Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Porovnanie DPMK s Plzňou: V Košiciach robilo o 104 ľudí viac, vodičov menej o 44

Na opravy dali Košice v roku 2016 ani nie 200-tisíc, Plzeň až 11,75 milióna eur.

(Zdroj: ilustračné - Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Poslanci mesta budú v pondelok rozhodovať aj o navýšení ročného príspevku pre Dopravný podnik mesta Košice (DPMK).

Udeje sa to v atmosfére štrajkovej pohotovosti, ktorú odborári podniku vyhlásili ešte v októbri. Z mestského rozpočtu požadujú navyše štyri milióny eur k 16 miliónom, ktoré dostával dopravca v uplynulých rokoch.

Majú sa podľa nich použiť aj na postupné zvyšovanie platov – v rokoch 2018 a 2019 po 10 percent a v roku 2020 o ďalších 8 percent. Varujú, že inak hrozí v blízkej budúcnosti kolaps na pracovných pozíciách vodičov autobusov, údržbárov a ostatného obslužného personálu, ktorý sa prejavuje už v súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Potreba nárastu peňazí pre DPMK je výsledkom práce dočasnej odbornej komisie, ktorá sa touto problematikou zaoberala od júna.

Požiadavka na 4-miliónové navýšenie vyplynula podľa komisie aj z porovnania s dopravným podnikom v Ostrave.

Odborári však uviedli v otvorenom liste mestským poslancom spred pár dní, že optimálnejším by bolo porovnanie s mestom Plzeň s ohľadom na počet obyvateľov aj výkony.

My sme si porovnali niektoré údaje z výročných správ oboch dopravných podnikov za rok 2016. A vyplynuli z toho zaujímavé skutočnosti, ktorými by sa mestskí poslanci mali zaoberať.

Dotácia pre DPMK je nižšia o 14,8 milióna

Košický dopravca mal v roku 2016 celkové výnosy 34,9 milióna eur. Z toho tvorila vyše 50 percent dotácia mesta 17,6 milióna (vrátane doplatku 1,6 milióna).

SkryťVypnúť reklamu

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dosiahli výnosy 50,9 milióna a dostali dotáciu 30,8 milióna (60 percent).

Z tohto pohľadu môžeme požiadavku košických odborárov na navýšenie dotácie považovať za legitímnu.

DPMK mal menej vozokilometrov

PMDP prevádzkujú električkové, autobusové a trolejbusové linky, ktoré majú viac-menej po tretinovom podiele na celkových vozokilometroch (vozkm).

DPMK, ktorý pri odstavení trolejbusovej dopravy argumentoval tým, že je prevádzkovo najnákladnejšia, mal na svojom konte menej o takmer 440-tisíc vozkm ako Plzeň. Až 79,1 percenta pritom tvorila zo 14,8 milióna košických vozkm najlacnejšia autobusová doprava.

Napriek tomu minul DPMK na PHM, energie, materiál a tovar 8,2 milióna eur, teda o 1,9 milióna viac ako PMDP.

SkryťVypnúť reklamu

Spomeňme ešte, že DPMK mal v kolónke ostatné náklady uvedenú sumu takmer 3,34 milióna, porovnávaný subjekt iba 473-tisíc, teda menej o takmer 2,87 milióna.

Náš podnik odviezol menej ľudí

V Košiciach sa odviezlo MHD 83,1 milióna cestujúcich, kým v Plzni (má o 70-tisíc obyvateľov menej) až 107,6 milióna.

DPMK však aj tak zinkasoval na cestovnom zhruba rovnako - 11,53 milióna eur. Keby mal rovnaký počet cestujúcich, mohlo to byť pri prepočte až 14,92 milióna.

Prestupný lístok na 30 minút je v oboch mestách v podstate totožný (0,60 eura), 60-minútový je v Plzni podľa aktuálneho kurzu drahší o 8 centov, ale mesačné predplatné je tam lacnejšie o 2,47 eura a polročné dokonca o 9,53 eura.

V Plzni robilo menej ľudí, ale viac vodičov

Z ročných nákladov 36,7 milióna vyčlenili v Košiciach na osobné náklady (mzdy, odvody...) 15,8 milióna, čo bolo 43 percent.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C568D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M568D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 816
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 933
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 172
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 638
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 496
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 401
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 391
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 249
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Dopravný podnik mesta Košice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný aktivista Slávik sa zapojil aj do povoľovacieho procesu k modernizácii cesty na Slaneckej.

Trestné oznámenie Sulíka spustilo lavínu.

5 h
Centrálne parkovisko na Štrbskom Plese si obec Štrba prenajíma od eseročky Mesta Vysoké Tatry. Návštevník tam zaplatí menej ako napríklad v Tatranskej Lomnici či v Starom Smokovci.

Mesto chce motivovať ľudí a odľahčiť premávku.

5 h
Kto si vyšiel do lesa na prechádzku, neľutoval.

Navštívte spolu s nami zasnežený lesopark nad Sídliskom Ťahanovce.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

9 h

Má jeden z kandidátov aj špeciálne zaobchádzanie?

6 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop