KOŠICE. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) hľadá po dvoch incidentoch električiek Vario LF2+ spoločne s ich výrobcom možnosti, ako ich opraviť tak, aby boli pre cestujúcich bezpečné.
Vážna technická porucha mohla mať totiž fatálne následky.
Opancierujú všetky električky
Generálny riaditeľ DPMK Vladímír Padyšák vysvetlil, že ide o nepríjemnú udalosť.

„Keď sa to stalo prvýkrát, okamžite sme kontaktovali dodávateľa električiek - spoločnosť Pragoimex, aby nám povedali, či máme okamžite zastaviť prevádzku všetkých električiek tohto typu, alebo či ide o ojedinelú chybu. Potvrdili nám, že chyba je ojedinelá a nevyskytla sa na žiadnej z 279 doteraz vyrobených električiek."
O niekoľko dní sa však porucha zopakovala a DPMK opäť žhavil linky do Českej republiky.
„Zasadal krízový štáb podniku, výrobca okamžite poslal svojich expertov. Odstavili sme 14 električiek. Čo bolo príčinou, sa nevie, analýza stále prebieha. Prijali sme opatrenia s tým, že sa urobí softvérové automatické zastavenie električky a následne sa znehybní. Tak, aby ju ani vodič nevedel dať do pohybu,“ vraví Padyšák.
To nastane v prípade, ak by sa porucha brzdových kotúčov v budúcnosti zopakovala.
Znížená rýchlosť potrvá týždne
„Druhým opatrením je opancierovanie všetkých 46 električiek tohto typu výstužami. Zdvihnú sa na zdvihákoch, demontujú sa podvozky a namontujú sa nerezové štíty nad brzdami. Potom sa električky poskladajú a budú dané do prevádzky, ale za istých obmedzení.“
Tie budú spočívať v tom, že maximálna rýchlosť bude do 50 km/h a nebudú nasadzované na rýchlodráhu do U. S. Steelu.
„Toto bude trvať až do doby, než sa zistí presná príčina týchto nehôd. Všetky náklady s opravami hradí Pragoimex.“
Opravy by mali podľa Padyšáka trvať niekoľko týždňov.
„Denne sme schopní opancierovať tri električky, počas víkendu sme ich stihli opraviť sedem. Ostatné električky, ktoré boli z inej várky, sú bezpečné, ale taktiež všetky prejdú týmito úpravami. Teda budú zospodu zakryté pancierom s hrúbkou tri milimetre. Podotýkam, že znížená rýchlosť bude platiť pre všetky električky Vario, teda nielen pre tie, ktoré boli súčasťou dodávky, v ktorej sa nachádzali električky s problémami.“
Zaujímalo nás, či tieto električky majú na tratiach v Košiciach budúcnosť.
Padyšák uviedol, že prvoradé je zabezpečiť bezpečnosť cestujúcich.
„Musíme urobiť všetky opatrenia tak, aby tieto električky neohrozovali cestujúcich. Dopravný podnik sme po predchádzajúcom vedení neprebrali práve v najlepšom stave. Doslova v krízovom. O tom svedčí aj finančná injekcia, o ktorú sme museli mesto požiadať,“ dopĺňa šéf DPMK, ktorý na otázku, či sa dajú vylúčiť podobné problémy po opravách električiek, odvetil: „Tým, že robíme tieto opatrenia, sa snažíme predísť podobným incidentom. Teda vylučujeme, áno, vylučujeme to.“
Primátor je pripravený hľadať možnosti ako vycúvať zo zmluvy
Primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) bol zo závažných udalostí v DPMK nepríjemne šokovaný.
„To, že je DPMK v troskách, nielen finančne, ale aj morálne, hovorí o tom, aké električky sme v minulosti nakúpili. Máme tu električky, ktoré nechceli ani v krajinách tretieho sveta. Električky mohli byť oveľa kvalitnejšie, dnes sú problémové, ohrozili obyvateľov a sme v situácii, keď musíme robiť opatrenia,“ vysvetľuje Polaček.
Doplnil, že v meste sú zástupcovia dodávateľa, aby urobili všetky úkony.
„Mesto bude požadovať aj písomné vyhlásenie, že sú električky bezpečné a môžeme ich dať do prevádzky. Dokonca mi napadlo aj to, že by sme zrušili zmluvu a nahradili tieto električky inými. Najprv však musíme urobiť prvý krok a potom, ak tieto opatrenia nebudú účinné, pozriem sa osobne na to, ako z týchto zmlúv vycúvať.“
Dodávateľ vyslal do Košíc montérov aj expertov
Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Pragoimexu Vladimír Faltýšek potvrdil v súvislosti s dvoma incidentmi, ktoré sa v ostatných dňoch v košických električkách udiali, že nejde o normálnu situáciu.
„Porucha tohto typu sa na našich električkách nevyskytla ani na Slovensku ani v Čechách. Došlo k zvláštnej situácii, ktorú podrobne analyzujeme, máme tu tím odborníkov. Je tu technický riaditeľ, aj človek, ktorý zodpovedá za softvér, je tu projektant vozidla. Dávame si informácie dokopy a postupne ich analyzujeme. Zatiaľ presne príčinu poruchy nepoznáme, máme určité smery, kam sa môžeme zamerať.“
Podľa Faltýška na základe stanovísk odborných útvarov a dostupných informácií by mali by dostačujúce opatrenia, ktoré sa na električkách robia.
„Ako dlho potrvá oprava, presne neviem, to záleží na zisteniach, ktoré pri analýze vyplynú.“
Prípadné odstúpenie od zmluvy zo strany mesta Faltýšek komentoval stručne:
„To neviem posúdiť, nikdy som o tom nepočul.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári