Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 21. november, 2017 | Meniny má Elvíra
Pridajte si svoje mesto

Poslanec Dečo: V dopravnom podniku hrozí ostrý štrajk aj hromadné péenky

Člen dozornej rady: Banky si s ním môžu onedlho zahrať ruletu.

Ján Dečo.(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Prvé neoficiálne závery komisie, ktorá sa zaoberá vážnou situáciou v Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK), prezentoval v pondelok na rokovaní mestského zastupiteľstva člen dozornej rady a poslanec Ján Dečo (nezávislý).

„Je našou povinnosťou biť na poplach,“ komentoval.

Vytvorenie komisie schválilo zastupiteľstvo v júni ako dôsledok petície za zvýšenie dotácie mesta na MHD.

Prečítajte si tiež: Budú v Košiciach vlakoelektričky? Jakubov: Je to chiméra, pardon, budúcnosť

V komisii pracujú odborníci z oblasti dopravy, zástupcovia odborových organizácií, vedenia podniku a dozornej rady. Má stanoviť výšku dotácie pre zabezpečenie rozvoja podniku a výkon MHD vo verejnom záujme.

„Spoločnosť nemá dostatok finančných prostriedkov na obnovu majetku, čo je veľmi vážne obvinenie. Nemá peniaze na investičný plán, ktorý sa dlhodobo neplní. Úverová zadlženosť je vysoká, banky si s nami môžu onedlho zahrať ruletu. Stabilita a atraktivita pracovných pozícií v nosných profesiách je katastrofálna, neexistujúca a v niektorých pozíciách pred kolapsom,“ informoval Dečo o doterajších zisteniach komisie.

„Kedysi si museli uchádzači o prácu vodiča v DPMK sami platiť vodičák. Dnes je situácia taká, že DPMK je rád, keď on môže niekomu uhradiť získanie vodičského preukazu. V niektorých prípadoch však ide o mladých chlapcov, ktorí si povedia, že bez praxe ma na kamión nezoberú, tak aspoň chvíľu pobudnem v DPMK a potom odídem, lebo v týchto podmienkach ja pracovať nebudem...“

Podľa Deča sa v DPMK stávalo, že z nových autobusov SOR sa diely premontovávali do iných vozidiel, aby tie vôbec dokázali vyjsť z depa.

Chýbajú 4 milióny eur a 24 percent

Poslanec na základe podkladov z komisie vyčíslil, že DPMK je v súčasnosti podfinancovaný vo výške okolo 4 miliónov ročne, pričom teraz dostáva podnik od mesta na rok 16 miliónov eur.

„Náklad v DPMK na 1 vozokilometer v MHD, ktorých robí ročne asi 15 miliónov, je 2,47 eura. Dotácia od mesta na 1 vozokm je 1,06 eura, k tomu treba prirátať príjmy z predaja cestovných lístkov. Záver je, že na každom vozokilometri vzniká podniku strata 27 centov, čo je dokopy za rok viac ako 4 milióny eur.“

Doplnil, že na základe porovnania s financovaním MHD v Ostrave komisii vyšlo, že dotáciu na košickú mestskú hromadnú dopravu treba zvýšiť o 24 %.

„Nie o 2 alebo 3, alebo 5%, to je len pozlátko pre vodičov, pre verejnosť, na týždeň či mesiac...“

Politická zodpovednosť

„Ak by sme chceli obviňovať manažment, zamestnancov či odborárov, tak by sme boli farizeji. Prví sa majú obviňovať poslanci, ktorí schvaľujú rozpočet mesta, vedenie a primátor. Tí nesú politickú zodpovednosť, až od nej možno odvodiť zodpovednosť manažérsku. Dokonca mesto neplatí dopravnému podniku ani za tie výkony, ktoré si od neho objednáva. To je, akoby som vám dal dve koruny a povedal vám, aby ste nakúpili za 5 korún...“

Podľa Deča jeden variant vyplývajúci zo záverov komisie hovorí o potrebe ročnej dotácie 19 miliónov, druhý o 20 miliónoch eur.

Prečítajte si tiež: Šéf košického dopravného podniku: Na viac spojov a kratšie intervaly nemáme

Dečo priznáva, že súčasná situácia v mestskom podniku sa dnes aj politicky zneužíva.

„Aj mňa z toho primátor obvinil, pritom ja vo voľbách do VÚC nekandidujem. Na situáciu v DPMK som upozorňoval už aj v minulosti. Ale ak prídem na valné zhromaždenie DPMK a tam sú materiály predložené takým spôsobom, že do 30 minút to máte aj s chlebíčkami a ovocím za sebou, tak toto je valné zhromaždenie? To je jedna fraška! Oni potrebujú jedno divadielko, kde pred týmto národom budú vyzerať nádherne, po nich potopa, jak tatari, vyrabovať, odísť, Bahamy...“ vyjadril sa Dečo.

Od primátora Richarda Rašiho (Smer), ktorý v novembri kandiduje na župana a v decembri pri schvaľovaní rozpočtu mesta aj novej dotácie na MHD už na magistráte zrejme nebude, Dečo, ako uviedol, očakáva, že cez problém DPMK už len ticho pokojne prepláva.

„Ale od zastupiteľstva očakávam pud sebazáchovy, lebo môže sa stať, že o nejaký čas možno aj niektorí z nás budeme stáť v prvom rade so zamestnancami DPMK v ostrom štrajku a ja sa k nim pridám. Alebo vo vianočnom čase 200 šoférov hromadne odíde na PN a všetko bude v súlade so zákonom...“

Dečo apeluje, aby výsledok práce komisie bralo mesto vážne aj s jej odporúčaniami.

„A to je dofinancovanie DPMK i ďalšie opatrenia vo vnútri firmy. Nie je možné rýpať do zamestnancov, keď robia za 4 eurá na hodinu, ale ich dopravný priestupok môže byť trestným činom...“

Odborár: Takto to ďalej nemôže ísť

Slová poslanca Deča potvrdil Korzáru aj ďalší člen dozornej rady DPMK a zároveň člen spomínanej odbornej komisie Ivan Horváth.

V podniku pôsobí ako vodič autobusu, no je uvoľnený na výkon funkcie predsedu jednej z odborových organizácií tejto mestskej firmy.

„Komisia pracovala celé leto a sami ste videli, ako to dopadlo. DPMK je dlhodobo podfinancovaný a takto to ďalej ísť nemôže. K ostatným veciam sa budeme vyjadrovať po prijatí rozpočtu na rok 2018,“ povedal nám na pondelkovom rokovaní zastupiteľstva mesta, na ktoré sa prišiel pozrieť.

Na margo možných úvah o zabezpečovaní MHD súkromným dopravcom alebo privatizácii DPMK sa vyjadril, že napríklad v Nitre či Kladne MHD prevádzkovaná privátnym partnerom skolabovala.

„Sú rôzne riešenia, je to politické rozhodnutie poslancov, keď sa rozhodnú robiť dopravu so súkromným záujemcom... Ale licenčná zmluva medzi mestom a DPMK je podpísaná do roku 2023.“

Podľa Horvátha by Košice mali ísť cestou dofinancovania DPMK na mzdy a prevádzku.

„Keď na každom vozokilometri, ktorý stojí 2,47 eura, vám chýba 25 centov, ktoré nikto neplatí, vy by ste to prevádzkovali?“

Odbory "niečo" chystajú do konca roka

Dodal, že na zasadnutí zastupiteľstva mali poslanci dostať informáciu, aby vedeli, že v decembri pri rozpočte mesta na rok 2018 sa tým budú musieť zaoberať a nejde o malé peniaze.

Prečítajte si tiež: Košický dopravný podnik láka vodičov už aj na príspevok 1500 eur

„DPMK dnes určite stojí pred personálnym kolapsom, priemerný vek zamestnancov je 50 rokov, atraktivita zamestnania v podniku je nízka, ľudia odchádzajú na iné pozície, každý musí živiť svoju rodinu a z týchto peňazí je to ťažké.“

Tvrdí, že situáciu v DPMK malo mesto riešiť už dávno. „Do konca roka očakávame pri plánovaní rozpočtu navýšenie financií, ale my urobíme kroky ešte predtým...“

Tvrdí, že tie nebudú mať dosah na cestujúcich.

„Nechceme ešte zatiaľ brať cestujúcich ako rukojemníkov, nie sme zdravotníci ani učitelia, sme služba verejnosti, verejná doprava,“ vyjadril sa odborár.

„Všetko je možné v demokratických krajinách, nevylučujem možnosť štrajku ani iné opatrenia. Vieme donútiť mesto, aby si uvedomilo, či bude doprava fungovať v takom režime alebo inom,“ naznačil Horváth.

Raši: Reči o kolapse sú demagógia

Primátor odmieta, že by bol DPMK pred kolapsom.

„To sú demagogické informácie. Keby bol pred kolapsom, tak o tom už dávno vieme, generálny riaditeľ nám nič také neavizoval. To, že tu nejaký poslanec niečo trepne, neznamená, že to je skutočnosť,“ reagoval Raši na poslaneckú diskusiu.

Dečo špecifikoval, že v uplynulých dňoch sa s generálnym riaditeľom DPMK Richardom Majzom osobne stretol a disponuje aj neoficiálnym interným podkladom ako výsledkom práce komisie.

Primátor uviedol, že mesto dofinancuje dopravný podnik tak, aby sa vyhol problémom.

„Aktuálne sa rieši situácia vodičov. Vedenie DPMK robí všetko preto, aby podnik normálne fungoval, a bude dofinancovaný do výšky jeho potrieb. Aj preto bola urobená analýza komisiou, ktorú sme schválili.“

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

Neprehliadnite tiež

Vodič Renaultu Laguna neprežil náraz do stromu

Nehoda sa stala na ceste medzi Spišskou Belou a obcou Bušovce v okrese Kežmarok.

Dvoch mladých ľudí stíhajú za cigarety s marihuanou

Obom hrozí väzenie do troch rokov.

Robili petíciu, dostali stĺpiky. Podpisujú ďalšiu, proti stĺpikom

Žiadali bezpečnosť, prišli o parkovacie miesta.

V Michalovciach otvorili nemocnicu novej generácie

Celkové náklady na výstavbu sa vyšplhali na 34 miliónov eur.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

ROZHOVOR

Režisér Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Najčítanejšie na Košice Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop