MARGECANY. Margecany v okrese Gelnica sú známe najmä ako železničný uzol. Tesne za obcou vlak vchádza do jedného z najdlhších tunelov na Slovensku.
Málokto však vie, že vedľa neho je postavený ešte jeden pôvodne železničný tunel, ktorý si pamätá časy Františka Jozefa I. a jeho manželky Alžbety.
Táto slovenská technická pamiatka leží len zopár metrov od Rolovej Huty, patriacej pod správu obce Margecany.
Má dĺžku len niečo vyše 430 metrov a tiahne sa popod vrch Bujanov.
Oficiálne sa nazýva Margeciansky, no medzi obyvateľmi Rolovej Huty aj Rolovský tunel.
Písomné materiály o jeho stavbe sa, bohužiaľ, nezachovali.
Ublížili mu ustupujúce nemecké vojská
Známe je však to, že bol vybudovaný v roku 1872, keď sa stavala Košicko-bohumínska železnica. Po Strečnianskom tuneli bol vtedy druhý najdlhší na trase.
Prežil aj druhú svetovú vojnu, a to aj napriek tomu, že ho v januári 1945 poškodili ustupujúce nemecké vojská. Neskôr ho zrekonštruovali domáci, prevažne starší obyvatelia.
Zaujímavosťou tohto tunela je najmä fakt, že takmer polovica jeho dĺžky nie je obmurovaná. Steny a strop tvorí prírodný skalný masív, ktorý sa pri stavbe tunela musel prerážať.
Časť z neho teda drží pohromade bez stabilizácie stavebnými prvkami.
Slúžiť prestal po vyše 80 rokoch
V 50. rokoch 20. storočia už jednokoľajová Košicko-bohumínska železnica kapacitne nepostačovala.
Už koncesia z roku 1866 stanovovala povinnosť zdvojkoľajniť trať v prípade, že ročný zisk na jednu míľu trate prevýši sumu 150 000 zlatých v intervale dvoch po sebe idúcich rokov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári