Korzár logo Korzár Košice

V Košiciach museli odstaviť nové električky. Rozstreľujú brzdové kotúče

Súčiastka prerazila podlahu za jazdy a skončila v strope.

Poškodený strop.Poškodený strop. (Zdroj: mesto Košice)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) bol nútený po dvoch vážnych incidentoch odstaviť 14 zo 46 nových električiek Vario LF2+, nakúpených z eurofondov.

Prečítajte si tiež: Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy Čítajte 

Prvý sa podľa našich informácií odohral ešte v nedeľu a druhý v piatok, po ktorom nasledoval príkaz pražského výrobcu TWT/Pragoimex na ich nevypravovanie.

Takisto sa v DPMK rozhodli, že nemôže žiadne Vario LF2+ jazdiť po rýchlodráhe do U. S. Steelu a na iných tratiach majú obmedzenú rýchlosť na 50 km/h.

Ako uviedol náš zdroj, v oboch prípadoch išlo o vážnu technickú poruchu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prerazil podlahu, skončil v strope

„Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche,“ reagovalo mesto v tlačovej správe.

V nej je upresnené, že prvý prípad sa stal v nedeľu večer v električke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U. S. Steelu. Našťastie, v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy po prerazení podlahy každý z nich sedel.

Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2+, teda českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2+ nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

SkryťVypnúť reklamu

Tento piatok ráno opätovne došlo k rovnakej udalosti na ďalšej električke Vario LF2+. Tentoraz sa to stalo na linke R2, smerujúcej do U. S. Steelu. Praskol tam brzdový kotúč zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky a prerazil jej podlahu.

Prečítajte si tiež: Nové električky v Košiciach spôsobili kolaps v doprave Čítajte 

Náš zdroj upozornil, že také niečo sa stávalo aj v minulosti pri iných električkách.

Problém však je, že Vario LF2+ nemá spevnenú podlahu, na rozdiel od starších vozidiel, u ktorých k jej prerazeniu nedochádza. Takisto majú ich podvozky oceľovú ochranu.

„V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcej verejnosti sme okrem tejto konkrétnej električky okamžite stiahli 13 električiek z liniek, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a nahradili sme ich električkami typu T6 a KT8D5,“ reagovala v piatok hodinu pred polnocou hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnila, že následne kontaktovali výrobcu, ktorý má so svojimi špecialistami zistiť presnú príčinu poruchy a urobiť všetky potrebné opatrenia k bezpečnej prevádzke všetkých električiek Vario LF2+.

„Výška škody ešte nie je známa, bude súčasťou analýzy,“ uzavrela Karaffová.

Zasadal krízový štáb mesta

Ešte v piatok večer zasadal krízový štáb mesta Košice.

„Kvôli týmto nežiaducim udalostiam zasadal v piatok večer v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú presnú príčinu týchto porúch. Dohodli sme sa na tom, aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF2+, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval Padyšák.

Primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2+.

Pripomína, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti, súvisiace s ich prevádzkou, nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto 'výhodnej' kúpe podieľali. Žiaľ, boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U. S. Steelu,“ dodal primátor.

Raši hovoril o najbezpečnejšej doprave

DPMK momentálne vlastní 46 električiek Vario LF2+. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK.

V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom (nominant Smeru) opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016 - 2018.

Verejnosť a médiá ich podľa tlačovej správy mesta kritizovali kvôli absencii klimatizácie.

Prvé štyri električky Vario LF2+ uviedol slávnostne do prevádzky 1. decembra 2014 vtedajší primátor Richard Raši (Smer)

Zdôraznil vtedy, že vďaka nim bude mestská hromadná doprava v Košiciach „nielen najmodernejšia, najkomfortnejšia, ale aj najbezpečnejšia“.

Hneď v nasledujúcich dňoch od nasadenia do výpravy sa na týchto električkách objavovali poruchy.

„Ide len o jednu jedinú poruchu, opakujúcu sa u viacerých vozidiel. Stýkač brzdiča, ktorý zaisťuje zabezpečenie vozidla počas státia (ľudovo zastávková brzda), sa neuvoľní a vozidlo sa nevie pohnúť. Chyba bola pracovníkmi spoločnosti Pragoimex identifikovaná a toho času sa eliminuje,“ tvrdila vtedy Karaffová.

Poruchy nepovažovala za komplikované.

„Ide o doladenie vozidiel podľa miestnych špecifík. Žiadna iná porucha sa neobjavila, vozidlá spoľahlivo jazdia,“ zdôraznila.

Dopravný podnik mesta Košice

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  2. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  2. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  3. Keď sa z brigády stane kariéra
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  5. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom
  6. Trojuholník, ktorý šetrí čas aj kroky
  7. Tienenie? Áno! Profirol dotácie™ pre veľký úspech pokračujú
  8. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 553
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 999
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 519
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 797
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 106
  6. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 1 864
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 703
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 426
  1. Jakub Cipko: Obyčajní ľudia opäť (Fica) nesklamali
  2. Anton Lisinovič: Svätec, surfista a Ceo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Ako prokurátori rozhodovali, kto sa vyhne stíhaniu?
  4. Vladimír Bojničan: Protiústavná zmena ústavy? Klerikáli, nacionalisti, ficovci a putinovci – zvrátené spojenectvo proti našej liberálnej demokracii a sekulárnej ústave
  5. Martin Landl: Skúšky našej integrity
  6. Ernest Klotton: Igor Matovič zosobňuje príbeh plný chaosu a túžby po pozornosti
  7. Martina Bittnerová: Vitajte v kapitalizme, vitajte vo svete pretvárky
  8. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (7)
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 507
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 12 744
  3. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 11 751
  4. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 10 419
  5. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 914
  6. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 873
  7. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 9 281
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 115
  1. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  2. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  4. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  5. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  6. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  7. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  8. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu