Korzár logo Korzár Košice

Érsek: Diaľnica pri Košiciach je jediná na Slovensku, ktorá nemešká

Ušetrí sa až 14 minút oproti starej ceste.

(Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KOŠICE. Nový úsek diaľnice dlhý 14,4 km majú autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej 23-kilometrovej ceste rozdiel až 14 minút.

Na stavbe pracuje okolo 400 robotníkov, práce nemajú spomaliť ani hniezdiace orly.

Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) vyjadril s výsledkom včerajšieho kontrolného dňa na rozostavanom úseku diaľnice D1 Budimír – Bidovce spokojnosť.

Podľa neho ide o jedinú časť diaľničnej výstavby na Slovensku, kde práce nemajú sklz.

SkryťVypnúť reklamu

„Sme takmer v polovici výstavby a vidieť, že napreduje vo všetkých smeroch. Je to najvýchodnejší úsek našej najdôležitejšej diaľnice. Jeho význam je však aj lokálny a po dobudovaní odbremení mesto od tranzitnej dopravy z východu aj z juhu,“ povedal v stredu minister novinárom s tým, že plánovaný termín – koniec roka 2019 je reálny.

Ako informovali, úsek dlhý 14,4 km majú po dokončení autá prejsť za 8 minút, čo je oproti starej ceste, ktorá má 23 km, rozdiel až 14 minút.

Okrem ušetrenia času by mali motoristi dosiahnuť aj zhruba 14-percentnú finančnú úsporu na palive.

Budúca diaľnica sa v Budimíre napojí na diaľnicu D1 z Prešova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V časti Košické Olšany je plánované napojenie na rýchlostnú cestu R2 Košice, Šaca – Košické Olšany.

S vodou vraj rátali

Počas víkendových povodní sa niektoré časti stavby ocitli pod vodou, napríklad piliere rozostavaného mosta pri Vajkovciach.

SkryťVypnúť reklamu

Poradca generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti pre investičnú výstavbu Peter Gandl tvrdí, že pri tejto stavbe sa so zložitými hydrogeologickými podmienkami počítalo.

„Tu je ťažkou úlohou odvodnenie povrchu stavby, ktorá musí vedieť fungovať aj v budúcnosti i v období topenia snehu či jarných dažďov. Zložité melioračné práce už boli urobené,“ reagoval Gandl.

Na orla berú ohľad

Érsek pozval na kontrolný deň aj ministra životného prostredia Lászlóa Solymosa (Most-Híd).

Dôvodom bol vzácny, chránený orol kráľovský, ktorý hniezdi neďaleko budúcej diaľnice.

„Som rád, že zhotoviteľ berie ohľad aj na ochranu prírody. Kým tu hniezdiaci orol vychová mláďatá, tak sa práce v okolí hniezda utlmujú, no nespôsobí to sklz. Aj to je dôkaz, že cesty a obchvaty by sa mali stavať s rešpektom k prírode,“ uviedol Solymos.

SkryťVypnúť reklamu

Kadiaľ povedie nová diaľnica

Začiatok úseku bude tvoriť novovybudovaná mimoúrovňová križovatka Budimír s pokračovaním cez údolie Torysy, ktorú bude pretínať nový, 542 metrov dlhý most.

Ďalej bude cesta smerovať k najväčšej mimoúrovňovej križovatke diaľnice a rýchlostnej cesty „Košické Olšany“.

Tam sa stavba rozdelí na pokračovanie samotnej D1 a na výstavbu krátkeho úseku rýchlostnej cesty R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku „Hrašovík“ v dĺžke 1,1 km.

Samotná diaľnica D1 bude pokračovať cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozšíri o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá.

Momentálne sa stavebné práce sústredia do mimoúrovňovej križovatky Bidovce, ktorá presmeruje dopravu v smere Košice – Prešov po novej vetve križovatky.

Uvoľní sa tak stavenisko v priestore existujúcej diaľnice.

Projekt výstavby úseku D1 Budimír – Bidovce je spolufinancovaný z európskych zdrojov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Celková zmluvná hodnota diela vrátane 10 % rezervy je 197,4 milióna eur bez DPH.

R2 Košické Olšany – Šaca

Minister ďalej informoval, že v tomto roku bude vypísaná súťaž na rýchlostnú cestu R2 Košické Olšany – Šaca, ktorá má byť jedným z pokračovaní rozostavanej diaľnice.

Bol by som rád, aby verejné obstarávanie prebehlo čo najrýchlejšie práve kvôli neustálym námietkam a pripomienkam. Tento úsek bude dokončením obchvatu Košíc,“ komentoval Érsek.

Dodal, že ak sa nevyskytne nič nečakané, ešte tento rok môže dôjsť aj k podpisu zmluvy s dodávateľom prác, ktorý vzíde z verejného obstarávania.

Podľa neho bude úsek Košické Olšany – Šaca financovaný z eurofondov, ktoré sa ale rýchlo míňajú.

„Nebude to stačiť, ale očakávam, že niektoré peniaze z európskych fondov, ktoré nebudú môcť využiť ostatné ministerstvá, skončia u nás,“ naznačil Érsek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doprava

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 953
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 494
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 257
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 807
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 327
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu