KOŠICE. O odlive mladých a šikovných ľudí na školy a k zamestnávateľom na západe SR či v zahraničí diskutovali účastníci prvej konferencie Východ nie je exit, ktorá sa konala v utorok v Kulturparku.
„Ľudia, ktorí tu žijú a pracujú, nie sú žiadni lúzri. Jednoducho len chcú žiť dobrý a šťastný život doma v Košiciach, Prešove či Bardejove. Je to i emotívna téma, lebo je aj o ‚živote cez Skype‘, o zabúdaní slovenčiny či o neúplných rodinách pri vianočnom stromčeku,“ uviedla na úvod Michala Lukáčová Koniarová z novozaloženej iniciatívy Východ nie je exit.
Bratislave nepomôže ani osem pruhov
„Celý východ Slovenska je za posledných 100 rokov poznačený migráciou. Ľudia v súčasnosti odchádzajú najmä zo severovýchodu a ročne opúšťa celé Slovensko asi 30-tisíc ľudí,“ informoval Alexander Onufrák z Univerzity P. J. Šafárika.
„Kto študuje doma, má tendenciu ostať, na rozdiel od toho, kto ide študovať preč. Ale aj my sami degradujeme úroveň nášho školstva, často mám pocit, akoby sme všetko naše považovali za horšie než to, čo je zvonku,“ diskutoval Onufrák.
„Stav migrácie z východného Slovenska je alarmujúci,“ potvrdil Oto Hudec z Technickej univerzity.
„Odísť je prirodzené, otázka však je, prečo sa nevracajú. Keď človek žije dva – tri roky v nových podmienkach, má všetko, čo potrebuje, a je úspešný, už sa cíti doma tam.“
Hudec kritizuje prístup vlády.
„Napríklad automobilka sa postaví v Nitre a vláda rozmýšľa, ako podporiť mobilitu ľudí z východu, aby tam mohli odísť pracovať, namiesto, aby sa urobilo všetko preto, aby automobilka vznikla na východe. Velebíme zahraničných investorov, Bratislava je preplnená, má zápchy a potenciál aglomerácie Košice – Prešov je nevyužitý.“
Onufrák dodal, že ak bude Bratislava, na rozdiel od iných regiónov, ďalej rásť doterajším tempom, v budúcnosti jej nepomôže ani 8 jazdných pruhov.
Rektor TU Stanislav Kmeť označil 35 vysokých škôl za „prílišnú rozkoš“ pre 5-miliónové Slovensko.
Poukázal tiež na to, že na rozdiel od Slovenska česká vláda v minulosti investovala miliardy nielen do Prahy, ale aj do Brna a dnes i tam každoročne odchádza mnoho Slovákov.
Nový predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (nez.) na konferencii sľúbil, že zlepší spoluprácu medzi školami pri profilovaní odborov s ohľadom na trh práce.
Vyjadril i podporu ďalšiemu rozvoju IT sektora, ktorý v Košiciach zamestnáva už vyše 10-tisíc ľudí.
Chýba jedna silná značka
„Príliš sa zaoberáme tým, ako nám kto pomôže, kedy nám kto čo zaplatí atď. Ale najprv musíme urobiť niečo my sami,“ vyzvala expertka na reklamu Simona Bubánová, autorka konceptu Good idea, Slovakia.
„V súčasnom digitálnom priestore je aj pre mesto či región kľúčové mať svoju značku. Dnes mnohým dobrým subjektom konkurujú subjekty, ktoré nie sú dobré, ale majú silný marketing a vďaka tomu vyhrávajú.“
Dizajnér Jakub Ptačin si myslí, že celkovo Slovensku, ktorému najväčšiu reklamu robí Peter Sagan, chýba k lepšiemu marketingu vo svete nejaký silný reálny príbeh. Taký, ako má Fínsko svoju slávnu značku Nokia, Estónsko Skype, Švédsko Ikeu alebo Česko Škodu.
Podľa Ptačina však najprv treba definovať, čo chceme prezentovať, až potom riešiť, že ako.
Marketing by podľa diskutérov mali zlepšiť aj školy, aby prilákali záujemcov, a reklamu im budú robiť ich absolventi a ich úspešnosť na trhu práce.
Láska, rodina, domov, pomoc rodnému kraju
Zakladateľ občianskeho združenia Východné pobrežie Michal Hudák žil aj v zahraničí, ale vrátil sa do Košíc kvôli láske k rodine. „Ekonomika, vzdelanie ani iné výhody by ma neudržali niekde, kde by som necítil lásku.“
Aj ekonóm Tomáš Hellebrandt po rokoch vonku žije opäť na Slovensku. „Napríklad v Amerike mi chýbali medziľudské vzťahy, aké máme u nás.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári