Novelizácia cestného zákona, ktorá začala platiť nedávno, prikazuje mestám, aby sa postarali aj o zimnú údržbu chodníkov, nielen ciest. To však neznamená, že odpratávanie snehu a ľadu na chodníkoch v celom meste prevezme Kosit. Generálny riaditeľ spoločnosti Marián Christenko v rozhovore vysvetľuje, ako to bude v nastávajúcej zimnej sezóne vyzerať.
Hoci podľa počasia doposiaľ o zime ešte nebolo ani slychu, vaša spoločnosť, ktorá sa stará o zimnú údržbu v meste, sa zrejme riadi kalendárom a to znamená, že pre vás sa už začala zimná pohotovosť. Ako to teda vyzerá v praxi? Znamená to, že ak by sa počasie zvrtlo a v noci by nasnežilo, vy ste nachystaní vyraziť do ulíc? A s akým počtom techniky a ľudí?
– Spoločnosť KOSIT získava informácie a varovania o predpovedi počasia od Slovenského hydrometeorologického ústavu. Na základe Operačného plánu zimnej údržby (OP ZÚ) a pohotovosti, ktorá trvá od 1. 11. 2018, je pripravená, napríklad v prípade mimoriadnych udalostí, do jednej hodiny reagovať na výkon samotnej údržby. Pre túto sezónu má spoločnosť pripravených 44 mechanizmov a 250 zamestnancov.
Zmenili sa tieto počty oproti minulej zimnej sezóne?
– Oproti minulej sezóne došlo k navýšeniu najmä počtu malých mechanizmov a pracovníkov – ručných zametačov, ktorí budú nasadení na vykonávanie údržby chodníkov.
Určité zmeny pre túto sezónu priniesla aj úprava cestného zákona, vďaka ktorej sa, laicky povedané, musia obce a mestá starať aj o chodníky, ktoré doteraz v pôsobnosti nemali. Na prvý pohľad by sa teda mohlo zdať, že starostlivosť o všetky chodníky v Košiciach preberáte vy a majitelia budov sa o ne už nemusia zaujímať. Také jednoznačné to ale asi nie je, však? Ako si teda môžeme túto novelu zákona vysvetliť?
– V zmysle novely zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon), správcom miestnych komunikácií, pribudla povinnosť vykonať zimnú údržbu aj chodníkov priľahlých k nehnuteľnostiam, ktoré sa nachádzajú v súvisle zastavanom území a hraničia s cestou alebo miestnou komunikáciou. Táto povinnosť platí však pre tie cesty a chodníky, ktoré sú riadne skolaudované a taktiež sú vo vlastníctve alebo správe mesta.
A ako to vyzerá v praxi, v Košiciach? Týka sa všetkých mestských častí a lokalít? Kto určuje, ktoré chodníky sú vo vašej starostlivosti a ktoré nie?
– Spoločnosť KOSIT má mestom Košice jasne zadefinované, o schodnosť a zjazdnosť ktorých komunikácií sa má počas zimnej sezóny starať. Obyvatelia ich nájdu vyznačené v mape obslužnosti, ktorá je prístupná na webovej stránke spoločnosti www.kosit.sk. Na základe toho, bude KOSIT vykonávať údržbu len v siedmich mestských častiach a to Staré mesto, Sever, Západ, Juh, Nad Jazerom, Dargovských hrdinov, sídlisko Ťahanovce.
O koľko sa teda zvýšil počet kilometrov ciest a chodníkov, o ktoré sa budete musieť túto zimu postarať?
-Táto legislatívna povinnosť, ktorá je súčasťou OP ZÚ, prináša oproti minulým rokom až dvojnásobné navýšenie počtu kilometrov chodníkov, o ktoré sa spoločnosť KOSIT v zimnom období bude v Košiciach starať.
Ktoré mestské časti do toho nespadajú?
-V zmysle Štatútu Mesta Košice §23 si mestské časti Barca, Kavečany, Košická Nová Ves, Krásna, Lorinčík, Luník IX, Myslava, Pereš, Poľov, Šebastovce, Ťahanovce, Vyšné Opátske, Šaca, Džungľa a Sídlisko KVP vykonávajú na svojom území a vo vlastnej réžií správu a údržbu miestnych komunikácií II. a III. triedy, na ktorých nepremáva mestská hromadná doprava, miestnych komunikáciách IV. triedy (chodníky) a ich cestných pomocných pozemkov, vrátane zabezpečenia zimnej údržby a čistoty.
Existujú chodníky, ktoré sú zo zimnej údržby oficiálne vylúčené? Z akého dôvodu?
-Zimná údržba nebude vykonávaná na tých chodníkoch, ktoré sú z OP ZÚ vylúčené v zmysle cestného zákona. Ide najmä o neskolaudované chodníky, chodníky nezapísané do majetku alebo správy mesta Košice, prístupové alebo prepojovacie chodníky – vstupy do jednotlivých bytových domov, nakoľko mesto Košice nie je ich správcom, alebo komunikáciách, na ktoré nebola zadaná požiadavka zo strany správcu miestnej komunikácie.
Môže sa stať, že si majitelia budovy vyložia novelu po svojom? Napríklad medzi panelákmi sú neraz hotové spletité „siete“ chodníkov? Alebo je to inak?
– Je to rôzne. Napríklad v prípade umiestnenia dvoch alebo viacerých chodníkov paralelne vedľa seba, alebo v prípade chodníkov, ak sú z oboch strán obytných domov, bude schodnosť zabezpečená len na jedinom z nich a to na tom, ktorý účelovo viac slúži pre prístup obyvateľov k MHD, školám, nemocniciam a dôležitým inštitúciám a pod.
Čo v prípade, že človek spadne na neočistenom chodníku a ublíži si, kde a ako sa dozvie, kto je za jeho údržbu zodpovedný?
-V prípade všetkých udalostí, ktoré môžu vzniknúť počas zimnej údržby je potrebné, aby sa obyvateľ obrátil priamo na Magistrát mesta Košice, ktorý bude ďalej vo veci konať.
Ďalším problémom je neraz rýchlosť údržby. Keď v noci spadne naraz veľa snehu, asi nie je reálne očakávať, že kým pôjdeme ráno do škôl a do práce, už budú všetky na 100 percent očistené. Podľa akého kľúča sa postupuje?
-V tomto roku spoločnosť KOSIT bude vykonávať zimnú údržbu na viac ako 928 kilometroch ciest a chodníkoch. Nie je reálne možné, aby sme vykonali údržbu na všetkých úsekoch vo veľmi krátkom čase a to po napríklad po veľmi hustom snežení počas noci. V rámci svojej činnosti však máme na základe Operačného plánu zimnej údržby mesta Košice jasne zadefinované, ktoré úseky je potrebné udržiavať počas zimnej sezóny zjazdné a schodné, ktoré majú najvyššiu prioritu a ktoré sa dočisťujú až následne.
Existujú nejaké prognózy, ktoré by vám ale i nám napovedali, aká náročná sezóna nás čaká?
– Na základe našich doterajších skúseností vieme, že predpoveď počasia na viac ako 3 dni nie je dostatočne presná nato, aby sme vedeli povedať, aké počasie nás čaká.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári