KOŠICE. Hoci sa meno francúzskeho skladateľa Jacquesa Offenbacha spája predovšetkým s operetou a slávnym kankánom, na javisku Historickej budovy Štátneho divadla Košice ho budeme môcť vidieť v úplne inej podobe.
V piatok 23. februára má premiéru nové naštudovanie jeho posledného diela.
Hoffmannove poviedky sa do Košíc vracajú po takmer šesťdesiatich rokoch.
Ako to v opernom svete býva zvykom, aj posledné Offenbachovo dielo má za sebou zaujímavý osud. Inšpiráciu pre svoju operu našiel autor v činohernej dráme Julesa Barbiera a Michela Carrého Hoffmannove poviedky, ktorú s veľkým úspechom uviedlo parížske divadlo Odéon v roku 1851.
Autori hry sa inšpirovali životom a dielom nemeckého právnika, skladateľa, spisovateľa a výtvarníka Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna.
Za základ si z jeho próz vybrali tri poviedky. Vystupuje v nich samotný Hoffmann, zamilovaný do speváčky Stelly, ktorý svojím rozprávaním zabáva spoločnosť v hostinci.
Autor sa premiéry nedožil
Premiéra opery bola 10. februára 1881, štyri mesiace po Offenbachovej smrti.
Keďže ostala nedokončená, jej dopísaním bol poverený hudobný skladateľ Ernest Guiraud.
Ešte pred premiérou sa uskutočnilo viacero zásadných zmien a úpravy rôzneho charakteru pokračovali aj pri ďalších uvádzaniach, a tak v prvých rokoch Hoffmannove poviedky vlastne nikdy nezískali konečný tvar a v niektorých spracovaniach sa výrazne odklonili od pôvodného Offenbachovho zámeru.
Až neskoršie nálezy jeho poznámok a konceptov v druhej polovici 20. storočia umožnili rekonštruovať túto operu v podobe veľmi blízkej pôvodnému autorovmu zámeru.
V Košiciach opäť po desaťročí
Realizačný tím novej premiéry vedie maďarský režisér Imre Halasi, ktorého režijný rukopis nesie aj populárna inscenácia operety Čardášová princezná a do košického divadla sa vrátil takmer na deň presne po desiatich rokoch.
„Pri uvádzaní Hoffmannových poviedok je zvykom meniť poradie jednotlivých scén v opere, najmä tých, ktoré sa týkajú troch dám – Olympie, Antonie a Giulietty, ktoré sú hlavnými hrdinkami. Väčšinou sa to uvádza v poradí, ktoré som spomenul, ale v našom prípade sme to zmenili a ideme v poradí Olympia, Giuletta a Antonia. Má to jednoduchý dôvod, Antonia pretne život Hoffmanna takmer na jeho konci a znázorňuje jeho životný rozvrat a koniec,“ približuje Halasi režijný koncept.
Aj režisér si uvedomuje, že Offenbacha väčšina ľudí vníma predovšetkým ako operetného skladateľa. „Pre všetkých bolo určite prekvapením, keď sa Offenbach rozhodol na sklonku života napísať túto operu. Určite má nejaký symbolický význam to, že sa do lyrickej opery pustil až pred koncom svojho života. Myslím si, že ho oslovil príbeh spisovateľa Hoffmanna, ktorého tri poviedky spracoval v tejto opere. Hoffmann sa v týchto poviedkach zamýšľal nad úlohou ženy v umeleckom svete a to zrejme bolo tou hlavnou inšpiráciou aj pre Offenbacha,“ dodáva Halasi.
Nechcel moderné predstavenie
Módou je dnes v opere prenášať dej do súčasnosti, respektíve ho časovo posúvať niekde inde ako bol pôvodne zasadený. V prípade nových Hoffmannových poviedok to neplatí.
„Ako režisér sa snažím dodržiavať pôvodné libreto. Určite tam budú obrazy, ktoré budú vychádzať z pôvodného zámeru Offenbacha, ale na druhej strane by mohli byť aj súčasné. Určite nebolo mojím cieľom vytvoriť nejaké nové moderné predstavenie. Zámerom je spracovať celú operu podľa možností košického javiska a klásť dôraz najmä na vzťahy hlavných ženských postáv. A v tých si určite diváci nájdu aj nejaké súčasné prvky,“ hovorí režisér Halasi, podľa ktorého sa aj nové predstavenie môže stať rovnakým hitom ako jeho Čardášová princezná, ktorá sa v Košiciach hrá už desať rokov.
„Verím, že diváka oslovíme tým, že v každom momente predstavenia zbadá niečo nové a zaujímavé. Opereta je určite pre diváka populárnejší žáner. Hoffmannove poviedky sú viac filozofickým dielom, ale hudobne sú určite také dobré a výborné ako Čardášová princezná. Dúfam, že aj toto bude veľmi navštevované predstavenie, hoci sa možno nedožije desiatich rokov na scéne ako Čardášová princezná. Mojím cieľom je vzbudiť u divákov emocionálne zážitky a tým ich zaujať,“ dodáva Halasi, pre ktorého inscenáciu navrhla scénu a kostýmy Henriette Laczó.
Domáce rady sólistov posilnia hostia
Návrat Hoffmannových poviedok do Košíc prinesie aj zaujímavé sólistické obsadenie a niekoľko košických debutov hosťujúcich sólistov.
V titulnej postave Hoffmana budú alternovať hosťujúci Tomáš Černý, Tomasz Kuk a Róbert Remeselník, v postavách Olympie, Antonie a Giulietty sa predstavia hosťujúca Nicola Proksch a domáca Michaela Várady.
Okrem nich sa divákom predstavia hosťujúci umelci Miriam Mrízová a Peter Svetlík a aj domáci Marián Lukáč, Michal Onufer, Jaroslav Dvorský, či Marek Gurbaľ a mnohí ďalší.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári