Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 11. december, 2018 | Meniny má Hilda
Nájdete nás na webe

Érsek: Diaľnica pri Košiciach je jediná na Slovensku, ktorá nemešká

Ušetrí sa až 14 minút oproti starej ceste.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Nový úsek diaľnice dlhý 14,4 km majú autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej 23-kilometrovej ceste rozdiel až 14 minút.

Na stavbe pracuje okolo 400 robotníkov, práce nemajú spomaliť ani hniezdiace orly.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) vyjadril s výsledkom včerajšieho kontrolného dňa na rozostavanom úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce spokojnosť.

Podľa neho ide o jedinú časť diaľničnej výstavby na Slovensku, kde práce nemajú sklz.

„Sme takmer v polovici výstavby a vidieť, že napreduje vo všetkých smeroch. Je to najvýchodnejší úsek našej najdôležitejšej diaľnice. Jeho význam je však aj lokálny a po dobudovaní odbremení mesto od tranzitnej dopravy z východu aj z juhu,“ povedal v stredu minister novinárom s tým, že plánovaný termín – koniec roka 2019 je reálny.

Ako informovali, úsek dlhý 14,4 km majú po dokončení autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej ceste, ktorá má 23 km, rozdiel až 14 minút.

Okrem ušetrenia času by mali motoristi dosiahnuť aj zhruba 14-percentnú finančnú úsporu na palive.

Budúca diaľnica sa v Budimíre napojí na diaľnicu D1 z Prešova.

V časti Košické Olšany je plánované napojenie na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Olšany.

S vodou vraj rátali

Počas víkendových povodní sa niektoré časti stavby ocitli pod vodou, napríklad piliere rozostavaného mosta pri Vajkovciach.

Poradca generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti pre investičnú výstavbu Peter Gandl tvrdí, že pri tejto stavbe sa so zložitými hydrogeologickými podmienkami počítalo.

„Tu je ťažkou úlohou odvodnenie povrchu stavby, ktorá musí vedieť fungovať aj v budúcnosti i v období topenia snehu či jarných dažďov. Zložité melioračné práce už boli urobené,“ reagoval Gandl.

Na orla berú ohľad

Érsek pozval na kontrolný deň aj ministra životného prostredia Lászlóa Solymosa (Most-Híd).

Dôvodom bol vzácny, chránený orol kráľovský, ktorý hniezdi neďaleko budúcej diaľnice.

„Som rád, že zhotoviteľ berie ohľad aj na ochranu prírody. Kým tu hniezdiaci orol vychová mláďatá, tak sa práce v okolí hniezda utlmujú, no nespôsobí to sklz. Aj to je dôkaz, že cesty a obchvaty by sa mali stavať s rešpektom k prírode,“ uviedol Solymos.

Kadiaľ povedie nová diaľnica

Začiatok úseku bude tvoriť novovybudovaná mimoúrovňová križovatka Budimír s pokračovaním cez údolie Torysy, ktorú bude pretínať nový, 542 metrov dlhý most.

Ďalej bude cesta smerovať k najväčšej mimoúrovňovej križovatke diaľnice a rýchlostnej cesty „Košické Olšany“.

Tam sa stavba rozdelí na pokračovanie samotnej D1 a na výstavbu krátkeho úseku rýchlostnej cesty R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku „Hrašovík“ v dĺžke 1,1 km.

Samotná diaľnica D1 bude pokračovať cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozšíri o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá.

Momentálne sa stavebné práce sústredia do mimoúrovňovej križovatky Bidovce, ktorá presmeruje dopravu v smere Košice – Prešov po novej vetve križovatky.

Uvoľní sa tak stavenisko v priestore existujúcej diaľnice.

Projekt výstavby úseku D1 Budimír – Bidovce je spolufinancovaný z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Celková zmluvná hodnota diela vrátane 10 % rezervy je 197,4 milióna eur bez DPH.

R2 Košické Olšany – Šaca

Minister ďalej informoval, že v tomto roku bude vypísaná súťaž na rýchlostnú cestu R2 Košické Olšany – Šaca, ktorá má byť jedným z pokračovaní rozostavanej diaľnice.

Bol by som rád, aby verejné obstarávanie prebehlo čo najrýchlejšie práve kvôli neustálym námietkam a pripomienkam. Tento úsek bude dokončením obchvatu Košíc,“ komentoval Érsek.

Dodal, že ak sa nevyskytne nič nečakané, ešte tento rok môže dôjsť aj k podpisu zmluvy s dodávateľom prác, ktorý vzíde z verejného obstarávania.

Podľa neho bude úsek Košické Olšany – Šaca financovaný z eurofondov, ktoré sa ale rýchlo míňajú.

„Nebude to stačiť, ale očakávam, že niektoré peniaze z európskych fondov, ktoré nebudú môcť využiť ostatné ministerstvá, skončia u nás,“ naznačil Érsek.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  3. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 538
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 192
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 13 968
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 11 261
  5. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 489
  6. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 8 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 538
  8. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 177
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 230
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 157

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Diaľnice, Doprava (Trenčín)

Neprehliadnite tiež

Pri odovzdávaní úradu prišla exstarostu Halenára postrážiť polícia

Svojmu nástupcovi odovzdal insígnie, no ruku mu nepodal.

Stopnutú stavbu bizniscentra pri Steel Aréne rozlúskne na súde súboj právnikov

Na stavenisku je mŕtvo, podľa zhotoviteľa zmluva neplatí, investor tvrdí opak.

Známu advokátku oslobodili v kauze košického podsvetia

Róberta Niguta odsúdili, trest kvôli doživotiu nemenili.

Košičanky sa plánujú posilniť, Američanka Logicová je otázna

Young Angels Košice sa zranili skúsené hráčky, ktoré je potrebné nahradiť.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Cirkus Smer

Po HZDS je Smer hneď druhý najškodlivejší subjekt histórie.

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

EKONOMIKA

Stovkám ľudí nedali výplaty, konatelia agentúry sú vo väzbe

Stovkám ľudí - Srbom, Ukrajincom aj Slovákom z okolia Trnavy – nevyplatili zárobok.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa chce vrátiť, preto útočí na médiá

Predseda Smeru chce opäť sprísniť tlačový zákon.

Komentár Zuzany Kepplovej

Marrákeš nekončí, Marrákeš trvá

Na nevyplatených Srboch by nám malo záležať.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop