Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 1. marec, 2021 | Meniny má AlbínKrížovkyKrížovky

Požiar na palube i núdzový čln. Nazreli sme do zákulisia leteckej spoločnosti

Pilotov a letušky nemôže v oblakoch nič prekvapiť.

Zvonku vyzerajú ako zo sci-fi filmu, interiér však do detailov kopíruje reálny kokpit.Zvonku vyzerajú ako zo sci-fi filmu, interiér však do detailov kopíruje reálny kokpit. (Zdroj: Katarína Gécziová)

KOŠICE/ISTANBUL. Poznáte to. Sadnete si do sedadla, pripútate sa a po pár hodinách sa dostávate do vašej vytúženej destinácie.

Čo všetko sa však skrýva za tým, aby nám letecký personál poskytol pohodlie? Kde sa to všetko posádka lietadla naučí?

My sme to zistili za vás, prešli sme si výcvikovým strediskom spoločnosti Turkish Airlines.

Navonok školiace stredisko umiestnené vedľa istanbulského letiska pôsobí pomerne nenápadným dojmom.

V interiéri budovy sú však priestranné haly, kde sa členovia posádky pripravujú na rôzne chvíle, ktoré môžu zažiť vysoko nad zemou.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Vďaka simuláciám, ktoré navodzujú reálne situácie, nedokáže personál Turkish Airlines „hore v oblakoch“ nič prekvapiť.

Vo výcvikovom stredisku sa nachádza desať simulátorov. Zvonku pre laikov môžu vyzerať ako kulisy do sci-fi filmu , v skutočnosti do posledného detailu detailu kopírujú reálny kokpit v lietadle.

Letiská z celého sveta

Nachádza sa v nich palubovka so všetkými kontrolkami, obrazovkami a panelmi, ktoré piloti využívajú.

Za oknom lietadla sa pri simulovanom lete zobrazuje vďaka počítačovým technológiám letisková dráha a z výšky tiež môžete vidieť rôzne mestá. Úplne ako pri reálnom lete.

„V simuláciách máme naprogramované všetky destinácie, do ktorých lietame. Sú v nich zakomponované detaily -pristávacie dráhy každého letiska aj letecké trasy. Tréning v simulátore musí absolvovať každý. Naši letci musia byť pripravení na rôzne situácie tak, aby ani raz neurobili chybu,“ popisuje pre Korzár Gamze Erduran koordinátorka z tréningového centra Turkish Airlines.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej trvá asi 2,5 roka, kým sa z kandidátov stanú reálni piloti. Spolupracujú pritom s ľuďmi z rôznych krajín.

Gamze Erduran vysvetľuje, že majú pilotov z Grécka, Španielska, Talianska aj slovanských krajín, teda „ z celého sveta“.

Načítavam video...

Let nad Istanbulom

Jeden z inštruktorov na otázku Korzára, či budúci piloti majú pred vstupom do simulátora strach, zhodnotil, že ak aj majú prvotné obavy, tie z nich po príchode do kokpitu opadnú.

„Ľudia, ktorí chcú byť pilotmi, sa nemôžu báť. Špeciálne piloti našej spoločnosti sú v tejto oblasti profesionáli.“

Ovládať riadiacu jednotku v simulátore je zvláštny pocit a hoci ide len o fingovanú situáciu, človek má rešpekt pred zodpovednou prácou pilotov.

Vzlietavanie, pristávanie a let nad Istanbulom si reportérka Korzára v pozícii druhého pilota v simulátore vyskúšala po boku obchodného manažéra Turkish Airlines pre Slovensko Mehmeta Seynurta.

Skryť Vypnúť reklamu

Pilot síce nie je, ale aj ako laik hodnotí, že vďaka simulovanému letu existuje príležitosť na vlastnej koži si vyskúšať, aký je to reálny pocit ovládať lietadlo.

„Cítite, ako lietadlo reaguje v rôznych situáciách. Je to vzácna skúsenosť.“

Keď na palube horí

Pohybujú sa medzi sedadlami, nosia nám občerstvenie, sú vždy milé, ochotné a pripravené pomôcť či poradiť.

Prečítajte si tiež: V Istanbule jedzte originál kebab bez žemle Čítajte 

Úsmev z tvárí im nemizne ani pri turbulenciách. Letušky navonok pôsobia ako osoby, ktorých jedinou povinnosťou je byť ozdobou na palube lietadla.

V skutočnosti je aj ich príprava a vzdelávanie náročné a vyžaduje si doslova celého človeka. Aj pre ne je v školiacom stredisku vyčlenených viacero priestorov, kde si musia dopodrobna nacvičiť rôzne situácie.

V jednej z priestranných hál sú vedľa seba situované modely lietadiel v rôznych situáciách.

K jednému je nainštalovaná núdzová nafukovacia šmýkačka, druhé kotví pri veľkom bazéne, v ktorom pláva núdzový čln.

V interiéri ďalšieho nám jedna z dlhoročných letušiek a v súčasnosti jedna z inštruktoriek predvádza, s akými situáciami sa možno na palube stretnúť.

Pomocou tabletu spustí napríklad zadymenie priestoru, ukáže požiar na toalete a pasažierom vypadnú kyslíkové masky.

Nielen na okrasu

Inštruktorka hovorí, že letušky musia reagovať v prípade akejkoľvek komplikácie pohotovo.

Oheň sa dokáže na palube rýchlo rozšíriť, takže doslova hrajú preteky s časom.

„Vyžaduje si to plné nasadenie komunikovať s pilotmi, pasažiermi a popritom ich obslúžiť. S cestujúcimi sa zhovárate, usmievate sa na nich a pritom zapájate všetky svoje zmysly, aby vám nič neuniklo. Vaše oči, uši, nos. Proste všetko.“

Vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam hodnotí, že pokojnejší sú pri lete najmä Európania.

V centrále leteckej spoločnosti sa ukrýva aj obrovský závod, v ktorom podľa presných receptúr a za prísnych hygienických podmienok pripravujú pokrmy desiatky zamestnancov.

Tie potom v špeciálnych kontajneroch odvážajú nákladné autá na palubu lietadiel, kde ich môžu ľudia ochutnávať letiac do rôznych kútov sveta.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. FIIT – vedomosti, ktoré majú zmysel
  5. Štúdium, ktoré sadne
  6. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  8. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  9. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. 26 years of providing you with essential information
  2. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  3. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  4. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  5. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  6. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  9. Dáma s pávím pierkom
  10. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 24 961
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 735
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 783
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 10 048
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 349
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 383
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 149
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 517
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 762
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 348
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič (vľavo), infektológ Pavol Jarčuška a minister zdravotníctva Marek Krajčí na košickom letisku po privezení prvej várky ruskej vakcíny Sputnik V.

Cena, ktorú si Kremeľ vypýtal, je omnoho vyššia, ako sa dnes Matovičovi môže zdať.

2 h
Do Košíc dnes lietadlo priviezlo prvú várku ruskej vakcíny Sputnik V.

Mimoriadne Dobré ráno k vakcíne Sputnik V na Slovensku.

22m
Predseda Výboru NR SR pre európske záležitosti Tomáš Valášek (Za ľudí).

Už dlhšie má problém s tým, ako vláda bojuje s pandémiou.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop