Korzár logo Korzár Košice

Prečo sa vrtuľník zrútil. Môže za to sedem anomálií letu

Samy osebe by haváriu nespôsobili, ale ich kumulácia áno.

Dušan Neštrák (vľavo) s dekanom Stanislavom Szabom patria k odborníkom na vyšetrovanie leteckých nehôd.Dušan Neštrák (vľavo) s dekanom Stanislavom Szabom patria k odborníkom na vyšetrovanie leteckých nehôd. (Zdroj: Letecká fakulta TUKE)

KOŠICE, PREŠOV. Košická letecká fakulta odkrýva tajomstvá leteckých nehôd. Jej experti vyšetrovali aj havárie vrtuľníkov Bell 429 v Prešove 10. mája 2017 a pri obci Strelníky v okrese Banská Bystrica zo 7. septembra 2016.

Verejnosť vždy zaujímajú okolnosti nehody, postup vyšetrovania a príčiny týchto leteckých katastrof.

Málokto však vie, že na vyšetrovacom procese sa významnou mierou zúčastňoval Znalecký ústav pri Leteckej fakulte Technickej univerzity v Košiciach.

Letecká fakulta ako jedna z akademických inštitúcií na Slovensku disponuje odborníkmi, ktorí dokážu pomáhať pri objasňovaní príčin leteckých nehôd.

SkryťVypnúť reklamu

Viac nám o tejto téme povedal Dušan Neštrák, pracovník Leteckej fakulty v Košiciach a znalec v odbore leteckej dopravy, ktorý sa podieľal na vyšetrovaní spomínaných nehôd a je autorom súdnoznaleckých posudkov k ich príčinám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vyšetrovanie leteckých nešťastí je zdĺhavý, náročný a zodpovedný proces, na ktorom sa podieľa rad odborníkov a leteckých expertov a často vyžaduje aj primeranú materiálnu podporu. Sme radi, že aj pri posledných dvoch haváriách vrtuľníkov bol odborný potenciál leteckej fakulty využitý a prispel podstatným spôsobom k objasneniu príčin pádov vrtuľníkov Bell 429 Leteckej záchrannej služby ATE Poprad pri obci Strelníky, ktoré bolo mimoriadne zložité, a letky Ministerstva vnútra SR na letisku v Prešove,“ povedal Korzáru Neštrák a odpovedal aj na naše otázky.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dlho trvalo vyšetrovanie posledných dvoch pádov vrtuľníkov a s kým letecká fakulta pri vyšetrovaní spolupracovala?

„Na analýze prešovskej havárie sme pracovali zhruba štyri mesiace. Príčiny nehody vrtuľníka Leteckej záchrannej služby pri Strelníkoch vyžadovali podstatne viac času, jej analýza trvala vyše roka. Kvalifikovane vyšetriť a objasniť príčiny týchto leteckých nešťastí sa podarilo aj vďaka úzkej spolupráci s Leteckým a námorným vyšetrovacím útvarom ministerstva dopravy a výstavby v Bratislave a s Leteckým útvarom Ministerstva vnútra SR.“

Po prešovskej havárii sa objavila kritika smerujúca k vrtuľníkom Bell 429. Bola podľa vás opodstatnená?

„Určite nebola. Skôr ma mrzí, že v prípade tejto havárie v Prešove bola evidentná snaha o vyvolanie až 'poškodzujúcej hystérie' smerom k uvedenému typu vrtuľníka. Do médií bola nekorektne pretláčaná neoverená a v konečnom dôsledku nepravdivá informácia, že to mohlo súvisieť s nespoľahlivosťou motorov pri týchto vrtuľníkoch. Komplikovalo to, samozrejme, vyšetrovanie a viac-menej poškodzovalo aj renomovaného zahraničného výrobcu leteckých motorov. Pritom išlo o nezodpovedné a neoverené informácie. Preto je potrebné v podobných mimoriadnych situáciách počkať na závery expertov vyšetrovacej komisie, ktoré sú kompetentné. Palivové, olejové, elektrické a regulačné systémy obidvoch motorov vrtuľníka sú zdvojené a navzájom nezávislé, čo vylučuje možnosť, že by obidva motory vysadili v jednom okamihu. Vrtuľníky Bell 429 sú medzinárodne certifikované pre letovú prevádzku v kategórii A organizáciami, ktoré na to majú oprávnenie. To znamená, že dvojmotorový vrtuľník musí byť spôsobilý lietať v prípade núdze s jedným motorom vo všetkých režimoch letu, vrátane vzletu a pristátia. Piloti, ktorí lietajú na tomto type vrtuľníka, musia v rámci výcviku absolvovať lety s jedným motorom a opakovane tiež príslušné preskúšanie. Napriek tomu, že systémy zabezpečujúce chod motorov vrtuľníka sú zdvojené, navzájom nezávislé, piloti z hľadiska bezpečnosti letov absolvujú aj nácvik bezpečného pristátia vrtuľníka bez motorov v režime tzv. autorotácie nosného rotora.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo je pri vyšetrovaní leteckej nehody najťažšie?

Prečítajte si tiež: Za pádom policajného vrtuľníka v Prešove mal byť ľudský faktor Čítajte 

„Samozrejme, vždy je najnáročnejšie nájsť príčinu nehody. Kvôli tomu je v súčasnosti každé lietadlo a vrtuľník vyššej kategórie vybavené palubným zapisovačom letových údajov, v laickej verejnosti skôr známej ako 'čierna skrinka'. Pri nehode vrtuľníka neďaleko obce Strelníky to bolo zložité, lebo silný požiar zničil všetky elektronické registračné zariadenia vrátane čiernej skrinky. Hľadanie príčin nehody záviselo na skúsenostiach expertnej vyšetrovacej komisie a znalcovi, ktorý zostavoval znalecký posudok o príčinách pádu vrtuľníka. Bolo stanovených 21 možných hypotéz, ktoré boli základom pre vedecké analýzy s využitím všetkých poznatkov a skúseností. Pri nehode vrtuľníka Leteckej záchrannej služby zahynuli štyria ľudia. Na mieste havárie zostala len kopa popola. Všetky údaje, ktoré boli zaznamenané v palubnom záznamníku letových údajov a mohli vypovedať o príčinách nehody, boli zničené, posádka vrtuľníka zahynula. Odohralo sa to za tmavej noci v neobývanej časti hustého lesa, preto neboli ani žiadni svedkovia havárie. No bez ohľadu na okolnosti treba haváriu vyšetriť a nájsť jej príčinu. Samozrejme, napriek chýbajúcim údajom sa počas vyšetrovania príčin nehody hľadajú dôkazy, vďaka ktorým sa podarí určiť aspoň pravdepodobnú príčinu nešťastia. No v praxi sú známe prípady, keď napriek maximálnej snahe ostane jednoznačná príčina nehody neznáma.“

O aké zistenia ste sa v prípade havárií v Prešove aj pri Strelníkoch opierali pri zostavovaní vašich odborných posudkov? Prípadne viete povedať ich príčiny?

Prečítajte si tiež: Uplynul rok od pádu záchranárskeho vrtuľníka Čítajte 

„V prípade nehody vrtuľníka pri obci Strelníky sa podarilo vyšpecifikovať dva kľúčové body. Jeden z nich bol rez stromu listami nosného rotora vrtuľníka, ktorý bol bezprostrednou priamou príčinou nehody. Táto rezová plocha na strome mala určitý sklon a smer a jednoznačne nám určovala, odkiaľ vrtuľník priletel. To sme si overili letovými testami aj pozemnými meraniami. Druhým bodom bol posledný jednoznačne zistiteľný kurz a výška letu vrtuľníka. V prípade nehody pri obci Strelníky je záver taký, že príčinou bola zrážka vrtuľníka s lesným porastom. Spolu súvisiacich príčin bolo niekoľko. Jedna z nich bola taká, že vrtuľník mal nedostatočnú výšku letu. Prečo pilot nevystúpal vyššie nad terén, zostane už navždy nezodpovedanou otázkou. Podľa expertízy, ktorú vykonal kanadský výrobca leteckých motorov Pratt & Whitney za komisionálnej účasti vrátane zástupcov Slovenska, boli obidva motory vrtuľníka počas letu až do nárazu do zeme plne funkčné. Takže z pohľadu technického zlyhania motorov nebol žiadny dôvod na pád vrtuľníka. Treba si ale uvedomiť, že let prebiehal nad zložitým horským terénom, za tmavej bezmesačnej noci. Aj pri použití nočného videnia, ktoré pilot za takých podmienok používa, bola horizontálna viditeľnosť 30 až 40 metrov. Podmienky letu sme testovali na rovnakom type vrtuľníka v spolupráci s letkou ministerstva vnútra v priestore, kde došlo k havárii. Lietali sme v tom teréne s pilotom, ktorý ako prvý priletel na miesto nehody so záchranármi. Jeho skúsenosti potvrdzovali, že viditeľnosť s nočným videním najnovšej generácie bola vodorovne spomínaných 30 – 40 metrov. Pilot mohol na 40 metrov zbadať vyčnievajúci osamelý strom, ktorý sa mu zrazu objavil v zornom poli. Lenže túto vzdialenosť preletel pri rýchlosti cca 150 km/hod za 0,7 sekundy. Pilot síce stihol zareagovať, naklonil prudko vrtuľník, aby sa vyhol prekážke, ale konce listov nosného rotora zasiahli strom a doslova sa rozprášili po okolí na malé kúsky. Vrtuľník bez nosného rotora preletel zotrvačnosťou medzi stromami lesa a narazil do zeme.“

A aké sú zistenia v prešovskom prípade?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G5AJ4 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 994
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 933
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 130
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 817
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 100
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 693
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 487
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 322
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 175
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 182
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 963
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 559
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavel Baláž: Parma nie je len mestom syra a šunky
  2. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  3. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  4. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  5. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  6. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  7. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  8. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 753
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 322
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 175
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 673
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 182
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 963
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 559
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu