Korzár logo Korzár Košice
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Fikcia: Razenie tunela pod Furčou brzdí nedostatok dynamitu

Termín odovzdania do užívania opäť posunuli.

(Zdroj: fotomontáž Korzár)

KOŠICE. Keď štát v spolupráci s mestom Košice oznámil v roku 2002, že sa pod Furčou bude raziť tunel, boli toho plné noviny, rozhlas i televízia.

„Podzemnú skratku“, ktorá sa mala začať na Prešovskej ceste a vyústiť kilometer pred obcou Košické Oľšany, privítal každý motorista v okruhu 100 kilometrov a hlavne tí, ktorí týmto smerom jazdia niekoľkokrát týždenne.

Trvalo takmer 5 rokov, kým sa nazbieral dostatok peňazí, pripravila sa dokumentácia a vysúťažila firma, ktorá mala tunel pod Furčou vybudovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Od prvého zahryznutia sa bagrov do svahu na košickej i na opačnej strane „kopca“ uplynulo vyše 10 rokov a opäť je jasné, že trikrát posunutý termín sprejazdnenia tunela sa opäť posunie.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento týždeň sa konal ďalší kontrolný deň, ktorý odhalil nové meškanie v už beztak nedodržiavanom a opakovane upravovanom harmonograme prác.

Kým doteraz sa firma KRTKO s.r.o. vyhovárala na prírodou nečakane prinášané prekážky, ako je príliš tvrdá skala či zosuvy horniny po zemetraseniach v Indii, tentoraz to boli problémy so zásobovaním.

„Už tri mesiace čakáme na dodávku dynamitu,“ povedal nám hlavný majster razenia Bartolomej Vrták.

„V závode, kde ho v Číne vyrábajú, sa od mája štrajkuje a tak musíme čakať, kým sa odborári dohodnú s vedením fabriky. Pravda, mohli by sme vymeniť dynamit za semtex alebo TNT, ale tieto komodity sú niekoľkonásobne drahšie, čo by našu prácu predražilo. Ale ak dynamit nedostaneme do konca augusta, budeme nútení zvoliť inú alternatívu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Firma KRTKO sa rozhodla pre razenie tunela za pomoci výbušniny potom, ako sa im pokazili štyri raziace stroje.

Skala pod Furčou totiž obsahuje veľké množstvo kremeňa a ten patrí k najtvrdším nerastom.

Stroje sa pričasto kazili a hoci ich výpadky sa raziči snažili nahradiť obyčajnými zbíjačkami, nepomohlo to.

Po prvých 250 metroch museli raziacu techniku nahradiť výbušniny.

„Až opäť začneme pokračovať v hĺbení tunela, predpokladám, že na budúci rok v lete by sme sa mali spojiť s druhou skupinou, ktorá postupuje z opačnej strany. Pravda, tá teraz tiež stojí, lebo tiež čaká na dynamit,“ povedal majster Vrták.

Po spojení oboch dier by mali práce nabrať rýchlejší priebeh. Takmer osem kilometrov dlhý tunel by mal byť do užívania odovzdaný do konca roka 2021.

Skryť Vypnúť reklamu

Bude mať po jednom jazdnom pruhu v každom smere, vedľa povedie menšia „diera“ pre údržbu.

Rýchlosť v oboch smeroch bude 50 km/hod. a prejazd ušetrí motoristom okolo 20 minút.

"Ako sa celý projekt oproti pôvodne plánovaným 10 miliónom eur predraží, si dnes odhadnúť netrúfam. Už teraz sme minuli 12 miliónov, takže očakávam, že to bude ešte raz toľko,“ priznal Vrták.

Mimochodom, z dobre informovaného zdroja sme sa dozvedeli, že po dokončení tohto tunela sa začne raziť ďalší.

V týchto dňoch rozbehol magistrát projekt na výstavbu tunela pod Jahodnou v smere na priehradu Ružín.

„Vstup by mal byť niekde v okolí Alpinky a výjazd pri obci Košická Belá. Dĺžku odhadujeme na 10 kilometrov. Cenu zatiaľ neriešime a netrúfame si ani odhadnúť termín dokončenia. Veríme však, že to viac ako 40 rokov trvať nebude,“ priznal šéf oddelenia výstavby magistrátu Dušan Panel.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  4. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  5. Po Slovensku na motorke
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  10. Behind every successful business lies a set of skilled people
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 23 034
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 369
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 534
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 558
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 543
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 549
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 000
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 542
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Bývalý šéf tímu Kuciak Peter Juhás počas rozhovoru pre Denník SME.

Vyšetrovateľ Peter Juhás verí, že druhé kolo na súde vyjde.


10 h
Ampulka vakcíny od spoločností Pfizer/BioNTech.

Vakcíny by chceli vyvíjať do sto dní.


a 1 ďalší 19 h
Rodičia Jána Kuciaka a brat Jozef po skončení verejného zasadnutia na Najvyššom súde.

Prípad znova posúdi pôvodný senát.


12 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop