Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára
KOŠICE. Z magistrátu v piatok hlásili, že v pondelok 31. júla bude križovatka VSS podľa informácií zhotoviteľskej firmy Eurovia SK „stavebne ukončená podľa projektovej dokumentácie“.
Na tejto ucelenej časti stavby (UČS) Modernizácie električkových tratí (MET) boli cesty aj trať v pondelok už naozaj hotové.
„Trakčné vedenia, nové osvetlenie, ale aj samotná električková trať boli odskúšané, všetko funguje tak, ako má,“ informoval ešte v piatok Miroslav Sambor z komunikačného referátu magistrátu.
Súbežne s dokončovaním prác bežia podľa neho legislatívne procesy – konania, vydávanie rozhodnutí, ich doručovanie zúčastneným stranám, čo je nevyhnutné na to, aby mohla byť stavba odovzdaná do užívania.
Autá do pár dní. Električky až o mesiac?
„Predpokladaný termín spustenia dopravy cez križovatku je prvý augustový víkend,“ uviedol Sambor.
To je dobrá správa pre vodičov áut.
Kedy by sa však tadiaľ mohli zviezť električkou aj prví cestujúci, sme sa v pondelok od vedenia mesta nedozvedeli.
Zo zdroja z prostredia Košického samosprávneho kraja (KSK), ktorý je špeciálnym stavebným úradom pre stavby mestských dráh, sme získali neoficiálnu informáciu, že zrejme začnú električky voziť cestujúcich až v septembri na začiatku školského roka.
Korešponduje to s predchádzajúcimi modernizáciami tratí z rokov 2014 – 2015, keď sa električky vrátili do ulíc až vyše mesiaca od ukončenia prác.
Zastávky – terénne úpravy?
Riaditeľ košického závodu Eurovie SK Štefan Bálint uviedol, že po stavebnom ukončení modernizácie križovatky VSS ich ešte čakajú rôzne terénne úpravy, revitalizácia zelene a podobne.
„Ak ten – ktorý úsek urobíme podľa časového harmonogramu, neznamená to, že musíme z úseku odísť preč. Záleží nám totiž na tom, aby stavba bola urobená kvalitne nielen po stavebnej, ale aj estetickej stránke.“
Nedokončené však nie sú iba terénne úpravy. V pondelok sme na stavbe videli nezasfaltované úseky chodníkov.
Na električkových zastávkach chýbali ešte prístrešky. A autobusové zastávky v Barci sú iba rozrobené.
Z magistrátu v piatok upozornili, že nad rámec projektovej dokumentácie buduje firma v okolí križovatky pre Košičanov nové chodníky so živicovým povrchom.

Preťažená križovatka bola vážne poškodená
Križovatka VSS ako jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v meste bola pred modernizáciou enormne zaťažená. Mesto informovalo, že podľa odborníkov cez ňu prešlo za 24 hodín vyše 58-tisíc motorových vozidiel, z toho 17 percent nákladných.
Križovatku tvorí celkovo 8 električkových výhybiek a 8 krížení koľajníc, ktorých stav bol pred modernizáciou vyhodnotený ako veľmi vážne narušený. Predovšetkým kamiónová doprava spôsobila silné zdeformovanie a poškodenie výhybiek.





Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári