich má dovedna štrnásť. Podľa rámcovej zmluvy môže nakúpiť ešte 21.(Zdroj: DPMK)

KOŠICE. Poslanci budú na pondelkovom mestskom zastupiteľstve schvaľovať predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok na nákup vysokoenvironmentálnych nízkopodlažných autobusov (vrátane elektrobusov) v maximálnej výške sedem miliónov eur bez DPH.

Článok pokračuje pod video reklamou

Výzva na predkladanie žiadostí sa iba pripravuje

Žiadateľom o eurofondy bude Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý má prispieť 5 percentami (maximálne 350-tisíc eur).

Podľa predloženého návrhu, vypracovaného dopravným podnikom, už pripravuje ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka výzvu na predkladanie žiadostí v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) 2014 – 2020.

Nakúpiť sa majú 11-metrové elektrobusy a dieselové nízkopodlažné kĺbové autobusy dĺžky minimálne 18 metrov s motorom s emisným štandardom EURO 6.

DPMK za ne plánuje vyradiť primeraný počet autobusov obstaraných v rokoch 2003 – 2007 (v súčasnosti ich prevádzkuje 50).

Idú hlasovať, ale presne nevedia, čo sa kúpi

V materiáli chýbajú konkrétne informácie, koľko elektrobusov a koľko autobusov by sa malo nakúpiť.

„Keďže ešte nie je zverejnená výzva na nákup autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Chceli sme tiež vedieť, aké konkrétne autobusy sa budú vyraďovať.

„Keďže nepoznáme podmienky obstarávania nových autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať. Bude záležať na type elektrobusov, aké porovnateľné autobusy budú môcť nahradiť,“ konštatovala Karaffová napriek tomu, že sa majú obstarať 11-metrové elektrobusy.

Teda presne tie, aké už má DPMK od firmy SOR Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T.

Poslanci budú teda schvaľovať niečo, o čom majú iba obmedzené informácie.

Ak to odobria bez stanovenia počtov alebo aspoň pomeru medzi autobusmi a elektrobusmi, nedá sa vylúčiť ani to, že by sa za celých sedem miliónov nakúpili iba elektrobusy, resp. len symbolicky nejaký-ten autobus.

Zatiaľ sa obstaralo na základe rámcovej zmluvy z roku 2015 medzi DPMK a SOR-om z 30 elektrobusov iba deväť a 21 ešte stále zostalo v hre.

Jeden vyšiel na 420-tisíc eur, takže za 7 miliónov by sa pri drobnej úprave ceny dalo získať až 17 nových.

Prečítajte si tiež: Košickí mestskí poslanci budú schvaľovať predaj akcií Kositu

Elektrobus najazdí zlomok toho, čo autobus

Diskutabilné je aj to, či masívny nákup elektrobusov naozaj prispel k zníženiu emisií v Košiciach, čím argumentuje DPMK.

Podľa údajov, poskytnutých Korzáru dopravcom, najazdí 14 elektrobusov za rok okolo 250-tisíc kilometrov, kým zhruba porovnateľný počet trolejbusov zvládol v roku 2013 vyše 1,2 milióna – takmer päťkrát viac.

Rozdiel museli vykryť predovšetkým naftové vozidlá.

„Tieto údaje sa nedajú porovnávať. Máme nosné linky, ktoré vzhľadom na počet cestujúcich potrebujú 18-metrové autobusy (napr. linky 71 a 72), a na obslužné linky kapacitne postačujú autobusy do 12 metrov. Momentálne DPMK nasadzuje elektrobusy na obslužných linkách, pokiaľ však v blízkej budúcnosti bude možnosť vyššej ekologizácie nosných liniek, budeme sa touto možnosťou zaoberať,“ komentovala hovorkyňa dopravcu.

Podľa informácií, ktoré sa nám podarilo získať v nedeľu, prejdú košické elektrobusy ročne od 9 977 do vyše 25-tisíc kilometrov.

Vyplýva to z porovnania najazdených kilometrov medzi dvoma technickými kontrolami.

Náš zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že štandardné autobusy zvládnu ročne tri- až štyrikrát viac.

„Fakt veľmi ekonomická investícia,“ zaironizoval na adresu elektrobusov.

Klasický naftový autobus s dĺžkou 12 metrov získal pritom DPMK iba za 180-tisíc eur.

Za cenu jedného elektrobusu sa teda dajú v pohode obstarať dva.

Zbaví sa DPMK najmä plynových autobusov?

Nie je ani známe, aké autobusy z rokov 2003 – 2007 sa budú po avizovanom nákupe vyraďovať.

Do úvahy teda prichádzajú napríklad aj 12-metrové plynové Tedomy (je ich 19).

Na zlepšenie životného prostredia by to malo v ich prípade takmer nulový efekt, keďže by išlo o výmenu kus za kus s tým, že elektrobus je pre svoj obmedzený dojazd oveľa menej efektívny.

Do úvahy by mohli prichádzať aj naftové Solarisy Urbino 12 (tri kusy), či Urbino 15 (28).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 802
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 308
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 137
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 456
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 027
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 984
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 560
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 219
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 802
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 034

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Neprehliadnite tiež

Dekan leteckej fakulty o nákupe stíhačiek: Je to zahmlievané rúškom utajenia

Ministerstvo ignorovalo odborníkov z košickej univerzity.

Pamätník Kuciaka a jeho priateľky z centra Košíc záhadne zmizol

O tom, kto a prečo ho zlikvidoval, nevedia aktivisti, knižnica ani magistrát.

Marihuanu pestoval vo veľkom, chcel zachrániť dom pred exekúciou

Gečan predával drogy, dostal takmer sedem rokov.

V Starej Ľubovni testujú novinku, plastové priechody pre chodcov

Krompašania na zebry osádzajú LED svietidlá.

Tatran Prešov si konkrétne ciele stanoví po šiestom kole

Počas stavby štadióna bude aj trénovať mimo domova.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop