Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 17. december, 2017 | Meniny má Kornélia
Pridajte si svoje mesto
ROZHOVOR

Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme

Majza si za nákupom elektrobusov stojí.

Richard Majza.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Stojí si za nákupom elektrobusov. Zatraktívnenie intervalov spojov v MHD si vie predstaviť len po reštrukturalizácii súčasných liniek, navýšení financií od mesta alebo zdražení cestovného. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Richard Majza odpovedal na otázky Korzára.

Mestskí poslanci dali nedávno súhlas, aby sa DPMK uchádzal o eurofondy na nákup ekologických autobusov. Nebolo vtedy ešte známe, koľko pôjde zo sumy 7 miliónov eur na elektrobusy. Už to viete?

„Napokon nebudeme reagovať na výzvu v takej podobe, ako bola zverejnená. Nevyhovuje nám totiž podmienka za novoobstarané vyraďovať autobusy nie v najmladšom stave. Potrebujeme totiž aj zálohové vozidlá. Máme informácie, že výzva bude stiahnutá a bude vyhlásená nová s inými parametrami. Očakávame, že v nej už bude možnosť nevyraďovať a nakupovať aj vysoko environmentálne dieselové autobusy.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik chce nakúpiť ďalšie elektrobusy a autobusy

Prečo má dopravný podnik záujem o ďalšie elektrobusy, keď ich využitie je už teraz obmedzené? Podľa našich informácií súčasných 14 najazdí ročne priemerne 3- až 4-krát menej ako dieselový autobus.

„Najdôležitejšie pri elektrobusoch je, že dochádza k výraznému znižovaniu emisií, resp. k nulovým emisiám, k znižovaniu hlučnosti a vibrácií. Náklady na elektrickú energiu sú trojnásobne nižšie ako na naftu. Takisto servis elektromotorov je jednoduchší a lacnejší ako pri dieselových motoroch. Sú i spoľahlivejšie. Najazdené kilometre úzko súvisia s mobilitou elektrobusov, teda s dobudovávaním nabíjacích staníc. Máme záujem do budúcna o vybudovanie ďalších, komunikujeme o tom s poskytovateľmi elektrickej energie a zvažujeme aj zapojenie mesta, lebo by ich mohla využívať i verejnosť. Je to príliš finančne nákladné na to, aby si všetko zabezpečoval DPMK z vlastných zdrojov. Je to to isté, ako keď na čerpacích staniciach tankujeme naftu, ale nevlastníme ich.“

Je argumentácia ekológiou namieste, keď podľa odborníkov je vplyv MHD na kvalitu ovzdušia v Košiciach prakticky nulový?

„Verejná doprava je už sama osebe ekologickejšia ako individuálna, pretože na jednotku emisií odvezie oveľa väčší počet ľudí. My najazdíme cez 15 miliónov kilometrov ročne a je našou povinnosťou, aby sme to zvyšovali a zároveň znižovali emisie.“

Prečo sa potom v Košiciach utlmila ekologická trolejbusová doprava?

„Trolejové vedenie máme v dĺžke 13,1 kilometra, ale obsluhujeme linky v dĺžke 528,35 kilometra. Odpoveď na to, prečo je trolejbusová doprava momentálne utlmená, treba hľadať v minulosti, keď nedošlo k ďalšiemu rozvoju a rozširovaniu trolejov. Bez toho nie je podľa môjho názoru možné teraz efektívne rozvíjať túto dopravu.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Trolejbusy v Košiciach definitívne skončili. Eurofondy ani nežiadali

Nedalo sa vydať namiesto elektrobusov napríklad cestou duobusov, ktoré môžu jazdiť pod trolejou, a kde nie je, tak na baterky, resp. na dieselový motor?

„Riešením sú aj hybridné systémy, duobusy, či ako ich nazveme. My ten vývoj sledujeme. Vieme, že najprv boli nastavené na konvenčný dieselový motor a vždy, keď bola možnosť, sa vozidlo napojilo na trolej. Obsluhovalo teda aj linky, kde troleje neboli. Keďže však konvenčný motor pracoval väčšinou v studenom režime a bol poddimenzovaný vzhľadom na celkovú hmotnosť trolejbusu, bol veľmi nespoľahlivý. Momentálne sledujeme najmä vývoj tých, ktoré využívajú na pohon batérie mimo trolejov a na nich sa zase počas jazdy dobíjajú. Zavádzajú to v Banskej Bystrici. Úzko komunikujeme s tamojším dopravným podnikom. Z testovacej prevádzky nám poskytne dáta a na základe toho sa budeme rozhodovať, akou cestou budeme pokračovať.“

Primátor Richard Raši (Smer) na poslednom mestskom zastupiteľstve zopakoval, že keď bude možnosť čerpať eurofondy na rozvoj trolejbusovej dopravy, tak sa o ne budú uchádzať aj Košice. Tvrdil, že takáto možnosť momentálne nie je. Operačný program Integrovaná infraštruktúra však obsahuje aj možnosť čerpať peniaze na výstavbu a modernizáciu trolejových tratí. Ak ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán zverejní ešte do roku 2020 takúto výzvu, využijete ju?

„My sa nebudeme vyjadrovať za pána primátora Rašiho. Už viackrát sme uviedli, že preferované spôsoby dopravy sú električková a autobusová, vrátane elektrobusov. Uvádza sa to aj vo vypracovanej Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Trolejbusová doprava bola najdrahším spôsobom prepravy aj s ohľadom na jej nízky podiel na celkovej preprave cestujúcich v meste. Nikdy sme však zároveň nevylúčili, že keď obnovíme vozový park, nebudeme s trolejbusmi pokračovať. V prvom rade je však potrebné investovať do trolejového vedenia niekoľko stotisíc eur, na čo momentálne nemáme zdroje. Jediná možnosť je z eurofondov.“

Budete sa teda o ne na obnovu trolejov uchádzať?

„Vzhľadom na to, že vykonávame službu vo verejnom záujme a nedosahujeme zisk, ale stratu, nemáme kapitálové investície na obnovu majetku. Aj na spolufinancovanie europrojektov, žiaľ, musíme využívať komerčné úverové zdroje od bánk. Takže musíme veľmi zvažovať, do akého z tých projektov pôjdeme. Pri každom musíme spĺňať nejaké ukazovatele – finančné, či nájazdu kilometrov. To sú dôvody, prečo sa o niektoré projekty uchádzame a o niektoré nie. V čase, keď sme prejavili záujem o kúpu elektrobusov, žiadna výzva na obnovu trolejového vedenia nebola, tak sme využili vtedy aktuálnu. Bolo by veľkou chybou, keby sme to neurobili. Zvlášť, keď aj stratégia stanovila, ako som už spomínal, že preferované sú električková a autobusová doprava, vrátane elektrobusov.“

Mesiac pred letnými prázdninami zaviedol DPMK tzv. predprázdninový režim, ktorým došlo na viacerých autobusových linkách k citeľnému zníženiu spojov. Ako dôvod sa proklamoval nedostatok vodičov. Nebolo to skôr preto, že ste už nedokázali pre nedostatok vozidiel pokryť náhradné autobusové linky za odstavené električky pre prebiehajúcu modernizáciu tratí?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZNY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZNY na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Dopravný podnik mesta Košice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Neprehliadnite tiež

Pochová nová štvrť ťažbu magnezitu? Poslanci sú za

Ťažobná firma: Došlo k hrubým porušeniam predpisov.

Firma na súdoch Lesy valcuje. Hrozí miliónovým odškodným

Nechcú dodať drevo, vidia nečisté konanie podnikateľa.

Len štyria odsúdení z košických väzníc budú sviatkovať doma

Šťastnejší sú v Prešove, tam dostane na Vianoce opušťák 59 väzňov.

Podvyživené dieťa zomrelo, skolil ho zlatý stafylokok

Mladistvú matku obvinili z prečinu zabitia.

Nevábne Tesco demolujú. Nahradí ho moderné Forum

Obchodný dom tri desaťročia slúžil Prešovčanom.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

V správnom čase na správnom balkóne

Tiahnuce žeriavy a husi, ale aj strieľajúci psychopat a výbuch plynu. Čo všetko sa dá odfotiť z bytu.

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 36 566
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 387
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 012
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 188
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 255
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 222
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 184
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 111
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 973
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 890

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop