Korzár logo Korzár Košice

Elektrobusy: Poslanci idú schváliť bianco šek

Koľko zo sedem miliónov pôjde na autobusy a koľko na elektrobusy, DPMK neprezradil.

Elektrobus. DPMK ich má dovedna štrnásť. Podľa rámcovej zmluvy môže nakúpiť ešte 21.Elektrobus. DPMK ich má dovedna štrnásť. Podľa rámcovej zmluvy môže nakúpiť ešte 21. (Zdroj: DPMK)

KOŠICE. Poslanci budú na pondelkovom mestskom zastupiteľstve schvaľovať predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok na nákup vysokoenvironmentálnych nízkopodlažných autobusov (vrátane elektrobusov) v maximálnej výške sedem miliónov eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výzva na predkladanie žiadostí sa iba pripravuje

Žiadateľom o eurofondy bude Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý má prispieť 5 percentami (maximálne 350-tisíc eur).

Podľa predloženého návrhu, vypracovaného dopravným podnikom, už pripravuje ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka výzvu na predkladanie žiadostí v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) 2014 – 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Nakúpiť sa majú 11-metrové elektrobusy a dieselové nízkopodlažné kĺbové autobusy dĺžky minimálne 18 metrov s motorom s emisným štandardom EURO 6.

DPMK za ne plánuje vyradiť primeraný počet autobusov obstaraných v rokoch 2003 – 2007 (v súčasnosti ich prevádzkuje 50).

Idú hlasovať, ale presne nevedia, čo sa kúpi

V materiáli chýbajú konkrétne informácie, koľko elektrobusov a koľko autobusov by sa malo nakúpiť.

„Keďže ešte nie je zverejnená výzva na nákup autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Chceli sme tiež vedieť, aké konkrétne autobusy sa budú vyraďovať.

„Keďže nepoznáme podmienky obstarávania nových autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať. Bude záležať na type elektrobusov, aké porovnateľné autobusy budú môcť nahradiť,“ konštatovala Karaffová napriek tomu, že sa majú obstarať 11-metrové elektrobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Teda presne tie, aké už má DPMK od firmy SOR Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T.

Poslanci budú teda schvaľovať niečo, o čom majú iba obmedzené informácie.

Ak to odobria bez stanovenia počtov alebo aspoň pomeru medzi autobusmi a elektrobusmi, nedá sa vylúčiť ani to, že by sa za celých sedem miliónov nakúpili iba elektrobusy, resp. len symbolicky nejaký-ten autobus.

Zatiaľ sa obstaralo na základe rámcovej zmluvy z roku 2015 medzi DPMK a SOR-om z 30 elektrobusov iba deväť a 21 ešte stále zostalo v hre.

Jeden vyšiel na 420-tisíc eur, takže za 7 miliónov by sa pri drobnej úprave ceny dalo získať až 17 nových.

Prečítajte si tiež: Košickí mestskí poslanci budú schvaľovať predaj akcií Kositu Čítajte 

Elektrobus najazdí zlomok toho, čo autobus

Diskutabilné je aj to, či masívny nákup elektrobusov naozaj prispel k zníženiu emisií v Košiciach, čím argumentuje DPMK.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa údajov, poskytnutých Korzáru dopravcom, najazdí 14 elektrobusov za rok okolo 250-tisíc kilometrov, kým zhruba porovnateľný počet trolejbusov zvládol v roku 2013 vyše 1,2 milióna – takmer päťkrát viac.

Rozdiel museli vykryť predovšetkým naftové vozidlá.

„Tieto údaje sa nedajú porovnávať. Máme nosné linky, ktoré vzhľadom na počet cestujúcich potrebujú 18-metrové autobusy (napr. linky 71 a 72), a na obslužné linky kapacitne postačujú autobusy do 12 metrov. Momentálne DPMK nasadzuje elektrobusy na obslužných linkách, pokiaľ však v blízkej budúcnosti bude možnosť vyššej ekologizácie nosných liniek, budeme sa touto možnosťou zaoberať,“ komentovala hovorkyňa dopravcu.

Podľa informácií, ktoré sa nám podarilo získať v nedeľu, prejdú košické elektrobusy ročne od 9 977 do vyše 25-tisíc kilometrov.

Vyplýva to z porovnania najazdených kilometrov medzi dvoma technickými kontrolami.

Náš zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že štandardné autobusy zvládnu ročne tri- až štyrikrát viac.

„Fakt veľmi ekonomická investícia,“ zaironizoval na adresu elektrobusov.

Klasický naftový autobus s dĺžkou 12 metrov získal pritom DPMK iba za 180-tisíc eur.

Za cenu jedného elektrobusu sa teda dajú v pohode obstarať dva.

Zbaví sa DPMK najmä plynových autobusov?

Nie je ani známe, aké autobusy z rokov 2003 – 2007 sa budú po avizovanom nákupe vyraďovať.

Do úvahy teda prichádzajú napríklad aj 12-metrové plynové Tedomy (je ich 19).

Na zlepšenie životného prostredia by to malo v ich prípade takmer nulový efekt, keďže by išlo o výmenu kus za kus s tým, že elektrobus je pre svoj obmedzený dojazd oveľa menej efektívny.

Do úvahy by mohli prichádzať aj naftové Solarisy Urbino 12 (tri kusy), či Urbino 15 (28).

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 044
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 885
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 078
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 864
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 157
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 778
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 471
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 606
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 226
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 587
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Elena Antalová: Ako sa zbaviť zúfalstva zo Slovenska
  2. Rastislav Puchala: Sláva ti, Alex Ovečkin!
  3. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  4. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  5. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  6. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  7. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  8. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 756
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 606
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 959
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 226
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 587
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu