Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Poslanec Dečo: V dopravnom podniku hrozí ostrý štrajk aj hromadné péenky

Člen dozornej rady: Banky si s ním môžu onedlho zahrať ruletu.

Ján Dečo.Ján Dečo. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Prvé neoficiálne závery komisie, ktorá sa zaoberá vážnou situáciou v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK), prezentoval v pondelok na rokovaní mestského zastupiteľstva člen dozornej rady a poslanec Ján Dečo (nezávislý).

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je našou povinnosťou biť na poplach,“ komentoval.

Vytvorenie komisie schválilo zastupiteľstvo v júni ako dôsledok petície za zvýšenie dotácie mesta na MHD.

Prečítajte si tiež: Budú v Košiciach vlakoelektričky? Jakubov: Je to chiméra, pardon, budúcnosť Čítajte 

V komisii pracujú odborníci z oblasti dopravy, zástupcovia odborových organizácií, vedenia podniku a dozornej rady. Má stanoviť výšku dotácie pre zabezpečenie rozvoja podniku a výkon MHD vo verejnom záujme.

Skryť Vypnúť reklamu

„Spoločnosť nemá dostatok finančných prostriedkov na obnovu majetku, čo je veľmi vážne obvinenie. Nemá peniaze na investičný plán, ktorý sa dlhodobo neplní. Úverová zadlženosť je vysoká, banky si s nami môžu onedlho zahrať ruletu. Stabilita a atraktivita pracovných pozícií v nosných profesiách je katastrofálna, neexistujúca a v niektorých pozíciách pred kolapsom,“ informoval Dečo o doterajších zisteniach komisie.

„Kedysi si museli uchádzači o prácu vodiča v DPMK sami platiť vodičák. Dnes je situácia taká, že DPMK je rád, keď on môže niekomu uhradiť získanie vodičského preukazu. V niektorých prípadoch však ide o mladých chlapcov, ktorí si povedia, že bez praxe ma na kamión nezoberú, tak aspoň chvíľu pobudnem v DPMK a potom odídem, lebo v týchto podmienkach ja pracovať nebudem...“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Deča sa v DPMK stávalo, že z nových autobusov SOR sa diely premontovávali do iných vozidiel, aby tie vôbec dokázali vyjsť z depa.

Chýbajú 4 milióny eur a 24 percent

Poslanec na základe podkladov z komisie vyčíslil, že DPMK je v súčasnosti podfinancovaný vo výške okolo 4 miliónov ročne, pričom teraz dostáva podnik od mesta na rok 16 miliónov eur.

„Náklad v DPMK na 1 vozokilometer v MHD, ktorých robí ročne asi 15 miliónov, je 2,47 eura. Dotácia od mesta na 1 vozokm je 1,06 eura, k tomu treba prirátať príjmy z predaja cestovných lístkov. Záver je, že na každom vozokilometri vzniká podniku strata 27 centov, čo je dokopy za rok viac ako 4 milióny eur.“

Doplnil, že na základe porovnania s financovaním MHD v Ostrave komisii vyšlo, že dotáciu na košickú mestskú hromadnú dopravu treba zvýšiť o 24 %.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nie o 2 alebo 3, alebo 5%, to je len pozlátko pre vodičov, pre verejnosť, na týždeň či mesiac...“

Politická zodpovednosť

„Ak by sme chceli obviňovať manažment, zamestnancov či odborárov, tak by sme boli farizeji. Prví sa majú obviňovať poslanci, ktorí schvaľujú rozpočet mesta, vedenie a primátor. Tí nesú politickú zodpovednosť, až od nej možno odvodiť zodpovednosť manažérsku. Dokonca mesto neplatí dopravnému podniku ani za tie výkony, ktoré si od neho objednáva. To je, akoby som vám dal dve koruny a povedal vám, aby ste nakúpili za 5 korún...“

Podľa Deča jeden variant vyplývajúci zo záverov komisie hovorí o potrebe ročnej dotácie 19 miliónov, druhý o 20 miliónoch eur.

Prečítajte si tiež: Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme Čítajte 

Dečo priznáva, že súčasná situácia v mestskom podniku sa dnes aj politicky zneužíva.

„Aj mňa z toho primátor obvinil, pritom ja vo voľbách do VÚC nekandidujem. Na situáciu v DPMK som upozorňoval už aj v minulosti. Ale ak prídem na valné zhromaždenie DPMK a tam sú materiály predložené takým spôsobom, že do 30 minút to máte aj s chlebíčkami a ovocím za sebou, tak toto je valné zhromaždenie? To je jedna fraška! Oni potrebujú jedno divadielko, kde pred týmto národom budú vyzerať nádherne, po nich potopa, jak tatari, vyrabovať, odísť, Bahamy...“ vyjadril sa Dečo.

Od primátora Richarda Rašiho (Smer), ktorý v novembri kandiduje na župana a v decembri pri schvaľovaní rozpočtu mesta aj novej dotácie na MHD už na magistráte zrejme nebude, Dečo, ako uviedol, očakáva, že cez problém DPMK už len ticho pokojne prepláva.

„Ale od zastupiteľstva očakávam pud sebazáchovy, lebo môže sa stať, že o nejaký čas možno aj niektorí z nás budeme stáť v prvom rade so zamestnancami DPMK v ostrom štrajku a ja sa k nim pridám. Alebo vo vianočnom čase 200 šoférov hromadne odíde na PN a všetko bude v súlade so zákonom...“

Dečo apeluje, aby výsledok práce komisie bralo mesto vážne aj s jej odporúčaniami.

„A to je dofinancovanie DPMK i ďalšie opatrenia vo vnútri firmy. Nie je možné rýpať do zamestnancov, keď robia za 4 eurá na hodinu, ale ich dopravný priestupok môže byť trestným činom...“

Odborár: Takto to ďalej nemôže ísť

Slová poslanca Deča potvrdil Korzáru aj ďalší člen dozornej rady DPMK a zároveň člen spomínanej odbornej komisie Ivan Horváth.

V podniku pôsobí ako vodič autobusu, no je uvoľnený na výkon funkcie predsedu jednej z odborových organizácií tejto mestskej firmy.

„Komisia pracovala celé leto a sami ste videli, ako to dopadlo. DPMK je dlhodobo podfinancovaný a takto to ďalej ísť nemôže. K ostatným veciam sa budeme vyjadrovať po prijatí rozpočtu na rok 2018,“ povedal nám na pondelkovom rokovaní zastupiteľstva mesta, na ktoré sa prišiel pozrieť.

Na margo možných úvah o zabezpečovaní MHD súkromným dopravcom alebo privatizácii DPMK sa vyjadril, že napríklad v Nitre či Kladne MHD prevádzkovaná privátnym partnerom skolabovala.

„Sú rôzne riešenia, je to politické rozhodnutie poslancov, keď sa rozhodnú robiť dopravu so súkromným záujemcom... Ale licenčná zmluva medzi mestom a DPMK je podpísaná do roku 2023.“

Podľa Horvátha by Košice mali ísť cestou dofinancovania DPMK na mzdy a prevádzku.

„Keď na každom vozokilometri, ktorý stojí 2,47 eura, vám chýba 25 centov, ktoré nikto neplatí, vy by ste to prevádzkovali?“

Odbory "niečo" chystajú do konca roka

Dodal, že na zasadnutí zastupiteľstva mali poslanci dostať informáciu, aby vedeli, že v decembri pri rozpočte mesta na rok 2018 sa tým budú musieť zaoberať a nejde o malé peniaze.

Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik láka vodičov už aj na príspevok 1500 eur Čítajte 

„DPMK dnes určite stojí pred personálnym kolapsom, priemerný vek zamestnancov je 50 rokov, atraktivita zamestnania v podniku je nízka, ľudia odchádzajú na iné pozície, každý musí živiť svoju rodinu a z týchto peňazí je to ťažké.“

Tvrdí, že situáciu v DPMK malo mesto riešiť už dávno. „Do konca roka očakávame pri plánovaní rozpočtu navýšenie financií, ale my urobíme kroky ešte predtým...“

Tvrdí, že tie nebudú mať dosah na cestujúcich.

„Nechceme ešte zatiaľ brať cestujúcich ako rukojemníkov, nie sme zdravotníci ani učitelia, sme služba verejnosti, verejná doprava,“ vyjadril sa odborár.

„Všetko je možné v demokratických krajinách, nevylučujem možnosť štrajku ani iné opatrenia. Vieme donútiť mesto, aby si uvedomilo, či bude doprava fungovať v takom režime alebo inom,“ naznačil Horváth.

Raši: Reči o kolapse sú demagógia

Primátor odmieta, že by bol DPMK pred kolapsom.

„To sú demagogické informácie. Keby bol pred kolapsom, tak o tom už dávno vieme, generálny riaditeľ nám nič také neavizoval. To, že tu nejaký poslanec niečo trepne, neznamená, že to je skutočnosť,“ reagoval Raši na poslaneckú diskusiu.

Dečo špecifikoval, že v uplynulých dňoch sa s generálnym riaditeľom DPMK Richardom Majzom osobne stretol a disponuje aj neoficiálnym interným podkladom ako výsledkom práce komisie.

Primátor uviedol, že mesto dofinancuje dopravný podnik tak, aby sa vyhol problémom.

„Aktuálne sa rieši situácia vodičov. Vedenie DPMK robí všetko preto, aby podnik normálne fungoval, a bude dofinancovaný do výšky jeho potrieb. Aj preto bola urobená analýza komisiou, ktorú sme schválili.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spánok – základ pevných vzťahov
  2. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  5. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  10. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 334
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 870
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 027
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 553
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 848
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 172
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 936
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 762
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 656
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 436

Blogy SME

  1. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  2. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  3. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  4. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  5. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  6. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  7. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 278
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 113
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 122
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 019
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 537
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 112
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 642
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 400
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  2. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  3. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  4. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  5. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  6. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  7. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 278
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 113
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 122
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 019
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 537
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 112
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 642
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 400
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu