Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Nároční cestovatelia majú v nohách svet. Najväčšie sklamanie bola slovenská hranica

Košičania cestujú autom, zažívajú nevšedné veci.

Jedna zo zimných ciest zaviedla Náročných k nórskym fjordom.Jedna zo zimných ciest zaviedla Náročných k nórskym fjordom. (Zdroj: archív náročných cestovateľov)

KOŠICE. Dvakrát ročne sa vydávajú na cesty, aby spoznávali krajiny a ľudí nielen v Európe. Ich prvá cesta viedla v roku 2008 do Afriky. Odvtedy precestovali celú Európu a časť Ázie.

Auto im poskytuje slobodu, ktorú na cestách tak potrebujú a akú by im nedal žiaden iný dopravný prostriedok. Hovoria si Nároční cestovatelia.

Najbližšia výprava ich čaká 16. júna. Trasa povedie cez Ukrajinu do Volgogradu a ďalej do Vladivostoku, odtiaľ severom do pobaltských republík a naspäť do Košíc.

Zámerom je okúpať sa v dvoch oceánoch – v Tichom a v Atlantiku, ktorého súčasťou je aj Baltské more. To sa dá zvládnuť len pri prejazdených 25-tisíc kilometroch. A zhruba za 40 dní.

SkryťVypnúť reklamu

Všetci cestovatelia sú totiž zamestnaní a na svoje výpravy môžu využívať len dovolenky.

Stres z návratu

„Z toho vzniká najväčší stres. Je pár dní do konca a vidíte, že ešte stále smerujete od Európy. Potom ľudia vypočítavajú, koľko ešte môžeme ísť, aby sme sa stihli vrátiť. To, že musíme ísť do práce, nás obmedzuje. Kamarát si začal počítať cestu späť z Pamíru, dobre že nie každý semafor, aby sa načas vrátil,“ hovorí Matej Biľ, jeden z Náročných, ktorí sú v skupine od jej začiatkov.

A pokračuje: „Vlani sme napríklad išli cestou späť z Ošu v Kirgizsku do Košíc 5-tisíc kilometrov naraz, bez spania mimo auta.“

Aj to zodpovedá ich pomenovaniu, ktoré dostali pri prvej ceste v Afrike, kam si „odbehli“ na 14 dní.

„To, čo iní precestujú za dva-tri mesiace, my musíme stihnúť napríklad za dvadsať dní,“ vysvetľuje Zolo Ďurčík, ktorý je medzi Náročnými takmer od začiatku.

SkryťVypnúť reklamu

Ten sa viaže k vysokoškolským štúdiám, keď budúci inžinieri objavili v sebe chuť cestovať.

Ľudia sa pridávajú, odchádzajú len rodičia

Pred odchodom do Tuniska sa im každý čudoval. No po ceste si stihli prezrieť aj Rím, Pompeje, Sicíliu, vyliezli na Etnu. Najazdili 7 500 kilometrov.

A keď ľudia videli, že sa to dá, pridávali sa k nim. Doteraz sa ich v skupine vystriedalo asi dvadsať, no jadro tvorí sedem – osem ľudí.

Nikto nikdy neodišiel, nik po žiadnej ceste nepovedal – končím. Len keď sa cestovatelia stali mamami a otcami, museli zmeniť priority. Sú však aj výnimky.

„Vlani cestu absolvovali dvaja otcovia, manželky ich pustili. Oni im povedali, že si na chvíľu odbehnú a skončili pri Číne,“ smeje sa Zolo.

Niektorí si takéto obmedzenia ešte len „rozpracovávajú“. Spoločné nahltané kilometre a strávené hodiny sú aj príležitosťou na zrod nových lások. „Vlani sa tak dali dokopy Zolo s Erikou,“ prezradili na kamaráta Matej Biľ a Štefan Pirčák.

SkryťVypnúť reklamu

A ako sa k nim možno pridať? Smejú sa, že previerkou. „Niekedy sme sa bavili, že aby sme zistili, či to zvládnu, bol potrebný výkonnostný konkurz – prejsť Kriváň – Rysy za 12 hodín. Z toho vznikla výzva aj pre nás a išli sme vyskúšať, či to vôbec je možné. Podarilo sa nám to, ale bolo to ťažké.“

Auto zakopať nemohli

Vlani prešli za tri týždne 14 500 kilometrov. Pôvodný cieľ bol až pri jazere Bajkal. Mali na to však len tri týždne a nestihli by prejsť Pamír, dostať sa k Bajkalu a vrátiť sa domov.

Preto prišiel jeden z Náročných, Balky, s nápadom – auto pri jazere v lese zakopú a domov sa vrátia lietadlom. O rok by si ho vyzdvihli.

„Keď sme mu tvrdili, že to nie je také jednoduché a že musí vykopať aj príjazd, oponoval, že nájde veľké vrecúško, zabalí auto a zakope ho do svahu. Potom sa mu nepodarilo zakopať ani model 1:18, tak sa od toho upustilo,“ smeje sa Zolo.

„Napokon, ani ruská legislatíva to neumožňuje. Odísť bez auta by sa dalo len v prípade, že by sme ho tam nechali zošrotovať,“ dopĺňa Štefan.

A tak sa rozhodli pre štyri –stany – Kazachstan, Uzbekistan, Tadžikistan, Kirgizstan.

Prvý míľnik na ceste tam bol ruský Volgograd, kam išli nonstop. „

Naším hlavným cieľom bol pamätník. Tam totiž skončila 3. ríša, tam sa hitlerovské vojská otočili. Je tam Pavlovov dom, symbol obrany vtedajšieho Stalingradu, ktorý zabránil Nemcom dostať sa k Volge. Po vojne v meste postavili pamätník na Mamajevovej mohyle. K soche Matka vlasť vedie dvesto schodov, ako bol počet dní bojov na prelome rokov 1942 a 1943. Socha má 85 metrov a je to najväčšia ženská socha na svete,“ dopĺňajú sa navzájom Zolo a Matej.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5AN8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5AN8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 095
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 901
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 068
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 223
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 308
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 706
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 531
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 253
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 252
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Cestovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Cestovanie

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop