KOŠICE. Už koncom tohto týždňa majú teploty klesnúť pod bod mrazu.
To je znamenie, že na aute by už mali byť obuté zimné pneumatiky.
Podľa zákona by mali mať vodiči na vozidle zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca, keď je cesta dlhodobo pokrytá súvislou vrstvou ľadu, snehu a námrazy, alebo ak teplota tri dni po sebe klesá pod 7 stupňov Celzia.
Letná pneumatika totiž pri tejto teplote stvrdne tak, že sa auto v určitých situáciách stáva neovládateľným.
Chcú prezuť aj ojazdené, riskujú život
„Už je najvyšší čas prezuť letné pneumatiky za zimné. V podstate od priemernej teploty sedem stupňov a tá je realitou. Ak príde mráz, môže to niekoho prekvapiť, nehovoriac o snehu. Ľudia chodia vo veľkom od rána do večera. Veľa ich však príde, až keď sa objaví na ceste sneh,“ vysvetlil Tomáš Joni z pneuservisu MKT.
Prezutie Škody Octavie s výmenou kompletných kolies a vyvážením vyjde 24 eur.
Ľudia do pneuservisu nosia pneumatiky v rôznom stave.
„Tento rok sú v mnohých prípadoch hrozné. Niektoré sú úplne zodraté. Sú vodiči, čo sa bránia kúpe nových. Ja viem, že je to položka, na druhej strane kvôli peniazom riskujú život. A nielen svoj, ale aj svojich blízkych a v konečnom prípade aj iných účastníkov premávky. Proste sú tvrdohlaví a sú ochotní zabiť rodinu kvôli tomu, že ušetria.“
Taxikár chcel prezuť počas snehovej kalamity
Podobná situácia je aj v pneuservise Seol.
Tam prezúvajú už takmer dva mesiace.
„Táto sezóna je aj kvôli počasiu rozťahaná. Veľa ľudí už má prezuté, sú však stále takí, ktorí čakajú na prvý sneh. Už je načase, ráno mrzne, je čas prezúvať aj pre tých, čo jazdia cez deň. Určite nie je dobré to odkladať. Mali sme v minulosti taxikára, ktorý prišiel prezuť auto na letných gumách počas snehovej kalamity. Ani do dvora sme sa nevedeli dostať,“ vraví Emil Medvec zo spomínaného pneuservisu.
Dodáva, že sú vodiči, ktorí prídu na prvý pohľad s dobrými pneumatikami, nakoniec však kupujú nové.
„Pneumatiky majú zničené, popraskané. Dezén tam síce je, ale guma je zničená. Nevidno to na prvý pohľad.“
V tomto servise vyjde výmena kompletných kolies s vyvážením a umytím pneumatík na 23 eur.
„Na nedostatok práce sa nesťažujeme, ľudia sa neustále objednávajú. Ak napadne sneh, začnú chodiť tí, ktorí si prezúvanie nechávajú na poslednú chvíľu.“
Rozdiel medzi letnou a zimnou pneumatikou
Zimná je mäkšia a má vyšší dezén. Má lepšiu priľnavosť a odvod vody či snehu. Najväčší rozdiel je však v drážkovaní a v zmesi.
„Poviem vám jednoduchý príklad. Ak gumičku vložíte do mrazničky a po vybratí ju natiahnete, praskne. Pneumatika pri mínusových teplotách stvrdne a začne sa šmýkať. Už pri siedmich stupňoch sa letná guma správa ináč. Preto je dôležité mať zimné pneumatiky, ktoré musia mať dezén s drážkami, do ktorých sa vojde sneh. Drážky na odvod snehu by mali byť hlboké aspoň štyri milimetre,“ uviedol Medvec.
Pokiaľ meteorológovia do štvrtka predpovedajú nočné teploty v Košiciach na úrovni piatich stupňov, cez víkend už majú byť pod bodom mrazu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári