Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 7. jún, 2020 | Meniny má RóbertKrížovkyKrížovky

Miliardový priemyselný park pri Košiciach bude, aj bez BMW

Prísť by mohla Škoda, ktorá hlási expanziu na východ od českých hraníc.

V máji prebiehal na pozemkoch pri obci Haniska geologický prieskum pred výstavbou priemyselného parku.V máji prebiehal na pozemkoch pri obci Haniska geologický prieskum pred výstavbou priemyselného parku. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Aj napriek tomu, že automobilka BMW závod pri Košiciach nepostaví, zdá sa, že Strategický park Haniska sa stane realitou.

Jeho vybudovanie schválila vláda ešte v apríli tohto roka.

Projekt výstavby novej priemyselnej zóny na viac ako 910 hektároch pôdy v katastri mesta Košice a obcí Haniska, Sokoľany, Valaliky, Geča a Čaňa sa hneď od začiatku stal významnou investíciou vo verejnom záujme.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štát počíta s miliardovou investíciou

Prečítajte si tiež: Pozemky pri Haniske: Firmu spájanú s napadnutím farmára štát odškodní Čítajte 

Niekoľkomesačné špekulácie o investícii BMW do tohto parku rozptýlili Nemci počas leta, keď informovali, že svoj nový závod postavia v maďarskom Debrecíne.

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, že štát neupustil ani po tomto neúspechu od plánov na výstavbu priemyselnej zóny na tomto území, svedčí to, že zámer bol zverejnený na enviroportáli.

V materiáloch je uvedené, že investície na realizáciu strategického parku sú odhadované na viac ako miliardu eur.

Začiatok stavebných prác je navrhnutý na rok 2019, pričom v parku by sa mohlo začať vyrábať v 2021.

Počítajú stále s automobilkou?

Prečítajte si tiež: BMW dalo pri miliardovej investícii pred Haniskou prednosť maďarskému Debrecínu Čítajte 

Napriek tomu, že zámer bol vypracovaný v októbri 2018, teda niekoľko mesiacov po tom, ako BMW oznámilo, že pri Košiciach svoj podnik nepostaví, vo zverejnenom materiáli sa spomína výstavba závodu na výrobu automobilov.

„Výstavba areálu investora z automobilového priemyslu bude prebiehať v dvoch fázach, pričom v prvej fáze realizácie závodu sa predpokladá s kapacitou výroby 30 vozidiel za hodinu, teda 150 000 vozidiel ročne,“ uvádza dokument. Spomína tiež potenciálne rozšírenie výroby v druhej etape na ročných 300-tisíc áut. Prácu v nových závodoch by malo nájsť 3 až 4-tisíc zamestnancov a ďalšia asi tisícka ľudí by sa mohla zamestnať v dodávateľských firmách. Na výstavbe priemyselnej zóny by malo pracovať 1 300 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Projekt výstavby priemyselného parku môže pripomienkovať aj verejnosť do 21 dní od zverejnenia zámeru. Ten sa na stránke envirorezortu objavil 15. novembra.

Prísť by mohla Škoda

V týchto dňoch sa v súvislosti s novým priemyselným parkom na východe Slovenska začala opäť spomínať automobilka Škoda.

Tá chce stavať nový závod na východ od hranice Českej republiky.

O tom, že by teoreticky mohla prísť aj k nám, sme prvýkrát v Korzári informovali už v máji.

Podľa informácií portálu aktuality.sk o výstavbu škodováckej fabriky by mohli mať okrem Slovenska záujem aj Bulharsko či Turecko.

Výhodou v prospech investície u nás by mohli byť dobré skúsenosti skupiny Volkswagen s výrobou áut na Slovensku.

Rozhodnúť môže výhodnejšia poloha

Okrem toho môže zavážiť aj geografická poloha lokality.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak by sa automobilka rozhodla pre východné Slovensko, dokáže z košického regiónu obsluhovať celú Európsku úniu spolu s Ukrajinou a Ruskom,“ uviedol pre aktuality.sk analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Ten sa domnieva, že východné Slovensko je vhodné pre novú automobilku aj vzhľadom na počet nezamestnaných a skladbu tunajšieho priemyslu.

„Práve v tomto regióne a priľahlom juhu stredného Slovenska sa nachádzajú okresy s najvyššou nezamestnanosťou, čiže investor by mohol nielen nájsť ľudí, ale aj čerpať najvyššiu možnú štátnu dotáciu,“ doplnil Jesný.

Naopak, v neprospech Slovenska môže zahrať neistota v podnikateľskom prostredí, neustály tlak vlády na zvyšovanie minimálnej mzdy, ako aj nedávny štrajk v bratislavskom Volkswagene.

Slabinou môže byť aj vyvažovanie rizika pri investíciách skupiny Volkswagen.

„Jednoducho investor by si mohol povedať, že nechce mať v jednom štáte kumulovaných viac aktivít, a tak by si mohol zvoliť inú lokalitu,“ dodal Jesný.

Rezort hospodárstva odmietol komentovať možný príchod českej automobilky do Košíc.

Jeho hovorca Maroš Stano však potvrdil, že ministerstvo so spoločnosťou Škoda nevedie žiadne rokovania.

Číňania sa majú rozhodnúť do konca roka

Prečítajte si tiež: Slovensko je v hre o piatu automobilku. Čínsky výrobca e-áut potvrdil záujem o Košice Čítajte 

Ešte počas aprílového autosalónu v Bratislave vyjadril svoj záujem o výstavbu závodu pri Košiciach aj čínsky výrobca elektrických áut Zhi Dou.

V hre o 400-miliónovú investíciu sú okrem Slovenska ešte Rumunsko, Poľsko, Maďarsko a Slovinsko.

Svoje rozhodnutie plánuje táto automobilka oznámiť do konca roka.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  2. 3 spôsoby sťahovania – aké sú ich výhody a nevýhody?
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  4. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  6. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  9. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  10. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  1. TEST špičkové autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EU Lifetime!
  2. 3 spôsoby sťahovania – aké sú ich výhody a nevýhody?
  3. Východoslovenská vodárenská v hľadáčiku finančných žralokov
  4. Ťahanovčania upratovali sídlisko, pomáhala aj mládež z Demetra
  5. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  6. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  7. Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov
  8. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  9. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  1. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 27 664
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 23 504
  3. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 20 928
  4. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze 20 881
  5. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy 13 816
  6. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 11 419
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 11 011
  8. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 668
  9. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 558
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 501
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: BMW

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Škoda

Neprehliadnite tiež

Pôvodne svetlý kostol získal odtieň terakoty alebo líščej hnedej s čiernymi prvkami. Za zmenou je práca odborníkov.
Povodne 2010 - Desať rokov po

Bývanie na kopci ich neochránilo. V Kapušanoch po zosuvoch museli zbúrať domy

Viacerí sa odtiaľ nadobro odsťahovali.

Kapušany 2020: Pred desiatimi rokmi stál na tomto mieste jeden z rodinných domov.

Košice konečne vyriešili problém karantény túlavých zvierat

Čo sa deje so zvieratami na ulici tri mesiace, radnica nehovorí.

POVODNE 2010 - DESAŤ ROKOV PO

Suchý potok zalial tokajské pivnice, voda odstavila dobytok od pitia

Dolný Zemplín si v roku 2010 vytrpel záplavovú apokalypsu.

Zaplavený Zemplín. Na fotografii je pohľad na rieku Ondava v okrese Michalovce.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bihariová: Také Palermo ako Matovič, si nedovolili ani za Fica

Štát nemôže fungovať tak, že premiér má dobrý nápad a to stačí, hovorí nová šéfka PS.

Nová predsedníčka Progresívneho Slovenska, Irena Biháriová a jej predchodca, Michal Truban.
AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Pokazili sme si to (píše Michal Havran)

Od štábov nepotrebujeme strašenie, ale informácie.

Ilustračné foto
Píše László Sólymos

Matovičovo gesto Maďarom bolo fiasko

Premiér dostal facku vo forme memoranda od strany SMK.

László Sólymos počas volebného snemu strany Most-Híd vo Fiľakove 30. mája 2020.
Satelitný záber ukazuje rozsah úniku palivovej nafty (červená farba), ktorá unikla do rieky neďaleko ruského mesta Noriľsk. K úniku došlo pravdepodobne po tom, čo sa pre rozmŕzajúci permafrost prepadli základy zásobníka.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop