Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 11. december, 2018 | Meniny má Hilda
Nájdete nás na webe
AKTUALIZOVANÉ 19:11

Elektrobusy: Poslanci idú schváliť bianco šek

Koľko zo sedem miliónov pôjde na autobusy a koľko na elektrobusy, DPMK neprezradil.

Elektrobus. DPMK ich má dovedna štrnásť. Podľa rámcovej zmluvy môže nakúpiť ešte 21.(Zdroj: DPMK)

KOŠICE. Poslanci budú na pondelkovom mestskom zastupiteľstve schvaľovať predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok na nákup vysokoenvironmentálnych nízkopodlažných autobusov (vrátane elektrobusov) v maximálnej výške sedem miliónov eur bez DPH.

Výzva na predkladanie žiadostí sa iba pripravuje

Žiadateľom o eurofondy bude Dopravný podnik mesta Košice (DPMK), ktorý má prispieť 5 percentami (maximálne 350-tisíc eur).

Podľa predloženého návrhu, vypracovaného dopravným podnikom, už pripravuje ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka výzvu na predkladanie žiadostí v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) 2014 – 2020.

Nakúpiť sa majú 11-metrové elektrobusy a dieselové nízkopodlažné kĺbové autobusy dĺžky minimálne 18 metrov s motorom s emisným štandardom EURO 6.

DPMK za ne plánuje vyradiť primeraný počet autobusov obstaraných v rokoch 2003 – 2007 (v súčasnosti ich prevádzkuje 50).

Idú hlasovať, ale presne nevedia, čo sa kúpi

V materiáli chýbajú konkrétne informácie, koľko elektrobusov a koľko autobusov by sa malo nakúpiť.

„Keďže ešte nie je zverejnená výzva na nákup autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať,“ reagovala hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Chceli sme tiež vedieť, aké konkrétne autobusy sa budú vyraďovať.

„Keďže nepoznáme podmienky obstarávania nových autobusov, nevieme na túto otázku relevantne odpovedať. Bude záležať na type elektrobusov, aké porovnateľné autobusy budú môcť nahradiť,“ konštatovala Karaffová napriek tomu, že sa majú obstarať 11-metrové elektrobusy.

Teda presne tie, aké už má DPMK od firmy SOR Libchavy z portfólia finančnej skupiny J&T.

Poslanci budú teda schvaľovať niečo, o čom majú iba obmedzené informácie.

Ak to odobria bez stanovenia počtov alebo aspoň pomeru medzi autobusmi a elektrobusmi, nedá sa vylúčiť ani to, že by sa za celých sedem miliónov nakúpili iba elektrobusy, resp. len symbolicky nejaký-ten autobus.

Zatiaľ sa obstaralo na základe rámcovej zmluvy z roku 2015 medzi DPMK a SOR-om z 30 elektrobusov iba deväť a 21 ešte stále zostalo v hre.

Jeden vyšiel na 420-tisíc eur, takže za 7 miliónov by sa pri drobnej úprave ceny dalo získať až 17 nových.

Prečítajte si tiež: Košickí mestskí poslanci budú schvaľovať predaj akcií Kositu

Elektrobus najazdí zlomok toho, čo autobus

Diskutabilné je aj to, či masívny nákup elektrobusov naozaj prispel k zníženiu emisií v Košiciach, čím argumentuje DPMK.

Podľa údajov, poskytnutých Korzáru dopravcom, najazdí 14 elektrobusov za rok okolo 250-tisíc kilometrov, kým zhruba porovnateľný počet trolejbusov zvládol v roku 2013 vyše 1,2 milióna – takmer päťkrát viac.

Rozdiel museli vykryť predovšetkým naftové vozidlá.

„Tieto údaje sa nedajú porovnávať. Máme nosné linky, ktoré vzhľadom na počet cestujúcich potrebujú 18-metrové autobusy (napr. linky 71 a 72), a na obslužné linky kapacitne postačujú autobusy do 12 metrov. Momentálne DPMK nasadzuje elektrobusy na obslužných linkách, pokiaľ však v blízkej budúcnosti bude možnosť vyššej ekologizácie nosných liniek, budeme sa touto možnosťou zaoberať,“ komentovala hovorkyňa dopravcu.

Podľa informácií, ktoré sa nám podarilo získať v nedeľu, prejdú košické elektrobusy ročne od 9 977 do vyše 25-tisíc kilometrov.

Vyplýva to z porovnania najazdených kilometrov medzi dvoma technickými kontrolami.

Náš zdroj, ktorý si neželá byť menovaný, tvrdí, že štandardné autobusy zvládnu ročne tri- až štyrikrát viac.

„Fakt veľmi ekonomická investícia,“ zaironizoval na adresu elektrobusov.

Klasický naftový autobus s dĺžkou 12 metrov získal pritom DPMK iba za 180-tisíc eur.

Za cenu jedného elektrobusu sa teda dajú v pohode obstarať dva.

Zbaví sa DPMK najmä plynových autobusov?

Nie je ani známe, aké autobusy z rokov 2003 – 2007 sa budú po avizovanom nákupe vyraďovať.

Do úvahy teda prichádzajú napríklad aj 12-metrové plynové Tedomy (je ich 19).

Na zlepšenie životného prostredia by to malo v ich prípade takmer nulový efekt, keďže by išlo o výmenu kus za kus s tým, že elektrobus je pre svoj obmedzený dojazd oveľa menej efektívny.

Do úvahy by mohli prichádzať aj naftové Solarisy Urbino 12 (tri kusy), či Urbino 15 (28).

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 524
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 168
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 14 134
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 11 427
  5. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 611
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 8 725
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 529
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 143
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 136
  10. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 082

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Neprehliadnite tiež

Pri odovzdávaní úradu prišla exstarostu Halenára postrážiť polícia

Svojmu nástupcovi odovzdal insígnie, no ruku mu nepodal.

Stopnutú stavbu bizniscentra pri Steel Aréne rozlúskne na súde súboj právnikov

Na stavenisku je mŕtvo, podľa zhotoviteľa zmluva neplatí, investor tvrdí opak.

Známu advokátku oslobodili v kauze košického podsvetia

Róberta Niguta odsúdili, trest kvôli doživotiu nemenili.

Košičanky sa plánujú posilniť, Američanka Logicová je otázna

Young Angels Košice sa zranili skúsené hráčky, ktoré je potrebné nahradiť.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Cirkus Smer

Po HZDS je Smer hneď druhý najškodlivejší subjekt histórie.

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

EKONOMIKA

Stovkám ľudí nedali výplaty, konatelia agentúry sú vo väzbe

Stovkám ľudí - Srbom, Ukrajincom aj Slovákom z okolia Trnavy – nevyplatili zárobok.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa chce vrátiť, preto útočí na médiá

Predseda Smeru chce opäť sprísniť tlačový zákon.

Komentár Zuzany Kepplovej

Marrákeš nekončí, Marrákeš trvá

Na nevyplatených Srboch by nám malo záležať.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop