Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 17. február, 2019 | Meniny má Miloslava
Nájdete nás na webe

Fikcia: Razenie tunela pod Furčou brzdí nedostatok dynamitu

Termín odovzdania do užívania opäť posunuli.

(Zdroj: fotomontáž Korzár)

KOŠICE. Keď štát v spolupráci s mestom Košice oznámil v roku 2002, že sa pod Furčou bude raziť tunel, boli toho plné noviny, rozhlas i televízia.

„Podzemnú skratku“, ktorá sa mala začať na Prešovskej ceste a vyústiť kilometer pred obcou Košické Oľšany, privítal každý motorista v okruhu 100 kilometrov a hlavne tí, ktorí týmto smerom jazdia niekoľkokrát týždenne.

Trvalo takmer 5 rokov, kým sa nazbieral dostatok peňazí, pripravila sa dokumentácia a vysúťažila firma, ktorá mala tunel pod Furčou vybudovať.

Od prvého zahryznutia sa bagrov do svahu na košickej i na opačnej strane „kopca“ uplynulo vyše 10 rokov a opäť je jasné, že trikrát posunutý termín sprejazdnenia tunela sa opäť posunie.

Tento týždeň sa konal ďalší kontrolný deň, ktorý odhalil nové meškanie v už beztak nedodržiavanom a opakovane upravovanom harmonograme prác.

Kým doteraz sa firma KRTKO s.r.o. vyhovárala na prírodou nečakane prinášané prekážky, ako je príliš tvrdá skala či zosuvy horniny po zemetraseniach v Indii, tentoraz to boli problémy so zásobovaním.

„Už tri mesiace čakáme na dodávku dynamitu,“ povedal nám hlavný majster razenia Bartolomej Vrták.

„V závode, kde ho v Číne vyrábajú, sa od mája štrajkuje a tak musíme čakať, kým sa odborári dohodnú s vedením fabriky. Pravda, mohli by sme vymeniť dynamit za semtex alebo TNT, ale tieto komodity sú niekoľkonásobne drahšie, čo by našu prácu predražilo. Ale ak dynamit nedostaneme do konca augusta, budeme nútení zvoliť inú alternatívu.“

Firma KRTKO sa rozhodla pre razenie tunela za pomoci výbušniny potom, ako sa im pokazili štyri raziace stroje.

Skala pod Furčou totiž obsahuje veľké množstvo kremeňa a ten patrí k najtvrdším nerastom.

Stroje sa pričasto kazili a hoci ich výpadky sa raziči snažili nahradiť obyčajnými zbíjačkami, nepomohlo to.

Po prvých 250 metroch museli raziacu techniku nahradiť výbušniny.

„Až opäť začneme pokračovať v hĺbení tunela, predpokladám, že na budúci rok v lete by sme sa mali spojiť s druhou skupinou, ktorá postupuje z opačnej strany. Pravda, tá teraz tiež stojí, lebo tiež čaká na dynamit,“ povedal majster Vrták.

Po spojení oboch dier by mali práce nabrať rýchlejší priebeh. Takmer osem kilometrov dlhý tunel by mal byť do užívania odovzdaný do konca roka 2021.

Bude mať po jednom jazdnom pruhu v každom smere, vedľa povedie menšia „diera“ pre údržbu.

Rýchlosť v oboch smeroch bude 50 km/hod. a prejazd ušetrí motoristom okolo 20 minút.

"Ako sa celý projekt oproti pôvodne plánovaným 10 miliónom eur predraží, si dnes odhadnúť netrúfam. Už teraz sme minuli 12 miliónov, takže očakávam, že to bude ešte raz toľko,“ priznal Vrták.

Mimochodom, z dobre informovaného zdroja sme sa dozvedeli, že po dokončení tohto tunela sa začne raziť ďalší.

V týchto dňoch rozbehol magistrát projekt na výstavbu tunela pod Jahodnou v smere na priehradu Ružín.

„Vstup by mal byť niekde v okolí Alpinky a výjazd pri obci Košická Belá. Dĺžku odhadujeme na 10 kilometrov. Cenu zatiaľ neriešime a netrúfame si ani odhadnúť termín dokončenia. Veríme však, že to viac ako 40 rokov trvať nebude,“ priznal šéf oddelenia výstavby magistrátu Dušan Panel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  4. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 132
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 406
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 213
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 321
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 6 085
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 609
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 184
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 863

Téma: Slovenské tunely


Neprehliadnite tiež

V Malej farme zachraňuje zvieratá. Bojuje s nedostatkom a nezáujmom ľudí

Danka Arvaiová: Dobrovoľníctvo musí byť robené zo srdca.

Malá farma má stále nedostatok dobrovoľníkov.
Pohľad Lenky Hanikovej

Ako sa dostať vlakom z východu do Brna a prežiť

Atmosféra vo vlakoch sa mi zdá milo bojovná a možno to z nás robí silnejšie osobnosti.

Mimoriadny vlak za Mikulášom čakal na deti na humenskej stanici.

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Cestujúcich prevážajú autobusmi, vlaky meškajú. Opravovať budú celú noc.

Vykoľajený vlak.

Na dobrovoľníctvo nepotrebujete certifikáty, len chuť niečo zmeniť

Martin Ištvan: Práce mám dosť, ale dobrovoľníctvo je moja psychohygiena.

Ošarpaný výmenník dostal nový vzhľad vďaka Dobrovoľníckemu centru Košíc a šikovným dobrovoľníkom.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop