Na konte má najúspešnejší film minulého roka Čiara, za ktorý mu Slovenská filmová a televízna akadémia udelila aj cenu za réžiu, diváci ho poznajú ako tvorcu filmov Marhuľový ostrov, Čistič, seriálu Za sklom, podieľal sa na televíznych kriminálnych seriáloch Rex, Četníci z Luhačovic, Vdova, Prípady 1. oddelenia a rade ďalších. PETER BEBJAK do Košíc prichádza sporadicky, napríklad za svojím bývalým pedagógom Ondrejom Šothom či na Art Film Fest. Počas jednej návštevy mesta nám poskytol rozhovor.
Pracujete naraz na viacerých projektoch a rôznych žánroch. Aké to je pre režiséra, nedostávate sa sám so sebou do konfliktu pri tak odlišných koncepciách?
– Nie, naopak. Výhoda je v tom, že všetky projekty majú niečo spoločné – napätie. Aj vianočná rozprávka, ktorú robíme pre RTVS, ho do istej miery má. Ale, samozrejme, v tomto prípade musí byť to napätie inak vytvárané, musí dokázať navodiť úsmev. Nemôže to byť nakrútené tak, aby sa deti a rodičia na Vianoce báli a aby vznikli obavy, či ju vôbec dopozerajú. Ale rozprávka je, samozrejme, úplne iný príbeh ako napríklad mysteriózny triler. Striedanie žánrov je zaujímavé aj pre nás ako tvorcov, každý projekt je úplne odlišný. Rozprávku robím prvý raz, je to niečo nové, a preto musím viac nad tým rozmýšľať, viac sa sústrediť, viac hľadať a skúšať. A to je pre mňa zaujímavé.
Máte vy ako divák rád rozprávky? A ovplyvňujú vás pri nakrúcaní tej vašej?
– Mám rád rozprávky, hlavne animované. Jedna z posledných, ktoré sa mi páčili, bola Ako vychovať draka 2. Bolo to hlavne príbehom a tým, čo je aj v našej rozprávke, že hlavný hrdina je hendikepovaný, chýbala mu jedna končatina, v tej našej je pre zmenu nevidiaci. Do rozprávky sa tak dostávajú prvky, ktoré aj deti učia, aby nemali zbytočné predsudky, aby neposudzovali ľudí na základe toho, že majú nejakú chybu, alebo majú iné vyznanie, inak vyzerajú, majú inú farbu pleti, inakšie rozprávajú, ale aby ich posudzovali na základe toho, ako sa správajú, čo konajú. To je dôležité. A ak sa to vštepuje cez rozprávky už malým deťom, tak by svet raz mohol byť lepší.
Na základe skutočnej udalosti – úteku dvoch väzňov z koncentračného tábora Osvienčim už dlhšie pripravujete film Správa. V akom štádiu ste?
– Scenár už je odovzdaný, ale priebežne sa na ňom bude stále pracovať, až do nakrútenia filmu. Čaká nás vypočutie na fondoch, hľadáme koproducentov, máme Slovenskú televíziu, ideme do Luxemburgu, do Českej televízie, do Poľska. Takto chceme dať dokopy potrebné finančné prostriedky. Spustiť samotnú výrobu by sme mali niekedy v novembri.
Máte už predstavu o hereckom obsadení?
– Áno, ale ešte stále hľadáme, dolaďujeme, na niektoré postavy budeme musieť robiť casting. Myslím si, že hercov na Slovensku poznám, casting bude skôr na zahraničné postavy. Castingovým agentúram síce môžem dôverovať, ale rád si hercov pozriem sám. Predsa len, keď ich vidím naživo, viem, čo mi na nich prekáža alebo naopak, čo ma inšpiruje.
A do tretice – pracujete na mysterióznom trileri podľa knihy Jozefa Kariku Trhlina o tom, ako v pohorí Tribeč už niekoľko desaťročí miznú ľudia. Opäť iný žáner. Je to aj iná práca?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári