Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Ružínsky most zaťažili autami. Skúmajú, či vydrží

Predbežné výsledky ukazujú, že je pevný.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

RUŽÍN. Ružínsky most zrejme čoskoro otvoria.

Po mesiacoch opráv vykonali odborníci v stredu zaťažovaciu skúšku, aby zistili, či je most po oprave schopný absorbovať váhu prechádzajúcich vozidiel.

Na most sa postavili štyri nákladné autá, pričom každé z nich vážilo 30 ton.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na merania dozeral dron

Odborníci merali, či je most dostatočne pevný. Všetko zhora monitoroval dron, ktorý taktiež poskytne údaje, ktoré v konečnom dôsledku kompetentným pomôžu pri konečnom rozhodovaní o jeho otvorení.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas meraní nemohol byť na moste nikto.

„Nemôžete prechádzať po moste počas skúšky,“ vraveli pracovníci ľuďom, ktorí sa rozhodli prejsť na druhú stranu.

Odborník: Priehyby sú nižšie, ako tie vypočítané

Martin Moravčík zo Žilinskej univerzity z Katedry stavebných konštrukcií a mostov na Stavebnej fakulte dozeral na správnosť meraní.

Prečítajte si tiež: Most cez Ružín by mali otvoriť v nedeľu 10. decembra ráno Čítajte 

„Na moste sa robí zaťažovacia skúška v niekoľkých etapách. Skúša sa hlavné mostné pole, ktoré bolo najviac poškodené, samozrejme sa skúšajú aj krajné polia. Začali sme najprv s polovičnou záťažou, pretože išlo o rekonštrukciu starej stavby a chceli sme mať istotu, že bude všetko v poriadku. Potom sme prešli na plnú záťaž, ktorá zodpovedá normám podľa európskej legislatívy,“ vysvetľuje M. Moravčík.

Na otázku, čo znamená plná záťaž, odvetil, že ide o záťaž podľa noriem, na ktorú je most projektovaný.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na moste máme 30-tonové nákladné autá, teda dokopy 120 ton. Predbežné merania ukazujú, že priehyby, ktoré sme namerali, sú nižšie ako vypočítané. Teda to vyzerá byť v poriadku.“

Podľa M. Moravčíka by po dokončení skúšky mali spracovať výsledky a dať relevantné stanovisko.

„Spracovanie výslednej správy trvá aj vyše týždňa. Podľa toho, čo som videl, možno očakávať dobré výsledky, spôsob zosilnenia je vhodný. Termín otvorenia mosta 10. decembra by mal byť reálny.

Olexa: Mal by vydržať ďalších 60 rokov

Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Olexa nám povedal, že práce prebehli podľa harmonogramu a s novými technológiami.

„Som rád, že nás nezdržalo počasie a rekonštrukcia prebehla. Keďže starý most vydržal 60 rokov, tento musí vydržať podobne dlho. Je dostatočne spevnený lanami,“ vysvetľuje Olexa.

Skryť Vypnúť reklamu

Na otázku, či bude na moste obmedzenie pre niekoľko desiatok ton ťažké autá, L. Olexa odvetil: „Samozrejme, že prebehne revízia dopravného značenia. Nosnosť mosta by mala byť stanovená na 32 ton a rýchlosť na 50 km/h. Most bude monitorovaný zo strany polície, aj zo strany správcu. Ak prídu výsledky zo Žiliny a budú v poriadku, tak 6. decembra prebehne kolaudačné konanie. O deň neskôr zasadne krízový štáb, ktorý vyhodnotí zrušenie mimoriadnej situácie. Most by mal byť otvorený 10. decembra, kedy by mal po ňom prejsť prvý autobus prímestskej autobusovej dopravy o 4.45 hodine ráno podľa nového grafikonu,“ uzavrel Olexa.

Nový grafikon autobusovej dopravy už totiž počíta s linkami, ktoré majú prechádzať po moste a spoja Košice s Hnileckou a Hornádskou dolinou.

„Osobná doprava a autobusy by v prípade kladného kolaudačného konania mali cez most jazdiť od 10. decembra, nákladná doprava pravdepodobne až od 1. januára,“ povedala nám hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 466
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 289
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 767
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 621
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 283
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 089
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 542
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 407
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodná nádrž Ružín

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop