Korzár logo Korzár Košice

Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme

Majza si za nákupom elektrobusov stojí.

Richard Majza.Richard Majza. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Stojí si za nákupom elektrobusov. Zatraktívnenie intervalov spojov v MHD si vie predstaviť len po reštrukturalizácii súčasných liniek, navýšení financií od mesta alebo zdražení cestovného. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Richard Majza odpovedal na otázky Korzára.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mestskí poslanci dali nedávno súhlas, aby sa DPMK uchádzal o eurofondy na nákup ekologických autobusov. Nebolo vtedy ešte známe, koľko pôjde zo sumy 7 miliónov eur na elektrobusy. Už to viete?

SkryťVypnúť reklamu

„Napokon nebudeme reagovať na výzvu v takej podobe, ako bola zverejnená. Nevyhovuje nám totiž podmienka za novoobstarané vyraďovať autobusy nie v najmladšom stave. Potrebujeme totiž aj zálohové vozidlá. Máme informácie, že výzva bude stiahnutá a bude vyhlásená nová s inými parametrami. Očakávame, že v nej už bude možnosť nevyraďovať a nakupovať aj vysoko environmentálne dieselové autobusy.“

Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik chce nakúpiť ďalšie elektrobusy a autobusy Čítajte 

Prečo má dopravný podnik záujem o ďalšie elektrobusy, keď ich využitie je už teraz obmedzené? Podľa našich informácií súčasných 14 najazdí ročne priemerne 3- až 4-krát menej ako dieselový autobus.

„Najdôležitejšie pri elektrobusoch je, že dochádza k výraznému znižovaniu emisií, resp. k nulovým emisiám, k znižovaniu hlučnosti a vibrácií. Náklady na elektrickú energiu sú trojnásobne nižšie ako na naftu. Takisto servis elektromotorov je jednoduchší a lacnejší ako pri dieselových motoroch. Sú i spoľahlivejšie. Najazdené kilometre úzko súvisia s mobilitou elektrobusov, teda s dobudovávaním nabíjacích staníc. Máme záujem do budúcna o vybudovanie ďalších, komunikujeme o tom s poskytovateľmi elektrickej energie a zvažujeme aj zapojenie mesta, lebo by ich mohla využívať i verejnosť. Je to príliš finančne nákladné na to, aby si všetko zabezpečoval DPMK z vlastných zdrojov. Je to to isté, ako keď na čerpacích staniciach tankujeme naftu, ale nevlastníme ich.“

SkryťVypnúť reklamu

Je argumentácia ekológiou namieste, keď podľa odborníkov je vplyv MHD na kvalitu ovzdušia v Košiciach prakticky nulový?

„Verejná doprava je už sama osebe ekologickejšia ako individuálna, pretože na jednotku emisií odvezie oveľa väčší počet ľudí. My najazdíme cez 15 miliónov kilometrov ročne a je našou povinnosťou, aby sme to zvyšovali a zároveň znižovali emisie.“

Prečo sa potom v Košiciach utlmila ekologická trolejbusová doprava?

„Trolejové vedenie máme v dĺžke 13,1 kilometra, ale obsluhujeme linky v dĺžke 528,35 kilometra. Odpoveď na to, prečo je trolejbusová doprava momentálne utlmená, treba hľadať v minulosti, keď nedošlo k ďalšiemu rozvoju a rozširovaniu trolejov. Bez toho nie je podľa môjho názoru možné teraz efektívne rozvíjať túto dopravu.“

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Trolejbusy v Košiciach definitívne skončili. Eurofondy ani nežiadali Čítajte 

Nedalo sa vydať namiesto elektrobusov napríklad cestou duobusov, ktoré môžu jazdiť pod trolejou, a kde nie je, tak na baterky, resp. na dieselový motor?

„Riešením sú aj hybridné systémy, duobusy, či ako ich nazveme. My ten vývoj sledujeme. Vieme, že najprv boli nastavené na konvenčný dieselový motor a vždy, keď bola možnosť, sa vozidlo napojilo na trolej. Obsluhovalo teda aj linky, kde troleje neboli. Keďže však konvenčný motor pracoval väčšinou v studenom režime a bol poddimenzovaný vzhľadom na celkovú hmotnosť trolejbusu, bol veľmi nespoľahlivý. Momentálne sledujeme najmä vývoj tých, ktoré využívajú na pohon batérie mimo trolejov a na nich sa zase počas jazdy dobíjajú. Zavádzajú to v Banskej Bystrici. Úzko komunikujeme s tamojším dopravným podnikom. Z testovacej prevádzky nám poskytne dáta a na základe toho sa budeme rozhodovať, akou cestou budeme pokračovať.“

Primátor Richard Raši (Smer) na poslednom mestskom zastupiteľstve zopakoval, že keď bude možnosť čerpať eurofondy na rozvoj trolejbusovej dopravy, tak sa o ne budú uchádzať aj Košice. Tvrdil, že takáto možnosť momentálne nie je. Operačný program Integrovaná infraštruktúra však obsahuje aj možnosť čerpať peniaze na výstavbu a modernizáciu trolejových tratí. Ak ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán zverejní ešte do roku 2020 takúto výzvu, využijete ju?

„My sa nebudeme vyjadrovať za pána primátora Rašiho. Už viackrát sme uviedli, že preferované spôsoby dopravy sú električková a autobusová, vrátane elektrobusov. Uvádza sa to aj vo vypracovanej Stratégii rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice. Trolejbusová doprava bola najdrahším spôsobom prepravy aj s ohľadom na jej nízky podiel na celkovej preprave cestujúcich v meste. Nikdy sme však zároveň nevylúčili, že keď obnovíme vozový park, nebudeme s trolejbusmi pokračovať. V prvom rade je však potrebné investovať do trolejového vedenia niekoľko stotisíc eur, na čo momentálne nemáme zdroje. Jediná možnosť je z eurofondov.“

Budete sa teda o ne na obnovu trolejov uchádzať?

„Vzhľadom na to, že vykonávame službu vo verejnom záujme a nedosahujeme zisk, ale stratu, nemáme kapitálové investície na obnovu majetku. Aj na spolufinancovanie europrojektov, žiaľ, musíme využívať komerčné úverové zdroje od bánk. Takže musíme veľmi zvažovať, do akého z tých projektov pôjdeme. Pri každom musíme spĺňať nejaké ukazovatele – finančné, či nájazdu kilometrov. To sú dôvody, prečo sa o niektoré projekty uchádzame a o niektoré nie. V čase, keď sme prejavili záujem o kúpu elektrobusov, žiadna výzva na obnovu trolejového vedenia nebola, tak sme využili vtedy aktuálnu. Bolo by veľkou chybou, keby sme to neurobili. Zvlášť, keď aj stratégia stanovila, ako som už spomínal, že preferované sú električková a autobusová doprava, vrátane elektrobusov.“

Mesiac pred letnými prázdninami zaviedol DPMK tzv. predprázdninový režim, ktorým došlo na viacerých autobusových linkách k citeľnému zníženiu spojov. Ako dôvod sa proklamoval nedostatok vodičov. Nebolo to skôr preto, že ste už nedokázali pre nedostatok vozidiel pokryť náhradné autobusové linky za odstavené električky pre prebiehajúcu modernizáciu tratí?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4ZNY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 858
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 448
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 181
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 572
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 824
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 193
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 093
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 889
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 70 217
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 728
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 152
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 150
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 022
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 938
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 381
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 496
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Martin Madej stvárňuje Jozefa Tisa v inscenácii Hitlerov prezident a hrá ho spôsobom, kedy je aj divák na pochybách, či v Tisovi nebolo trochu ľudskosti.

V divadle hrá Jozefa Tisa.


13
Grécko - Slovensko: ONLINE prenos z prípravného zápasu.

Sledujte s nami prenos.


2
17. november v Bratislave.

To, že zo všetkých sviatkov zmizne práve 17. november, dokazuje, že sme neustrážili demokraciu.


Veronika Šikulová 37
Coco Gauffová vo finále Roland Garros 2025.

Gauffová zdolala Sabalenkovú v druhom grandslamovom finále.


a 1 ďalší 6
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 70 217
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 728
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 152
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 150
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 022
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 938
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 381
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 496
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu