Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Poslanec Dečo: V dopravnom podniku hrozí ostrý štrajk aj hromadné péenky

Člen dozornej rady: Banky si s ním môžu onedlho zahrať ruletu.

Ján Dečo.Ján Dečo. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Prvé neoficiálne závery komisie, ktorá sa zaoberá vážnou situáciou v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK), prezentoval v pondelok na rokovaní mestského zastupiteľstva člen dozornej rady a poslanec Ján Dečo (nezávislý).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je našou povinnosťou biť na poplach,“ komentoval.

Vytvorenie komisie schválilo zastupiteľstvo v júni ako dôsledok petície za zvýšenie dotácie mesta na MHD.

Prečítajte si tiež: Budú v Košiciach vlakoelektričky? Jakubov: Je to chiméra, pardon, budúcnosť Čítajte 

V komisii pracujú odborníci z oblasti dopravy, zástupcovia odborových organizácií, vedenia podniku a dozornej rady. Má stanoviť výšku dotácie pre zabezpečenie rozvoja podniku a výkon MHD vo verejnom záujme.

SkryťVypnúť reklamu

„Spoločnosť nemá dostatok finančných prostriedkov na obnovu majetku, čo je veľmi vážne obvinenie. Nemá peniaze na investičný plán, ktorý sa dlhodobo neplní. Úverová zadlženosť je vysoká, banky si s nami môžu onedlho zahrať ruletu. Stabilita a atraktivita pracovných pozícií v nosných profesiách je katastrofálna, neexistujúca a v niektorých pozíciách pred kolapsom,“ informoval Dečo o doterajších zisteniach komisie.

„Kedysi si museli uchádzači o prácu vodiča v DPMK sami platiť vodičák. Dnes je situácia taká, že DPMK je rád, keď on môže niekomu uhradiť získanie vodičského preukazu. V niektorých prípadoch však ide o mladých chlapcov, ktorí si povedia, že bez praxe ma na kamión nezoberú, tak aspoň chvíľu pobudnem v DPMK a potom odídem, lebo v týchto podmienkach ja pracovať nebudem...“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Deča sa v DPMK stávalo, že z nových autobusov SOR sa diely premontovávali do iných vozidiel, aby tie vôbec dokázali vyjsť z depa.

Chýbajú 4 milióny eur a 24 percent

Poslanec na základe podkladov z komisie vyčíslil, že DPMK je v súčasnosti podfinancovaný vo výške okolo 4 miliónov ročne, pričom teraz dostáva podnik od mesta na rok 16 miliónov eur.

„Náklad v DPMK na 1 vozokilometer v MHD, ktorých robí ročne asi 15 miliónov, je 2,47 eura. Dotácia od mesta na 1 vozokm je 1,06 eura, k tomu treba prirátať príjmy z predaja cestovných lístkov. Záver je, že na každom vozokilometri vzniká podniku strata 27 centov, čo je dokopy za rok viac ako 4 milióny eur.“

Doplnil, že na základe porovnania s financovaním MHD v Ostrave komisii vyšlo, že dotáciu na košickú mestskú hromadnú dopravu treba zvýšiť o 24 %.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie o 2 alebo 3, alebo 5%, to je len pozlátko pre vodičov, pre verejnosť, na týždeň či mesiac...“

Politická zodpovednosť

„Ak by sme chceli obviňovať manažment, zamestnancov či odborárov, tak by sme boli farizeji. Prví sa majú obviňovať poslanci, ktorí schvaľujú rozpočet mesta, vedenie a primátor. Tí nesú politickú zodpovednosť, až od nej možno odvodiť zodpovednosť manažérsku. Dokonca mesto neplatí dopravnému podniku ani za tie výkony, ktoré si od neho objednáva. To je, akoby som vám dal dve koruny a povedal vám, aby ste nakúpili za 5 korún...“

Podľa Deča jeden variant vyplývajúci zo záverov komisie hovorí o potrebe ročnej dotácie 19 miliónov, druhý o 20 miliónoch eur.

Prečítajte si tiež: Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme Čítajte 

Dečo priznáva, že súčasná situácia v mestskom podniku sa dnes aj politicky zneužíva.

„Aj mňa z toho primátor obvinil, pritom ja vo voľbách do VÚC nekandidujem. Na situáciu v DPMK som upozorňoval už aj v minulosti. Ale ak prídem na valné zhromaždenie DPMK a tam sú materiály predložené takým spôsobom, že do 30 minút to máte aj s chlebíčkami a ovocím za sebou, tak toto je valné zhromaždenie? To je jedna fraška! Oni potrebujú jedno divadielko, kde pred týmto národom budú vyzerať nádherne, po nich potopa, jak tatari, vyrabovať, odísť, Bahamy...“ vyjadril sa Dečo.

Od primátora Richarda Rašiho (Smer), ktorý v novembri kandiduje na župana a v decembri pri schvaľovaní rozpočtu mesta aj novej dotácie na MHD už na magistráte zrejme nebude, Dečo, ako uviedol, očakáva, že cez problém DPMK už len ticho pokojne prepláva.

„Ale od zastupiteľstva očakávam pud sebazáchovy, lebo môže sa stať, že o nejaký čas možno aj niektorí z nás budeme stáť v prvom rade so zamestnancami DPMK v ostrom štrajku a ja sa k nim pridám. Alebo vo vianočnom čase 200 šoférov hromadne odíde na PN a všetko bude v súlade so zákonom...“

Dečo apeluje, aby výsledok práce komisie bralo mesto vážne aj s jej odporúčaniami.

„A to je dofinancovanie DPMK i ďalšie opatrenia vo vnútri firmy. Nie je možné rýpať do zamestnancov, keď robia za 4 eurá na hodinu, ale ich dopravný priestupok môže byť trestným činom...“

Odborár: Takto to ďalej nemôže ísť

Slová poslanca Deča potvrdil Korzáru aj ďalší člen dozornej rady DPMK a zároveň člen spomínanej odbornej komisie Ivan Horváth.

V podniku pôsobí ako vodič autobusu, no je uvoľnený na výkon funkcie predsedu jednej z odborových organizácií tejto mestskej firmy.

„Komisia pracovala celé leto a sami ste videli, ako to dopadlo. DPMK je dlhodobo podfinancovaný a takto to ďalej ísť nemôže. K ostatným veciam sa budeme vyjadrovať po prijatí rozpočtu na rok 2018,“ povedal nám na pondelkovom rokovaní zastupiteľstva mesta, na ktoré sa prišiel pozrieť.

Na margo možných úvah o zabezpečovaní MHD súkromným dopravcom alebo privatizácii DPMK sa vyjadril, že napríklad v Nitre či Kladne MHD prevádzkovaná privátnym partnerom skolabovala.

„Sú rôzne riešenia, je to politické rozhodnutie poslancov, keď sa rozhodnú robiť dopravu so súkromným záujemcom... Ale licenčná zmluva medzi mestom a DPMK je podpísaná do roku 2023.“

Podľa Horvátha by Košice mali ísť cestou dofinancovania DPMK na mzdy a prevádzku.

„Keď na každom vozokilometri, ktorý stojí 2,47 eura, vám chýba 25 centov, ktoré nikto neplatí, vy by ste to prevádzkovali?“

Odbory "niečo" chystajú do konca roka

Dodal, že na zasadnutí zastupiteľstva mali poslanci dostať informáciu, aby vedeli, že v decembri pri rozpočte mesta na rok 2018 sa tým budú musieť zaoberať a nejde o malé peniaze.

Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik láka vodičov už aj na príspevok 1500 eur Čítajte 

„DPMK dnes určite stojí pred personálnym kolapsom, priemerný vek zamestnancov je 50 rokov, atraktivita zamestnania v podniku je nízka, ľudia odchádzajú na iné pozície, každý musí živiť svoju rodinu a z týchto peňazí je to ťažké.“

Tvrdí, že situáciu v DPMK malo mesto riešiť už dávno. „Do konca roka očakávame pri plánovaní rozpočtu navýšenie financií, ale my urobíme kroky ešte predtým...“

Tvrdí, že tie nebudú mať dosah na cestujúcich.

„Nechceme ešte zatiaľ brať cestujúcich ako rukojemníkov, nie sme zdravotníci ani učitelia, sme služba verejnosti, verejná doprava,“ vyjadril sa odborár.

„Všetko je možné v demokratických krajinách, nevylučujem možnosť štrajku ani iné opatrenia. Vieme donútiť mesto, aby si uvedomilo, či bude doprava fungovať v takom režime alebo inom,“ naznačil Horváth.

Raši: Reči o kolapse sú demagógia

Primátor odmieta, že by bol DPMK pred kolapsom.

„To sú demagogické informácie. Keby bol pred kolapsom, tak o tom už dávno vieme, generálny riaditeľ nám nič také neavizoval. To, že tu nejaký poslanec niečo trepne, neznamená, že to je skutočnosť,“ reagoval Raši na poslaneckú diskusiu.

Dečo špecifikoval, že v uplynulých dňoch sa s generálnym riaditeľom DPMK Richardom Majzom osobne stretol a disponuje aj neoficiálnym interným podkladom ako výsledkom práce komisie.

Primátor uviedol, že mesto dofinancuje dopravný podnik tak, aby sa vyhol problémom.

„Aktuálne sa rieši situácia vodičov. Vedenie DPMK robí všetko preto, aby podnik normálne fungoval, a bude dofinancovaný do výšky jeho potrieb. Aj preto bola urobená analýza komisiou, ktorú sme schválili.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 10 682
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 566
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 973
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 617
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 327
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 062

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  2. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  3. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  4. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  5. Ivan Iliev: Opustí Srbsko vzťahy s Ruskom v záujme členstva v EÚ?
  6. Ján Šeďo: Trojročného syna som musel od seba odtrhnúť násilím.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Spišská Kapitula (II)
  8. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil jej syna
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 594
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 737
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 868
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 760
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 679
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 078
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 873
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 552
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Chrenko (3 ku 2)

Ivan Chrenko vybudoval najväčšieho slovenského developera, hoci nie všetky projekty mu vyšli.


6 h
Petra Vlhová.

Analyzuje česká expertka Eva Kurfürstová.


Nikola Baďová 41m
Peter Tkačenko

Zdá sa, že za zatvorenými dvermi hovorí to isté čo verejne.


2 h
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  2. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  3. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  4. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  5. Ivan Iliev: Opustí Srbsko vzťahy s Ruskom v záujme členstva v EÚ?
  6. Ján Šeďo: Trojročného syna som musel od seba odtrhnúť násilím.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Spišská Kapitula (II)
  8. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil jej syna
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 594
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 737
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 868
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 760
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 679
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 078
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 873
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 552
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu