Korzár logo Korzár Košice
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme

Majza si za nákupom elektrobusov stojí.

Richard Majza.Richard Majza. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Stojí si za nákupom elektrobusov. Zatraktívnenie intervalov spojov v MHD si vie predstaviť len po reštrukturalizácii súčasných liniek, navýšení financií od mesta alebo zdražení cestovného. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Richard Majza odpovedal na otázky Korzára.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mestskí poslanci dali nedávno súhlas, aby sa DPMK uchádzal o eurofondy na nákup ekologických autobusov. Nebolo vtedy ešte známe, koľko pôjde zo sumy 7 miliónov eur na elektrobusy. Už to viete?

SkryťVypnúť reklamu

„Napokon nebudeme reagovať na výzvu v takej podobe, ako bola zverejnená. Nevyhovuje nám totiž podmienka za novoobstarané vyraďovať autobusy nie v najmladšom stave. Potrebujeme totiž aj zálohové vozidlá. Máme informácie, že výzva bude stiahnutá a bude vyhlásená nová s inými parametrami. Očakávame, že v nej už bude možnosť nevyraďovať a nakupovať aj vysoko environmentálne dieselové autobusy.“

Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik chce nakúpiť ďalšie elektrobusy a autobusy Čítajte 

Prečo má dopravný podnik záujem o ďalšie elektrobusy, keď ich využitie je už teraz obmedzené? Podľa našich informácií súčasných 14 najazdí ročne priemerne 3- až 4-krát menej ako dieselový autobus.

„Najdôležitejšie pri elektrobusoch je, že dochádza k výraznému znižovaniu emisií, resp. k nulovým emisiám, k znižovaniu hlučnosti a vibrácií. Náklady na elektrickú energiu sú trojnásobne nižšie ako na naftu. Takisto servis elektromotorov je jednoduchší a lacnejší ako pri dieselových motoroch. Sú i spoľahlivejšie. Najazdené kilometre úzko súvisia s mobilitou elektrobusov, teda s dobudovávaním nabíjacích staníc. Máme záujem do budúcna o vybudovanie ďalších, komunikujeme o tom s poskytovateľmi elektrickej energie a zvažujeme aj zapojenie mesta, lebo by ich mohla využívať i verejnosť. Je to príliš finančne nákladné na to, aby si všetko zabezpečoval DPMK z vlastných zdrojov. Je to to isté, ako keď na čerpacích staniciach tankujeme naftu, ale nevlastníme ich.“

SkryťVypnúť reklamu

Je argumentácia ekológiou namieste, keď podľa odborníkov je vplyv MHD na kvalitu ovzdušia v Košiciach prakticky nulový?

„Verejná doprava je už sama osebe ekologickejšia ako individuálna, pretože na jednotku emisií odvezie oveľa väčší počet ľudí. My najazdíme cez 15 miliónov kilometrov ročne a je našou povinnosťou, aby sme to zvyšovali a zároveň znižovali emisie.“

Prečo sa potom v Košiciach utlmila ekologická trolejbusová doprava?

„Trolejové vedenie máme v dĺžke 13,1 kilometra, ale obsluhujeme linky v dĺžke 528,35 kilometra. Odpoveď na to, prečo je trolejbusová doprava momentálne utlmená, treba hľadať v minulosti, keď nedošlo k ďalšiemu rozvoju a rozširovaniu trolejov. Bez toho nie je podľa môjho názoru možné teraz efektívne rozvíjať túto dopravu.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Trolejbusy v Košiciach definitívne skončili. Eurofondy ani nežiadali Čítajte 

Nedalo sa vydať namiesto elektrobusov napríklad cestou duobusov, ktoré môžu jazdiť pod trolejou, a kde nie je, tak na baterky, resp. na dieselový motor?

„Riešením sú aj hybridné systémy, duobusy, či ako ich nazveme. My ten vývoj sledujeme. Vieme, že najprv boli nastavené na konvenčný dieselový motor a vždy, keď bola možnosť, sa vozidlo napojilo na trolej. Obsluhovalo teda aj linky, kde troleje neboli. Keďže však konvenčný motor pracoval väčšinou v studenom režime a bol poddimenzovaný vzhľadom na celkovú hmotnosť trolejbusu, bol veľmi nespoľahlivý. Momentálne sledujeme najmä vývoj tých, ktoré využívajú na pohon batérie mimo trolejov a na nich sa zase počas jazdy dobíjajú. Zavádzajú to v Banskej Bystrici. Úzko komunikujeme s tamojším dopravným podnikom. Z testovacej prevádzky nám poskytne dáta a na základe toho sa budeme rozhodovať, akou cestou budeme pokračovať.“

Primátor Richard Raši (Smer) na poslednom mestskom zastupiteľstve zopakoval, že keď bude možnosť čerpať eurofondy na rozvoj trolejbusovej dopravy, tak sa o ne budú uchádzať aj Košice. Tvrdil, že takáto možnosť momentálne nie je. Operačný program Integrovaná infraštruktúra však obsahuje aj možnosť čerpať peniaze na výstavbu a modernizáciu trolejových tratí. Ak ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán zverejní ešte do roku 2020 takúto výzvu, využijete ju?

„My sa nebudeme vyjadrovať za pána primátora Rašiho. Už viackrát sme uviedli, že preferované spôsoby dopravy sú električková a autobusová, vrátane elektrobusov. Uvádza sa to aj vo vypracovanej Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Trolejbusová doprava bola najdrahším spôsobom prepravy aj s ohľadom na jej nízky podiel na celkovej preprave cestujúcich v meste. Nikdy sme však zároveň nevylúčili, že keď obnovíme vozový park, nebudeme s trolejbusmi pokračovať. V prvom rade je však potrebné investovať do trolejového vedenia niekoľko stotisíc eur, na čo momentálne nemáme zdroje. Jediná možnosť je z eurofondov.“

Budete sa teda o ne na obnovu trolejov uchádzať?

„Vzhľadom na to, že vykonávame službu vo verejnom záujme a nedosahujeme zisk, ale stratu, nemáme kapitálové investície na obnovu majetku. Aj na spolufinancovanie europrojektov, žiaľ, musíme využívať komerčné úverové zdroje od bánk. Takže musíme veľmi zvažovať, do akého z tých projektov pôjdeme. Pri každom musíme spĺňať nejaké ukazovatele – finančné, či nájazdu kilometrov. To sú dôvody, prečo sa o niektoré projekty uchádzame a o niektoré nie. V čase, keď sme prejavili záujem o kúpu elektrobusov, žiadna výzva na obnovu trolejového vedenia nebola, tak sme využili vtedy aktuálnu. Bolo by veľkou chybou, keby sme to neurobili. Zvlášť, keď aj stratégia stanovila, ako som už spomínal, že preferované sú električková a autobusová doprava, vrátane elektrobusov.“

Mesiac pred letnými prázdninami zaviedol DPMK tzv. predprázdninový režim, ktorým došlo na viacerých autobusových linkách k citeľnému zníženiu spojov. Ako dôvod sa proklamoval nedostatok vodičov. Nebolo to skôr preto, že ste už nedokázali pre nedostatok vozidiel pokryť náhradné autobusové linky za odstavené električky pre prebiehajúcu modernizáciu tratí?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZNY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZNY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 384
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 509
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 416
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 295
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 3 183
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 802
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 765
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 248
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 1 863
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obsah ampulky sa musí vystrieknuť, ale mimo, aby bol dôkaz, že je prázdna, opisuje zdroj Korzára, ako sa to môže diať.

Lekárka: Robí sa to. Zisťovali sme ako.


a 2 ďalší 23 h
Termín začatia rekonštrukcie Slaneckej nepozná zatiaľ ani verejnosť a ani DPMK. Magistrát informoval Košičana o termíne od 4. októbra.

Primátor čaká s termínom na Remišovú.


23 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Generálny riaditeľ Milan Veselý o minimálnych kompenzáciách vlády.


17. sep
Norbert Gombos oslavuje výhru Slovenska nad Čile v Davisovom pohári 2021.

Slovensko zdolalo Čile 3:1, piaty zápas sa hrať nebude.


Sportnet a 1 ďalší 3 h
Do medzinárodného prieskumu Dunaja sa zapojilo 13 európskych krajín.

Z liečiv prúdiacich do tokov začínajú vodné živočíchy meniť svoje správanie.


17. sep
Ilustračné foto.

Prečo dbať na zdravé triedy.


Richard Paksi 16. sep

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu