Korzár logo Korzár Košice
Streda, 22. august, 2018 | Meniny má Tichomír
Nájdete nás na webe

Východ Slovenska sa vyprázdňuje, problémom je aj infraštruktúra

Nie je to len diaľnica, čo chýba, ale aj rýchlostná cesta R4.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA, VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Pre chýbajúcu kvalitnú cestnú infraštruktúru sa regióny na východe Slovenska odborne aj ľudsky vyprázdňujú.

Ako upozornilo opozičné hnutie Sme rodina, plánovaná rýchlostná cesta R4 od hranice s Poľskom po Prešov je stále len vo fáze prípravy, a to pre neschopnosť a nezáujem súčasnej slovenskej vlády.

Východ krajiny podľa hnutia čaká už desaťročia na kvalitnú infraštruktúru, ktorá by umožnila zvyšovanie životnej úrovne obyvateľov.

"Výsledkom dlhodobého ignorovania zo strany všetkých vlád v Bratislave je nielen absentujúca diaľnica na východ, ale aj postupný nedostatok technicky a odborne zdatných pracovníkov, ktorí by sa na východe krajiny dokázali uživiť," povedal v stredu predseda hnutia Boris Kollár.

Termín dokončenia R4 spochybňujú

Plánovaná trasa R4 od hranice s Poľskom do Prešova v dĺžke 70 kilometrov spolu s fungujúcou diaľnicou D1 medzi Prešovom a Košicami, ako aj so sprevádzkovaným úsekom R4 Košice - Milhosť pri hranici s Maďarskom bude súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia.

Ten vedie od Baltického mora k Egejskému, z Klajpedy do Solúna, cez sedem krajín na východe Európskej únie - Litva, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Grécko.

Chýbajúce úseky R4 na Slovensku v rámci Via Carpatie by mali byť hotové v roku 2027, tímlíder pre dopravu za hnutie Sme rodina Miloš Svrček tento termín spochybnil.

"Rok 2027 je absolútne nereálny, pretože stále dochádza k posúvaniu termínov, skôr je reálny termín po roku 2030. Toto je výsledok a koncepcia ministerstva dopravy na rozvoj a prepojenie diaľničnej cestnej infraštruktúry, ktorá je zahrnutá do Via Carpatia," informoval Svrček s tým, že výstavba úsekov R4 v SR by podľa dokumentácie mohla stáť predbežne 470 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

V súčasnosti je v súťaži na výstavbu prvá etapa severozápadného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km), na budúci rok by sa mala začať súťaž aj na stavbu druhej etapy (10,2 km).

Príprava úsekov R4 štátna hranica SR/Poľsko - Hunkovce (7,9 km) a Hunkovce - Ladomirová (8,2 km) je v procese dokumentácie pre územné rozhodnutie, resp. stavebné povolenie.

V procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) je zvyšných šesť chýbajúcich úsekov R4 Svidník - Rakovčík (6 km), Rakovčík - Radoma (7 km), Radoma - Giraltovce (7,5 km), Giraltovce - Kuková (6,5 km), Kuková - Lipníky (8 km) a Lipníky - Kapušany (4 km).

Hovoria o alibizme vlády

"Celková intenzita dennej dopravy na R4 medzi Duklou a Prešovom je osemtisíc vozidiel, z toho polovica je nákladná cestná doprava, ktorá ničí cestné komunikácie a spôsobuje ťažkosti obyvateľom týchto miest. Vláda robí úplný opak, čo by mala spraviť," uviedol Svrček.

"Vláda sa totiž rozhoduje, že možno pôjde do výstavby len polovičných variantov diaľnic. Hlavný argument - zníženie o polovicu nákladov na výstavbu cestnej infraštruktúry. Aj odborná verejnosť jasne vie, že je to v podstate alibizmus zo strany vlády, pretože tým, že pôjdete do výstavby polovičných variantov, neznamená to, že znížite predpokladané sumy o polovicu," dodal Svrček.

Maďarsko má dokončiť svoje úseky v rámci Via Carpatie do roku 2022, chýba dobudovať 56 km diaľnice od hranice so SR do Miskolca.

Poľsko by malo svoju časť koridoru dokončiť do roku 2024.

Svrček poznamenal, že z Košíc do Bratislavy sa bude dať ísť plynule po diaľnici skôr cez Maďarsko ako po Slovensku.

"Čo sa týka Poľska, úsek Via Carpatia od severu po juh po Vyšný Komárnik, Duklu má dĺžku sedemsto km. Minulý rok vláda bývalej premiérky Beaty Szydlo rozhodla, že naakumuluje celkom 5 mld. eur na dostavbu zvyšných chýbajúcich úsekov pri Lubline a Rzeszówe," priblížil Svrček s tým, že je to o prioritách.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  9. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  6. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  7. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  9. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  10. Keď Slováci krotia morský vietor
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 780
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz? 11 014
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 593
  4. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 404
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 597
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 654
  7. Vizuálny smog je problém 2 450
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 306
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 181
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 093

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Dožinky
  2. Stanislav Martinčko: Páni, ste horší ako 21. August?!
  3. Peter Slamenik: Mamičky, zakúrte do toho kočíka!
  4. Rudolf Pado: Keď ŠTBáci kladú vence ...
  5. Petronela Boleková: Ovocný koláč s makom
  6. Dušan Koniar: Katedrála v Cefalù
  7. Angelika Horňáková: Život na vlásku
  8. Eduard Gemza: Šesťdesiatyôsmy
  1. Transparency International Slovensko: Lunter dal svojim volebným poradcom zákazku na župné noviny 14 707
  2. Rudolf Pado: Lesk a bieda Liptovskej Mary 11 397
  3. Martin Droppa: Pozor na psíka, lesom ide poľovník! 7 175
  4. Peter Slamenik: Mamičky, zakúrte do toho kočíka! 6 451
  5. Stanislav Martinčko: Páni, ste horší ako 21. August?! 6 347
  6. Andrej Tichy: Život bez alkoholu 5 915
  7. Rudolf Kusý: Výstavba na Bellovej ulici na Kolibe. Keď na faktoch záleží 5 735
  8. Anton Kaiser: Dožinky 4 653

    Téma: Doprava


    Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

    Neprehliadnite tiež

    Vymenené pozemky mesta predala cirkev developerovi

    Na zeleni postavia aj bývanie. Ale žiadnu betónovú džungľu, tvrdia.

    Obnova tratí: Čakať u nás dokonalosť je sci-fi, ale toto už prekročilo čiaru

    Mesto trvá na svojom: Záplaty okolo kanálových vpustov sú O. K.

    Nafúkate aj z keksa, croissantu či cukríkov. Rizikové sú návraty z krčmy domov

    Alkohológ radí polícii: Nulová hodnota v tele neexistuje, toleruje sa 0,3 promile.

    V dedinách nachádzajú opustené psy bez jedla a vody

    Pribúdajú prípady zvierat s poraneným krkom od priviazania.

    V mercedese bez sedadiel prevážal 29 Vietnamcov, dvaja odpadli

    Košičan dostal za prevádzačstvo 56 mesiacov. Odvolal sa.

    Hlavné správy zo Sme.sk

    DOMOV

    Valkovho vraha označili, Kuciakovho, Tupého či Remiášovho nie

    Čaká sa na prokuratúru, či uverí verzii o vražde právnika.

    ANALÝZA ADAMA VALČEKA

    Profituje na skrytej privatizácii vodární, teraz je blízko dôležitej funkcie

    O Jurajovi Bugalovi rozhodne vláda.

    KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

    Zmena iba pre zmenu

    Vhodnejší než ladenie by bol nový text.

    Už ste čítali?

    Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop