Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:11

Elektrobusy: Poslanci idú schváliť bianco šek

Koľko zo sedem miliónov pôjde na autobusy a koľko na elektrobusy, DPMK neprezradil.

Elektrobus. DPMK ich má dovedna štrnásť. Podľa rámcovej zmluvy môže nakúpiť ešte 21.Elektrobus. DPMK ich má dovedna štrnásť. Podľa rámcovej zmluvy môže nakúpiť ešte 21. (Zdroj: DPMK)

KOŠICE. Poslanci budú na pondelkovom mestskom zastupiteľstve schvaľovať predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok na nákup vysokoenvironmentálnych nízkopodlažných autobusov (vrátane elektrobusov) v maximálnej výške sedem miliónov eur bez DPH.

Výzva na predkladanie žiadostí sa iba pripravuje

Žiadateľom o eurofondy bude Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý má prispieť 5 percentami (maximálne 350-tisíc eur).

Podľa predloženého návrhu, vypracovaného dopravným podnikom, už pripravuje ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka výzvu na predkladanie žiadostí v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) 2014 – 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Nakúpiť sa majú 11-metrové elektrobusy a dieselové nízkopodlažné kĺbové autobusy dĺžky minimálne 18 metrov s motorom s emisným štandardom EURO 6.

DPMK za ne plánuje vyradiť primeraný počet autobusov obstaraných v rokoch 2003 – 2007 (v súčasnosti ich prevádzkuje 50).

Idú hlasovať, ale presne nevedia, čo sa kúpi

V materiáli chýbajú konkrétne informácie, koľko elektrobusov a koľko autobusov by sa malo nakúpiť.

„Keďže ešte nie je zverejnená výzva na nákup autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Chceli sme tiež vedieť, aké konkrétne autobusy sa budú vyraďovať.

„Keďže nepoznáme podmienky obstarávania nových autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať. Bude záležať na type elektrobusov, aké porovnateľné autobusy budú môcť nahradiť,“ konštatovala Karaffová napriek tomu, že sa majú obstarať 11-metrové elektrobusy.

Skryť Vypnúť reklamu

Teda presne tie, aké už má DPMK od firmy SOR Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T.

Poslanci budú teda schvaľovať niečo, o čom majú iba obmedzené informácie.

Ak to odobria bez stanovenia počtov alebo aspoň pomeru medzi autobusmi a elektrobusmi, nedá sa vylúčiť ani to, že by sa za celých sedem miliónov nakúpili iba elektrobusy, resp. len symbolicky nejaký-ten autobus.

Zatiaľ sa obstaralo na základe rámcovej zmluvy z roku 2015 medzi DPMK a SOR-om z 30 elektrobusov iba deväť a 21 ešte stále zostalo v hre.

Jeden vyšiel na 420-tisíc eur, takže za 7 miliónov by sa pri drobnej úprave ceny dalo získať až 17 nových.

Prečítajte si tiež: Košickí mestskí poslanci budú schvaľovať predaj akcií Kositu Čítajte 

Elektrobus najazdí zlomok toho, čo autobus

Diskutabilné je aj to, či masívny nákup elektrobusov naozaj prispel k zníženiu emisií v Košiciach, čím argumentuje DPMK.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa údajov, poskytnutých Korzáru dopravcom, najazdí 14 elektrobusov za rok okolo 250-tisíc kilometrov, kým zhruba porovnateľný počet trolejbusov zvládol v roku 2013 vyše 1,2 milióna – takmer päťkrát viac.

Rozdiel museli vykryť predovšetkým naftové vozidlá.

„Tieto údaje sa nedajú porovnávať. Máme nosné linky, ktoré vzhľadom na počet cestujúcich potrebujú 18-metrové autobusy (napr. linky 71 a 72), a na obslužné linky kapacitne postačujú autobusy do 12 metrov. Momentálne DPMK nasadzuje elektrobusy na obslužných linkách, pokiaľ však v blízkej budúcnosti bude možnosť vyššej ekologizácie nosných liniek, budeme sa touto možnosťou zaoberať,“ komentovala hovorkyňa dopravcu.

Podľa informácií, ktoré sa nám podarilo získať v nedeľu, prejdú košické elektrobusy ročne od 9 977 do vyše 25-tisíc kilometrov.

Vyplýva to z porovnania najazdených kilometrov medzi dvoma technickými kontrolami.

Náš zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že štandardné autobusy zvládnu ročne tri- až štyrikrát viac.

„Fakt veľmi ekonomická investícia,“ zaironizoval na adresu elektrobusov.

Klasický naftový autobus s dĺžkou 12 metrov získal pritom DPMK iba za 180-tisíc eur.

Za cenu jedného elektrobusu sa teda dajú v pohode obstarať dva.

Zbaví sa DPMK najmä plynových autobusov?

Nie je ani známe, aké autobusy z rokov 2003 – 2007 sa budú po avizovanom nákupe vyraďovať.

Do úvahy teda prichádzajú napríklad aj 12-metrové plynové Tedomy (je ich 19).

Na zlepšenie životného prostredia by to malo v ich prípade takmer nulový efekt, keďže by išlo o výmenu kus za kus s tým, že elektrobus je pre svoj obmedzený dojazd oveľa menej efektívny.

Do úvahy by mohli prichádzať aj naftové Solarisy Urbino 12 (tri kusy), či Urbino 15 (28).

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 686
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 375
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 260
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 077
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 798
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 799
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 390
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 154
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 527
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 507
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dopravný podnik mesta Košice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Koniec spojenectvu? Trnka sa pustil do Polačeka. Hrá sa o milióny eur

Župan: Pletie si mandát poslanca a primátora. Načo tam je?

Politických spojencov rozhádala mimoriadna finančná pomoc. Polaček by ju chcel využiť pre zoo či cesty.

Psychologička: Pre človeka s inými problémami môže byť pandémia poslednou kvapkou

Prichádzajú za ňou vyčerpaní zdravotníci i školáci, ktorí majú ťažkosti s online výukou.

Klinická psychologička Jana Maliňaková odporúča na psychickú pohodu v čase pandémie pravidelný denný režim.

Lekár natočil inštruktážne video, hudobník pôjde medzi bezdomovcov

Dobrovoľníkov pri celoplošnom testovaní pribúda aj na Spiši.

Pilotné testovanie v Bardejovskej zábave.

Objednali si marihuanu, dostali podmienečné tresty

Díler doviezol drogu k cintorínu, tam ich zadržali policajti.

Mladíci si narobili problémy.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop