Korzár logo Korzár Košice
Utorok, 16. október, 2018 | Meniny má Vladimíra
Nájdete nás na webe

Fikcia: Razenie tunela pod Furčou brzdí nedostatok dynamitu

Termín odovzdania do užívania opäť posunuli.

(Zdroj: fotomontáž Korzár)

KOŠICE. Keď štát v spolupráci s mestom Košice oznámil v roku 2002, že sa pod Furčou bude raziť tunel, boli toho plné noviny, rozhlas i televízia.

„Podzemnú skratku“, ktorá sa mala začať na Prešovskej ceste a vyústiť kilometer pred obcou Košické Oľšany, privítal každý motorista v okruhu 100 kilometrov a hlavne tí, ktorí týmto smerom jazdia niekoľkokrát týždenne.

Trvalo takmer 5 rokov, kým sa nazbieral dostatok peňazí, pripravila sa dokumentácia a vysúťažila firma, ktorá mala tunel pod Furčou vybudovať.

Od prvého zahryznutia sa bagrov do svahu na košickej i na opačnej strane „kopca“ uplynulo vyše 10 rokov a opäť je jasné, že trikrát posunutý termín sprejazdnenia tunela sa opäť posunie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tento týždeň sa konal ďalší kontrolný deň, ktorý odhalil nové meškanie v už beztak nedodržiavanom a opakovane upravovanom harmonograme prác.

Kým doteraz sa firma KRTKO s.r.o. vyhovárala na prírodou nečakane prinášané prekážky, ako je príliš tvrdá skala či zosuvy horniny po zemetraseniach v Indii, tentoraz to boli problémy so zásobovaním.

„Už tri mesiace čakáme na dodávku dynamitu,“ povedal nám hlavný majster razenia Bartolomej Vrták.

„V závode, kde ho v Číne vyrábajú, sa od mája štrajkuje a tak musíme čakať, kým sa odborári dohodnú s vedením fabriky. Pravda, mohli by sme vymeniť dynamit za semtex alebo TNT, ale tieto komodity sú niekoľkonásobne drahšie, čo by našu prácu predražilo. Ale ak dynamit nedostaneme do konca augusta, budeme nútení zvoliť inú alternatívu.“

Firma KRTKO sa rozhodla pre razenie tunela za pomoci výbušniny potom, ako sa im pokazili štyri raziace stroje.

Skala pod Furčou totiž obsahuje veľké množstvo kremeňa a ten patrí k najtvrdším nerastom.

Stroje sa pričasto kazili a hoci ich výpadky sa raziči snažili nahradiť obyčajnými zbíjačkami, nepomohlo to.

Po prvých 250 metroch museli raziacu techniku nahradiť výbušniny.

„Až opäť začneme pokračovať v hĺbení tunela, predpokladám, že na budúci rok v lete by sme sa mali spojiť s druhou skupinou, ktorá postupuje z opačnej strany. Pravda, tá teraz tiež stojí, lebo tiež čaká na dynamit,“ povedal majster Vrták.

Po spojení oboch dier by mali práce nabrať rýchlejší priebeh. Takmer osem kilometrov dlhý tunel by mal byť do užívania odovzdaný do konca roka 2021.

Bude mať po jednom jazdnom pruhu v každom smere, vedľa povedie menšia „diera“ pre údržbu.

Rýchlosť v oboch smeroch bude 50 km/hod. a prejazd ušetrí motoristom okolo 20 minút.

"Ako sa celý projekt oproti pôvodne plánovaným 10 miliónom eur predraží, si dnes odhadnúť netrúfam. Už teraz sme minuli 12 miliónov, takže očakávam, že to bude ešte raz toľko,“ priznal Vrták.

Mimochodom, z dobre informovaného zdroja sme sa dozvedeli, že po dokončení tohto tunela sa začne raziť ďalší.

V týchto dňoch rozbehol magistrát projekt na výstavbu tunela pod Jahodnou v smere na priehradu Ružín.

„Vstup by mal byť niekde v okolí Alpinky a výjazd pri obci Košická Belá. Dĺžku odhadujeme na 10 kilometrov. Cenu zatiaľ neriešime a netrúfame si ani odhadnúť termín dokončenia. Veríme však, že to viac ako 40 rokov trvať nebude,“ priznal šéf oddelenia výstavby magistrátu Dušan Panel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  9. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  10. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  5. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  7. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  8. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 401
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 252
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 11 844
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 379
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 825
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 764
  7. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku 2 403
  8. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 241
  9. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 1 995
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 1 995

Téma: Slovenské tunely


Neprehliadnite tiež

Stávkové kancelárie najviac veria Turčanovej a Polačekovi

Ako vyhodnotili bookmakeri šance kandidátov v Košiciach a v Prešove.

Starostami v Košiciach chcú byť rekordér Hlinka aj aktivista Hudák

Najviac kandidátov je na Ťahanovciach, najmenej na Jazere a Furči.

Komentár Petra Schutza

Novodobý iluzionizmus

Nejde o dievčinu ani jej názory. Ide o absurdnú omáčku, ktorú okolo nej konšpiračný web vytvára.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Peniaze na reformu školstva v rozpočte nevidno

Školstvo je v rozpočte málo ambiciózne.

AUTORSKÁ STRANA MATÚŠA KRČMÁRIKA

Český diktátor je o krok bližšie

Čechom akoby to bolo jedno.

DOMOV

Polícia ide po stope nebezpečných odpadov zo skládky pri Bratislave

Zadržaný Grebeči s Vassalom spolupracoval.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop