Od pondelka sa to opäť začína – je tu začiatok školského roka. Čo znamená pre deti i rodičov nástup do školy, ako im pomôcť prekonať rôzne nástrahy a aký počet krúžkov je tak akurát, sme hovorili s riaditeľkou Liečebno-výchovného sanatória Košice-Barca DANOU BEDNÁROVOU.
Čo to znamená začiatok školského roka z psychologického hľadiska pre prváčika? S čím všetkým sa musí po príchode do školy vyrovnať?
– Vstup do školy je pre dieťa veľmi dôležitým obdobím v jeho živote. S povinnosťami, ktoré ho v škole čakajú, sa dieťaťu otvára svet nových poznatkov a zručností, ale aj požiadaviek, ktoré musí zvládnuť. Predovšetkým je dieťa odlúčené od rodičov, hlavne keď je na rodičov naviazané. Má plniť požiadavky učiteľa, spolupracovať s ním i ostatnými spolužiakmi, ktorých často nepozná.
Musí oddeliť hru od povinností a zvládnuť to, že uspokojenie svojich potrieb je vhodné občas odložiť na neskôr.
Kedy možno povedať, že je dieťa zrelé na školu?
– Zjednodušene môžeme povedať, že ak sa dieťa teší z toho, že ide do školy, zvláda požiadavky školy bez nadmerného úsilia a vyučovanie nemá nepriaznivý vplyv na jeho zdravie, je zrelé na školu. K základným znakom školskej pripravenosti patrí predovšetkým fyzická a emocionálna zrelosť dieťaťa, reč dieťaťa, sluchové a zrakové vnímanie, pamäť, motorika a grafomotorika, vnímanie času a priestoru a matematické predstavy.
Dieťa pred vstupom do školy by malo mať správnu výslovnosť všetkých hlások.
Malo by sa vedieť vyjadrovať v dlhších vetách s predložkami a spojkami, porozprávať o svojich zážitkoch, prerozprávať príbeh, ktorý počulo. Keďže reč sa u dieťaťa rozvíja v úzkom spojení s myslením, spôsob vyjadrovania a porozumenie reči majú výrazný vplyv na úspešnosť dieťaťa v školskom prostredí.
Pri prechode z materskej školy do prvej triedy môže byť zmena režimu náročná.
Z dieťaťa bez povinností sa stáva školák so školskými povinnosťami a plnou taškou učiva a úloh.
Ako môžu rodičia pomôcť dieťaťu s novým náročnejším režimom?
– Predovšetkým tým, že mu porozprávajú, čo ho v škole čaká, ale v pozitívnom zmysle a poskytnú dieťaťu istotu, že sa po neho po skončení vyučovania zakaždým vrátia. Dôležité je mať reálne očakávania od dieťaťa, prejaviť uznanie za každý pokrok, pomôcť dieťaťu prekonávať neúspechy.
Čo ak má rodič pocit, že je dieťa učivom preťažené a nezvláda to?
– Ak má rodič taký pocit, je dôležité zistiť, čo je príčinou. Dôvodov môže byť viac, napríklad, že učivu nerozumie a časovo nestíha, nemá vnútornú motiváciu, nevyhovuje mu spôsob učenia, nejakým spôsobom mu ublížili spolužiaci, bojí sa učiteľa. V prvom rade je vhodné porozprávať sa s učiteľom a neskôr vyhľadať odborníkov, ktorí pomôžu dieťaťu nájsť ten správny smer a zistia príčinu jeho problémov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári