Korzár logo Korzár Košice
Nedeľa, 16. jún, 2019 | Meniny má Blanka, Bianka
Nájdete nás na webe

V Košiciach museli odstaviť nové električky. Rozstreľujú brzdové kotúče

Súčiastka prerazila podlahu za jazdy a skončila v strope.

Poškodený strop.Poškodený strop.(Zdroj: mesto Košice)

KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) bol nútený po dvoch vážnych incidentoch odstaviť 14 zo 46 nových električiek Vario LF2+, nakúpených z eurofondov.

Prečítajte si tiež: Po Košiciach premávajú nové električky, dve už mali problémy

Prvý sa podľa našich informácií odohral ešte v nedeľu a druhý v piatok, po ktorom nasledoval príkaz pražského výrobcu TWT/Pragoimex na ich nevypravovanie.

Takisto sa v DPMK rozhodli, že nemôže žiadne Vario LF2+ jazdiť po rýchlodráhe do U. S. Steelu a na iných tratiach majú obmedzenú rýchlosť na 50 km/h.

Ako uviedol náš zdroj, v oboch prípadoch išlo o vážnu technickú poruchu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prerazil podlahu, skončil v strope

„Len zhodou šťastných náhod sa žiaden z cestujúcich nezranil, keď brzdový kotúč prerazil podlahu a skončil až v streche,“ reagovalo mesto v tlačovej správe.

V nej je upresnené, že prvý prípad sa stal v nedeľu večer v električke R3, v ktorej sa po popoludňajšej zmene viezlo domov 30 zamestnancov U. S. Steelu. Našťastie, v čase vystrelenia brzdového kotúča do strechy po prerazení podlahy každý z nich sedel.

Električka po tomto poškodení zostala stáť na zastávke Poľov. Cestujúci mohli prestúpiť do R2, ktorá išla hneď po nej. Pri OC Optima ich už čakal náhradný autobus, ktorý ich odviezol po trase R3 domov s meškaním 14 minút.

„Okamžite po tejto udalosti sme kontaktovali výrobcu električiek Vario LF2+, teda českú spoločnosť Pragoimex. Tí nám povedali, že ide o náhodnú a nesystémovú závadu, ktorá sa u nich pri 279 dodaných električkách vyskytla prvýkrát v histórii. Vo svojom stanovisku nám napísali, že bezpečná prevádzka ostatných vozidiel LF2+ nie je ohrozená a električky je možné používať bez obmedzení a ohrozenia životov a zdravia cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.

Tento piatok ráno opätovne došlo k rovnakej udalosti na ďalšej električke Vario LF2+. Tentoraz sa to stalo na linke R2, smerujúcej do U. S. Steelu. Praskol tam brzdový kotúč zaisťovacej brzdy, ktorá slúži na dobrzdenie električky a prerazil jej podlahu.

Prečítajte si tiež: Nové električky v Košiciach spôsobili kolaps v doprave

Náš zdroj upozornil, že také niečo sa stávalo aj v minulosti pri iných električkách.

Problém však je, že Vario LF2+ nemá spevnenú podlahu, na rozdiel od starších vozidiel, u ktorých k jej prerazeniu nedochádza. Takisto majú ich podvozky oceľovú ochranu.

„V záujme zaistenia bezpečnosti cestujúcej verejnosti sme okrem tejto konkrétnej električky okamžite stiahli 13 električiek z liniek, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a nahradili sme ich električkami typu T6 a KT8D5,“ reagovala v piatok hodinu pred polnocou hovorkyňa DPMK Michaela Karaffová.

Doplnila, že následne kontaktovali výrobcu, ktorý má so svojimi špecialistami zistiť presnú príčinu poruchy a urobiť všetky potrebné opatrenia k bezpečnej prevádzke všetkých električiek Vario LF2+.

„Výška škody ešte nie je známa, bude súčasťou analýzy,“ uzavrela Karaffová.

Zasadal krízový štáb mesta

Ešte v piatok večer zasadal krízový štáb mesta Košice.

„Kvôli týmto nežiaducim udalostiam zasadal v piatok večer v DPMK krízový štáb, na ktorom sa zúčastnili aj špecialisti českého výrobcu. Tí teraz zisťujú presnú príčinu týchto porúch. Dohodli sme sa na tom, aké opatrenia vykonáme, aby 14 električiek Vario LF2+, ktoré boli súčasťou rovnakej dodávky a preventívne sme ich stiahli, mohlo opäť bezpečne jazdiť. Aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, musíme odpojiť podvozky a namontovať na všetkých 6 ks bŕzd nerezové štíty. Zároveň softvérovo upravíme električky tak, aby v prípade poruchy zaisťovacej brzdy sa električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ informoval Padyšák.

Primátor mesta Jaroslav Polaček (nezávislý) po zasadnutí krízového štábu vyhlásil, že je znepokojený udalosťami, ktoré v uplynulých dňoch nastali počas jázd električiek Vario LF2+.

Pripomína, že ich predražený nákup kritizoval ešte ako opozičný poslanec mestského zastupiteľstva, a že už v roku 2014 musel DPMK počas ich testovacej prevádzky riešiť technické problémy.

„Považujeme to za veľký problém, lebo bezpečnosť našich cestujúcich je prvoradá. Budúci týždeň sa nám už ohlásila inšpekcia z ministerstva dopravy. Nielen oni chcú vedieť, čo sa to v Košiciach deje. Aj počas predvolebnej kampane sme viacerí kandidáti upozorňovali, že tieto električky bez klimatizácie boli predražené. Čerstvé udalosti, súvisiace s ich prevádzkou, nám dávajú za pravdu v tom, že predchádzajúce vedenie mesta ich nekupovalo do Košíc pre zlepšenie dopravy, ale z omnoho zištnejších dôvodov. Strach v očiach však nemali v nedeľu a piatok tí, ktorí sa na tejto 'výhodnej' kúpe podieľali. Žiaľ, boli to len nič netušiaci cestujúci na rýchlodráhe do U. S. Steelu,“ dodal primátor.

Raši hovoril o najbezpečnejšej doprave

DPMK momentálne vlastní 46 električiek Vario LF2+. Cena jednej z nich predstavovala takmer 1,74 milióna eur, pričom 85 percent bolo preplatených z eurofondov, 10 percent zo štátneho rozpočtu a zvyšných päť percent spolufinancoval DPMK.

V rokoch 2014 - 2015 bolo do Košíc dodaných 33 kusov, na zvyšných 13 využilo bývalé vedenie DPMK na čele s Richardom Majzom (nominant Smeru) opciu. Do vozového parku DPMK pribudli postupne v rokoch 2016 - 2018.

Verejnosť a médiá ich podľa tlačovej správy mesta kritizovali kvôli absencii klimatizácie.

Prvé štyri električky Vario LF2+ uviedol slávnostne do prevádzky 1. decembra 2014 vtedajší primátor Richard Raši (Smer)

Zdôraznil vtedy, že vďaka nim bude mestská hromadná doprava v Košiciach „nielen najmodernejšia, najkomfortnejšia, ale aj najbezpečnejšia“.

Hneď v nasledujúcich dňoch od nasadenia do výpravy sa na týchto električkách objavovali poruchy.

„Ide len o jednu jedinú poruchu, opakujúcu sa u viacerých vozidiel. Stýkač brzdiča, ktorý zaisťuje zabezpečenie vozidla počas státia (ľudovo zastávková brzda), sa neuvoľní a vozidlo sa nevie pohnúť. Chyba bola pracovníkmi spoločnosti Pragoimex identifikovaná a toho času sa eliminuje,“ tvrdila vtedy Karaffová.

Poruchy nepovažovala za komplikované.

„Ide o doladenie vozidiel podľa miestnych špecifík. Žiadna iná porucha sa neobjavila, vozidlá spoľahlivo jazdia,“ zdôraznila.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Keď ide o kožu
  2. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  3. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  5. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo
  6. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť
  7. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí
  8. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní
  9. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať
  10. Skoro 40% detí nešportuje: Ako ich dostať od tabletov k pohybu
  1. Ako správne pripraviť džem či marmeládu?
  2. Keď ide o kožu
  3. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  4. Najlepšie mliečne produkty vlastnej značky má COOP Jednota
  5. BILLA partnerom jedinečného filmu o M. R. Štefánikovi
  6. Výstupy projektu Restaura na EU v Bratislave
  7. Budova Obchodnej a priemyselnej komory je zrekonštruovaná
  8. Výučba v teréne upevňuje teoretické vedomosti študentov SvF STU
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  10. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  1. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 27 607
  2. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 13 358
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 10 496
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 9 750
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 6 602
  6. Z Popolušky kráľovná. Poštová známka je vzácna vďaka chybe 5 421
  7. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 4 905
  8. Vôňa alebo zápach? Profesionáli otestovali rôzne typy domov 3 971
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 3 591
  10. Skoro 40% detí nešportuje: Ako ich dostať od tabletov k pohybu 2 512

Téma: Doprava


Neprehliadnite tiež

Prešovská primátorka: Prekonala som vážne ochorenie, ale som v poriadku

V najbližších dňoch sa Andrea Turčanová vracia na úrad.

Andrea Turčanová vyvracia vo videu klebety o jej zdravotnom stave.

Lokomotíva Košice sa neprihlásila do druhej futbalovej ligy

Klub sa na sociálnej sieti odel do čiernej farby.

Radosť zo záchrany v druhej lige vystriedal v Lokomotíve Košice smútok.
IMT Smile spolu s raperom Kalim na Dobrom festivale.

Hotel by si už v košickom Mestskom parku nikto nepostavil

Štatút národnej kultúrnej pamiatky by to pravdepodobne prekazil.

Secesný bývalý korčuliarsky pavilón je rovnako ako Mestský park národnou kultúrnou pamiatkou. Stane sa súčasťou hotelového komplexu.

Hlavné správy zo Sme.sk

Mučili ich a pálili zaživa. Teraz pre ne žiadajú spravodlivosť

Na Slovensku vieme o 364 procesoch s bosorkami.

V Európe mučili a odsúdili tisíce obetí čarodejníckych procesov, nemecký pastor teraz žiada ich komplexnú rehabilitáciu.
Severokórejský líder Kim Čong-un na archívnej snímke z 27. júla 2013.
Ilustračná snímka.
Michal Miadok (37) študoval právo na Slovensku a na univerzite v Amsterdame. Pracoval ako koordinátor humanitárnej pomoci na projektoch Trnavskej univerzity a Vysokej školy sv. Alžbety v Keni, na Haiti a v Burundi. Štyri roky pracuje v Koordinačnom centre pre reakcie na núdzové situácie (ERCC) v Bruseli ako jediný Slovák. Každá krajina na svete môže aktivovať mechanizmus civilnej ochrany EÚ v krízach, ako sú lesné požiare, zemetrasenia alebo cunami, ak štát nedokáže situáciu riešiť sám.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop