Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Časti invalidov parkovacie miesta predsa len zostali

Mesto už nové pravidlá hry využíva, ale zmenu nariadenia ešte len chystá.

(Zdroj: Peter Jabrik)

KOŠICE. Mesto najprv chcelo od 1. júla 2017 zrušiť ťažko zdravotne postihnutým (ŤZP) všetky vyhradené parkovacie miesta na konkrétne evidenčné čísla (EČV) v zóne plateného parkovania.

Vytvoriť sa mali iba prístupné pre všetkých s parkovacím preukazom ŤZP.

Po dobudovaní parkovísk firmou EEI ich mal byť dostatok pre všetkých – namiesto 1,8 až 4 percentá z celkového počtu.

Mesto ustúpilo aspoň čiastočne

Pre nepoľavujúci tlak invalidov vedenie mesta napokon aspoň niektorým predsa len umožní naďalej využívať vyhradené miesta na konkrétne EČV.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto o tom informovalo v utorkovej tlačovej správe.

Prečítajte si tiež: V parkovacích miestach pre invalidov v Košiciach je chaos Čítajte 

Išlo o reakciu na utorkový článok v Korzári.

Uviedli sme v ňom, že aj takmer štyri mesiace po tom, ako už nemali takéto miesta existovať, je ich v rezidentských lokalitách stále veľké množstvo.

Upozornil nás na to čitateľ.

Mesto v správe vysvetlilo, že oslovilo občanov, ktorí mali miesta dovtedy vyhradené na konkrétne EČV.

„Každému, kto sa prihlásil a požadoval vyhradené bezbariérové parkovacie miesto, bolo vyhovené. Buď bolo v mieste jeho bydliska pre neho zriadené verejné, alebo mu bolo ponechané (miesto na konkrétne EČV – pozn. red.) v prípade existenčnej odkázanosti, či výchovy dieťaťa na invalidnom vozíku,“ upresnila hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.

K tomu, na základe akej legislatívy samospráva takto selektívne upravila pravidlá, sa nevyjadrila.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo správy pritom vyplýva, že mesto iba pripravuje pozmeňujúci návrh VZN č. 157 o platenom parkovaní, ktorý bude obsahovať konkrétne riešenia parkovania ľudí s ŤZP.

Záujmom mesta je, aby „mali podľa špecifikácie handicapu optimálne umiestnené vyhradené miesto v mieste bydliska“.

Miest je 445, ale až 750 ľudí s preukazom vozičkára

Hovorkyňa mesta kvantifikovala, že 4 percentá vyhradených miest pre ŤZP v súlade s legislatívou zodpovedá počtu 354.

„Mesto ho navýšilo na 445, pretože v tejto časti mesta je viac ako 750 občanov s parkovacím preukazom vozičkára, ktorí sú odkázaní na individuálnu dopravu.“

„Riešila sa otázka, či musia byť všetky verejné. Z rokovaní na magistráte napokon vyplynulo, že niektoré zostanú vyhradené na konkrétne EČV,“ uviedol predseda neziskovej organizácie Košickí vozičkári a člen komisie debarierizácie mesta Košice Ján Bartko.

Skryť Vypnúť reklamu

Dodal, že sa to rozhodlo v máji, keď už mesto začalo likvidovať prvé miesta s evidenčnými číslami.

Bartko: „Prideľovanie miest ide aj cez nás“

Bartko upresnil, že mesto oslovilo asi 600 ľudí.

„Vyhovelo tým, ktorí boli vodičmi, mali auto, bývali tam, kde o miesto žiadali a predložili rozhodnutie zo sociálnej komisie, že majú obmedzenú pohybovú funkčnosť o viac ako 50 percent, čiže sú naozaj existenčne odkázaní na individuálnu dopravu.“

Vyhradených na konkrétne EČV bolo doteraz podľa neho len 82 miest. Celkovo by to malo byť maximálne 120.

V platenej zóne je ich zrejme stále oveľa viac, lebo len na pár uliciach jednej rezidentskej lokality z desiatich sme ich zaznamenali takmer 20.

Bartko zdôraznil, že každé mestom schválené miesto na EČV odobrujú Košickí vozičkári.

Ostatné sa majú podľa neho naďalej demontovať.

Každý deň má cirkus, útočia naňho

Na otázku, či sa mal každý šancu dozvedieť o tejto možnosti, odpovedal, že oni o tom informovali viacerými kanálmi.

„Ak sa aj niekto nedozvedel, bude mať možnosť, keď si to teraz prečíta. Je dobré, že sa to prefiltrovalo, aj keď mám teraz každý deň cirkus, lebo ostatní na mňa útočia. Maximálne som sa však snažil, aby sa vo verejnosti nevytváral dojem, že sa to zneužíva ľuďmi, ktorí to v skutočnosti nepotrebujú.“

Podotkol, že parkovací preukaz ŤZP dostane ktokoľvek, kto je v zmysle dosť zhovievavého zákona odkázaný na individuálnu dopravu.

„V Košiciach má takýto preukaz okolo 5-tisíc ľudí, z toho je len zhruba 300 vozičkárov, ktorí ho aktívne využívajú. Takže preukazov ako maku a širokých miest pre ľudí s pohybovým postihnutím málo. Verejnosť tak často nevidela z auta vystupovať najprv palice, či vozík a až potom invalida, ale rovno krásneho mladého chlapca, či slečnu v drahom oblečení a s luxusným autom. To nebolo v poriadku,“ uzavrel Bartko.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 936
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 830
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 889
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 297
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 793
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 358
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 276
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 908
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 759
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Parkovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Parkovanie, Platené parkovanie v Košiciach

Neprehliadnite tiež

Po konflikte v pôrodnici natočili video. Vyjadril sa lekár, ktorý mal službu

Ostatné mamičky o Covid teste: Pohoda, je to bezbolestné.

Areál nemocnice.
Nemocnica v Spišskej Novej Vsi.

Pôrod bez rúška a testu. Praktiky advokátky analyzuje už aj polícia

Komora ju môže napomenúť, pokutovať, vyčiarknuť i pozastaviť výkon.

Košická nemocnica.

Finančník s pyramídovou hrou sa chcel dostať z väzby, rozmyslel si to

Dávid Gedeon bude na slobode najskôr v januári 2021.

Dávid Gedeon. Z väzby sa dostane najskôr na budúci rok v januári.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop