Korzár logo Korzár Košice

Érsek: Diaľnica pri Košiciach je jediná na Slovensku, ktorá nemešká

Ušetrí sa až 14 minút oproti starej ceste.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Nový úsek diaľnice dlhý 14,4 km majú autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej 23-kilometrovej ceste rozdiel až 14 minút.

Na stavbe pracuje okolo 400 robotníkov, práce nemajú spomaliť ani hniezdiace orly.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) vyjadril s výsledkom včerajšieho kontrolného dňa na rozostavanom úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce spokojnosť.

Podľa neho ide o jedinú časť diaľničnej výstavby na Slovensku, kde práce nemajú sklz.

SkryťVypnúť reklamu

„Sme takmer v polovici výstavby a vidieť, že napreduje vo všetkých smeroch. Je to najvýchodnejší úsek našej najdôležitejšej diaľnice. Jeho význam je však aj lokálny a po dobudovaní odbremení mesto od tranzitnej dopravy z východu aj z juhu,“ povedal v stredu minister novinárom s tým, že plánovaný termín – koniec roka 2019 je reálny.

Ako informovali, úsek dlhý 14,4 km majú po dokončení autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej ceste, ktorá má 23 km, rozdiel až 14 minút.

Okrem ušetrenia času by mali motoristi dosiahnuť aj zhruba 14-percentnú finančnú úsporu na palive.

Budúca diaľnica sa v Budimíre napojí na diaľnicu D1 z Prešova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V časti Košické Olšany je plánované napojenie na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Olšany.

S vodou vraj rátali

Počas víkendových povodní sa niektoré časti stavby ocitli pod vodou, napríklad piliere rozostavaného mosta pri Vajkovciach.

SkryťVypnúť reklamu

Poradca generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti pre investičnú výstavbu Peter Gandl tvrdí, že pri tejto stavbe sa so zložitými hydrogeologickými podmienkami počítalo.

„Tu je ťažkou úlohou odvodnenie povrchu stavby, ktorá musí vedieť fungovať aj v budúcnosti i v období topenia snehu či jarných dažďov. Zložité melioračné práce už boli urobené,“ reagoval Gandl.

Na orla berú ohľad

Érsek pozval na kontrolný deň aj ministra životného prostredia Lászlóa Solymosa (Most-Híd).

Dôvodom bol vzácny, chránený orol kráľovský, ktorý hniezdi neďaleko budúcej diaľnice.

„Som rád, že zhotoviteľ berie ohľad aj na ochranu prírody. Kým tu hniezdiaci orol vychová mláďatá, tak sa práce v okolí hniezda utlmujú, no nespôsobí to sklz. Aj to je dôkaz, že cesty a obchvaty by sa mali stavať s rešpektom k prírode,“ uviedol Solymos.

SkryťVypnúť reklamu

Kadiaľ povedie nová diaľnica

Začiatok úseku bude tvoriť novovybudovaná mimoúrovňová križovatka Budimír s pokračovaním cez údolie Torysy, ktorú bude pretínať nový, 542 metrov dlhý most.

Ďalej bude cesta smerovať k najväčšej mimoúrovňovej križovatke diaľnice a rýchlostnej cesty „Košické Olšany“.

Tam sa stavba rozdelí na pokračovanie samotnej D1 a na výstavbu krátkeho úseku rýchlostnej cesty R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku „Hrašovík“ v dĺžke 1,1 km.

Samotná diaľnica D1 bude pokračovať cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozšíri o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá.

Momentálne sa stavebné práce sústredia do mimoúrovňovej križovatky Bidovce, ktorá presmeruje dopravu v smere Košice – Prešov po novej vetve križovatky.

Uvoľní sa tak stavenisko v priestore existujúcej diaľnice.

Projekt výstavby úseku D1 Budimír – Bidovce je spolufinancovaný z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Celková zmluvná hodnota diela vrátane 10 % rezervy je 197,4 milióna eur bez DPH.

R2 Košické Olšany – Šaca

Minister ďalej informoval, že v tomto roku bude vypísaná súťaž na rýchlostnú cestu R2 Košické Olšany – Šaca, ktorá má byť jedným z pokračovaní rozostavanej diaľnice.

Bol by som rád, aby verejné obstarávanie prebehlo čo najrýchlejšie práve kvôli neustálym námietkam a pripomienkam. Tento úsek bude dokončením obchvatu Košíc,“ komentoval Érsek.

Dodal, že ak sa nevyskytne nič nečakané, ešte tento rok môže dôjsť aj k podpisu zmluvy s dodávateľom prác, ktorý vzíde z verejného obstarávania.

Podľa neho bude úsek Košické Olšany – Šaca financovaný z eurofondov, ktoré sa ale rýchlo míňajú.

„Nebude to stačiť, ale očakávam, že niektoré peniaze z európskych fondov, ktoré nebudú môcť využiť ostatné ministerstvá, skončia u nás,“ naznačil Érsek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 804
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 347
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 642
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 428
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 132
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 990
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 121
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 800
  1. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  2. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  3. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  4. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  5. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  6. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  7. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  8. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 808
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 400
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 176
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 211
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 421
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 279
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 129
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 012
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  2. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  3. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  4. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  5. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  6. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  7. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  8. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 808
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 400
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 176
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 211
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 421
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 279
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 129
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 012
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu