Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

Košický magistrát si MHD pochvaľuje. Oponenti: Nie je atraktívna

Šéf DPMK cestuje často, aby mal prehľad.

(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Nami oslovení známi Košičania zväčša využívajú mestskú hromadnú dopravu v Košiciach iba sporadicky. Prednosť dávajú najmä autám či chôdzi.

Niektorí kriticky vnímajú, že nedokáže konkurovať osobným autám.

Chýba im väčšia nadväznosť spojov, prekážajú neprispôsobiví ľudia, odchody vozidiel „pred nosom“ či klimatizácia iba v šťastný deň. Iní zas vyzdvihujú pri MHD nákup nových električiek i elektrobusov a modernizáciu tratí.

Tiež to, že si môžu dať bez auta za pohárik alebo nemusia dlho zháňať miesto na parkovanie.

Richard Raši, primátor Košíc

1. Mestskú hromadnú dopravu využívam v poslednom období veľmi zriedkavo, pretože električka č. 4, ktorou som sa zvykol voziť z mesta do Barce a späť, kvôli rekonštrukcii električkových tratí nepremáva.

2. Dlhodobo v našom meste preferujeme trend, ktorý je zaužívaný vo viacerých európskych krajinách. Snažíme sa presvedčiť ľudí o tom, že cestovanie MHD má viacero výhod – od ekologického rozmeru cez šetrenie financií až po lepšiu priechodnosť ciest. V dnešnej uponáhľanej dobe sa vodiči navyše nemusia neustále stresovať v ranných či popoludňajších zápchach, ktoré sú spôsobené práve preplnenosťou našich ciest. Ak chceme žiť v zdravom a čistom meste, mali by sme sa o to pričiniť všetci.
Máme tú výhodu, že v Košiciach môžeme využívať moderné električky aj nové elektrobusy, ktoré výrazne prispievajú k ekologizácii dopravy. V rokoch 2012 – 2018 preinvestujeme do modernizácie MHD celkovo 250 miliónov eur. Chceme skvalitniť tento druh dopravy a pripraviť občanom aj návštevníkom mesta také podmienky, aby na presuny v meste prioritne využívali práve verejnú dopravu.

3. V súčasnosti je režim MHD upravený kvôli prebiehajúcej rekonštrukcii električkových tratí. Uvedomujeme si, že občanom to prináša isté obmedzenia a musia sa prispôsobiť novej situácii, ale je to dočasné. Môžem len zopakovať, že keď sa nám podarí prekonať aj túto rekonštrukciu, výsledkom bude kvalitnejšie, komfortnejšie a hlavne bezpečnejšie cestovanie pre nás všetkých.

Pavel Titl, dopravný expert

1. Viac-menej sporadicky, a určite mimo obdobia rannej a poobedňajšej dopravnej špičky. Zväčša to boli podvečerné nákupno-relaxačné cesty do centra. Odkedy však z KVP nejazdia trolejbusy, tak som ako výraz nesúhlasu s týmto krokom DPMK cesty mestskou hromadnou dopravou radikálne obmedzil.

2. Pozitíva – z pohľadu podielu výkonov DPMK z objemu celkovej hybnosti na území Košíc konštatovanie, že MHD v Košiciach ešte funguje, hoci medziročne dlhodobo klesá počet ponúkaných vozkm aj prepravených osôb. MHD v meste musí bojovať so stále rastúcim počtom jázd individuálnej automobilovej dopravy aj tým, že stráca na atraktivite. Ako ponukou, tak aj pomerom ceny a kvality prepravy osôb.

3. Rozvoj MHD v meste nekorešponduje s celkovým trendom rozvoja tohto druhu dopravy v širšom okolí, najmä v zahraničí. V Košiciach sa dlhé desaťročia nepostavil meter novej električkovej trate, oproti sľubom o rozšírení sme v meste zastavili (stále verím, že iba dočasne) trolejbusovú dopravu. Je potrebné si uvedomiť, že investície do rozvoja MHD sú vysoké, ale vrátia sa mestu v kultúrnosti cestovania, šetrení životného prostredia, zvýšení kvality bývania, znížení nárokov na rozširovanie cestnej infraštruktúry.

Richard Majza, generálny riaditeľ DPMK

1. Áno, MHD využívam často. Cestovanie mi pomáha aj pri pracovnom rozhodovaní – niektoré skutočnosti si overím priamo v MHD a nespolieham sa na sprostredkované informácie. Ďalším dôvodom je ušetrenie času, ktorý strácam, ak za volantom auta hľadám miesto na parkovanie. Chôdza na zastávku MHD je pre mňa vítaným pohybom.

2. Verejná doprava má viacero pozitív, tá košická zahŕňa nové dopravné prostriedky, elektromobilitu, komfortné cestovanie a rýchly presun z bodu A do bodu B. Cestujúci môžu naviac využívať najnovšie inovácie.

3. Vždy je čo zlepšovať. Pre košickú MHD je dôležité zrýchliť a neustále zvyšovať bezpečnosť .

Martin Petruško, viceprimátor Košíc

1. Mestskú hromadnú dopravu denne nevyužívam, do práce cestujem najmä osobným autom. Doprava iným spôsobom by bola časovo podstatne náročnejšia, hlavne počas pracovných dní. Avšak vždy, keď mi to povinnosti dovolia, najmä cez víkendy a voľné dni, sa veľmi rád vozím električkami. Tento spôsob dopravy som využíval ako študent a aj teraz sa k tomu rád vraciam.
Testoval som viaceré dopravné prostriedky, ktoré DPMK uvádzal na linky MHD a musím povedať, že sú to moderné, tiché a ekologické prostriedky, ktoré výrazne zvyšujú komfort cestovania.

2. Som pyšný na to, že v Košiciach máme kvalitnú električkovú dopravu. Aj nákup nových električiek a modernizácia električkových tratí a uzlov, ktorá momentálne prebieha, znamenali zvýšenie úrovne a kvality cestovania v MHD. Verím, že aj mnohí Košičania to takto pozitívne vnímajú. Máme nové elektrobusy, v tejto kategórii sme lídri na Slovensku. Sme prví v počte elektrobusov, ktorých máme aktuálne štrnásť a ich počet sa pravdepodobne ešte zvýši. Pozitíva vidím najmä v tom, že je to ekologický spôsob dopravy, je rýchlejší a ľudia aj ušetria peniaze.

3. Niektorí ľudia veľmi citlivo vnímajú čistotu v prostriedkoch MHD, myslím, že tu je priestor, aby sa to zlepšilo. Polemizuje sa aj o tom, či je kapacita MHD dostatočná, ale tiež o kvalite nastupovania a vystupovania pri niektorých stanovištiach. Aj pri týchto situáciách by mala pomôcť rekonštrukcia električkových tratí. Cez eurofondy chceme požiadať o peniaze na nové typy čítačiek, aby cestujúcim poskytovali aj rozšírené služby, napríklad pri platbe bankovou kartou.
Určite by sme chceli zvýšiť komfort cestujúcich zavedením integrovaného dopravného systému. Jednotlivé spoje, aj mimomestské, by na seba nadväzovali a vo veľkej miere by uľahčili a zrýchlili cestovanie. Takže ak občan nastúpi do prostriedku MHD, dostať sa z bodu A do bodu B by malo byť rýchlejšie, jednoduchšie a lacnejšie ako na osobnom aute. Teraz to celkom neplatí, lebo kvôli rekonštrukcii električkových tratí sme v neštandardnom režime, ale modernizujeme aj preto, aby sme toto dosiahli. Zavedenie integrovaného dopravného systému je otázka spolupráce s vyšším územným celkom, s ktorým sme už podpísali aj memorandum.

Ladislav Rovinský, aktivista

1. MHD využívam často (ak nejdem bicyklom). V podstate podľa vzdialenosti, obtiažnosti a dostupnosti – peši, bicyklom, MHD. Auto v zásade nepoužívam – aj pre EEI... Ku dostupnosti: do niektorých mestských častí peši nesmiete. Napríklad do Poľova – nevedie tam chodník a po ceste nesmiete... To isté Šaca a U. S. Steel.

2. Pomerne dobrá obslužnosť územia – od zastávok nie je (až na výnimky) ďaleko do cieľa cesty. Intervaly medzi spojmi by však mohli byť kratšie.

3. Čas na prestupovanie vyzerá na papieri OK – v skutočnosti niekde nerešpektuje reálnu situáciu – vzdialenosti zastávok a labyrint priechodov. Tak sa stane, že vám spoj ujde „pred nosom“.
„Pred nosom“ vám niekedy ujde nedodržaním času odchodov. Dispečerka na moju sťažnosť: „Však odišiel len o 23 sekúnd skôr, ako mal“.
„Pred nosom“ vám niekedy ujde aj pri prestupovaní na tej istej zastávke. Najviac poteší, ak vás nechajú obidva autobusy (z ktorého ste chceli prestúpiť aj „na ktorý“ ste chceli prestúpiť.
Výhrady môžeme mať aj ku časovaniu spojov – prv dlho žiaden spoj a potom všetky naraz.
Som zásadne proti rušeniu trolejbusov.
Apropos – neplatnosť štvorzastávkových lístkov na linkách „R“ ešte stále nie je zrušená.

Peter Murko, bývalý hlavný architekt mesta

1. Mestskú hromadnú dopravu som nevyužíval skoro vôbec, ale odkedy som dostal pod stromček „peňaženku“ – predplatenú kartu na MHD, už sa moje cestovanie MHD zlepšilo, aj keď ešte stále je čo zlepšovať... Najprv som sa naučil, čo sa má kde strčiť (za pomoci asistenta) a teraz som dokonca niekoľkokrát cestoval aj sám. Čiže odpoveď – zatiaľ cestujem málo. A preto cestujem, lebo moja trasa mi trvá rovnako dlho ako autom a cestovanie MHD považujem pre mňa za dostatočne pohodlné.

2. – 3. Podľa mňa každá aspoň trochu normálna MHD má veľké pozitíva (najmä v centrálnych – intenzívne zastavaných častiach mesta) , že je:
a/ určite lacnejšia, asi aj ekologickejšia. A keď sa neponáhľate, neprevážate nejaké nadmerné náklady alebo sa posúvate len z bodu A do bodu B a späť (bývanie – práca), tak jednoznačne výhodnejšia,
b/ nemusíte riešiť parkovanie – čo je a v budúcnosti ešte bude čím ďalej, tým väčší priestorový a aj finančný problém – a v neposlednom rade má to výhodu aj v tom, že keď si chcete dať pohárik vínka, alebo teraz v lete nejaké orosené, tak vás MHD je ochotná odviezť aj za týchto podmienok a bez rizika straty kytičky (myslím vodičáka), všakáno, niektorí mestskí poslanci???
c/ Nie som zatiaľ až taký expert v košickej doprave (ale pracujem na svojom zlepšovaní), ale myslím si aj pozorovaním a skúsenosťami zo sveta, že základom dobrej MHD je jej dostatočne hustá sieť, nadväznosť jednotlivých liniek..., dodržiavanie presného časového harmonogramu (preferenčné pruhy aj na úkor individuálnej dopravy), dobrý technický stav vozidiel, aj toho, po čom MHD jazdí (na čom Košice v poslednom období celkom intenzívne pracujú).

Rudolf Pilarčík, zástupca riaditeľa KR PZ Košice

1. MHD využívam naozaj zriedka. Jednak preto, že sídlo môjho pracoviska je z miesta bydliska vzdialené odhadom 1,5 km a vždy sa radšej prejdem pešo. Za 15 minút pešej chôdze sa dostanem aj do centra mesta, pritom v okolí môjho bydliska sa nachádzajú takmer všetky služby a občianska vybavenosť, ktorú potrebujem pre svoj bežný život. A po ďalšie, za účelom prepravy na vzdialenejšie miesta, napríklad šport – rekreačný beh, ktorému sa venujem, využívam svoje súkromné osobné motorové vozidlo.

2. Pozitíva MHD však vidím v tom, že modernizácia električkových tratí i samotného vozového parku predstavujú vyšší stupeň bezpečnosti pre občanov nielen z dôvodu stále modernejších dopravných prostriedkov, bezpečnostných prvkov, ale aj skúsených vodičov, profesionálov. Ak porovnám náklady na prevádzku a údržbu súkromného motorového vozidla, vrátane jeho poistenia s nákladmi na cestovanie s využitím MHD, niet pochýb o tom, že mesačné náklady na cestovanie MHD sú neporovnateľne nižšie.

3. A výhrady? Stále sa nedokáže urobiť poriadok s neprispôsobivými občanmi, ktorí dopravné prostriedky nielen znečisťujú, ale ich aj ničia. Vodiči i revízori sú na týchto ľudí stále prikrátki. Mnohí tak zneužívajú to, za čo si musia mnohí riadne platiť. A to ma hnevalo zo všetkého najviac.

Renáta Lenártová, viceprimátorka Košíc

1. Mestskú hromadnú dopravu využívam pomerne často, predovšetkým vo voľnom čase.

2. Najväčšou výhodou MHD v našom meste je pohodlné cestovanie. Ja bývam v mestskej časti Nad jazerom, odkiaľ sa dá jednoducho a rýchlo dostať do centra mesta či iných mestských častí. Momentálne platí upravený režim, keďže v meste prebieha modernizácia električkových tratí, takže občania sa na to pozerajú trochu viac kriticky. Ale je to len dočasné riešenie. Som presvedčená o tom, že cestovanie v MHD je pohodlnejšie a v konečnom dôsledku aj lacnejšie ako napríklad cestovanie autom.

3. Výhrady mám jedine voči využívaniu obyvateľmi mesta. Je škoda, že ľudia tak málo využívajú MHD. Je mi ľúto, keď vidím, že sú cesty v našom meste preplnené autami a v každom sedí len jeden človek. Mali by sme viac využívať verejnú dopravu, keďže máme moderné električky aj elektrobusy, ktorými sa cestuje komfortne a ekologicky. Ja aj celá moja rodina pravidelne cestujeme prostriedkami verejnej dopravy a sme s ňou spokojní. Verím, že postupne sa pre MHD rozhodne viac ľudí.

Dominik Karaffa, aktivista

1. MHD využívam minimálne. Po meste sa presúvam prevažne po vlastných, teda pešo alebo autom.

2. Za pozitívum hromadnej dopravy považujeme všeobecne schopnosť prepraviť väčší počet osôb. Ak máte šťastný deň, tak sa povozíte autobusom so zapnutou klimatizáciou.

3. Nemám pocit, že by primátor Raši počas svojho takmer osemročného pôsobenia v Košiciach a jeho riaditeľ dopravného podniku prispeli k zvýšeniu záujmu verejnosti o hromadnú dopravu. Košická MHD nie je len o nových autobusoch a prakticky nevyužiteľných elektrobusoch…
Košičania si zaslúžia spoje, ktoré na seba nadväzujú bez dlhého čakania, zaslúžia si ľudskejší prístup revízorov s individuálnym posúdením každého prípadu.
Bezpečnosti v MHD by pomohlo väčšie využívanie kamerového systému a rozvoju cyklodopravy v Košiciach by zase pomohlo zlepšenie podmienok prepravy bicyklov.

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

Neprehliadnite tiež

Okolo kontroverznej zámeny pozemkov s Tempusom je rušno

Mesto Košice nepustí verejnosť na pracovné rokovanie.

Manžela zabila jednou ranou nožom do srdca

Jednu vraždu si už odsedela. Súd neuznal verziu o nutnej obrane.

Dubček dostane ulicu na periférii Košíc

Vrcholového predstaviteľa Pražskej jari bude pripomínať názov ulice.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop