KOŠICE. Mesto Košice jednostranne odňalo firme EEI správu nad parkovacím systémom od 1. januára 2019.

Stalo sa tak na základe zmeny všeobecne záväzného nariadenia (VZN) č. 157 o platenom parkovaní, ktorá bola schválená mestským zastupiteľstvom vlani v septembri ešte za predchádzajúceho vedenia mesta na čele s viceprimátorom Martinom Petruškom (Smer).
Obe strany sa navzájom obviňujú z nezákonnosti, mesto firmu aj z porušovania VZN a tá zas samosprávu z ignorovania neodkladného opatrenia Okresného súdu Bratislava I.
Mesto teraz tiež vyzýva EEI, aby prestala vydávať parkovacie karty, vypla parkomaty a znefunkčnila rampy na závorových parkoviskách.
Doterajší prevádzkovateľ odmieta kapitulovať a hodlá pokračovať v činnosti aj po 1. januári v súlade s nájomnou zmluvou, uzavretou v roku 2012.
EEI: Bez dohody sa bude chaos iba stupňovať
Mesto vo štvrtok na tlačovej konferencii predstavilo verejnosti, ako bude fungovať platené parkovanie od 7. januára už pod jeho výlučnou správou.

V ten istý deň zverejnila EEI tlačovú správu.
„Ako spoločnosť EEI dlhodobo upozorňovala, v Košiciach nastal chaos v parkovaní. Novozvolené vedenie mesta protiprávnym konaním zapríčinilo, že Košičania nevedia, ako, kde a za akých podmienok môžu parkovať. Ukázalo sa, že nerealistické predvolebné sľuby prinášajú prvé problémy,“ uviedla firma.
Konštatovala, že podľa vykonateľného neodkladného opatrenia nemá momentálne mesto Košice právo prevádzkovať parkovací systém a vyberať parkovné, keďže tieto práva musí až do právoplatného rozhodnutia o platnosti alebo neplatnosti nájomnej zmluvy naďalej vykonávať EEI.
„Naša spoločnosť rešpektuje uvedené súdne rozhodnutia, a preto povinnosti, ktoré pre spoločnosť EEI vyplývajú z platnej nájomnej zmluvy, budeme riadne plniť aj po 1. 1. 2019. Naopak, nemôžeme sa nechať zo strany mesta Košice dotlačiť k tomu, aby sme konali protizákonne a v rozpore so zmluvou,“ deklaroval doterajší prevádzkovateľ parkovania.
Bez konštruktívnej dohody sa podľa neho chaos v parkovaní bude iba stupňovať. Preto EEI očakáva, že sa k vyriešeniu problému s parkovaním postaví primátor Jaroslav Polaček (nezávislý) a vedenie mesta zodpovedne a navrhne reálny a korektný termín stretnutia.

„Žiadame občanov o pochopenie, že ich početné sťažnosti na chaos v parkovaní musí spoločnosť EEI presmerovať na Magistrát mesta Košice, ktorý tento stav zapríčinil a má ako jediný kompetencie sa nimi zaoberať. Ani Košičania, ktorí pána Polačeka do vedenia mesta zvolili, si nezaslúžia byť teraz jeho rukojemníkmi,“ konštatovala EEI v závere správy.
Mesto vyzvalo firmu na rokovanie s termínom 27. decembra, no neakceptovala ho pre koncoročné sviatky. Dostala potom ponuku stretnúť sa 10. januára.
„Áno, spoločnosť EEI sa rokovania zúčastní,“ potvrdila EEI v piatok Korzáru.
Polaček: Všetci sú povinní riadiť sa VZN
„Máme platné VZN, ktoré je dostatočný právny akt na to, aby sme mohli konať. To, že súkromná spoločnosť hľadá rôzne spôsoby, ako naše aktivity spochybniť a zablokovať, je jej súkromné rozhodnutie riešenia jej podnikania. Ja ako primátor tohto mesta som dostal mandát od obyvateľov Košíc a zároveň 17-tisíc ľudí povedalo v petícii, ako si predstavuje riešenie parkovania. Pre nás je toto dôležité,“ zdôraznil Polaček vo štvrtok v reakcii na medializované postoje EEI.
„VZN je normatívny správny akt, požívajúci prezumpciu správnosti do času jeho zrušenia k tomu zmocneným orgánom. Sú ním povinní riadiť sa všetci jeho adresáti až do jeho zrušenia samotným mestským zastupiteľstvom, ktoré VZN prijalo, alebo až do jeho zrušenia správnym súdom alebo Ústavným súdom SR. V súčasnosti nejestvuje žiadne rozhodnutie kompetentného orgánu verejnej moci, ktoré by malo zrušiť VZN č. 157. Mesto Košice dokonca nemá ani poznatky o tom, že by prebiehalo nejaké konanie, smerujúce k jeho zrušeniu,“ odmietol Polaček argumentáciu EEI, že mesto koná protizákonne a v rozpore s vykonateľným rozhodnutím súdu.
Spomenul tiež, že právne predpisy umožňujú aj dočasné pozastavenie účinnosti VZN, ale zákonným postupom na základe rozhodnutia príslušného správneho súdu alebo Ústavného súdu SR.
„K tomu však nikdy nedošlo,“ zdôraznil primátor.
Ani vydané neodkladné opatrenie súdu priamo nespochybňuje VZN.
„EEI našla spôsob, aby vytvorila dojem, že tu vzniká akési právne vákuum alebo nejaká vyššia právna sila na jej strane. Neodkladné opatrenie bratislavského súdu nedokáže vstúpiť do VZN. Jednoducho, sú to tance súkromnej spoločnosti, aby spochybnila Košičanov, médiá a naše konanie,“ vysvetlil primátor.
Napadnúť VZN možno podľa neho zákonne cez opatrenie alebo protest prokurátora. Ak ten konštatuje jeho nezákonnosť a samospráva mu nevyhovie, môže sa prokurátor obrátiť na súd.
Mesto sa navyše voči neodkladnému opatreniu odvolalo. Spochybnilo tiež, že ho mal vydať bratislavský súd. Ten následne oznámil 26. októbra, že postúpil vec na Okresný súd Košice I.
„Spis však do Košíc nikdy neodišiel, lebo bratislavský súd vydal presne o 30 dní rozhodnutie o predčasnosti postúpenia veci. Takto sa tu hrá a naťahuje čas. na tento tanec ja nebudem dohliadať,“ popísal Polaček, prečo súd ešte o odvolaní mesta stále nerozhodol.
Mesto odmieta vyplatiť milióny bez analýzy
EEI aj vlani v októbri deklarovala, že nemá záujem naďalej prevádzkovať parkovací systém v Košiciach. Prejavila ochotu rokovať o spravodlivom mimosúdnom usporiadaní vzťahu s mestom.
Ako je známe, za predčasné ukončenie zmluvy (bola uzavretá do roku 2022) požaduje vyplatenie kompenzácií za ušlý zisk a vynaložené investície vo výške zhruba 7 miliónov eur.
Už aj vtedajší viceprimátor Petruško označil takéto požiadavky za neprijateľné.
Konať nehodlajú inak ani primátor, či jeho mimoriadny splnomocnenec pre parkovanie a mestský poslanec Henrich Burdiga (nezávislý).
„Pôjdete do obchodu kúpiť si salámu, ktorú nechcete?“ položil Polaček rečnícku otázku k možnosti, prečo mesto firme nezaplatí tých 7 miliónov, aby sa vyhlo chaosu a ťahaniciam po súdoch, ktoré by mohli v konečnom dôsledku vyjsť ešte drahšie.
„Je potrebné si urobiť bilanciu, kde je vyjednávanie a kde je vydieranie. My sme pripravení na dohodu a hľadať riešenia. Ak EEI zhodnotila náš majetok, nebránime sa tomu, aby sme jej za to zaplatili. Ale odmietam, aby sme finančne kompenzovali niečo, čo nám spoločnosť nedala,“ vysvetlil.
Burdiga: Verím, že sa s EEI dohodneme
So sumou 7 miliónov prišla firma EEI. Burdiga ju spochybnil tým, že nepozná žiadnu relevantnú finančnú analýzu, ktorá by ju verifikovala.
„Tresnúť len tak sumu 7 miliónov, o ktorej začali hovoriť smeráci a tá sa postupne aj tak znižovala...“ podotkol.
Bez analýzy to podľa neho nepôjde. Ak by potvrdila takúto sumu, stále je tu priestor na rokovanie s EEI.
„Nemyslím si, že iný postup by bol rozumným správaním sa dobrého hospodára, ktorým, predpokladám, primátor je a chce spravovať mesto hospodárne.“
Polaček potvrdil, že sa musia správať hospodárne a efektívne.
„Ak raz zmluva nie je platná a spoločnosť EEI nepochybne musela v roku 2012 vedieť vzhľadom na vtedajšie znenie cestného zákona, že podpisuje zmluvu, ktorú nemala podpísať, musí si byť vedomá na základe existujúcej judikatúry, že plnenia z takejto zmluvy musí vrátiť, takže nie je dôvod na akúkoľvek kompenzáciu.“
Burdiga verí, že sa napokon s firmou EEI dohodnú a nájdu riešenie na urovnanie vzájomných vzťahov, ktoré bude akceptovateľné pre obidve strany.
„Nebude to jednoduché, nebude to trvať jeden ani dva mesiace, ale je to v konečnom dôsledku aj v záujme firmy. Zvlášť, keď je dnes už jasné, že odtiaľ neodíde s nulou,“ uzavrel splnomocnenec primátora.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári