Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 24. jún, 2019 | Meniny má Ján
Nájdete nás na webe

V Košiciach museli odstaviť nové električky. Rozstreľujú brzdové kotúče

Súčiastka prerazila podlahu za jazdy a skončila v strope.

Poškodený strop.Poškodený strop.(Zdroj: mesto Košice)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) bol nútený po dvoch vážnych incidentoch odstaviť 14 zo 46 nových električiek Vario LF2+, nakúpených z eurofondov.

Prečítajte si tiež: Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy

Prvý sa podľa našich informácií odohral ešte v nedeľu a druhý v piatok, po ktorom nasledoval príkaz pražského výrobcu TWT/Pragoimex na ich nevypravovanie.

Takisto sa v DPMK rozhodli, že nemôže žiadne Vario LF2+ jazdiť po rýchlodráhe do U. S. Steelu a na iných tratiach majú obmedzenú rýchlosť na 50 km/h.

Ako uviedol náš zdroj, v oboch prípadoch išlo o vážnu technickú poruchu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prerazil podlahu, skončil v strope

„Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche,“ reagovalo mesto v tlačovej správe.

V nej je upresnené, že prvý prípad sa stal v nedeľu večer v električke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U. S. Steelu. Našťastie, v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy po prerazení podlahy každý z nich sedel.

Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2+, teda českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2+ nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Tento piatok ráno opätovne došlo k rovnakej udalosti na ďalšej električke Vario LF2+. Tentoraz sa to stalo na linke R2, smerujúcej do U. S. Steelu. Praskol tam brzdový kotúč zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky a prerazil jej podlahu.

Prečítajte si tiež: Nové električky v Košiciach spôsobili kolaps v doprave

Náš zdroj upozornil, že také niečo sa stávalo aj v minulosti pri iných električkách.

Problém však je, že Vario LF2+ nemá spevnenú podlahu, na rozdiel od starších vozidiel, u ktorých k jej prerazeniu nedochádza. Takisto majú ich podvozky oceľovú ochranu.

„V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcej verejnosti sme okrem tejto konkrétnej električky okamžite stiahli 13 električiek z liniek, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a nahradili sme ich električkami typu T6 a KT8D5,“ reagovala v piatok hodinu pred polnocou hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Doplnila, že následne kontaktovali výrobcu, ktorý má so svojimi špecialistami zistiť presnú príčinu poruchy a urobiť všetky potrebné opatrenia k bezpečnej prevádzke všetkých električiek Vario LF2+.

„Výška škody ešte nie je známa, bude súčasťou analýzy,“ uzavrela Karaffová.

Zasadal krízový štáb mesta

Ešte v piatok večer zasadal krízový štáb mesta Košice.

„Kvôli týmto nežiaducim udalostiam zasadal v piatok večer v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú presnú príčinu týchto porúch. Dohodli sme sa na tom, aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF2+, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval Padyšák.

Primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2+.

Pripomína, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti, súvisiace s ich prevádzkou, nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto 'výhodnej' kúpe podieľali. Žiaľ, boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U. S. Steelu,“ dodal primátor.

Raši hovoril o najbezpečnejšej doprave

DPMK momentálne vlastní 46 električiek Vario LF2+. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK.

V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom (nominant Smeru) opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016 - 2018.

Verejnosť a médiá ich podľa tlačovej správy mesta kritizovali kvôli absencii klimatizácie.

Prvé štyri električky Vario LF2+ uviedol slávnostne do prevádzky 1. decembra 2014 vtedajší primátor Richard Raši (Smer)

Zdôraznil vtedy, že vďaka nim bude mestská hromadná doprava v Košiciach „nielen najmodernejšia, najkomfortnejšia, ale aj najbezpečnejšia“.

Hneď v nasledujúcich dňoch od nasadenia do výpravy sa na týchto električkách objavovali poruchy.

„Ide len o jednu jedinú poruchu, opakujúcu sa u viacerých vozidiel. Stýkač brzdiča, ktorý zaisťuje zabezpečenie vozidla počas státia (ľudovo zastávková brzda), sa neuvoľní a vozidlo sa nevie pohnúť. Chyba bola pracovníkmi spoločnosti Pragoimex identifikovaná a toho času sa eliminuje,“ tvrdila vtedy Karaffová.

Poruchy nepovažovala za komplikované.

„Ide o doladenie vozidiel podľa miestnych špecifík. Žiadna iná porucha sa neobjavila, vozidlá spoľahlivo jazdia,“ zdôraznila.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  2. Ako správne pripraviť džem či marmeládu?
  3. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  4. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  5. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  6. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  7. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  9. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  10. Keď ide o kožu
  1. Ready-made spoločnosť a jej nevýhody
  2. Even Lonely Planet recommends a summer in Slovakia’s High Tatras
  3. Discover Slovakia and get a chance to win
  4. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  5. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  6. Moderné, nízkoenergetické a zdravé bývanie s prírodou na dosah
  7. EUBA bude spolupracovať s Mestskou časťou Bratislava-Petržalka
  8. Zelená strecha sa dnes dá inštalovať jednoducho
  9. Výročné zasadnutie CIDD na EU v Bratislave
  10. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 19 496
  2. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 12 542
  3. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas 12 498
  4. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska 10 878
  5. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 4 852
  6. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 4 046
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne. 3 870
  8. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu 3 408
  9. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 394
  10. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 2 934

Téma: Doprava


Neprehliadnite tiež

Policajti zachránili Humenčana pred skokom pod vlak

Udalosť riešia ako priestupok proti majetku.

Muž si chcel vziať život skokom z nadjazdu pod vlak.
ilustračné

V Ťahanovciach horeli dve luxusné autá

Škoda je odhadnutá na 100-tisíc eur, obe parkovali v garáži.

Ilustračné foto.

V Košickej Polianke podpálili auto

Fiat Punto zrejme niekto pred podpálením preparkoval.

Horiaci Fiat Punto

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA SAMUELA MARCA

Koalícia je klinicky mŕtva a jej existencia je hanba (píše Samo Marec)

Koaličnú krízu na seba opäť vzal Andrej Danko.

Robert Fico
Výskumníci pohodili 17 tisíc peňaženiek v štyri mestách a zisťovali, akí čestní sú ľudia.

Vtipy o najväčšej demoštrácii v Čechách valcujú internet

On stále nevie, prečo tam boli. Žeby koncert?

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop