Korzár logo Korzár Košice
Streda, 21. august, 2019 | Meniny má Jana
Nájdete nás na webe

Miliardový priemyselný park pri Košiciach bude, aj bez BMW

Prísť by mohla Škoda, ktorá hlási expanziu na východ od českých hraníc.

V máji prebiehal na pozemkoch pri obci Haniska geologický prieskum pred výstavbou priemyselného parku.V máji prebiehal na pozemkoch pri obci Haniska geologický prieskum pred výstavbou priemyselného parku.(Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Aj napriek tomu, že automobilka BMW závod pri Košiciach nepostaví, zdá sa, že Strategický park Haniska sa stane realitou.

Jeho vybudovanie schválila vláda ešte v apríli tohto roka.

Projekt výstavby novej priemyselnej zóny na viac ako 910 hektároch pôdy v katastri mesta Košice a obcí Haniska, Sokoľany, Valaliky, Geča a Čaňa sa hneď od začiatku stal významnou investíciou vo verejnom záujme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Štát počíta s miliardovou investíciou

Prečítajte si tiež: Pozemky pri Haniske: Firmu spájanú s napadnutím farmára štát odškodní Čítajte 

Niekoľkomesačné špekulácie o investícii BMW do tohto parku rozptýlili Nemci počas leta, keď informovali, že svoj nový závod postavia v maďarskom Debrecíne.

O tom, že štát neupustil ani po tomto neúspechu od plánov na výstavbu priemyselnej zóny na tomto území, svedčí to, že zámer bol zverejnený na enviroportáli.

V materiáloch je uvedené, že investície na realizáciu strategického parku sú odhadované na viac ako miliardu eur.

Začiatok stavebných prác je navrhnutý na rok 2019, pričom v parku by sa mohlo začať vyrábať v 2021.

Počítajú stále s automobilkou?

Prečítajte si tiež: BMW dalo pri miliardovej investícii pred Haniskou prednosť maďarskému Debrecínu Čítajte 

Napriek tomu, že zámer bol vypracovaný v októbri 2018, teda niekoľko mesiacov po tom, ako BMW oznámilo, že pri Košiciach svoj podnik nepostaví, vo zverejnenom materiáli sa spomína výstavba závodu na výrobu automobilov.

„Výstavba areálu investora z automobilového priemyslu bude prebiehať v dvoch fázach, pričom v prvej fáze realizácie závodu sa predpokladá s kapacitou výroby 30 vozidiel za hodinu, teda 150 000 vozidiel ročne,“ uvádza dokument. Spomína tiež potenciálne rozšírenie výroby v druhej etape na ročných 300-tisíc áut. Prácu v nových závodoch by malo nájsť 3 až 4-tisíc zamestnancov a ďalšia asi tisícka ľudí by sa mohla zamestnať v dodávateľských firmách. Na výstavbe priemyselnej zóny by malo pracovať 1 300 ľudí.

Projekt výstavby priemyselného parku môže pripomienkovať aj verejnosť do 21 dní od zverejnenia zámeru. Ten sa na stránke envirorezortu objavil 15. novembra.

Prísť by mohla Škoda

V týchto dňoch sa v súvislosti s novým priemyselným parkom na východe Slovenska začala opäť spomínať automobilka Škoda.

Tá chce stavať nový závod na východ od hranice Českej republiky.

O tom, že by teoreticky mohla prísť aj k nám, sme prvýkrát v Korzári informovali už v máji.

Podľa informácií portálu aktuality.sk o výstavbu škodováckej fabriky by mohli mať okrem Slovenska záujem aj Bulharsko či Turecko.

Výhodou v prospech investície u nás by mohli byť dobré skúsenosti skupiny Volkswagen s výrobou áut na Slovensku.

Rozhodnúť môže výhodnejšia poloha

Okrem toho môže zavážiť aj geografická poloha lokality.

„Ak by sa automobilka rozhodla pre východné Slovensko, dokáže z košického regiónu obsluhovať celú Európsku úniu spolu s Ukrajinou a Ruskom,“ uviedol pre aktuality.sk analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Ten sa domnieva, že východné Slovensko je vhodné pre novú automobilku aj vzhľadom na počet nezamestnaných a skladbu tunajšieho priemyslu.

„Práve v tomto regióne a priľahlom juhu stredného Slovenska sa nachádzajú okresy s najvyššou nezamestnanosťou, čiže investor by mohol nielen nájsť ľudí, ale aj čerpať najvyššiu možnú štátnu dotáciu,“ doplnil Jesný.

Naopak, v neprospech Slovenska môže zahrať neistota v podnikateľskom prostredí, neustály tlak vlády na zvyšovanie minimálnej mzdy, ako aj nedávny štrajk v bratislavskom Volkswagene.

Slabinou môže byť aj vyvažovanie rizika pri investíciách skupiny Volkswagen.

„Jednoducho investor by si mohol povedať, že nechce mať v jednom štáte kumulovaných viac aktivít, a tak by si mohol zvoliť inú lokalitu,“ dodal Jesný.

Rezort hospodárstva odmietol komentovať možný príchod českej automobilky do Košíc.

Jeho hovorca Maroš Stano však potvrdil, že ministerstvo so spoločnosťou Škoda nevedie žiadne rokovania.

Číňania sa majú rozhodnúť do konca roka

Prečítajte si tiež: Slovensko je v hre o piatu automobilku. Čínsky výrobca e-áut potvrdil záujem o Košice Čítajte 

Ešte počas aprílového autosalónu v Bratislave vyjadril svoj záujem o výstavbu závodu pri Košiciach aj čínsky výrobca elektrických áut Zhi Dou.

V hre o 400-miliónovú investíciu sú okrem Slovenska ešte Rumunsko, Poľsko, Maďarsko a Slovinsko.

Svoje rozhodnutie plánuje táto automobilka oznámiť do konca roka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  2. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  2. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  5. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  6. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  7. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  8. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  9. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  10. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  1. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 940
  2. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 11 135
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 436
  4. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 945
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 866
  6. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 635
  7. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 501
  8. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 448
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 274
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 527

Téma: Škoda


Článok je zaradený aj do ďalších tém BMW

Neprehliadnite tiež

Ľuďom okolo šéfa vodární Hrehu sa darí nákup verejných nehnuteľností

Získali či rozšírili si firemné sídla a vyriešili aj bývanie. Vďaka pozemkom štátu, župy i mesta.

Hrehova predajňa je v nájme u firmy bratranca, ktorý má cez iné spoločnosti zákazky od vodární, a obchod susedí s Arminiusom, ktorý tiež robí pre VVS a pracuje tam Hrehov syn.

Šéf vodární Hreha po dvoch rokoch o 24 bytoch: Sú založené v banke

Nemocničná vila už patrí firme s Hrehovým bratrancom a manželkou šéfa dozornej rady VVS.

Bytový dom v komplexe Park Anička. Všetkých 24 bytov v ňom patrí Hrehovi.

V byte riaditeľa vodární býva poslanec Smeru Burian

Tvrdí, že je tam len v prenájme, kým dokončia jeho nový byt.

Burianove auto pred bytovkou s Hrehovými bytmi.
Oprava predstaničného priestoru si vyžiadala navýšenie peňazí.

Hlavné správy zo Sme.sk

Gašparov profil má znaky profesionálnej kampane, pripomína Blahu a Smer

Bývalý policajný šéf porušil pravidlá facebooku o reklame.

Bývalý policajný prezident Tibor Gašpar popiera, žeby v roku 2013 vedel o Vadalom založenej bunke ´Ndranghety na Slovensku.
Dobré ráno

Dobré ráno: Smer sabotuje reformu nemocníc, ktorú sám sľúbil

Ide o najväčšiu reformu ostatných rokov.

Podcast Dobré Ráno
Komentár Petra Schutza

Nositelia normalizačného víru sú tu stále

Trebárs Fico musel podpisom potvrdiť súhlas s odpudivosťou celej tejto éry.

Peter Schutz

Ruskovu obhajobu platí Haščák, písal Kočner v Threeme

Haščák neodpovedal, či platí Ruskovho advokáta.

Jaroslav Haščák.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop