KOŠICE/ISTANBUL. Poznáte to. Sadnete si do sedadla, pripútate sa a po pár hodinách sa dostávate do vašej vytúženej destinácie.
Čo všetko sa však skrýva za tým, aby nám letecký personál poskytol pohodlie? Kde sa to všetko posádka lietadla naučí?
My sme to zistili za vás, prešli sme si výcvikovým strediskom spoločnosti Turkish Airlines.
Navonok školiace stredisko umiestnené vedľa istanbulského letiska pôsobí pomerne nenápadným dojmom.
V interiéri budovy sú však priestranné haly, kde sa členovia posádky pripravujú na rôzne chvíle, ktoré môžu zažiť vysoko nad zemou.
Vďaka simuláciám, ktoré navodzujú reálne situácie, nedokáže personál Turkish Airlines „hore v oblakoch“ nič prekvapiť.
Vo výcvikovom stredisku sa nachádza desať simulátorov. Zvonku pre laikov môžu vyzerať ako kulisy do sci-fi filmu , v skutočnosti do posledného detailu detailu kopírujú reálny kokpit v lietadle.
Letiská z celého sveta
Nachádza sa v nich palubovka so všetkými kontrolkami, obrazovkami a panelmi, ktoré piloti využívajú.
Za oknom lietadla sa pri simulovanom lete zobrazuje vďaka počítačovým technológiám letisková dráha a z výšky tiež môžete vidieť rôzne mestá. Úplne ako pri reálnom lete.
„V simuláciách máme naprogramované všetky destinácie, do ktorých lietame. Sú v nich zakomponované detaily -pristávacie dráhy každého letiska aj letecké trasy. Tréning v simulátore musí absolvovať každý. Naši letci musia byť pripravení na rôzne situácie tak, aby ani raz neurobili chybu,“ popisuje pre Korzár Gamze Erduran koordinátorka z tréningového centra Turkish Airlines.
Podľa nej trvá asi 2,5 roka, kým sa z kandidátov stanú reálni piloti. Spolupracujú pritom s ľuďmi z rôznych krajín.
Gamze Erduran vysvetľuje, že majú pilotov z Grécka, Španielska, Talianska aj slovanských krajín, teda „ z celého sveta“.
Let nad Istanbulom
Jeden z inštruktorov na otázku Korzára, či budúci piloti majú pred vstupom do simulátora strach, zhodnotil, že ak aj majú prvotné obavy, tie z nich po príchode do kokpitu opadnú.
„Ľudia, ktorí chcú byť pilotmi, sa nemôžu báť. Špeciálne piloti našej spoločnosti sú v tejto oblasti profesionáli.“
Ovládať riadiacu jednotku v simulátore je zvláštny pocit a hoci ide len o fingovanú situáciu, človek má rešpekt pred zodpovednou prácou pilotov.
Vzlietavanie, pristávanie a let nad Istanbulom si reportérka Korzára v pozícii druhého pilota v simulátore vyskúšala po boku obchodného manažéra Turkish Airlines pre Slovensko Mehmeta Seynurta.
Pilot síce nie je, ale aj ako laik hodnotí, že vďaka simulovanému letu existuje príležitosť na vlastnej koži si vyskúšať, aký je to reálny pocit ovládať lietadlo.
„Cítite, ako lietadlo reaguje v rôznych situáciách. Je to vzácna skúsenosť.“
Keď na palube horí
Pohybujú sa medzi sedadlami, nosia nám občerstvenie, sú vždy milé, ochotné a pripravené pomôcť či poradiť.

Úsmev z tvárí im nemizne ani pri turbulenciách. Letušky navonok pôsobia ako osoby, ktorých jedinou povinnosťou je byť ozdobou na palube lietadla.
V skutočnosti je aj ich príprava a vzdelávanie náročné a vyžaduje si doslova celého človeka. Aj pre ne je v školiacom stredisku vyčlenených viacero priestorov, kde si musia dopodrobna nacvičiť rôzne situácie.
V jednej z priestranných hál sú vedľa seba situované modely lietadiel v rôznych situáciách.
K jednému je nainštalovaná núdzová nafukovacia šmýkačka, druhé kotví pri veľkom bazéne, v ktorom pláva núdzový čln.
V interiéri ďalšieho nám jedna z dlhoročných letušiek a v súčasnosti jedna z inštruktoriek predvádza, s akými situáciami sa možno na palube stretnúť.
Pomocou tabletu spustí napríklad zadymenie priestoru, ukáže požiar na toalete a pasažierom vypadnú kyslíkové masky.
Nielen na okrasu
Inštruktorka hovorí, že letušky musia reagovať v prípade akejkoľvek komplikácie pohotovo.
Oheň sa dokáže na palube rýchlo rozšíriť, takže doslova hrajú preteky s časom.
„Vyžaduje si to plné nasadenie komunikovať s pilotmi, pasažiermi a popritom ich obslúžiť. S cestujúcimi sa zhovárate, usmievate sa na nich a pritom zapájate všetky svoje zmysly, aby vám nič neuniklo. Vaše oči, uši, nos. Proste všetko.“
Vďaka svojim dlhoročným skúsenostiam hodnotí, že pokojnejší sú pri lete najmä Európania.
V centrále leteckej spoločnosti sa ukrýva aj obrovský závod, v ktorom podľa presných receptúr a za prísnych hygienických podmienok pripravujú pokrmy desiatky zamestnancov.
Tie potom v špeciálnych kontajneroch odvážajú nákladné autá na palubu lietadiel, kde ich môžu ľudia ochutnávať letiac do rôznych kútov sveta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári