Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 17. február, 2019 | Meniny má Miloslava
Nájdete nás na webe

Do štartu košického maratónu ostávajú dva dni

Z maratónskych archívov – IV.

ilustračnéilustračné(Zdroj: SITA)

KOŠICE. Krátko pred štartom 94. ročníka Medzinárodného maratónu mieru v Košiciach vám ponúkame posledný pohľad do histórie podujatia formou rôznych zaujímavostí.

Drahé i skromné dary

Dnes je všetko vopred známe. Najúspešnejší vytrvalci si po skončení MMM prevezmú v hotovosti slušnú sumu v eurách – a dovidenia o rok.

Niekedy však organizátori museli oslovovať najvyššie štátne inštitúcie a predovšetkým národné podniky, aby im venovali vecné ceny, ktoré potom mohli darovať pretekárom. Tak napríklad v roku 1964 tri najdrahšie dary, všetky predstavovali veľké krištáľové vázy, prišli od vtedajšieho predsedu vlády ČSSR J. Lenárta, predsedu SNR M. Chudíka a šéfa čs. odborov F. Zupku.

Samozrejme, tú od premiéra dostal najrýchlejší na trati P. Kantorek.

Pretekárom v tom roku prialo šťastie. Na štart sa ich postavilo 101, do cieľa dobehlo 95 a čakalo na nich až 66 cien. To znamená, že cenu v tomto roku dostali dvaja z troch.

Darcami boli predovšetkým závodné odborové organizácie, spolu ich bolo až 49, hlavne z košických podnikov, ale napríklad i odborári – výrobcovia cigariet a cigár zo Spišskej Belej.

V tých časoch bolo zvykom, že dary maratóncom venovali aj redakcie ústredných denníkov, pracovníci krajského súdu a prokuratúry...

Ceny bývali rôznej finančnej hodnoty, boli to najčastejšie výrobky zo skla a elektrospotrebiče. Stávalo sa, že po slávnostnom vyhodnotení MMM si ich bežci navzájom vymenili, napríklad súpravu tanierov za svietidlo...

V roku 1988 M. Heilmann z vtedajšej NDR už dostal za víťazstvo automobil značky Škoda, čo znamenalo zmenu celej filozofie odmeňovania naj-úspešnejších vytrvalcov.

Pohostinná Seňa

Po prvýkrát sa Košický maratón bežal na trati Košice – Seňa a späť v roku 1926. Bez tejto obce si maratónsku trať už potom nikto nevedel predstaviť, i keď miesta štartu a cieľa sa veľakrát menili.

Pri obrátke všetkých, teda aj bežcov, vítala cigánska hudba, ale dva autobusy – jeden pre hostí MMM a druhý novinársky, čakalo aj štedré pohostenie zo strany domácich v podobe zabíjačkových špecialít, zákuskov, vína i niečoho ostrého.

Seňa o maratón prišla v rokoch 1951 a 1952, keď sa rekonštruovala cesta na juh od Košíc.

Definitívne o pozíciu na maratónskej trati prišla až v roku 1989, keď sa z MMM stalo vyložene mestské podujatie.

Roky ukázali, že to bolo to najlepšie, čo organizátori mohli urobiť.

Seňa sa však z mapy bežeckých podujatí nevytratila, organizátori MMM si uvedomili, že tejto obci sú niečo dlžní, a tak sa z ich iniciatívy v roku 2003 uskutočnil I. polmaratón Košice – Seňa. Odvtedy sa už bežal pätnásťkrát.

Aj Prešov chcel MMM

Roky 1951 a 1952 predstavujú v dejinách košického maratónu osobitnú kapitolu.

V prvom z nich sa bežalo do obce Lemešany, už v Prešovskom okrese a v druhom dokonca bez obrátky z Prešova cez Hanisku, Kendice, Ličartovce, Lemešany, Bretejovce a Budimír do Košíc.

Stalo sa tak v súvislosti s už spomínanou rekonštrukciou cesty do Sene.

Oba maratóny nesprevádzali žiadne väčšie problémy, i keď išlo o výrazný zásah do ich organizácie.

Veď tak ako z Prešova do Košíc, teda systémom štart na jednom mieste a cieľ vzdialený 42 195 metrov na druhom, sa bežalo iba v úvodnom ročníku v roku 1924 (Turňa nad Bodvou – Košice).

Prešovskí štátni i telovýchovní funkcionári, ktorí tradične žiarlili na košického rivala, videli v organizovaní maratónu veľkú šancu zviditeľniť sa vo svete, a preto chceli, aby sa medzi týmito dvomi mestami bežalo aj v budúcnosti.

Košičania si však veľmi zrátali všetko „pre“ a všetko „proti“ a dokázali zainteresovaných predstaviteľov štátnej moci presvedčiť, že napriek tomu, že trať z Prešova do Košíc je skutočne zaujímavá, pretože vedie cez niekoľko obcí, náklady na organizáciu behu by sa niekoľkonásobne zvýšili. Zabralo to...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 135
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 416
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 231
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 287
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 065
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 613
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 865

Neprehliadnite tiež

V Malej farme zachraňuje zvieratá. Bojuje s nedostatkom a nezáujmom ľudí

Danka Arvaiová: Dobrovoľníctvo musí byť robené zo srdca.

Malá farma má stále nedostatok dobrovoľníkov.
Pohľad Lenky Hanikovej

Ako sa dostať vlakom z východu do Brna a prežiť

Atmosféra vo vlakoch sa mi zdá milo bojovná a možno to z nás robí silnejšie osobnosti.

Mimoriadny vlak za Mikulášom čakal na deti na humenskej stanici.

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Cestujúcich prevážajú autobusmi, vlaky meškajú. Opravovať budú celú noc.

Vykoľajený vlak.

Na dobrovoľníctvo nepotrebujete certifikáty, len chuť niečo zmeniť

Martin Ištvan: Práce mám dosť, ale dobrovoľníctvo je moja psychohygiena.

Ošarpaný výmenník dostal nový vzhľad vďaka Dobrovoľníckemu centru Košíc a šikovným dobrovoľníkom.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop