Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Požiar na palube i núdzový čln. Nazreli sme do zákulisia leteckej spoločnosti

Pilotov a letušky nemôže v oblakoch nič prekvapiť.

Zvonku vyzerajú ako zo sci-fi filmu, interiér však do detailov kopíruje reálny kokpit.Zvonku vyzerajú ako zo sci-fi filmu, interiér však do detailov kopíruje reálny kokpit. (Zdroj: Katarína Gécziová)

KOŠICE/ISTANBUL. Poznáte to. Sadnete si do sedadla, pripútate sa a po pár hodinách sa dostávate do vašej vytúženej destinácie.

Čo všetko sa však skrýva za tým, aby nám letecký personál poskytol pohodlie? Kde sa to všetko posádka lietadla naučí?

My sme to zistili za vás, prešli sme si výcvikovým strediskom spoločnosti Turkish Airlines.

Navonok školiace stredisko umiestnené vedľa istanbulského letiska pôsobí pomerne nenápadným dojmom.

V interiéri budovy sú však priestranné haly, kde sa členovia posádky pripravujú na rôzne chvíle, ktoré môžu zažiť vysoko nad zemou.

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka simuláciám, ktoré navodzujú reálne situácie, nedokáže personál Turkish Airlines „hore v oblakoch“ nič prekvapiť.

Vo výcvikovom stredisku sa nachádza desať simulátorov. Zvonku pre laikov môžu vyzerať ako kulisy do sci-fi filmu , v skutočnosti do posledného detailu detailu kopírujú reálny kokpit v lietadle.

Letiská z celého sveta

Nachádza sa v nich palubovka so všetkými kontrolkami, obrazovkami a panelmi, ktoré piloti využívajú.

Za oknom lietadla sa pri simulovanom lete zobrazuje vďaka počítačovým technológiám letisková dráha a z výšky tiež môžete vidieť rôzne mestá. Úplne ako pri reálnom lete.

„V simuláciách máme naprogramované všetky destinácie, do ktorých lietame. Sú v nich zakomponované detaily -pristávacie dráhy každého letiska aj letecké trasy. Tréning v simulátore musí absolvovať každý. Naši letci musia byť pripravení na rôzne situácie tak, aby ani raz neurobili chybu,“ popisuje pre Korzár Gamze Erduran koordinátorka z tréningového centra Turkish Airlines.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej trvá asi 2,5 roka, kým sa z kandidátov stanú reálni piloti. Spolupracujú pritom s ľuďmi z rôznych krajín.

Gamze Erduran vysvetľuje, že majú pilotov z Grécka, Španielska, Talianska aj slovanských krajín, teda „ z celého sveta“.

Načítavam video...

Let nad Istanbulom

Jeden z inštruktorov na otázku Korzára, či budúci piloti majú pred vstupom do simulátora strach, zhodnotil, že ak aj majú prvotné obavy, tie z nich po príchode do kokpitu opadnú.

„Ľudia, ktorí chcú byť pilotmi, sa nemôžu báť. Špeciálne piloti našej spoločnosti sú v tejto oblasti profesionáli.“

Ovládať riadiacu jednotku v simulátore je zvláštny pocit a hoci ide len o fingovanú situáciu, človek má rešpekt pred zodpovednou prácou pilotov.

Vzlietavanie, pristávanie a let nad Istanbulom si reportérka Korzára v pozícii druhého pilota v simulátore vyskúšala po boku obchodného manažéra Turkish Airlines pre Slovensko Mehmeta Seynurta.

Skryť Vypnúť reklamu

Pilot síce nie je, ale aj ako laik hodnotí, že vďaka simulovanému letu existuje príležitosť na vlastnej koži si vyskúšať, aký je to reálny pocit ovládať lietadlo.

„Cítite, ako lietadlo reaguje v rôznych situáciách. Je to vzácna skúsenosť.“

Keď na palube horí

Pohybujú sa medzi sedadlami, nosia nám občerstvenie, sú vždy milé, ochotné a pripravené pomôcť či poradiť.

Prečítajte si tiež: V Istanbule jedzte originál kebab bez žemle Čítajte 

Úsmev z tvárí im nemizne ani pri turbulenciách. Letušky navonok pôsobia ako osoby, ktorých jedinou povinnosťou je byť ozdobou na palube lietadla.

V skutočnosti je aj ich príprava a vzdelávanie náročné a vyžaduje si doslova celého človeka. Aj pre ne je v školiacom stredisku vyčlenených viacero priestorov, kde si musia dopodrobna nacvičiť rôzne situácie.

V jednej z priestranných hál sú vedľa seba situované modely lietadiel v rôznych situáciách.

K jednému je nainštalovaná núdzová nafukovacia šmýkačka, druhé kotví pri veľkom bazéne, v ktorom pláva núdzový čln.

V interiéri ďalšieho nám jedna z dlhoročných letušiek a v súčasnosti jedna z inštruktoriek predvádza, s akými situáciami sa možno na palube stretnúť.

Pomocou tabletu spustí napríklad zadymenie priestoru, ukáže požiar na toalete a pasažierom vypadnú kyslíkové masky.

Nielen na okrasu

Inštruktorka hovorí, že letušky musia reagovať v prípade akejkoľvek komplikácie pohotovo.

Oheň sa dokáže na palube rýchlo rozšíriť, takže doslova hrajú preteky s časom.

„Vyžaduje si to plné nasadenie komunikovať s pilotmi, pasažiermi a popritom ich obslúžiť. S cestujúcimi sa zhovárate, usmievate sa na nich a pritom zapájate všetky svoje zmysly, aby vám nič neuniklo. Vaše oči, uši, nos. Proste všetko.“

Vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam hodnotí, že pokojnejší sú pri lete najmä Európania.

V centrále leteckej spoločnosti sa ukrýva aj obrovský závod, v ktorom podľa presných receptúr a za prísnych hygienických podmienok pripravujú pokrmy desiatky zamestnancov.

Tie potom v špeciálnych kontajneroch odvážajú nákladné autá na palubu lietadiel, kde ich môžu ľudia ochutnávať letiac do rôznych kútov sveta.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 399
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 16 876
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 238
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 256
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 602
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 588
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 512
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 696
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 446
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Testovanie v Prešove: Pripravujú 66 okrskov pre 77-tisíc ľudí

Mesto hľadá dobrovoľníkov, pretestovať majú najviac ľudí na Slovensku.

Ilustračná fotografia.
POZNÁMKA JAROSLAVA VRÁBEĽA

Po tom, čo mamička a advokátka predviedli v pôrodnici, sa už nedá byť ticho

Koronakarma mnohých takých dobehla, nakoniec prosia o modlitby.

Ilustračné.

Covid-19 má ďalších 1 312 ľudí, takmer štyristo je z východu

S koronavírusom je v nemocniciach takmer tisíc chorých.

Ilustračné foto.

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Tao Geoghegan Hart a tím Ineos Grenadiers slávi triumf na Giro d'Italia 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop