Korzár logo Korzár Košice

V Košiciach museli odstaviť nové električky. Rozstreľujú brzdové kotúče

Súčiastka prerazila podlahu za jazdy a skončila v strope.

Poškodený strop.Poškodený strop. (Zdroj: mesto Košice)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) bol nútený po dvoch vážnych incidentoch odstaviť 14 zo 46 nových električiek Vario LF2+, nakúpených z eurofondov.

Prečítajte si tiež: Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy Čítajte 

Prvý sa podľa našich informácií odohral ešte v nedeľu a druhý v piatok, po ktorom nasledoval príkaz pražského výrobcu TWT/Pragoimex na ich nevypravovanie.

Takisto sa v DPMK rozhodli, že nemôže žiadne Vario LF2+ jazdiť po rýchlodráhe do U. S. Steelu a na iných tratiach majú obmedzenú rýchlosť na 50 km/h.

Ako uviedol náš zdroj, v oboch prípadoch išlo o vážnu technickú poruchu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prerazil podlahu, skončil v strope

„Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche,“ reagovalo mesto v tlačovej správe.

V nej je upresnené, že prvý prípad sa stal v nedeľu večer v električke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U. S. Steelu. Našťastie, v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy po prerazení podlahy každý z nich sedel.

Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2+, teda českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2+ nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

SkryťVypnúť reklamu

Tento piatok ráno opätovne došlo k rovnakej udalosti na ďalšej električke Vario LF2+. Tentoraz sa to stalo na linke R2, smerujúcej do U. S. Steelu. Praskol tam brzdový kotúč zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky a prerazil jej podlahu.

Prečítajte si tiež: Nové električky v Košiciach spôsobili kolaps v doprave Čítajte 

Náš zdroj upozornil, že také niečo sa stávalo aj v minulosti pri iných električkách.

Problém však je, že Vario LF2+ nemá spevnenú podlahu, na rozdiel od starších vozidiel, u ktorých k jej prerazeniu nedochádza. Takisto majú ich podvozky oceľovú ochranu.

„V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcej verejnosti sme okrem tejto konkrétnej električky okamžite stiahli 13 električiek z liniek, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a nahradili sme ich električkami typu T6 a KT8D5,“ reagovala v piatok hodinu pred polnocou hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnila, že následne kontaktovali výrobcu, ktorý má so svojimi špecialistami zistiť presnú príčinu poruchy a urobiť všetky potrebné opatrenia k bezpečnej prevádzke všetkých električiek Vario LF2+.

„Výška škody ešte nie je známa, bude súčasťou analýzy,“ uzavrela Karaffová.

Zasadal krízový štáb mesta

Ešte v piatok večer zasadal krízový štáb mesta Košice.

„Kvôli týmto nežiaducim udalostiam zasadal v piatok večer v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú presnú príčinu týchto porúch. Dohodli sme sa na tom, aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF2+, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval Padyšák.

Primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2+.

Pripomína, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti, súvisiace s ich prevádzkou, nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto 'výhodnej' kúpe podieľali. Žiaľ, boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U. S. Steelu,“ dodal primátor.

Raši hovoril o najbezpečnejšej doprave

DPMK momentálne vlastní 46 električiek Vario LF2+. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK.

V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom (nominant Smeru) opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016 - 2018.

Verejnosť a médiá ich podľa tlačovej správy mesta kritizovali kvôli absencii klimatizácie.

Prvé štyri električky Vario LF2+ uviedol slávnostne do prevádzky 1. decembra 2014 vtedajší primátor Richard Raši (Smer)

Zdôraznil vtedy, že vďaka nim bude mestská hromadná doprava v Košiciach „nielen najmodernejšia, najkomfortnejšia, ale aj najbezpečnejšia“.

Hneď v nasledujúcich dňoch od nasadenia do výpravy sa na týchto električkách objavovali poruchy.

„Ide len o jednu jedinú poruchu, opakujúcu sa u viacerých vozidiel. Stýkač brzdiča, ktorý zaisťuje zabezpečenie vozidla počas státia (ľudovo zastávková brzda), sa neuvoľní a vozidlo sa nevie pohnúť. Chyba bola pracovníkmi spoločnosti Pragoimex identifikovaná a toho času sa eliminuje,“ tvrdila vtedy Karaffová.

Poruchy nepovažovala za komplikované.

„Ide o doladenie vozidiel podľa miestnych špecifík. Žiadna iná porucha sa neobjavila, vozidlá spoľahlivo jazdia,“ zdôraznila.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. V púpave je všetko, čo potrebujete
  2. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  3. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  4. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  5. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych
  1. V púpave je všetko, čo potrebujete
  2. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  3. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  4. Lifehack pre domácnosť?
  5. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  7. OBI rozžiarilo Zvolen na oranžovo
  8. Rozhovor s Jurajom Moravčíkom o revolúcii v strešných materiálov
  1. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 13 019
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 234
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 10 190
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 9 456
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 544
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 462
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou 2 883
  8. V púpave je všetko, čo potrebujete 2 055
  1. Helena Michlíková: Narodeniny
  2. Tadeáš Ďurica: Zlá Európska únia, alebo vláda, ktorá nedodržuje pravidlá?
  3. Marek Namešpetra: Bordel
  4. Andrea Prochazkova: Strata partnera a hľadanie seba samej 2. diel
  5. Andrea Prochazkova: Marekovi
  6. Radoslav Záhumenský: Spoznávame Horné Kysuce
  7. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou
  8. Jozef Varga: Krkavci / 55. /
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 837
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 938
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 32 881
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 075
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 27 276
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 062
  7. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 15 753
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 12 823
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Helena Michlíková: Narodeniny
  2. Tadeáš Ďurica: Zlá Európska únia, alebo vláda, ktorá nedodržuje pravidlá?
  3. Marek Namešpetra: Bordel
  4. Andrea Prochazkova: Strata partnera a hľadanie seba samej 2. diel
  5. Andrea Prochazkova: Marekovi
  6. Radoslav Záhumenský: Spoznávame Horné Kysuce
  7. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou
  8. Jozef Varga: Krkavci / 55. /
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 837
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 938
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 32 881
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 075
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 27 276
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 062
  7. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 15 753
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 12 823
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu