Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Radnica ukázala návrhy, ako sa zbaviť EEI. Bude musieť platiť

Košický magistrát preferuje dohodu, nie súdny spor. Rozhodnú poslanci.

(Zdroj: ilustračné - Peter Jabrik)

KOŠICE. Mestskí poslanci budú rozhodovať na zastupiteľstve 12. februára o vyriešení budúcnosti vzťahu mesta s parkovacou firmou EEI.

Vo zverejnenom materiáli k tomuto bodu rokovania, ktorý predkladá viceprimátor Martin Petruško (Smer), je predstavených šesť variantov riešenia aj s prípadnými finančnými a právnymi dopadmi pre mesto.

Prečítajte si tiež: Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť Čítajte 

Tento krok prichádza po tom, ako primátor Richard Raši (Smer) vyzval poslancov na decembrovom zastupiteľstve, aby zrušili nájomnú zmluvu s EEI.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdôvodnil to obavou, že im môže táto kauza uškodiť v novembrových komunálnych voľbách.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve ju označil za jednu z príčin, prečo neuspel vo voľbách župana vlani v novembri a pohoreli aj niektorí kandidáti na poslancov krajského zastupiteľstva.

V prípade ukončenia celej zmluvy alebo len na rezidentské lokality sa z praktických dôvodov odporúča termín 31. 7. 2018 (zavŕšenie šiesteho roku zmluvného vzťahu).

Alternatíva č. 1 – ponechanie súčasného stavu

Zachová sa status quo, t. j. dobehne platnosť zmluvy podľa pôvodnej zmluvy do 31. 7. 2022.

V tomto prípade je podľa mesta riziko súdneho sporu prakticky vylúčené a mesto zaplatí firme EEI po ukončení vzťahu za technické zhodnotenie odhadom 1 – 1,1 milióna eur.

Alternatíva č. 2 – zrušenie dodatku o rezidentských lokalitách

Došlo by k rozdeleniu prevádzkovania zóny plateného parkovania medzi dvoch prevádzkovateľov: v centrálnej mestskej zóne by dobehla zmluva do 31. 7. 2022 a prevádzku rezidentských lokalít by prevzalo mesto alebo ním poverený subjekt (mestský podnik).

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade dohody má byť riziko súdneho sporu minimalizované.

Prečítajte si tiež: Starosta Hlinka: Zmluva s firmou EEI by sa mala zrušiť Čítajte 

Zatiaľ je však sporná položka 1 milión eur (hodnota kontraktu za rezidentské lokality), ktorú by mesto malo zaplatiť a ďalších 1,1 milióna eur by zinkasovala EEI za technické zhodnotenie.

V materiáli sa uvádza, že teoreticky prichádza do úvahy aj zrušenie rezidentských lokalít v zmysle parkovacieho VZN č. 157 (umožňuje to bez sankcií Dodatok č. 2 k pôvodnej nájomnej zmluve z roku 2012).

Mesto by muselo zaplatiť 1,1 milióna (technické zhodnotenie), ale zároveň by prišlo o príjme z rezidentských lokalít (suma je vyčíslená na 460-tisíc eur ročne).

Súbeh prevádzkovania plateného parkovania v CMZ firmou EEI a rezidentských lokalít pod kuratelou mesta by podľa materiálu nemal v prípade dohody so súčasným prevádzkovateľom priniesť žiadny praktický problém.

Skryť Vypnúť reklamu

Alternatíva č. 3 – dohoda o ukončení celej zmluvy

Došlo by k predčasnému ukončeniu činnosti EEI dohodou oboch strán. Kompletnú prevádzku by prevzalo mesto alebo ním poverený subjekt (mestský podnik).

V prípade dohody je riziko súdneho sporu minimalizované.

Ak by mesto akceptovalo finančné vyčíslenie zo strany EEI, muselo by jej doplatiť za technické zhodnotenie 1,8 milióna.

Ďalších 5,1 milióna za hodnotu kontraktu (táto suma nie je zatiaľ hodnoverne preukázaná). Návrh vysporiadania obsahuje aj to, že je otázne, či by mesto dokázalo získať túto sumu na parkovnom do roku 2022.

Mesto preferuje alternatívy, kde by došlo k vzájomnej dohode oboch stríán.

Alternatíva č. 4 – odstúpenie od celej zmluvy

Došlo by k predčasnému ukončeniu činnosti EEI odstúpením od hlavnej zmluvy zo strany mesta.

Vedenie mesta predpokladá pri tejto alternatíve s určitosťou súdny spor, v ktorom sa prevádzkovateľ bude snažiť preukázať neoprávnenosť odstúpenia mesta od nájomnej zmluvy.

EEI doručila 14. 9. 2017 mestu odpočet harmonogramu. So skutkovými okolnosťami uvedenými v odpočte harmonogramu možno podľa neho v zásade súhlasiť.

Prečítajte si tiež: Košickí poslanci riešili parkovanie. V hre je aj vypovedanie zmluvy s EEI Čítajte 

Rovnako sa javí byť preukázané splnenie hlavnej povinnosti zrealizovať zmluvne dohodnutú investíciu vo výške min. 2 milióny eur bez DPH.

Mesto uvádza, že právne významnou je tu otázka, či by prípadné časové nedodržanie harmonogramu v minulosti obstálo ako dôvod pre odstúpenie od nájomnej zmluvy za predpokladu jej platnosti.

„Bez ohľadu na to, či v minulosti stáli za presným časovým eventuálnym (ne-)dodržaním harmonogramu objektívne alebo subjektívne okolnosti na strane prevádzkovateľa (alebo na strane mesta), ak v súčasnosti je harmonogram splnený, z právneho hľadiska sa javí možnosť odstúpiť od zmluvy ako právne neistá... Samotné dôvody na odstúpenie sa však nejavia ako úplne jednoznačné a vystavujú mesto Košice možnosti vzniku budúcich záväzkov z prehratých súdnych sporov (podobne ako kauza Strelingstav),“ píše sa v materiáli.

V každom prípade by mesto muselo zaplatiť za technické zhodnotenie 1,1 milióna eur.

Alternatíva č. 5 – žaloba o určenie neplatnosti zmluvy

Mesto by podalo žalobu za účelom určenia neplatnosti zmluvy z roku 2012.

Počas súdneho konania – až do právoplatnosti rozhodnutia súdu – by EEI pokračovalo v prevádzkovaní parkovacích miest podľa doterajších zmluvných vzťahov.

V závislosti od toho, kedy by došlo k právoplatnému rozhodnutiu o neplatnosti zmluvy, z mestskej kasy by dostala EEI odhadom okolo 1,5 milióna eur za technické zhodnotenie. Výdavkom by bolo podľa materiálu aj vrátenie nájomného pre bezdôvodné obohatenie spätne za 4 roky.

EEI by naďalej prevádzkovala parkovací systém až do právoplatného rozhodnutia súdu. Odhad je, že by to trvalo minimálne 2 – 3 roky, ale nie je vylúčené, že konečný verdikt bude známy až po uplynutí pôvodne zamýšľanej platnosti zmluvy.

V prípade úspechu (ak súd posúdi zmluvu ako neplatnú) predpokladá mesto s určitosťou žalobu EEI voči mestu za účelom uplatnenia si svojich nárokov z titulu neplatnosti nájomnej zmluvy.

Výška domnelých nárokov EEI na náhradu škody z neplatnosti zmluvy sú teraz len veľmi ťažko odhadnuteľné.

Otázne však je, či by následky neplatnosti zmluvy znášalo mesto alebo EEI, vylúčená nie je ani spolozodpovednosť oboch zmluvných partnerov.

Alternatíva č. 6 – zrušenie zmluvy pre jej neplatnosť

Pri tejto alternatíve sa mesto „radikálne“ postaví za krajné riešenie v prípade posúdenia hlavnej nájomnej zmluvy ako neplatnej a prevezme celý mestský parkovací systém do svojej správy (resp. ho následne odovzdá do správy svojmu podniku).

„S určitosťou predpokladáme súdny spor, v ktorom sa prevádzkovateľ bude snažiť preukázať absolútnu nesprávnosť postupu mesta a zároveň si uplatní náhradu škody. V prípade neúspešného súdneho sporu však náhrada trov konania (súdne poplatky + trovy právneho zastúpenia) dosiahne zrejme rádovo desaťtisíce eur (v pesimistickom scenári – pri značnom počte úkonov právnej služby – až niekoľko stotisíc eur),“ uvádza sa v návrhu alternatív usporiadania vzťahov s EEI.

V prípade neúspešného súdneho sporu odhaduje mesto náhradu škody (vrátane ušlého zisku) + príslušenstvo (vrátane trov konania) veľmi hrubým spôsobom na 4 - 6 miliónov eur.

Za technické zhodnotenie by ešte malo zaplatiť 1,8 milióna eur.

Nárok EEI na náhradu škody (vrátane ušlého zisku) v prípade platnej zmluvy sa javí byť podľa mesta ako absolútne nepochybný a zjavný (ide o obdobu postupu mesta ako v „mnohomiliónovej“ kauze Strelingstav).

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 973
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 495
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 439
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 890
  5. Po Slovensku na motorke 6 783
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 923
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 291
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 592
  9. Crème de la crème po slovensky 3 207
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 154
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sociológ Michal Vašečka.

Medzi voličmi Sme rodina je 62 percent žien.


19 h
Peter Schutz

Ešte jeden lockdown by znamenal krížik nad celou vládou.


18. jún
Očkovanie zamestnancov počas tlačovej konferencie k spusteniu očkovania proti Covid-19 v závodoch spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 496 obetí.


a 4 ďalší 13 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop