KOŠICE. Keď sa pred takmer 20 rokmi zrodila myšlienka spojiť všetky druhy dopravy v Košiciach do jedného celku, väčšina verejnosti to považovala za ďalší spôsob, ako pod vhodnou zámienkou rozkradnúť štátne peniaze.
Reálny život totiž potvrdzuje, že takmer každý projekt, ktorý na začiatku sľubuje nejakú službu ľuďom, napokon skončí fiaskom alebo záhadnou stratou financií.
Podobný osud mnohí predpovedali aj plánu na zavedenie ISD. Keď ho v roku 1999 predstavil vtedajší primátor Rudolf Schuster, nebolo človeka, ktorý by to nepovažoval za súčasť jeho prezidentskej kampane.
Nebol by jediný, veď podobne megalomansky vyzneli a napokon zapadli prachom jeho plány na výstavbu aquaparku zásobovaného termálnou vodou z Ďurkova, obrej sochy Ježiša Krista na kopci Hradová či diaľničného prepojenia Košíc s jeho rodiskom v Medzeve.
Kuvičie hlasy, že ISD ostane iba na papieri, vyvrátila v roku 1999 dohoda, ktorú podpísal župan Zdenko Trebuľa a primátor Rudolf Knapík.
Súčasťou dohody bol vznik ORID, s. r. o., ktorý mal dohliadať na naplnenie všetkých smelých plánov. Zamestnával 152 ľudí, ktorí si vzali na starosť všetko od projektovej dokumentácie až po realizáciu jej plánov v teréne.
Prvý krokom realizácie ISD bolo prepojenie košickej električkovej dopravy so železničnou. Zatiaľ iba po trase linky číslo 3 a 6, no postupne by mali pribudnúť ďalšie.
Výhodou takého prepojenia malo byť to, že cestujúci, ktorí sa na východ republiky prepravia z Bratislavy napríklad spojmi InterCity, by už nemuseli vystupovať na železničnej stanici a potom prestupovať na prostriedky MHD.
Konečnú by mal vlak až na sídlisku Terasa či Nad jazerom.
Samozrejme, podobne mala premávať aj železničná doprava v opačnom smere. Kto sa potreboval odviezť do Bratislavy, nemusel by platiť za taxík, aby nezmeškal odchod vlaku zo železničnej stanice.
Do svojho vozňa a kupé by podľa týchto plánov mohol nastúpiť oveľa bližšie svojmu bydlisku. Oceniť by to mohli najmä cestujúci s objemnou batožinou, keďže im by im odpadli starosti s jej prenášaním k nástupišťu.
Výrazný krok k naplneniu týchto plánov mala aktuálne prebiehajúca modernizácia košických električkových tratí.
Na Terase položili nové koľajnice tak, aby sa vlak dostal zo železničnej stanice po Južnej triede a Alejovej ulici až na Tr. SNP. Obrátka bola po prejazde Komenského ulicou zriadená v Čermeli.
Ako sme sa mali možnosť včera presvedčiť, vlak na Terase spôsobil mimoriadny rozruch. Oči si šli vyočiť nielen chodci, kráčajúci po Tr. SNP, ale aj vodiči automobilov, keď sa okolo nich prehnala moderná lokomotíva s desiatimi vozňami.
„Ja som spokojný,“ povedal nám jeden z cestujúcich, keď s veľkým kufrom vystúpil z vlaku. „Kým donedávna som musel v horúčave, mraze či lejaku prestupovať na železničnej stanici na šestku, teraz ma vlak dovezie takmer k môjmu bloku. A keďže som dôchodca a železnicu mám zadarmo, neplatím ani túto cestu.“
Ďalším míľnikom v ISD bude v máji predĺženie trasy autobusov liniek číslo 27 a 19 až do Prešova.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári