Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen
Pridajte si svoje mesto

Hanebný stav košických ulíc i Veľká železničná katastrofa pri Paríži

Čo čítali Košičania v novinách pred 80 rokmi.

Pohľad na Hlavnú ulicu s Immaculatou.(Zdroj: knižný fond VKJB)

Z archívu verejnej knižice Jána Bocatia.

Hanebný stav košických ulíc

Košické ulice sú zdrojom bohatých poznatkov pre pozorovateľa. Odráža sa v nich „pečlivá" starostlivosť, s akou sa starajú starostliví otcovia mesta Košíc o svojich poplatníkov - občanov. Trúsi sa mnoho rečí o hospodárskom povznesení našich miest pomocou vzrastu cudzineckého ruchu.

Pozorujeme, že každé mestečko na Slovensku sa snaží pritiahnuť k sebe príliv cudzincov a vôbec turistov, a kvôli tomu vidíme všestrannú snahu odstraňovať nedostatky, ktoré by prípadne mohli odradiť cudzinca alebo turistu.

Lahodí oku, keď príde človek do usporiadaného malého okresného mestečka a vidí čisté ulice, sviežu zeleň parčíkov a vysádzané stromčeky na okraji ulíc. Toto je jediný možný spôsob propagandy.

Ale veru toto všetko sa nevzťahuje na Košice. Správa mesta Košíc si asi schválne nechce uvedomiť dôležitú úlohu, akú majú Košice ako spojovacia tepna medzi západom a východom republiky.

Keď nazrieme do štatistiky cudzineckého ruchu, presvedčíme sa, že v Košiciach sa každý deň zastaví alebo precestuje čo len päť cudzincov. Blízkosť hraníc má zase tú výhodu, že do Košíc často prichodia rozličné zahraničné exkurzie, odkiaľ odchodia na cestu po republike.

Príliv cudzincov bol by iste ešte väčší, keby... Najsamprv keby sa mestské zastupiteľstvo postaralo o gruntovú prestavbu a úpravu ulíc.

Štefánikova ulica (dnes Hlavná ulica), ktorá je spojovacou čiarou pre cudzincov cestujúcich do Maďarska, je tak parádne vydláždená, že človek nevie, či na ňu nedopadali náhodou pred pár dňami bludné strely delostreleckej strelnice.

Takými solídnymi „burkovcami" je vydláždená spolu s niektorými význačnými námestiami, že návštevníkovi netreba sa škrabať po tatranských bralách. Alpinistiku môže každý Košičan prevádzať doma a zdarma.

Mestské zastupiteľstvo košické sa môže pochváliť zriedkavou atrakciou: košické ulice v dobe sucha v momente vykúzlia turistovi nefalšovaný obraz saharskej púšte.

Oblaky prachu a piesku majú asi napomáhať trávenie nám úbohým Košičanom. Košice majú aj motorový voz na kropenie ulíc. Ale mestská správa ho pustí na ulice iba vtedy, keď poprší. To asi preto, aby sa nezaprášil.

Štefánikova ulica býva všade uvádzaná ako hlavná trieda. Ale zdá sa nám, že iba vo sviatok býva takouto. Vo všedný deň návštevník Košíc musí ju pokladať za verejné trhovisko, lebo deň čo deň dopoludnia je zastavaná zeleninovými šiatrami.

Milovník prírody každé dopoludnie má možnosť pokochať sa všemožnými odtienkami zeleninovej vône.

Porozhadzované zeleninové odpadky a špina, nádherne reprezentujú správu mesta Košíc pred cudzincami, a názorne ukazujú, ako je u nás postarané o hygienickú stránku obyvateľstva.

Od mestskej správy je zvrchovaným lajdáctvom, že trpí takýto dezolátny stav. Pre zeleninové trhy je k dispozícii Kasárenské námestie a celá Kováčska ulica.

Nečudujme sa potom, že z takéhoto výzoru mesta dostali Košice v očiach prichodiacich cudzincov charakter špinavého Orientu, ktorému chýbajú iba mešity a minarety. Dúfajme, že sa noví mestskí otcovia postarajú aj o tieto.

Nuž, mestská rada by sa mala trocha sama pred sebou zahanbiť za nedôstojný výzor Košíc. Pred obecnými voľbami sa sypali rozličné krásne sľuby ako z rukáva.

Mesto sa okrášľovalo, robili sa utešené parky, regulovali sa ulice, modernizovala sa periféria. Voľby pominuli a Košice ostali tak hrozne zanedbanými, ako boli aj predtým.

A daň platiaci obyvateľ mesta Košíc nech zase blúdi po rozbitých uliciach v prachu a blate, kým sa mu pri budúcich obecných voľbách nedostane zase aspoň nových sľubov.

Navrhovali by sme, aby občania Košíc zaviedli dobrovoľnú zbierku, a na radnici nechali zasadiť mramorovú tabuľu s menoslovom tých mestských radných, ktorí sa v minulosti zaslúžili o rozkvet mesta Košíc.

(Novosti 25.7.1937)

Tour de France stráca na popularite

Belgické noviny obšírne referujú o príčinách, prečo belgickí cyklisti odišli zo závodu Tour de France. Ich pretekár Maes bol stálym vedúcim v celkovej kvalifikácii. Belgičania dokazujú fotografiami aj svedkami, že terajší víťaz Francúz Lapebie sa dal do kopcov ťahať autom.

Belgičania trpko vyčítajú Francúzom ich chovanie voči belgickým závodníkom, na ktorých vraj po ceste hádzali aj kamením.

Belgické noviny píšu, že tento závod stráca už na popularite ako každý, v ktorom začínajú prevládať vplyvy a sily iné ako čisté športové. Víťazom teda bol Lapebie, druhý skončil Talian Vicini.

V závode sa súperi bili o každý meter a sekundu, keď však mali prestávku, zostávali kamarátmi a navzájom si pomáhali k občerstveniu, ako sa dalo.

(Novosti 29.7.1937)

Šport v kúpeľoch Štós

V kúpeľoch Štós skončil turnaj v stolnom tenise o majstrovstvo kúpeľov. Turnaja sa zúčastnilo 18 závodníkov z ČSR a Maďarska a vyhral ho Szegő, druhý bol Klein. Československé a maďarské mužstvá potom hrali o pohár správy Štósu, ktorý výsledkom 4:3 vyhrali Maďari.

Plavecká sezóna v Štóse vyvrcholí v nedeľu 1. augusta plaveckými závodmi a vodným pólom, v ktorom sa stretne reprezentácia C mužstva Maďarska s kombinovaným teamom 1. ČsŠK a KAC Košice. Autobus z Košíc odchádza na tieto závody v nedeľu o 6. hod. ráno od Schalkházu. Prihlášky prijíma firma Jaschko a spol. Košice.


(Novosti, 30.7.1937)

Veľká železničná katastrofa pri Paríži

Vykoľajený rýchlik. 27 mŕtvych a 50 zranených.

V nočných hodinách došlo v blízkosti obce Saint Georges Villeneuve k hroznej dopravnej katastrofe. Rýchlik na trase St. Étienne-Paríž sa v maximálne rýchlosti vykoľajil. Prvé správy o nešťastí dorazili na parížsku policajnú prefektúru o druhej hodine v noci a hovorili až o 50 ľudských obetiach. Podľa najnovších informácií Československej tlačovej kancelárie, počet mŕtvych dosiahol číslo 26 a počet ťažko zranených sa vyšplhal na pol stovku. Ich stav je však kritický.

Strašné nešťastie sa odohralo 300 metrov pred villeneuveskou železničnou stanicou, čo je asi 20 km od Paríža. Katastrofu spôsobilo chybné nastavenie výhybky. Lokomotíva, uháňajúcou obrovskou rýchlosťou sa vykoľajila, prevrátila a strhla so sebou ostatné vagóny, ktoré sa roztrieštili na kusy. V dôsledku silného nárazu sa vagóny do seba doslova zavŕtali. Osudným sa stala aj tá skutočnosť, že medzi moderné vagóny umiestnili jeden zastaraný drevený vozeň, na ktorom cestovali pútnici do Lisieux a deti z francúzskych kolónií na svoje vakácie. Tento vagón bol doslova a do písmena zlisovaný. Podľa očitých svedectiev sa na miesto nešťastia naskytol hrozivý pohľad. Tmavou nocou sa všade rozliehalo zúfalé nariekanie zranených a umierajúcich.Záchranné práce odštartovali neuveriteľnou rýchlosťou. Ako prví dorazili na miesto parížski hasiči, ktorí ihneď ratovali jeden horiaci vagón. Za nimi prišli ostatné záchranné zložky, ktoré sa ihneď pustili do práce. Po hodine vytiahli z trosiek prvé obete. Na miesto havárie dorazil aj francúzsky minister Chautemps, minister vnútra Dormoy a minister práce Queuille. Súbežne so záchrannými prácami sa začalo s vyšetrovaním príčin tejto hrozivej železničnej katastrofy.

(Kassai Ujság, 31.7.1937)

Téma: Cyklistika


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cyklistika  na sport.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Neprehliadnite tiež

Smrad na daňovom úrade: Plné boli umývadlá aj záchody

V novej budove sú sotva dva týždne.

V prešovskej nemocnici sa už opäť za parkovanie platí

Poplatok má vyhnať vodičov, ktorí nesmerujú do zdravotníckeho zariadenia.

Z únie mieria milióny aj do nemocníc na východe

Riaditeľ z Bardejova: Posunie nás to o desať rokov vpred.

Vyhrajte lístky na muzikál Madagaskar

V Košiciach sa bude trsať s kráľom lemurov.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 16 070
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 388
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 292
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 130
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 378
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 941
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 881
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 718
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 638
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 496

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop