Korzár logo Korzár Košice

Fikcia: Razenie tunela pod Furčou brzdí nedostatok dynamitu

Termín odovzdania do užívania opäť posunuli.

(Zdroj: fotomontáž Korzár)

KOŠICE. Keď štát v spolupráci s mestom Košice oznámil v roku 2002, že sa pod Furčou bude raziť tunel, boli toho plné noviny, rozhlas i televízia.

„Podzemnú skratku“, ktorá sa mala začať na Prešovskej ceste a vyústiť kilometer pred obcou Košické Oľšany, privítal každý motorista v okruhu 100 kilometrov a hlavne tí, ktorí týmto smerom jazdia niekoľkokrát týždenne.

Trvalo takmer 5 rokov, kým sa nazbieral dostatok peňazí, pripravila sa dokumentácia a vysúťažila firma, ktorá mala tunel pod Furčou vybudovať.

SkryťVypnúť reklamu

Od prvého zahryznutia sa bagrov do svahu na košickej i na opačnej strane „kopca“ uplynulo vyše 10 rokov a opäť je jasné, že trikrát posunutý termín sprejazdnenia tunela sa opäť posunie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento týždeň sa konal ďalší kontrolný deň, ktorý odhalil nové meškanie v už beztak nedodržiavanom a opakovane upravovanom harmonograme prác.

Kým doteraz sa firma KRTKO s.r.o. vyhovárala na prírodou nečakane prinášané prekážky, ako je príliš tvrdá skala či zosuvy horniny po zemetraseniach v Indii, tentoraz to boli problémy so zásobovaním.

„Už tri mesiace čakáme na dodávku dynamitu,“ povedal nám hlavný majster razenia Bartolomej Vrták.

„V závode, kde ho v Číne vyrábajú, sa od mája štrajkuje a tak musíme čakať, kým sa odborári dohodnú s vedením fabriky. Pravda, mohli by sme vymeniť dynamit za semtex alebo TNT, ale tieto komodity sú niekoľkonásobne drahšie, čo by našu prácu predražilo. Ale ak dynamit nedostaneme do konca augusta, budeme nútení zvoliť inú alternatívu.“

SkryťVypnúť reklamu

Firma KRTKO sa rozhodla pre razenie tunela za pomoci výbušniny potom, ako sa im pokazili štyri raziace stroje.

Skala pod Furčou totiž obsahuje veľké množstvo kremeňa a ten patrí k najtvrdším nerastom.

Stroje sa pričasto kazili a hoci ich výpadky sa raziči snažili nahradiť obyčajnými zbíjačkami, nepomohlo to.

Po prvých 250 metroch museli raziacu techniku nahradiť výbušniny.

„Až opäť začneme pokračovať v hĺbení tunela, predpokladám, že na budúci rok v lete by sme sa mali spojiť s druhou skupinou, ktorá postupuje z opačnej strany. Pravda, tá teraz tiež stojí, lebo tiež čaká na dynamit,“ povedal majster Vrták.

Po spojení oboch dier by mali práce nabrať rýchlejší priebeh. Takmer osem kilometrov dlhý tunel by mal byť do užívania odovzdaný do konca roka 2021.

SkryťVypnúť reklamu

Bude mať po jednom jazdnom pruhu v každom smere, vedľa povedie menšia „diera“ pre údržbu.

Rýchlosť v oboch smeroch bude 50 km/hod. a prejazd ušetrí motoristom okolo 20 minút.

"Ako sa celý projekt oproti pôvodne plánovaným 10 miliónom eur predraží, si dnes odhadnúť netrúfam. Už teraz sme minuli 12 miliónov, takže očakávam, že to bude ešte raz toľko,“ priznal Vrták.

Mimochodom, z dobre informovaného zdroja sme sa dozvedeli, že po dokončení tohto tunela sa začne raziť ďalší.

V týchto dňoch rozbehol magistrát projekt na výstavbu tunela pod Jahodnou v smere na priehradu Ružín.

„Vstup by mal byť niekde v okolí Alpinky a výjazd pri obci Košická Belá. Dĺžku odhadujeme na 10 kilometrov. Cenu zatiaľ neriešime a netrúfame si ani odhadnúť termín dokončenia. Veríme však, že to viac ako 40 rokov trvať nebude,“ priznal šéf oddelenia výstavby magistrátu Dušan Panel.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 186
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 747
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 554
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 890
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 736
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 379
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 668
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu