KOŠICE. Poslanci mesta budú v pondelok rozhodovať aj o navýšení ročného príspevku pre Dopravný podnik mesta Košice (DPMK).
Udeje sa to v atmosfére štrajkovej pohotovosti, ktorú odborári podniku vyhlásili ešte v októbri. Z mestského rozpočtu požadujú navyše štyri milióny eur k 16 miliónom, ktoré dostával dopravca v uplynulých rokoch.
Majú sa podľa nich použiť aj na postupné zvyšovanie platov – v rokoch 2018 a 2019 po 10 percent a v roku 2020 o ďalších 8 percent. Varujú, že inak hrozí v blízkej budúcnosti kolaps na pracovných pozíciách vodičov autobusov, údržbárov a ostatného obslužného personálu, ktorý sa prejavuje už v súčasnosti.
Potreba nárastu peňazí pre DPMK je výsledkom práce dočasnej odbornej komisie, ktorá sa touto problematikou zaoberala od júna.
Požiadavka na 4-miliónové navýšenie vyplynula podľa komisie aj z porovnania s dopravným podnikom v Ostrave.
Odborári však uviedli v otvorenom liste mestským poslancom spred pár dní, že optimálnejším by bolo porovnanie s mestom Plzeň s ohľadom na počet obyvateľov aj výkony.
My sme si porovnali niektoré údaje z výročných správ oboch dopravných podnikov za rok 2016. A vyplynuli z toho zaujímavé skutočnosti, ktorými by sa mestskí poslanci mali zaoberať.
Dotácia pre DPMK je nižšia o 14,8 milióna
Košický dopravca mal v roku 2016 celkové výnosy 34,9 milióna eur. Z toho tvorila vyše 50 percent dotácia mesta 17,6 milióna (vrátane doplatku 1,6 milióna).
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) dosiahli výnosy 50,9 milióna a dostali dotáciu 30,8 milióna (60 percent).
Z tohto pohľadu môžeme požiadavku košických odborárov na navýšenie dotácie považovať za legitímnu.
DPMK mal menej vozokilometrov
PMDP prevádzkujú električkové, autobusové a trolejbusové linky, ktoré majú viac-menej po tretinovom podiele na celkových vozokilometroch (vozkm).
DPMK, ktorý pri odstavení trolejbusovej dopravy argumentoval tým, že je prevádzkovo najnákladnejšia, mal na svojom konte menej o takmer 440-tisíc vozkm ako Plzeň. Až 79,1 percenta pritom tvorila zo 14,8 milióna košických vozkm najlacnejšia autobusová doprava.
Napriek tomu minul DPMK na PHM, energie, materiál a tovar 8,2 milióna eur, teda o 1,9 milióna viac ako PMDP.
Spomeňme ešte, že DPMK mal v kolónke ostatné náklady uvedenú sumu takmer 3,34 milióna, porovnávaný subjekt iba 473-tisíc, teda menej o takmer 2,87 milióna.
Náš podnik odviezol menej ľudí
V Košiciach sa odviezlo MHD 83,1 milióna cestujúcich, kým v Plzni (má o 70-tisíc obyvateľov menej) až 107,6 milióna.
DPMK však aj tak zinkasoval na cestovnom zhruba rovnako - 11,53 milióna eur. Keby mal rovnaký počet cestujúcich, mohlo to byť pri prepočte až 14,92 milióna.
Prestupný lístok na 30 minút je v oboch mestách v podstate totožný (0,60 eura), 60-minútový je v Plzni podľa aktuálneho kurzu drahší o 8 centov, ale mesačné predplatné je tam lacnejšie o 2,47 eura a polročné dokonca o 9,53 eura.
V Plzni robilo menej ľudí, ale viac vodičov
Z ročných nákladov 36,7 milióna vyčlenili v Košiciach na osobné náklady (mzdy, odvody...) 15,8 milióna, čo bolo 43 percent.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári