Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Porovnanie DPMK s Plzňou: V Košiciach robilo o 104 ľudí viac, vodičov menej o 44

Na opravy dali Košice v roku 2016 ani nie 200-tisíc, Plzeň až 11,75 milióna eur.

(Zdroj: ilustračné - Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Poslanci mesta budú v pondelok rozhodovať aj o navýšení ročného príspevku pre Dopravný podnik mesta Košice (DPMK).

Udeje sa to v atmosfére štrajkovej pohotovosti, ktorú odborári podniku vyhlásili ešte v októbri. Z mestského rozpočtu požadujú navyše štyri milióny eur k 16 miliónom, ktoré dostával dopravca v uplynulých rokoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majú sa podľa nich použiť aj na postupné zvyšovanie platov – v rokoch 2018 a 2019 po 10 percent a v roku 2020 o ďalších 8 percent. Varujú, že inak hrozí v blízkej budúcnosti kolaps na pracovných pozíciách vodičov autobusov, údržbárov a ostatného obslužného personálu, ktorý sa prejavuje už v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Potreba nárastu peňazí pre DPMK je výsledkom práce dočasnej odbornej komisie, ktorá sa touto problematikou zaoberala od júna.

Požiadavka na 4-miliónové navýšenie vyplynula podľa komisie aj z porovnania s dopravným podnikom v Ostrave.

Odborári však uviedli v otvorenom liste mestským poslancom spred pár dní, že optimálnejším by bolo porovnanie s mestom Plzeň s ohľadom na počet obyvateľov aj výkony.

My sme si porovnali niektoré údaje z výročných správ oboch dopravných podnikov za rok 2016. A vyplynuli z toho zaujímavé skutočnosti, ktorými by sa mestskí poslanci mali zaoberať.

Dotácia pre DPMK je nižšia o 14,8 milióna

Košický dopravca mal v roku 2016 celkové výnosy 34,9 milióna eur. Z toho tvorila vyše 50 percent dotácia mesta 17,6 milióna (vrátane doplatku 1,6 milióna).

SkryťVypnúť reklamu

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dosiahli výnosy 50,9 milióna a dostali dotáciu 30,8 milióna (60 percent).

Z tohto pohľadu môžeme požiadavku košických odborárov na navýšenie dotácie považovať za legitímnu.

DPMK mal menej vozokilometrov

PMDP prevádzkujú električkové, autobusové a trolejbusové linky, ktoré majú viac-menej po tretinovom podiele na celkových vozokilometroch (vozkm).

DPMK, ktorý pri odstavení trolejbusovej dopravy argumentoval tým, že je prevádzkovo najnákladnejšia, mal na svojom konte menej o takmer 440-tisíc vozkm ako Plzeň. Až 79,1 percenta pritom tvorila zo 14,8 milióna košických vozkm najlacnejšia autobusová doprava.

Napriek tomu minul DPMK na PHM, energie, materiál a tovar 8,2 milióna eur, teda o 1,9 milióna viac ako PMDP.

SkryťVypnúť reklamu

Spomeňme ešte, že DPMK mal v kolónke ostatné náklady uvedenú sumu takmer 3,34 milióna, porovnávaný subjekt iba 473-tisíc, teda menej o takmer 2,87 milióna.

Náš podnik odviezol menej ľudí

V Košiciach sa odviezlo MHD 83,1 milióna cestujúcich, kým v Plzni (má o 70-tisíc obyvateľov menej) až 107,6 milióna.

DPMK však aj tak zinkasoval na cestovnom zhruba rovnako - 11,53 milióna eur. Keby mal rovnaký počet cestujúcich, mohlo to byť pri prepočte až 14,92 milióna.

Prestupný lístok na 30 minút je v oboch mestách v podstate totožný (0,60 eura), 60-minútový je v Plzni podľa aktuálneho kurzu drahší o 8 centov, ale mesačné predplatné je tam lacnejšie o 2,47 eura a polročné dokonca o 9,53 eura.

V Plzni robilo menej ľudí, ale viac vodičov

Z ročných nákladov 36,7 milióna vyčlenili v Košiciach na osobné náklady (mzdy, odvody...) 15,8 milióna, čo bolo 43 percent.

Dočítajte tento článok
s predplatným Korzar.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 10 655
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 582
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu 1 933
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 613
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 339
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 063

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  2. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  3. Ivan Iliev: Opustí Srbsko vzťahy s Ruskom v záujme členstva v EÚ?
  4. Ján Šeďo: Trojročného syna som musel od seba odtrhnúť násilím.
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Spišská Kapitula (II)
  6. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil jej syna
  7. Peter Maroncik: Ako by mal vyzerať moderný prezident?
  8. Marian Vojtko: Na Hromnice o hodinu více
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 591
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 736
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 861
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 752
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 677
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 044
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 857
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 580
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ivan Chrenko (3 ku 2)

Ivan Chrenko vybudoval najväčšieho slovenského developera, hoci nie všetky projekty mu vyšli.


6 h
Petra Vlhová.

Analyzuje česká expertka Eva Kurfürstová.


Nikola Baďová 31m
Dočasne poverený minister životného prostredia Ján Budaj počas tlačovej konferencie o tom, že víta stratený spis Štátnej bezpečnosti.

Zvažuje právne kroky.


3 h
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová a ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 17 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  2. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  3. Ivan Iliev: Opustí Srbsko vzťahy s Ruskom v záujme členstva v EÚ?
  4. Ján Šeďo: Trojročného syna som musel od seba odtrhnúť násilím.
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Spišská Kapitula (II)
  6. Rastislav Puchala: Znásilnil susedu a zabil jej syna
  7. Peter Maroncik: Ako by mal vyzerať moderný prezident?
  8. Marian Vojtko: Na Hromnice o hodinu více
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 591
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 736
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 861
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 752
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 677
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 044
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 857
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 580
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu