KOŠICE. Historické úzkorozchodné železničky v maďarskom Miškovci a v Košiciach predstavili spoločný rozvojový plán, ktorý pripravili v rámci projektu cezhraničnej spolupráce.
Cieľom oboch železničiek je najmä zatraktívnenie vozového parku, zavedenie nových služieb, zvýšenie návštevnosti, ale aj investície do infraštruktúry.
Plánovali budúcnosť v spolupráci
„Jednou vecou je stabilizovať našu Košickú detskú historickú železnicu ako jednu z najväčších atrakcií v Košiciach a druhou vecou je, že ak mám mať naďalej záujem zo strany verejnosti, musí na sebe pracovať a musí sa rozvíjať," povedal predseda OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
„Celý rok sme spolu s partnerom usilovne pracovali a vytvorili sme 'master plán', teda akýsi plán do budúcna pre túto železničku, čo sa týka jej využitia, možno celej budúcnosti, resp. pôsobenia. Rozoberajú sa v ňom vízie, či železničku predĺžiť, aké si nastavuje ciele, hodnoty i kritériá. Je to analýza, na základe ktorej sa rodí vízia do budúcna," dodal.
Dokument pre Košickú detskú historickú železnicu napríklad navrhuje predĺženie trate smerom k mestu do lokality Ovečka, kde by vznikol jej nový nástupný bod.
Výrazná zmena je odporúčaná v konečnej stanici Alpinka, kde by mohlo vzniknúť Košický skanzen so železničnou a lesníckou tematikou.
Spustenie modernej aplikácie s informáciami pre návštevníkov pre smart telefóny, ktorú dokument tiež predkladá, by sa malo uskutočniť už v tomto roku.
Lillafüredská železnička v Miškovci rovnako počíta s komplexnou rekonštrukciou stanice Dorrotya, ale tiež s úplnou rekonštrukciou úseku Dorottya - Garadna. V koncovej stanici Garadna by mal pribudnúť nový rekreačný park.
Miškovecká úzkoľajka tiež plánuje úplnú rekonštrukciu svojich historických vagónov a niektorých lokomotív.
Od Maďarov sa môžeme učiť
Podľa Lehotského sa dá od železničky na maďarskej strane veľa učiť.
Kým na Slovensku v minulosti úzkorozchodné železnice zanikli, v Maďarsku sa ich hospodársky význam pretransformoval na účel rekreačno-turistickej dopravy.
„Žiaľ, toto sa na Slovensku nedialo a tie úzkorozchodné železnice, ktoré prežili, bol to - a do dnešných dní je - veľmi tvrdý zápas o prežitie. Dnes mnohí zodpovední, či už v samospráve alebo na vyšších miestach, chápu potrebu týchto železničiek. Sú veľmi populárne v celej Európe, v celom svete a my chceme byť súčasťou tejto atmosféry. Chceme využiť, že ľudia radi cestujú netradičnou formou, v otvorených vagónikoch, pomalou rýchlosťou, a že si chcú jazdu užiť," uviedol.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári