KOŠICE. Po štyroch mesiacoch od začiatku prác na rekonštrukcii električkových tratí v úseku Štúrovej od budovy súdov po kruhový objazd na Moldavskej sa v stredu popoludní uskutočnila skúšobná jazda prvej električky.
Bola zaťažená vrecami s pieskom, aby čo najviac pripomínala reálne podmienky.
Petruško: Nehegalo
Viezol sa v nej aj zastupujúci primátor Martin Petruško (Smer).
„Som veľmi rád, že Eurovia dodržiava záväzok a postupuje podľa harmonogramu. V rámci druhej etapy modernizácie tratí tu máme skúšobnú jazdu električky. Verím, že ako káže zmluva, do konca mesiaca Eurovia dielo odovzdá,“ uviedol po jazde v električke Petruško.
Električka odštartovala z depa na Bardejovskej a postupne prešla až na obratisko na železničnej stanici.
Zaujímalo nás, či Petruško počas jazdy nevnímal trasenie a heganie v električke.
Práve na toto sa totiž na niektorých úsekoch už zmodernizovaných tratí ľudia sťažujú, napríklad na Boženy Němcovej a Triede SNP.
„Úprimne musím povedať, že nie. Dokonca som sa chvíľu ani nedržal a všetko išlo, ako malo. Nespadol som. Tieto trate sú moderné a bezpečné.“
Prvé autá prejdú po 31. auguste
Za celé obdobie rekonštrukcie sa preinvestovalo viac ako 250 miliónov eur vrátane nákupov nových vozidiel.
Podľa Petruška bude modernizácia pokračovať na tratiach, ktoré v meste ešte zrekonštruované neboli.
„Máme žiadosti zo sídliska Nad jazerom, sú tam staré trate, ktoré treba vymeniť. Momentálne pripravujeme projektovú dokumentáciu na ďalšiu časť tratí. Máme možnosť prečerpať 3,5 milióna eur z EÚ. Ak sa naskytne možnosť tieto peniaze získať, chceme byť pripravení."
Kedy sa prevezú po tomto úseku prvé autá a kedy cestujúci v električkách, ešte nie je celkom isté.
„Motoristi prejdú po 31. auguste, kedy má Eurovia stavbu odovzdať mestu. Ešte v tento deň po rannej špičke budú môcť po Moldavskej ceste i kruhovom objazde prechádzať autá aj spoje MHD s výnimkou električiek. Tie pôjdu trochu neskôr, nasledovať bude totiž kolaudačné konanie. Verím tomu, že to bude najneskôr v októbri.“
Lavičky nebudú všade
Na zastávkach opäť nie sú lavičky, čo kritizovali predtým cestujúci aj na Triede SNP, kam ich vzápätí doinštalovali.
„Máme projekt, ktorý sa tvoril tak, že odborníci určili, že niekde majú byť a niekde nie. Mali sme problém pri nemocnici, kde sme ich inštalovali. Všetko, čo je v rozpore s projektom, môže znamenať problém. Na mnohých miestach, kde lavičky nebudú, sa budeme snažiť ich osadiť. Či všade, to teraz neviem. Som laik, tento projekt však nebol úplne dokonalý a iste sa poučíme.“
Prednosť pre električky
Zaujímalo nás, ako bude prebiehať doprava cez kruhový objazd. Tam sa totiž mení prednosť v jazde oproti stavu pred rekonštrukciou.
„Dôjde k zmene organizácie tak, že tam, kde bude električková trať pretínať cestu, naskočí autám červená, keď pôjde električka, ktorá bude mať po novom prednosť. Bude si na to treba zvyknúť,“ dodal Petruško.
Situáciu spresnil aj Štefan Bálint, riaditeľ košického závodu zhotoviteľskej firmy Eurovia:
„Nepôjde o klasické semafory, stále bude svietiť oranžová, a len keď bude prichádzať električka, tak sa prepne do červenej fázy. Taký istý semafor je pri moste VSS. Treba si zvyknúť na to a dávať pozor. Semafory budú funkčné až vtedy, keď začnú jazdiť električky,“ vysvetlil.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári