Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 30. máj, 2023 | Meniny má Ferdinand

Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme

Majza si za nákupom elektrobusov stojí.

Richard Majza.Richard Majza. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Stojí si za nákupom elektrobusov. Zatraktívnenie intervalov spojov v MHD si vie predstaviť len po reštrukturalizácii súčasných liniek, navýšení financií od mesta alebo zdražení cestovného. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Richard Majza odpovedal na otázky Korzára.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mestskí poslanci dali nedávno súhlas, aby sa DPMK uchádzal o eurofondy na nákup ekologických autobusov. Nebolo vtedy ešte známe, koľko pôjde zo sumy 7 miliónov eur na elektrobusy. Už to viete?

SkryťVypnúť reklamu

„Napokon nebudeme reagovať na výzvu v takej podobe, ako bola zverejnená. Nevyhovuje nám totiž podmienka za novoobstarané vyraďovať autobusy nie v najmladšom stave. Potrebujeme totiž aj zálohové vozidlá. Máme informácie, že výzva bude stiahnutá a bude vyhlásená nová s inými parametrami. Očakávame, že v nej už bude možnosť nevyraďovať a nakupovať aj vysoko environmentálne dieselové autobusy.“

Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik chce nakúpiť ďalšie elektrobusy a autobusy Čítajte 

Prečo má dopravný podnik záujem o ďalšie elektrobusy, keď ich využitie je už teraz obmedzené? Podľa našich informácií súčasných 14 najazdí ročne priemerne 3- až 4-krát menej ako dieselový autobus.

„Najdôležitejšie pri elektrobusoch je, že dochádza k výraznému znižovaniu emisií, resp. k nulovým emisiám, k znižovaniu hlučnosti a vibrácií. Náklady na elektrickú energiu sú trojnásobne nižšie ako na naftu. Takisto servis elektromotorov je jednoduchší a lacnejší ako pri dieselových motoroch. Sú i spoľahlivejšie. Najazdené kilometre úzko súvisia s mobilitou elektrobusov, teda s dobudovávaním nabíjacích staníc. Máme záujem do budúcna o vybudovanie ďalších, komunikujeme o tom s poskytovateľmi elektrickej energie a zvažujeme aj zapojenie mesta, lebo by ich mohla využívať i verejnosť. Je to príliš finančne nákladné na to, aby si všetko zabezpečoval DPMK z vlastných zdrojov. Je to to isté, ako keď na čerpacích staniciach tankujeme naftu, ale nevlastníme ich.“

SkryťVypnúť reklamu

Je argumentácia ekológiou namieste, keď podľa odborníkov je vplyv MHD na kvalitu ovzdušia v Košiciach prakticky nulový?

„Verejná doprava je už sama osebe ekologickejšia ako individuálna, pretože na jednotku emisií odvezie oveľa väčší počet ľudí. My najazdíme cez 15 miliónov kilometrov ročne a je našou povinnosťou, aby sme to zvyšovali a zároveň znižovali emisie.“

Prečo sa potom v Košiciach utlmila ekologická trolejbusová doprava?

„Trolejové vedenie máme v dĺžke 13,1 kilometra, ale obsluhujeme linky v dĺžke 528,35 kilometra. Odpoveď na to, prečo je trolejbusová doprava momentálne utlmená, treba hľadať v minulosti, keď nedošlo k ďalšiemu rozvoju a rozširovaniu trolejov. Bez toho nie je podľa môjho názoru možné teraz efektívne rozvíjať túto dopravu.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Trolejbusy v Košiciach definitívne skončili. Eurofondy ani nežiadali Čítajte 

Nedalo sa vydať namiesto elektrobusov napríklad cestou duobusov, ktoré môžu jazdiť pod trolejou, a kde nie je, tak na baterky, resp. na dieselový motor?

„Riešením sú aj hybridné systémy, duobusy, či ako ich nazveme. My ten vývoj sledujeme. Vieme, že najprv boli nastavené na konvenčný dieselový motor a vždy, keď bola možnosť, sa vozidlo napojilo na trolej. Obsluhovalo teda aj linky, kde troleje neboli. Keďže však konvenčný motor pracoval väčšinou v studenom režime a bol poddimenzovaný vzhľadom na celkovú hmotnosť trolejbusu, bol veľmi nespoľahlivý. Momentálne sledujeme najmä vývoj tých, ktoré využívajú na pohon batérie mimo trolejov a na nich sa zase počas jazdy dobíjajú. Zavádzajú to v Banskej Bystrici. Úzko komunikujeme s tamojším dopravným podnikom. Z testovacej prevádzky nám poskytne dáta a na základe toho sa budeme rozhodovať, akou cestou budeme pokračovať.“

Primátor Richard Raši (Smer) na poslednom mestskom zastupiteľstve zopakoval, že keď bude možnosť čerpať eurofondy na rozvoj trolejbusovej dopravy, tak sa o ne budú uchádzať aj Košice. Tvrdil, že takáto možnosť momentálne nie je. Operačný program Integrovaná infraštruktúra však obsahuje aj možnosť čerpať peniaze na výstavbu a modernizáciu trolejových tratí. Ak ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán zverejní ešte do roku 2020 takúto výzvu, využijete ju?

„My sa nebudeme vyjadrovať za pána primátora Rašiho. Už viackrát sme uviedli, že preferované spôsoby dopravy sú električková a autobusová, vrátane elektrobusov. Uvádza sa to aj vo vypracovanej Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Trolejbusová doprava bola najdrahším spôsobom prepravy aj s ohľadom na jej nízky podiel na celkovej preprave cestujúcich v meste. Nikdy sme však zároveň nevylúčili, že keď obnovíme vozový park, nebudeme s trolejbusmi pokračovať. V prvom rade je však potrebné investovať do trolejového vedenia niekoľko stotisíc eur, na čo momentálne nemáme zdroje. Jediná možnosť je z eurofondov.“

Budete sa teda o ne na obnovu trolejov uchádzať?

„Vzhľadom na to, že vykonávame službu vo verejnom záujme a nedosahujeme zisk, ale stratu, nemáme kapitálové investície na obnovu majetku. Aj na spolufinancovanie europrojektov, žiaľ, musíme využívať komerčné úverové zdroje od bánk. Takže musíme veľmi zvažovať, do akého z tých projektov pôjdeme. Pri každom musíme spĺňať nejaké ukazovatele – finančné, či nájazdu kilometrov. To sú dôvody, prečo sa o niektoré projekty uchádzame a o niektoré nie. V čase, keď sme prejavili záujem o kúpu elektrobusov, žiadna výzva na obnovu trolejového vedenia nebola, tak sme využili vtedy aktuálnu. Bolo by veľkou chybou, keby sme to neurobili. Zvlášť, keď aj stratégia stanovila, ako som už spomínal, že preferované sú električková a autobusová doprava, vrátane elektrobusov.“

Mesiac pred letnými prázdninami zaviedol DPMK tzv. predprázdninový režim, ktorým došlo na viacerých autobusových linkách k citeľnému zníženiu spojov. Ako dôvod sa proklamoval nedostatok vodičov. Nebolo to skôr preto, že ste už nedokázali pre nedostatok vozidiel pokryť náhradné autobusové linky za odstavené električky pre prebiehajúcu modernizáciu tratí?

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  6. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  7. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  1. Content agency mení svoje meno na Contedy
  2. Ako správne napúšťať bazén
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  5. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  6. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  7. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  8. V Bratislave sa koná Globsec
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 217
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 905
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 348
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 102
  5. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 2 669
  6. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 497
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 267
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 1 963

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Horkýže Slíže boli v mojom hľadáčiku, keď ešte vydali prvé kazety
  2. Milan Kuruc: Zamestnanci, nepodpisujte bludy bez rozmyslu!
  3. Jozef Varga: AC/DC som objavil niekedy v r.1980
  4. Samuel Ivančák: NOLA je slang pre New Orleans a tiež názov nového albumu Petra Lipu
  5. Samuel Ivančák: 80 rokov života s hudbou. Peter Lipa jubiluje
  6. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana
  7. Lukáš Čelinák: Klesajúca životná úroveň – ako oslobodiť ľudí závislých od populistických politík?
  8. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné.
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 658
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 333
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 413
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 19 952
  5. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 17 757
  6. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 8 821
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 459
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 5 926
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Varga: Horkýže Slíže boli v mojom hľadáčiku, keď ešte vydali prvé kazety
  2. Milan Kuruc: Zamestnanci, nepodpisujte bludy bez rozmyslu!
  3. Jozef Varga: AC/DC som objavil niekedy v r.1980
  4. Samuel Ivančák: NOLA je slang pre New Orleans a tiež názov nového albumu Petra Lipu
  5. Samuel Ivančák: 80 rokov života s hudbou. Peter Lipa jubiluje
  6. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana
  7. Lukáš Čelinák: Klesajúca životná úroveň – ako oslobodiť ľudí závislých od populistických politík?
  8. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné.
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 658
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 333
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 413
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 19 952
  5. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 17 757
  6. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 8 821
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 459
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 5 926
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu