Korzár logo Korzár Košice
Streda, 22. august, 2018 | Meniny má Tichomír
Nájdete nás na webe

Fikcia: Razenie tunela pod Furčou brzdí nedostatok dynamitu

Termín odovzdania do užívania opäť posunuli.

(Zdroj: fotomontáž Korzár)

KOŠICE. Keď štát v spolupráci s mestom Košice oznámil v roku 2002, že sa pod Furčou bude raziť tunel, boli toho plné noviny, rozhlas i televízia.

„Podzemnú skratku“, ktorá sa mala začať na Prešovskej ceste a vyústiť kilometer pred obcou Košické Oľšany, privítal každý motorista v okruhu 100 kilometrov a hlavne tí, ktorí týmto smerom jazdia niekoľkokrát týždenne.

Trvalo takmer 5 rokov, kým sa nazbieral dostatok peňazí, pripravila sa dokumentácia a vysúťažila firma, ktorá mala tunel pod Furčou vybudovať.

Od prvého zahryznutia sa bagrov do svahu na košickej i na opačnej strane „kopca“ uplynulo vyše 10 rokov a opäť je jasné, že trikrát posunutý termín sprejazdnenia tunela sa opäť posunie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tento týždeň sa konal ďalší kontrolný deň, ktorý odhalil nové meškanie v už beztak nedodržiavanom a opakovane upravovanom harmonograme prác.

Kým doteraz sa firma KRTKO s.r.o. vyhovárala na prírodou nečakane prinášané prekážky, ako je príliš tvrdá skala či zosuvy horniny po zemetraseniach v Indii, tentoraz to boli problémy so zásobovaním.

„Už tri mesiace čakáme na dodávku dynamitu,“ povedal nám hlavný majster razenia Bartolomej Vrták.

„V závode, kde ho v Číne vyrábajú, sa od mája štrajkuje a tak musíme čakať, kým sa odborári dohodnú s vedením fabriky. Pravda, mohli by sme vymeniť dynamit za semtex alebo TNT, ale tieto komodity sú niekoľkonásobne drahšie, čo by našu prácu predražilo. Ale ak dynamit nedostaneme do konca augusta, budeme nútení zvoliť inú alternatívu.“

Firma KRTKO sa rozhodla pre razenie tunela za pomoci výbušniny potom, ako sa im pokazili štyri raziace stroje.

Skala pod Furčou totiž obsahuje veľké množstvo kremeňa a ten patrí k najtvrdším nerastom.

Stroje sa pričasto kazili a hoci ich výpadky sa raziči snažili nahradiť obyčajnými zbíjačkami, nepomohlo to.

Po prvých 250 metroch museli raziacu techniku nahradiť výbušniny.

„Až opäť začneme pokračovať v hĺbení tunela, predpokladám, že na budúci rok v lete by sme sa mali spojiť s druhou skupinou, ktorá postupuje z opačnej strany. Pravda, tá teraz tiež stojí, lebo tiež čaká na dynamit,“ povedal majster Vrták.

Po spojení oboch dier by mali práce nabrať rýchlejší priebeh. Takmer osem kilometrov dlhý tunel by mal byť do užívania odovzdaný do konca roka 2021.

Bude mať po jednom jazdnom pruhu v každom smere, vedľa povedie menšia „diera“ pre údržbu.

Rýchlosť v oboch smeroch bude 50 km/hod. a prejazd ušetrí motoristom okolo 20 minút.

"Ako sa celý projekt oproti pôvodne plánovaným 10 miliónom eur predraží, si dnes odhadnúť netrúfam. Už teraz sme minuli 12 miliónov, takže očakávam, že to bude ešte raz toľko,“ priznal Vrták.

Mimochodom, z dobre informovaného zdroja sme sa dozvedeli, že po dokončení tohto tunela sa začne raziť ďalší.

V týchto dňoch rozbehol magistrát projekt na výstavbu tunela pod Jahodnou v smere na priehradu Ružín.

„Vstup by mal byť niekde v okolí Alpinky a výjazd pri obci Košická Belá. Dĺžku odhadujeme na 10 kilometrov. Cenu zatiaľ neriešime a netrúfame si ani odhadnúť termín dokončenia. Veríme však, že to viac ako 40 rokov trvať nebude,“ priznal šéf oddelenia výstavby magistrátu Dušan Panel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  8. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  9. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  10. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  1. Príloha pre všetkých školákov: Opäť v škole
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz?
  3. Pivovarníci rozdeľujú peniaze
  4. Najkrajšie americké národné parky
  5. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  6. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  7. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  8. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  9. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  10. Keď Slováci krotia morský vietor
  1. Najkrajšie americké národné parky 15 780
  2. Prečo kupovať first moment na exotické destinácie už teraz? 11 014
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 10 593
  4. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 6 404
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 597
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 654
  7. Vizuálny smog je problém 2 450
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 306
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 181
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 093

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Dožinky
  2. Stanislav Martinčko: Páni, ste horší ako 21. August?!
  3. Peter Slamenik: Mamičky, zakúrte do toho kočíka!
  4. Rudolf Pado: Keď ŠTBáci kladú vence ...
  5. Petronela Boleková: Ovocný koláč s makom
  6. Dušan Koniar: Katedrála v Cefalù
  7. Angelika Horňáková: Život na vlásku
  8. Eduard Gemza: Šesťdesiatyôsmy
  1. Transparency International Slovensko: Lunter dal svojim volebným poradcom zákazku na župné noviny 14 707
  2. Rudolf Pado: Lesk a bieda Liptovskej Mary 11 397
  3. Martin Droppa: Pozor na psíka, lesom ide poľovník! 7 175
  4. Peter Slamenik: Mamičky, zakúrte do toho kočíka! 6 451
  5. Stanislav Martinčko: Páni, ste horší ako 21. August?! 6 347
  6. Andrej Tichy: Život bez alkoholu 5 915
  7. Rudolf Kusý: Výstavba na Bellovej ulici na Kolibe. Keď na faktoch záleží 5 735
  8. Anton Kaiser: Dožinky 4 653

    Téma: Slovenské tunely


    Neprehliadnite tiež

    Vymenené pozemky mesta predala cirkev developerovi

    Na zeleni postavia aj bývanie. Ale žiadnu betónovú džungľu, tvrdia.

    Obnova tratí: Čakať u nás dokonalosť je sci-fi, ale toto už prekročilo čiaru

    Mesto trvá na svojom: Záplaty okolo kanálových vpustov sú O. K.

    Nafúkate aj z keksa, croissantu či cukríkov. Rizikové sú návraty z krčmy domov

    Alkohológ radí polícii: Nulová hodnota v tele neexistuje, toleruje sa 0,3 promile.

    V dedinách nachádzajú opustené psy bez jedla a vody

    Pribúdajú prípady zvierat s poraneným krkom od priviazania.

    V mercedese bez sedadiel prevážal 29 Vietnamcov, dvaja odpadli

    Košičan dostal za prevádzačstvo 56 mesiacov. Odvolal sa.

    Hlavné správy zo Sme.sk

    DOMOV

    Valkovho vraha označili, Kuciakovho, Tupého či Remiášovho nie

    Čaká sa na prokuratúru, či uverí verzii o vražde právnika.

    ANALÝZA ADAMA VALČEKA

    Profituje na skrytej privatizácii vodární, teraz je blízko dôležitej funkcie

    O Jurajovi Bugalovi rozhodne vláda.

    KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

    Zmena iba pre zmenu

    Vhodnejší než ladenie by bol nový text.

    Už ste čítali?

    Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop