KOŠICE. Občianske združenie Detská železnica Košice, ktoré prevádzkuje jednu z najväčších atrakcií Košíc a regiónu vôbec, má za sebou bohatý a rušný rok.
V tomto roku pripravilo združenie takmer 40 spoločenských a kultúrnych podujatí, previezlo viac pasažierov a o čosi rozšírilo aj vozový park.
Ako uviedol Ľubomír Lehotský, predseda OZ Detská železnica Košice, možno povedať, že začali na detskej železnici prepisovať históriu.
Previezli takmer 45-tisíc ľudí
„V sezóne 2017 sme prepravili spolu takmer 45-tisíc platiacich aj neplatiacich cestujúcich, čo je nárast oproti predchádzajúcej sezóne. Náklady na prevádzku, údržbu, kultúrne programy a výstavbu v sezóne 2017 sa môžu po kompletnej účtovnej uzávierke vyšplhať až do výšky 300 000 eur,“ informoval Lehotský.
Mesto Košice prispelo v roku 2017 na prevádzku 110 000 eurami.
Ďalšie financie získali od sponzorov, partnerov či z grantov, verejnej zbierky, 2% z daní, vlastných marketingových aktivít, darov priaznivcov a podporovateľov.
Detská železnica Košice hospodári bez zisku s vyrovnaným rozpočtom.
Pribudnú ďalšie vozidlá
V tomto roku pribudlo v Čermeli dláždené nástupište, ktoré tam doteraz nebolo, staničné osvetlenie a dokončujú prvú murovanú staničnú budovu.
Na stanici Alpinka obnovili dobové návestidlá.
Už čoskoro na detskú železnicu pribudnú ďalšie vozidlá, keď sa združeniu podarilo zachrániť motorovú drezinu z Maďarska, starý motorový rušeň Rosnička z kameňolomu v Slanci a malé prasiatko – rušeň T 212 z Vranova služobný vagón z Vrútok, pokračovali aj v údržbe a renovácii trate
Pripravujú zaujímavé podujatia
„Náš rok sa odvíja od kalendára, ktorý začína už v apríli Potulkou po Detskej železnici, pokračuje Rušňoparádou a vrcholí v decembri Mikulášskymi a Silvestrovskými jazdami. Sezóna je veľmi rušná, a ak si niekto myslí, že teraz oddychujeme, tak to nie je pravda. Dokončujeme rôzne projekty, súťažíme o granty, zháňame financie, topíme sa v papieroch a účtovných uzávierkach, opravujeme techniku a pripravujeme propagáciu a plán budúcej sezóny,“ povedal Lehotský.
Doložil, že k najvýznamnejším podujatiam, ktorú organizujú v spolupráci so ZSSK, je Rušňoparáda – najväčšie podujatie svojho druhu na Slovensku.
K významným akciám patrí aj pokračovanie v nostalgických jazdách po zabudnutých tratiach, ku ktorým sa v tomto roku pridala aj organizácia Košice región turizmus a vďaka tejto spolupráci vypravili nezabudnuteľné vlaky za pamiatkami UNESCO v Košickom kraji, ktoré si získali veľa priaznivcov.
Ako uviedol Lehotský, už na budúci rok príde na železnicu jedna z najväčších investícií prostredníctvom cezhraničného programu Interreg a za tieto peniaze obnovia výhybňu a chcú dokončiť staničnú budovu.
Jediná svojho druhu na Slovensku
„Detská železnica sa ako jediná historická úzkorozchodná železnica zo Slovenska stane členom uznávanej medzinárodnej organizácie spoločenstiev turistických a historických železníc FEDECRAIL,“ informoval Lehotský.
Podľa jeho slov združenie najviac trápi rozvoj Čermeľského údolia ako takého. Alpinke aj údoliu ako lesoparku chýba infraštruktúra, vybavenie, herné miesta pre deti, pre aktívny oddych Košičanov. Obnoviť treba areál zdravia.
Problémom sú aj slabšie možnosti parkovania v okolí detskej železnice. To však súvisí s pozemkami a ich vysporiadaním.
Lehotský na druhej strane ocenil, že ako malé občianske združenie majú podporu zo strany mesta a jeho organizácií, ako aj od Košického samosprávneho kraja a jeho organizácie Košice región turizmus, či zo strany spoločností U.S. Steel Košice a ZSSK.
„Ďakujeme všetkým, ktorí nám pomáhajú zachraňovať a zveľaďovať unikátnu Košickú detskú historickú železnicu. V Košiciach žije veľa dobrých ľudí a my im chceme povedať, aby sa nebáli prísť medzi nás a zapojili sa do tohto unikátneho dielka, ktoré do Čermeľa láka nielen Košičanov, ale aj návštevníkov z celého Slovenska a zahraničia,“ povedal Lehotský.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári