Kedysi na Blšáku nakupoval ktokoľvek, no dnes už ľudia pri tejto téme zvyčajne len opovržlivo odfrknú. A pritom do známych poľských trhových miest prúdia celé kolóny slovenských áut. Prečo našincovi Blšák nevonia? Čo ovplyvnilo a ovplyvňuje naše nákupné zvyky? O zaujímavé postrehy na túto tému sa v rozhovore podelila vysokoškolská pedagogička Adriana Jesenková z Katedry aplikovanej etiky Filozofickej fakulty UPJŠ Košice.
Blšák bol síce slávny nielen v Košiciach, ale aj v širokom okolí, no tieto časy sú dávno preč. Dokonca sa zdá, akoby sa ľudia za také nakupovanie hanbili. Čo teda zmenilo naše nákupné správanie?
– Ja sama som tam pred 16 rokmi, ako čerstvá mamička, kúpila kočík pre svoje dieťa. (úsmev) Bolo to v tom čase celkom prirodzené. Dnes už je situácia iná a nielen v Košiciach, ale aj v iných mestách, ľudia stratili záujem o trhoviská podobné ako košický Blšák. Nové nákupné zvyky obyvateľstva spôsobujú nové sociálne trendy, naše potreby a nároky a aj nové technológie.
Čo sa skrýva pod pojmom sociálne trendy?
-Napríklad to, že naša životná úroveň a životný štýl je iný. Dávame napríklad väčší dôraz na kvalitu potravín a ostatného tovaru, ktorý si kupujeme. A aj ponuka v klasických kamenných obchodoch je celkom iná. Nájdeme v nich široký sortiment a aj za relatívne nízke ceny sa dá kúpiť kvalitný tovar.
Moderné technológie sú už neoddeliteľnou súčasťou nášho života a týkajú sa aj spôsobu nášho nakupovania...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári