Korzár logo Korzár Košice

Detská železnica odštartuje obnovu výhybne Vpred

Investícia dosiahne takmer 90-tisíc eur. Získali ich z eurofondov.

Detská železnička získala peniaze na obnovu výhybne.Detská železnička získala peniaze na obnovu výhybne. (Zdroj: detskazeleznica.sk)

KOŠICE. Košická detská historická železnica (KDHŽ) sa čoskoro pochváli zrekonštruovanou výhybňou Vpred.

Investícia za takmer 90 000 eur obnoví pôvodnú druhú koľaj v tejto stanici a osadenie výhybiek, čo opäť umožní križovanie vlakov obľúbenej turistickej úzkokoľajky.

Uviedol to predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský s tým, že na stanici zároveň pribudnú odstavné koľaje na deponovanie niektorých vozňov.

„Naša detská železnica počas takmer celej svojej existencie využívala stanicu Vpred, a to až do likvidácie druhej staničnej koľaje a výhybiek v 90. rokoch minulého storočia. Za touto likvidáciou stála najmä snaha znížiť prevádzkové náklady detskej železnice. Avšak dnes, keď záujem o našu historickú rekreačnú železnicu rastie, je obnovenie výhybne potrebné z prevádzkových aj dopravných dôvodov," zdôvodnil Lehotský.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze získali z eurofondov

Prostriedky na obnovu koľajiska získalo združenie z európskych fondov.

Ide o súčasť cezhraničného slovensko-maďarského projektu obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc KDHŽ a železnice v Miškovci Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV).

Projekt je financovaný prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja z programu Interreg.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naša železnička ročne prevezie 45 000 návštevníkov a cez zastávku Vpred môžeme v súčasnosti prechádzať vždy len jedným smerom, čo brzdí premávku na trati. Vpred pritom leží v polovici trate a už pri projektovaní železnice bol navrhnutý tak, aby sa tu mohli vlaky navzájom križovať," ozrejmil Lehotský a dodal, že obnovenie výhybne a následne aj stanice má preto viesť aj k ďalšiemu zvyšovaniu kapacity a komfortu železničky.

SkryťVypnúť reklamu

Združenie sa snaží železničku pozdvihnúť od roku 2012, keď po štátnom železničnom dopravcovi začalo s jej prevádzkou.

Nadšenci postupne spojazdnili celý historický vozový park, rozšírili počet rušňov a vozňov na železničke a v minulom roku postavili prvú murovanú staničnú budovu.

Počet návštevníkov stúpol viac ako dvojnásobne.

„Súčasťou medzinárodného projektu je tiež spoločný rozvojový dokument pre maďarskú aj slovenskú železničku, v tomto roku na slovenskej strane ešte pribudne investícia do exteriérového zariadenia staníc a do aplikácie pre mobilné telefóny," uzatvára Lehotský.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 108
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 006
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 373
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 145
  5. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 129
  6. Keď sa z brigády stane kariéra 4 119
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 807
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 659
  1. Rado Surovka: Vieme výsledok slovenských volieb v r.2027 ?
  2. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..?
  3. Tomáš Kuvik: Účel svätí prostriedky
  4. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  5. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (32.diel) - Kriváň
  7. Igor Vojtek: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
  8. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 113
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 751
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 686
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 222
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 476
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 086
  7. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 4 991
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 656
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu