Korzár logo Korzár Košice
Pondelok, 14. október, 2019 | Meniny má Boris
Nájdete nás na webe

Košický dopravný podnik ubezpečuje, že podozrivé električky nejazdia

Na preverenie poslali výrobcovi aj komplet brzdy.

(Zdroj: Korzár/Kristián Sabo)

KOŠICE. Vážne poruchy brzdových kotúčov nových električiek Vario LF2+ a prijaté opatrenia sú v Košiciach predmetom miestami aj vášnivých debát.

Do Varia by si teraz nesadol

Podľa jedného diskutujúceho k článku „DPMK musí pancierom vystužiť všetkých 46 električiek Vario“ na webovej stránke Korzára, ktorý sa označil za rušňovodiča, je „technicky vylúčené, aby sa brzdový kotúč oddelil od nápravy či od kolesa ako celok a následne prerazil podlahu vozidla a zranil cestujúcich“.

Prečítajte si tiež: Niektoré električky v Košiciach musia kvôli bezpečnosti vystužiť pancierom Čítajte 

Ako jednu z možností problému označil, že výrobca brzdových kotúčov dodal výrobcovi električkových podvozkov kotúče s výrobnou chybou či vyrobené z nevhodného materiálu alebo z materiálu, ktorý pochádza z takej tavby, kde sa niečo pokazilo.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Nuž a z týchto vadných kotúčov sa teraz pri brzdení vylamujú kusy materiálu, ktoré odletujú smerom hore k podlahe,“ poznamenal.

Druhou možnosťou by mohlo byť to, že inde osvedčené brzdové kotúče, resp. brzdy ako celok nie sú nadimenzované na prevádzkové podmienky košickej rýchlodráhy, rýchlo sa derú a vylamujú sa z nich kusy materiálu.

„V tomto prípade treba na vozidlá nainštalovať silnejšie brzdové kotúče či silnejšie brzdy,“ navrhol.

Prečítajte si tiež: V Košiciach museli odstaviť nové električky. Rozstreľujú brzdové kotúče Čítajte 

Čudoval sa, že sa vozidlá z problémovej výrobnej série okamžite neodstavili z prevádzky až do času, kým sa nezistí príčina vylamovania kusov materiálu.

„Každý kotúč sa mal povinne podrobiť defektoskopii a ak nevyhovel, tak sa mal vymeniť. S poškodeným brzdovým kotúčom sa totiž nedá spoľahlivo zastaviť,“ zdôraznil.

Upozornil, že obmedzenie rýchlosti na 50 km/h a ani navarenie „kúska plechu“ ako chrániča proti prerazeniu podlahy nie sú riešením.

„A čo ak sa nasledujúci kotúč bude porúčať pri rýchlosti 48 km/h a bude to trebárs na tom spáde (od nemocnice k amfiteátru – pozn. red.), kde už raz nehoda bola?“ pýtal sa.

Mal na mysli tragickú haváriu „električky smrti“ pri amfiteátri 30. októbra 1978, ktorá si vyžiadala deväť mŕtvych a desiatky zranených.

„Ja by som si do tej električky určite nesadol,“ napísal tiež diskutér.

Padyšák: Výrobca preberá záruky za bezpečnosť

Generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák v reakcii pre Korzár spresnil v pondelok prezentované informácie a ubezpečil, že ani jedna zo 14 podozrivých električiek nebude zaradená do premávky, kým sa nezistí presná príčina poruchy na brzdových kotúčoch.

„Rozhodnutie bolo také, že sa odstavilo 13 električiek zo série, v ktorej sa objavili chyby. Plus jedna ďalšia, ktorá bola v čase ich výroby v Česku opravovaná u výrobcu po požiari a dostala tie isté diely. Žiadna z nich jazdiť nebude dovtedy, kým ich do výpravy po našom stiahnutí výrobca neuvoľní.“

Dodal, že aj u tých ostatných sa tak deje až po vykonaní softvérových (automatické odstavenie električky pri signalizovaní problémov) i mechanických úprav (zosilnenie podvozkov plechmi) a po prehlásení výrobcu, že takto upravené vozidlá sú bezpečné a spĺňajú všetky predpísané normy.

Zaujímalo nás, či sa brzdové kotúče z podozrivých električiek posielali na defektoskopiu, aby sa odhalili prípadné skryté chyby.

„Poslali sa komplet celé brzdy k výrobcovi. Vybrali sa niektoré vzorky z tých 14 električiek,“ informoval šéf DPMK.

Otázne je, či nemalo byť pre istotu odstavených všetkých 46 Varií.

„Ostatné električky nevykazujú túto chybu, sú z inej série a majú v sebe úplne iné diely,“ vysvetlil Padyšák.

Napriek tomu sa všetky upravili softvérovo už v nedeľu v noci a postupne sa dejú aj mechanické úpravy, zdôraznil.

Rozumie oprávneným obavám ľudí, ale ubezpečil, že vďaka inštalovaniu nového softvéru sa začne v električke v prípade identifikácie chyby na ľubovoľnom z brzdičov mód automatického brzdenia a bude jej znemožnený ďalší pohyb.

„Vodič do toho nemôže nijako zasiahnuť, jedine kontaktovať dispečing, aby ju experti dopravili do depa.“

Zaujímalo nás, prečo nebol tento softvér namontovaný už pri výrobe.

„To, čo robíme teraz, je len núdzové opatrenie pre zaistenie bezpečnosti tých vozidiel, ktoré jazdia naďalej, kým sa nezistí presná príčina porúch z tej podozrivej série. To bude možno o deň, možno o desať. Na to je tu celý ansámbel ľudí od výrobcu a makajú deň – noc.“

Na otázku, či ich výrobca presvedčil, že tieto bezpečnostné prvky budú spoľahlivo fungovať a teda či mu veria, odvetil:

„To nieže nás presvedčili. Oni nás nemali ani o čom. Mali a aj vykonali opatrenia, aby boli vozidlá bezpečné. Následne nám musel dať výrobca prehlásenie, že sú bezpečné a preberá za to na seba všetky záruky. Nie je to také jednoduché, to už je vec právna,“ uzavrel Padyšák.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  8. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  9. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  1. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  2. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  3. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  4. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  5. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  6. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  7. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  8. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  9. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  10. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 464
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 881
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 878
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 597
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 804
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 423
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 321
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 042
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 001
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 762

Neprehliadnite tiež

Kinlovič sa dohodol s prokurátorom. Za vraždu Pasjaču asi sedieť nebude

Šéfa albánskej mafie v Košiciach zavraždili vo februári 2000 na Sídlisku Ťahanovce.

Zadržaný Peter Kinlovič.
Dažďovú vodu, ktorá zateká do podchodu, zbierajú žľaby a potrubím odvádzajú do odtokov umývadiel v prevádzkach.
Poslanci schválili uznesenie, ktorým odporučili primátorke ukončiť zmluvu o poskytovaní PR služieb.

Hlavné správy zo Sme.sk

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Ladislava Bašternáka súd odsúdil na päťročné väzenie, rovnako dlhý zákaz podnikania a trest prepadnutia majetku.
Dobré ráno

Dobré ráno: Odysea za funkčným Ústavným súdom je za nami. Čo teraz?

Na súde je viac ako tisíc nevybavených prípadov.

Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK JAKUBA FILA

Čí človek je správkyňa v Bašternákovom konkurze?

Cieľom trestu bolo z Bašternáka vyžmýkať všetky nelegálne eurá.

Jakub Filo.
Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop