Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 7. júl, 2022 | Meniny má Oliver

Východ Slovenska sa vyprázdňuje, problémom je aj infraštruktúra

Nie je to len diaľnica, čo chýba, ale aj rýchlostná cesta R4.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA, VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Pre chýbajúcu kvalitnú cestnú infraštruktúru sa regióny na východe Slovenska odborne aj ľudsky vyprázdňujú.

Ako upozornilo opozičné hnutie Sme rodina, plánovaná rýchlostná cesta R4 od hranice s Poľskom po Prešov je stále len vo fáze prípravy, a to pre neschopnosť a nezáujem súčasnej slovenskej vlády.

Východ krajiny podľa hnutia čaká už desaťročia na kvalitnú infraštruktúru, ktorá by umožnila zvyšovanie životnej úrovne obyvateľov.

"Výsledkom dlhodobého ignorovania zo strany všetkých vlád v Bratislave je nielen absentujúca diaľnica na východ, ale aj postupný nedostatok technicky a odborne zdatných pracovníkov, ktorí by sa na východe krajiny dokázali uživiť," povedal v stredu predseda hnutia Boris Kollár.

SkryťVypnúť reklamu

Termín dokončenia R4 spochybňujú

Plánovaná trasa R4 od hranice s Poľskom do Prešova v dĺžke 70 kilometrov spolu s fungujúcou diaľnicou D1 medzi Prešovom a Košicami, ako aj so sprevádzkovaným úsekom R4 Košice - Milhosť pri hranici s Maďarskom bude súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia.

Ten vedie od Baltického mora k Egejskému, z Klajpedy do Solúna, cez sedem krajín na východe Európskej únie - Litva, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Grécko.

Chýbajúce úseky R4 na Slovensku v rámci Via Carpatie by mali byť hotové v roku 2027, tímlíder pre dopravu za hnutie Sme rodina Miloš Svrček tento termín spochybnil.

"Rok 2027 je absolútne nereálny, pretože stále dochádza k posúvaniu termínov, skôr je reálny termín po roku 2030. Toto je výsledok a koncepcia ministerstva dopravy na rozvoj a prepojenie diaľničnej cestnej infraštruktúry, ktorá je zahrnutá do Via Carpatia," informoval Svrček s tým, že výstavba úsekov R4 v SR by podľa dokumentácie mohla stáť predbežne 470 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti je v súťaži na výstavbu prvá etapa severozápadného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km), na budúci rok by sa mala začať súťaž aj na stavbu druhej etapy (10,2 km).

Príprava úsekov R4 štátna hranica SR/Poľsko - Hunkovce (7,9 km) a Hunkovce - Ladomirová (8,2 km) je v procese dokumentácie pre územné rozhodnutie, resp. stavebné povolenie.

V procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) je zvyšných šesť chýbajúcich úsekov R4 Svidník - Rakovčík (6 km), Rakovčík - Radoma (7 km), Radoma - Giraltovce (7,5 km), Giraltovce - Kuková (6,5 km), Kuková - Lipníky (8 km) a Lipníky - Kapušany (4 km).

Hovoria o alibizme vlády

"Celková intenzita dennej dopravy na R4 medzi Duklou a Prešovom je osemtisíc vozidiel, z toho polovica je nákladná cestná doprava, ktorá ničí cestné komunikácie a spôsobuje ťažkosti obyvateľom týchto miest. Vláda robí úplný opak, čo by mala spraviť," uviedol Svrček.

SkryťVypnúť reklamu

"Vláda sa totiž rozhoduje, že možno pôjde do výstavby len polovičných variantov diaľnic. Hlavný argument - zníženie o polovicu nákladov na výstavbu cestnej infraštruktúry. Aj odborná verejnosť jasne vie, že je to v podstate alibizmus zo strany vlády, pretože tým, že pôjdete do výstavby polovičných variantov, neznamená to, že znížite predpokladané sumy o polovicu," dodal Svrček.

Maďarsko má dokončiť svoje úseky v rámci Via Carpatie do roku 2022, chýba dobudovať 56 km diaľnice od hranice so SR do Miskolca.

Poľsko by malo svoju časť koridoru dokončiť do roku 2024.

Svrček poznamenal, že z Košíc do Bratislavy sa bude dať ísť plynule po diaľnici skôr cez Maďarsko ako po Slovensku.

"Čo sa týka Poľska, úsek Via Carpatia od severu po juh po Vyšný Komárnik, Duklu má dĺžku sedemsto km. Minulý rok vláda bývalej premiérky Beaty Szydlo rozhodla, že naakumuluje celkom 5 mld. eur na dostavbu zvyšných chýbajúcich úsekov pri Lubline a Rzeszówe," priblížil Svrček s tým, že je to o prioritách.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  4. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  5. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  8. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  1. Život na hradoch nebol romantickou rozprávkou
  2. Našou prioritou je otvorená komunikácia so študentmi
  3. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  4. Sky Park je inteligentný vďaka technológiám Siemens
  5. Náklady na bývanie môžu potrápiť váš rodinný rozpočet. Čo s tým?
  6. 5 dôvodov, vďaka ktorým je v roku 2022 cestovanie vlakom smart
  7. Na Orave pribudne nová predajňa Kauflandu – v Tvrdošíne
  8. Kraj Sveta má novú atrakciu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 641
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 15 780
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 945
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 258
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 698
  6. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 5 525
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 737
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 319

Blogy SME

  1. Milan Removčík: Cez Martinské hole do Strečna.
  2. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  3. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  4. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  5. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  6. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 227
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 346
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 617
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 919
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 487
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 964
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 428
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 147
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kotleba už nie je poslancom.

Sudcom chýbala nadstavba k šekom, píše sa v písomnom odôvodnení rozsudku.


11 h
Nataša Holinová

Hovoriť o jeho riadnom živote predtým bolo trochu nazvyš.


11 h
Jachtu Lady M v hodnote 65 miliónov eur patriacu Alexejovi Mordašovovi zadržali talianske úrady v marci.

Niektoré štáty sa boja precedensu.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

SaS hovorí, že takto sa nedá pokračovať.


a 3 ďalší 14m

Blogy SME

  1. Milan Removčík: Cez Martinské hole do Strečna.
  2. Helena Michlíková: Leto a čo potom ?
  3. Lórant Kulík: Výstava: Obete komunizmu na Slovensku, Adam Droppa sa stal obeťou kolektivizácie
  4. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  5. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  6. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  7. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  8. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 227
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 346
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 617
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 919
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 487
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 964
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 428
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVb) 3 147
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu