KOŠICE. Na minulotýždňovom mestskom zastupiteľstve neschválili poslanci zámenu pozemkov medzi mestom Košice a firmou Tempus Immo.
Primátor Richard Raši (Smer) pripomenul na brífingu v prestávke rokovania, že sa mestu nepodarilo splniť ani ďalší z jeho záväzkov, vyplývajúcich z podpísaného memoranda medzi oboma stranami.
Malo pripraviť projektovú dokumentáciu a zabezpečiť platné stavebné povolenie na realizáciu vjazdu áut z Južnej triedy do areálu firmy a aj výjazdu z neho.
Vyjadrenia si odporovali

„Nesplnili sme, že vyriešime spoločnosti Tempus vstup, ktorý tam kedysi bol. Ale neobávame sa vôbec dôsledkov, lebo nemajú byť prečo. So vstupom nesúhlasil krajský dopravný inšpektorát, lebo bol v blízkosti stavby (križovatky VSS – pozn. red.),“ oznámil Raši.
Dodal, že mesto to teda napriek podpísaniu memoranda v dobrej vôli nemohlo urobiť.
„Krajskému dopravnému inšpektorátu KR PZ v Košiciach nebola na posúdenie predložená žiadna projektová dokumentácia v súvislosti s vjazdom do areálu Tempus,“ reagovala krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová na otázku Korzára, prečo polícia nesúhlasila s napojením areálu na Južnú triedu.
Mesto: Primátor sa nevyjadril presne
Na magistráte sme zisťovali, ako s tým mohla polícia nesúhlasiť, keď jej nebola predložená žiadna dokumentácia.

„Pán primátor sa po získaní informácií z odborných útvarov nevyjadril na brífingu presne, pretože namiesto vyjadrenia „polícia to zamietla“ mal použiť vyjadrenie „polícia by to zamietla“. Také mal totiž informácie,“ odpovedala hovorkyňa mesta Linda Šnajdárová.
Zaujímalo nás, či teda memorandum podpísal Raši napriek tomu, že o prípadnom nesúhlase polície vedel. A ak nie, prečo si to nepreveril pred tým, ako sa k niečomu za mesto zaviazal.
„Primátor, samozrejme, nevedel o tom, že dopravná polícia by neschválila daný zámer odbočky. Ak by mal túto informáciu, memorandum s touto požiadavkou Tempusu by nepodpísal,“ vysvetlila Šnajdárová.
Mesto: Odborné útvary urobili chybu
Doplnila, že text memoranda pripravovali odborné útvary mesta podľa požiadaviek Tempusu.

„Teraz je zrejmé, že urobili chybu, pretože boli presvedčené o tom, že ak vjazd na tomto mieste historicky bol aj pred stavbou Modernizácia električkových tratí, nebude problém zrekonštruovať ho tak, ako požiadal Tempus v rokovaniach o texte memoranda,“ dodala.
Mesto opäť použilo túto obhajobu napriek tomu, že Korzár už v auguste priniesol dôkazy vyvracajúce pravdivosť tvrdení o „historickom vjazde na tomto mieste“.
V skutočnosti bolo totiž pôvodné napojenie o niekoľko metrov ďalej od križovatky VSS, ako to súčasné. Navyše sa nenachádzajú jeho pozostatky na pozemkoch Tempusu, ale v areáli inej firmy.
Tá chcela obnoviť svoje napojenie zhruba pred desiatimi rokmi, lenže polícia jej opakované žiadosti zamietla práve pre blízkosť križovatky VSS.
Túto nezrovnalosť nevysvetlila Šnajdárová vtedy ani teraz.
Čo bude s čiernou stavbou?
Raši až na brífingu ozrejmil, na čo sa Korzár neúspešne pýtal v auguste niekoľkokrát.
A to je, kto tú novú odbočku urobil načierno rovno pod nosom mesta ako stavebníka obnovy električkových tratí a zároveň, aj ako špeciálneho stavebného úradu pre miestne a účelové komunikácie.
„Zrealizoval to Tempus po dohode so súkromnou firmou bez finančných nákladov mesta,“ povedal primátor novinárom.
To, že sa tak stalo bez stavebného povolenia, nespomenul.
V auguste zdôraznilo mesto, že bude trvať na dodatočnom stavebnom povolení.
Z Rašiho vyjadrenia na brífingu je jasné, že to nebude možné.
„Špeciálny stavebný úrad pre miestne a účelové komunikácie (mesto Košice – pozn. red.) bude postupovať v zmysle stavebného zákona,“ odpovedala Šnajdárová na otázku, či nariadi mesto likvidáciu odbočky ako čiernej stavby.
Tempus neposkytol Korzáru stanovisko k nesplneniu ani tohto záväzku mesta z memoranda.

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári