KOŠICE. Mesto Košice v piatok zareagovalo na štvrtkové trestné oznámenie, ktoré podal starosta Sídliska Ťahanovce, mestský poslanec a člen dozornej rady Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Miloš Ihnát (nezávislý).
Očakávali, že pred podaním na polícii zavíta do podniku
„Pán starosta sídliska Ťahanovce hovorí, že svoje trestné oznámenie podal 31. januára na základe novinového článku z 25. januára. Oceňujeme, že si po 6 dňoch všimol, aké závažné problémy s vystreľujúcimi brzdovými kotúčmi zažívajú cestujúci v predražených električkách bez klimatizácie, ktoré kúpilo predchádzajúce vedenie DPMK (za primátora Richarda Rašiho zo Smeru – pozn. red.),“ píše sa v úvode stanoviska mesta, ktoré nám poskytol referát styku s verejnosťou a médiami.

Pripomína sa v ňom, že poslanec Ihnát je aj členom dozornej rady DPMK.
„Ešte pred podaním trestného oznámenia by sme skôr očakávali, že ako zástupca občanov v kontrolnom orgáne DPMK sa bude najskôr osobne informovať o stave priamo u najvyšších predstaviteľov DPMK. Ak by mu takéto vysvetlenia nestačili, pochopili by sme, že naozaj mal dôvod podať toto trestné oznámenie,“ reaguje mesto.
Zdôrazňuje, že Ihnát v tejto veci nebol v DPMK a ani neprejavil záujem stretnúť sa s členmi jeho vedenia, prípadne neponúkol žiadne vlastné riešenia tejto situácie.
„Mrzí nás, že neprišlo k žiadnym stretnutiam a namiesto toho sme sa o jeho krokoch dozvedeli z médií.“
Poukázali na prijaté opatrenia
Absolútnou prioritou vedenia mesta je podľa stanoviska zaistiť bezpečnosť všetkých cestujúcich, pričom aj s pomocou nového krízového vedenia DPMK konkrétnymi činmi okamžite pristúpili k zlepšeniu bezpečnosti električiek.
Magistrát informoval, že kvôli týmto nežiaducim udalostiam zasadal v piatok (25. januára) večer krízový štáb zástupcov mesta a DPMK a ešte predtým preventívne odstavili 14 električiek Vario LF2+.

„Prijali sme aj ďalšie opatrenia, aby brzdové kotúče už neprerážali podlahy električiek, výrobca odpojil podvozky a namontoval na všetkých 6 kusov bŕzd nerezové štíty. Zároveň výrobca softvérovo upravil električky tak, aby sa v prípade poruchy zaisťovacej brzdy električka automaticky zastavila a bol znemožnený jej ďalší pohyb,“ uvádza sa v stanovisku.
Pripomínajú sa v ňom aj ďalšie opatrenia. Opravené električky sú postupne nasadzované späť do prevádzky a ich povolená rýchlosť je softvérovo obmedzená do 50 km/h.
Električky typu Vario LF2+ až do zrušenia tohto opatrenia (po ukončení vyšetrovania a zistenia skutočnej príčiny a vykonaní nápravných opatrení) nepremávajú na rýchlodráhe do U. S. Steelu.
„Dopravu v tomto úseku zabezpečujeme staršími typmi električiek. O všetkých ostatných opatreniach sme informovali aj médiá priamo v areáli DPMK pri rozobratých električkách, ktoré sa aj v súčasnosti opravujú,“ konštatuje vedenie mesta.
Poslanec: Mohlo to niekoho zabiť
Ihnát podal trestné oznámenie vo štvrtok na Obvodnom oddelení PZ Košice-Západ.

Ako v ňom sám konštatoval, stalo sa tak na základe článku v Korzári z 25. januára 2019, v ktorom sa píše, že 20. a 25. januára došlo k odtrhnutiu brzdového kotúča na novom type električiek Vario LF2+, ktorý v jednom prípade preletel cez podlahu až do stropu.
„Mám za to, že mohlo dôjsť k skutkovej podstate trestného činu všeobecného ohrozenia, a preto žiadam, aby orgány činné v trestnom konaní začali procesné úkony vo veci samej a aby vec v zmysle zákona doriešili,“ nadiktoval do zápisnice.
Tento incident považoval za veľmi závažný, lebo keby niektorý z cestujúcich v električke stál na mieste prerazenia podlahy, zabilo by ho to.
„Musí to vyšetriť i polícia. Aj preto, aby sa určilo, komu bude uložená povinnosť nahradiť vzniknutú škodu,“ vysvetlil Ihnát.
DPMK po druhom podobnom incidente v rozpätí piatich dní odstavil všetkých 13 električiek z poslednej dodávky. A takisto poškodenú neskôr, síce z inej série, ale v čase ich výroby bola opravovaná v Prahe po požiari, takže do nej boli inštalované rovnaké súčiastky.
Ako si Korzár v piatok overil z dvoch zdrojov, príčiny poškodenia brzdových kotúčov nie sú stále známe.
Zisťujú ich pracovníci zhotoviteľa električiek – TWT/Pragoimexu, ktorí odoslali do Prahy na expertízu niektoré kompletné brzdy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári