Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 25. apríl, 2019 | Meniny má Marek
Nájdete nás na webe
ROZHOVOR

Architekt Ondrej Vecan: Nové obytné súbory často parazitujú na mestskej štruktúre

Navrhuje vykreovať zelenú chrbticu Košíc.

(Zdroj: FB/Plán pre Košice)

Mladý architekt (na snímke) v diplomovej práci upozornil na lokalitu situovanú takmer uprostred mesta s obrovským, avšak nevyužitým potenciálom. Zelenú plochu na hranici Starého Mesta a sídliska Terasa s krásnymi výhľadmi na centrum a historickými miestami verejnosť zvyčajne obchádza. Ondrej Vecan, rodený Košičan, absolvent Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach a v súčasnosti architekt Ateliéru 3linea dáva návod na to, ako vytvoriť novú oddychovú mestskú zónu.

Pri prednáškovej prechádzke si vychádzal zo svojej diplomovej práce. Čím sa zaoberala?

Článok pokračuje pod video reklamou

– Jej zadanie znelo územie nad sladovňou. Mňa pri tejto téme zaujal priestor v prudkom svahu, ktorý pokračuje od obchodného centra Galéria až po amfiteáter, teda v celkovej dĺžke asi 2 kilometre. Zistil som, že je to spojité pásmo, ktoré sa vyznačuje hustou vzrastlou zeleňou situovanou uprostred Košíc. Preto som tému diplomovej práce rozšíril na celé územie. Venoval som sa tomu, ako využiť nevyužitú zeleň a napokon z toho vznikol projekt „Park na hrane“.

Čo vlastne znamená názov „Park na hrane“ a akoby sa teda dal využiť pre toto územie?

Prečítajte si tiež: Architekt našiel trhlinu v tkanive Košíc

– Pás sa nachádza medzi „starým“ (historickým centrom Košíc) a “novým“ (mestskou časťou Západ) mestom. Je teda sústredený v centre Košíc a ako prvé som si uvedomil pešiu dostupnosť tejto nevyužívanej lokality. Konkrétne ku sladovni a nad ňu, kde je nevyužívaná zeleň, sa môže po svojich dostať veľa ľudí. Táto dnes nevyužívaná zeleň je v tomto pásme akousi bariérou, väčšinou sa jej snažíme vyhnúť, keď sa chceme dostať do alebo zo Starého Mesta. Radšej chodíme po viac frekventovaných prepojeniach, ktoré nie sú najkratšie a nebývajú ani atraktívne. A tým sa vrátim aj k svojej diplomovej práci, že som chcel zistiť, ako to nedopovedané prepojenie mesta dopovedať a prepojiť. A prepojiť to nielen v smere východ – západ, ale aj pozdĺžne v smere sever – juh a vytvoriť tak rekreačnú trasu, ktorá by spájala amfiteáter až po Moldavskú ulicu. Vznikla by tak zelená chrbtica mesta.

V čom vidíš hlavný prínos tvojho návrhu?

– Hlavným prínosom je viac ako 2 kilometre dlhá rekreačná trasa obklopená zeleňou – lineárny park, a tiež historická náučná trasa by ponúkala krásne výhľady na historické centrum. Toto všetko priamo v centre Košíc. V blízkosti viac ako 100 000 obyvateľov ktorí by ju mali rovno pod nosom. Stačilo by len vyjsť von a vojsť do lineárneho parku s lavičkami s výhľadom, s cyklotrasami v zeleni, bez čakania na zelenú pri semaforoch. A túto zeleň my dnes máme, len je potrebné ju zachrániť a lepšie využiť. Park by spájal historické lokality so športovými ihriskami pri školách, ihriska pre deti s náučnými lokalitami. V križovatkách pozdĺžnej osi s priečnymi by vznikali prirodzene kaviarne a reštaurácie s výhľadom.

Keď si prechádzal týmto územím, čo všetko si na ňom našiel?

Prečítajte si tiež: Na cintoríne odpočíva aj veterán americkej občianskej vojny

– Nachádzajú sa na ňom ostrovy zanedbanej a nevyužívanej zelene (svah pri terasových domoch medzi novou nemocnicou a Poštovou, „džungľa“ medzi internátmi na Medickej ulici a Floriánskou a celá zóna nad sladovňou), ako aj historické pozostatky ako starý židovský cintorín nad Gymnáziom L. Novomeského, pozostatky cintorína nad sladovňou). Každá z týchto zón má rekreačný potenciál, historicky vždy tvorili zelenú kulisu mesta a zároveň je tam veľa stôp našej minulosti (cintoríny, charakteristické výhľady na Staré Mesto, ľadovňa, pivovar a tehelňa, odkiaľ bolo 16. mája 1944 odvezených 10-tisíc Židov), pretože v týchto miestach počas 700 rokov končila hranica mesta. Čiže turistický a atraktívny potenciál tohto územia tkvie nielen v jeho rekreačnom využití, ale tiež v historickom význame a výhľadoch na mesto, ktoré ponúka.

Čo by sa teda dalo s týmto územím urobiť? Ako ho spriechodniť? Prepojiť?

– Nevidím cestu v zakonzervovaní tohto územia, ale aj v jeho dobudovaní. Ani to, že sa postavila Nová Terasa, nevnímam len po negatívnej stránke. Nebránim sa zastavaniu, lebo to môže priniesť život na nevyužívané, zanedbané územia. Som za to, aby sa to zastavalo, ale zároveň, aby prioritne ostala zelená spojnica zachovaná. Napríklad park nad sladovňou by mohol naďalej fungovať ako veľká zelená lúka s výhľadom na mesto, kde by každý mohol prísť a pozdvihlo by to mesto o ďalšiu úroveň vyššie. Turistu by to napríklad mohlo prirodzene vyviesť z centra práve sem, odkiaľ by mal výhľad na centrum a mohol by tu jednak stráviť čas, alebo pozrieť si aj kvalitnú architektúru Terasy, pretože to nie je vec, za ktorú by sme sa mali hanbiť, ale prezentovať.

Ako sa môže táto tvoja myšlienka pretaviť do pripravovaného územného plánu mesta Košice?

Prečítajte si tiež: Ako by sa malo mesto Košice vyvíjať? Ozvať sa môžu aj občania

– Do nového územného plánu sa táto trasa nedá detailne zakresliť, ak chceme takýto pás zadefinovať, tak možno vo forme cyklotrasy. Ak som dobre pochopil filozofiu pripravovaného územného plánu, tak jeho hlavným cieľom je sceliť mesto a takto je možné zahrnúť do neho aj koncepciu scelenej zelene, ktorú predstavuje aj môj projekt. V mestách západnej Európy je teraz moderné vytvárať zelenú infraštruktúru, teda prepájať zelené parky do jednej siete lineárnych parkov. Verejnosť môže veľmi jednoducho vo formulári na webstránke www.planprekosice.sk, kde sú podrobnosti o územnom plánovaní, pripomienkovať svoje názory, napríklad aj vypracovanie plánu zelenej infraštruktúry alebo zakomponovanie zeleného pásu na hranici Terasy a Starého Mesta do jedného súvislého pásu napríklad v podobe zelenej trasy.

Ak sa pozrieš na mesto Košice a to, ako sa architektonicky či urbanisticky rozvíja, v čom vidíš pozitíva a negatíva?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5C25 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5C25 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  7. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  1. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si šiestykrát odnáša Martinus
  2. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  3. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  5. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  6. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu
  8. Spready a poplatky pri obchodovaní
  9. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  10. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 480
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 434
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 117
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 483
  5. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 353
  6. Od mája sa mení definícia kilogramu 5 205
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 487
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 147
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 456
  10. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 2 251

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop