KOŠICE. Žiadosť o pridelenie nenávratných finančných prostriedkov vo výške 7 miliónov eur z eurofondov na nákup elektrobusov a autobusov schválili poslanci na pondelkovom rokovaní košického mestského zastupiteľstva.
Žiadosť podáva mesto - Dopravný podnik mesta Košice (DPMK).
Nákup bude spolufinancovať čiastkou 350-tisíc eur.
Prečo nie trolejbusy?
Poslanec Marcel Gibóda sa v rozprave pýtal zástupcov košického dopravného podniku, prečo chcú nakupovať elektrobusy a nie trolejbusy, ktoré sú efektívnejšie.
Riaditeľ DPMK Richard Majza mu odpovedal, že v súlade s výzvou majú v pláne obstarať malé autobusy a dlhé kĺbové nízkopodlažné autobusy, pričom pre ne treba urobiť verejné obstarávanie, preto počet autobusov bude známy po zverejnení výzvy.
Čo sa týka trolejbusov povedal, že v Košiciach sa nepokračovalo vo výstavbe trolejových vedení a jestvujúce vedenia sa len udržiavajú.
Doplnil, že v DPMK sledujú nové trendy vo vývoji trolejbusovej dopravy, kde sa začínajú uplatňovať dieselelektrické trolejbusy a trolejbusy s batériami.
Čakajú, ako sa nové trolejbusy osvedčia v Banskej Bystrici.
Dodal, že súčasné výzvy neobsahujú možnosť zaobstarať trolejbusy.

Výzva ešte ani nebola zverejnená
Poslanec Gibóda sa pýtal, prečo chce mesto teraz schvaľovať uznesenie, hoci ešte výzva nebola vyhlásená.
Majza uviedol, že výzva už je, má aj svoje číslo, len ešte nebola zverejnená.
Dodal, že sa to robí preto, aby keď bude výzva zverejnená, mohli pokračovať ďalšie kroky, ktoré nie je možné robiť, ak neexistuje platné uznesenie mestského zastupiteľstva.
Inak by sa muselo zvolať mimoriadne zastupiteľstvo, napríklad počas prázdnin.
Ku koncu minulého roka DPMK prevádzkoval 218 autobusov s priemerným vekom 5,51 roka, pričom za hranicu životnosti vozidla v MHD v mestskej aglomerácii sa štandardne považuje vek desať rokov.
Čo na to Raši
"Rozhodnutie DPMK je robiť kombinovaný spôsob dopravy, teda pokiaľ to tá výzva umožní, nakúpiť niekoľko elektrobusov. Budú to väčšinou menšie, menejkapacitné, na trasy, ktoré sú na elektrobusy najvhodnejšie, a potom kúpiť viac dieselových, ale nízkouhlíkových autobusov, ktoré spĺňajú normu EURO 6. Tie sú zase potrebné pre sídliská a časti mesta, kde je potrebná väčšia prepravná kapacita," povedal primátor Richard Raši (Smer).
Ako ďalej uviedol, mestskí poslanci schválili i čerpanie finančných prostriedkov z eurofondov na informačné tabule.
"Všetky vozidlá dopravného podniku sú cez GPS moduly prepojené na centrálu. Na prestupných zastávkach bude daný obyvateľ vedieť, kedy jeho spoj príde a keď nepríde, aké je náhradné riešenie, aby tá doprava najmä v prestupných zastávkach bola čo najkomfortnejšia. Rovnako, aby napríklad cestujúci vedeli, že keď je nejaká porucha spoja, že nepríde," dodal Raši s tým, že ak výzva vyjde v najbližších dňoch, je možné nové autobusy zabezpečiť do konca tohto roka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári