Korzár logo Korzár Košice

Miliardový priemyselný park pri Košiciach bude, aj bez BMW

Prísť by mohla Škoda, ktorá hlási expanziu na východ od českých hraníc.

V máji prebiehal na pozemkoch pri obci Haniska geologický prieskum pred výstavbou priemyselného parku.V máji prebiehal na pozemkoch pri obci Haniska geologický prieskum pred výstavbou priemyselného parku. (Zdroj: Judita Čermáková)

KOŠICE. Aj napriek tomu, že automobilka BMW závod pri Košiciach nepostaví, zdá sa, že Strategický park Haniska sa stane realitou.

Jeho vybudovanie schválila vláda ešte v apríli tohto roka.

Projekt výstavby novej priemyselnej zóny na viac ako 910 hektároch pôdy v katastri mesta Košice a obcí Haniska, Sokoľany, Valaliky, Geča a Čaňa sa hneď od začiatku stal významnou investíciou vo verejnom záujme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štát počíta s miliardovou investíciou

Prečítajte si tiež: Pozemky pri Haniske: Firmu spájanú s napadnutím farmára štát odškodní Čítajte 

Niekoľkomesačné špekulácie o investícii BMW do tohto parku rozptýlili Nemci počas leta, keď informovali, že svoj nový závod postavia v maďarskom Debrecíne.

SkryťVypnúť reklamu

O tom, že štát neupustil ani po tomto neúspechu od plánov na výstavbu priemyselnej zóny na tomto území, svedčí to, že zámer bol zverejnený na enviroportáli.

V materiáloch je uvedené, že investície na realizáciu strategického parku sú odhadované na viac ako miliardu eur.

Začiatok stavebných prác je navrhnutý na rok 2019, pričom v parku by sa mohlo začať vyrábať v 2021.

Počítajú stále s automobilkou?

Prečítajte si tiež: BMW dalo pri miliardovej investícii pred Haniskou prednosť maďarskému Debrecínu Čítajte 

Napriek tomu, že zámer bol vypracovaný v októbri 2018, teda niekoľko mesiacov po tom, ako BMW oznámilo, že pri Košiciach svoj podnik nepostaví, vo zverejnenom materiáli sa spomína výstavba závodu na výrobu automobilov.

„Výstavba areálu investora z automobilového priemyslu bude prebiehať v dvoch fázach, pričom v prvej fáze realizácie závodu sa predpokladá s kapacitou výroby 30 vozidiel za hodinu, teda 150 000 vozidiel ročne,“ uvádza dokument. Spomína tiež potenciálne rozšírenie výroby v druhej etape na ročných 300-tisíc áut. Prácu v nových závodoch by malo nájsť 3 až 4-tisíc zamestnancov a ďalšia asi tisícka ľudí by sa mohla zamestnať v dodávateľských firmách. Na výstavbe priemyselnej zóny by malo pracovať 1 300 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt výstavby priemyselného parku môže pripomienkovať aj verejnosť do 21 dní od zverejnenia zámeru. Ten sa na stránke envirorezortu objavil 15. novembra.

Prísť by mohla Škoda

V týchto dňoch sa v súvislosti s novým priemyselným parkom na východe Slovenska začala opäť spomínať automobilka Škoda.

Tá chce stavať nový závod na východ od hranice Českej republiky.

O tom, že by teoreticky mohla prísť aj k nám, sme prvýkrát v Korzári informovali už v máji.

Podľa informácií portálu aktuality.sk o výstavbu škodováckej fabriky by mohli mať okrem Slovenska záujem aj Bulharsko či Turecko.

Výhodou v prospech investície u nás by mohli byť dobré skúsenosti skupiny Volkswagen s výrobou áut na Slovensku.

Rozhodnúť môže výhodnejšia poloha

Okrem toho môže zavážiť aj geografická poloha lokality.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak by sa automobilka rozhodla pre východné Slovensko, dokáže z košického regiónu obsluhovať celú Európsku úniu spolu s Ukrajinou a Ruskom,“ uviedol pre aktuality.sk analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Ten sa domnieva, že východné Slovensko je vhodné pre novú automobilku aj vzhľadom na počet nezamestnaných a skladbu tunajšieho priemyslu.

„Práve v tomto regióne a priľahlom juhu stredného Slovenska sa nachádzajú okresy s najvyššou nezamestnanosťou, čiže investor by mohol nielen nájsť ľudí, ale aj čerpať najvyššiu možnú štátnu dotáciu,“ doplnil Jesný.

Naopak, v neprospech Slovenska môže zahrať neistota v podnikateľskom prostredí, neustály tlak vlády na zvyšovanie minimálnej mzdy, ako aj nedávny štrajk v bratislavskom Volkswagene.

Slabinou môže byť aj vyvažovanie rizika pri investíciách skupiny Volkswagen.

„Jednoducho investor by si mohol povedať, že nechce mať v jednom štáte kumulovaných viac aktivít, a tak by si mohol zvoliť inú lokalitu,“ dodal Jesný.

Rezort hospodárstva odmietol komentovať možný príchod českej automobilky do Košíc.

Jeho hovorca Maroš Stano však potvrdil, že ministerstvo so spoločnosťou Škoda nevedie žiadne rokovania.

Číňania sa majú rozhodnúť do konca roka

Prečítajte si tiež: Slovensko je v hre o piatu automobilku. Čínsky výrobca e-áut potvrdil záujem o Košice Čítajte 

Ešte počas aprílového autosalónu v Bratislave vyjadril svoj záujem o výstavbu závodu pri Košiciach aj čínsky výrobca elektrických áut Zhi Dou.

V hre o 400-miliónovú investíciu sú okrem Slovenska ešte Rumunsko, Poľsko, Maďarsko a Slovinsko.

Svoje rozhodnutie plánuje táto automobilka oznámiť do konca roka.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 153
  2. Každý piaty zomrie 8 876
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 774
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 987
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 800
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 732
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 871
  1. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  2. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  3. Marcel Rebro: Naozaj krátka úvaha o demokracii
  4. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  5. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  6. Tupou Ceruzou: RTVS
  7. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  8. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 207
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 188
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 713
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 660
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 770
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 155
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 170
  8. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 8 539
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  2. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  3. Marcel Rebro: Naozaj krátka úvaha o demokracii
  4. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  5. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  6. Tupou Ceruzou: RTVS
  7. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  8. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 207
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 188
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 713
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 660
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 770
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 155
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 170
  8. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 8 539
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu