Korzár logo Korzár Košice
Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Štrajk ochromil hromadnú dopravu v Košiciach, ľudia bojovali o taxíky

Mesto zažilo hektické ráno.

Taxikári sa nestíhali obracať.Taxikári sa nestíhali obracať. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

KOŠICE. Na mieste stanovíšť taxíkov pred budovou košickej železničnej stanice sa strhla vo štvrtok ráno hádka dvoch žien, do ktorej sa neskôr zapojili aj tri študentky.

Prečítajte si tiež: Primátor zavítal pár hodín pred štrajkom medzi košických vodičov Čítajte 

Rozruch spustil prichádzajúci taxík.

„Ideme s manželom na vyšetrenie do nemocnice. Nemôžeme meškať, lebo nás potom nevezmú. Čakali sme na to týždne,“ vysvetľovala dôchodkyňa okolostojacim a otvárala dvere taxíka.

„Prepáčte, mám stretnutie v práci, na ktoré nemôžem meškať a bola som tu pred vami. Je mi ľúto, ale nemôžem vás pustiť,“ oponovala asi 40-ročná žena, ktorá si už sadala na opačnej strane do toho istého auta.

SkryťVypnúť reklamu

Do zadnej časti auta nastupovali aj študentky, ktoré sa taktiež domáhali odvozu zo stanice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cestujúcich umlčal až taxikár, ktorý im vysvetlil, že na stanicu prišiel vybaviť telefonickú objednávku, a preto nevezme ani jednu z nich.

„Je to tu úplne šialené. Veď ste to videli sami. Ľudia mi z každej strany naskakovali do auta a hádali sa, koho mám odviezť. Roboty je dnes ráno požehnane, za čo môže to, že nechodí MHD,“ povedal pre Korzár taxikár.

Na dve hodiny bola MHD paralyzovaná

Aj takto to vyzeralo vo štvrtok v čase špičky na Staničnom námestí, ktoré je vtedy hlavným uzlom verejnej dopravy v meste pre tisícky cestujúcich.

Prečítajte si tiež: Štrajk ochromil hromadnú dopravu v Košiciach, ľudia bojovali o taxíky Čítajte 

Mnohí z nich ani len netušili, že ich plány im skomplikuje ostrý štrajk v Dopravnom podniku mesta Košice, ktorý trval od 7. do 9. hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

V tomto čase prechádzali stanicou iba tie autobusy, ktoré vyštartovali z prvej zastávky pred siedmou a nestihli dôjsť na svoju konečnú.

Zo stanice vyrazila ako jediná linka električky R1, smerujúca na Vstupný areál U. S. Steelu.

Viacerí cestujúci siahli po zdieľaných bicykloch, ktoré v meste fungujú necelý týždeň. Necelá desiatka bicyklov sa rozchytala za pár desiatok sekúnd.

„Mala to byť alternatívna forma dopravy, no dnes ráno je to jediná možnosť, ako sa niekam v meste dostať,“ poznamenala mladá študentka, ktorej sa podarilo obsadiť jeden z bicyklov.

Študent električky stihol

Gymnazista Peter išiel ráno z Moldavskej ulice do školy na Zbrojničnú. Bol pripravený na to, že si zrejme cestu prejde pešo. Nakoniec bol prekvapený napriek tomu, že z domu odišiel pár minút pred pol ôsmou.

SkryťVypnúť reklamu

„Všetko išlo ako v bežný deň. Odviezol som sa električkou k Domu umenia, tam som prešiel na Kuzmányho ulicu, kde stálo na zastávke niekoľko ľudí, a odtiaľ som pokračoval ďalšou električkou. Obe išli presne, boli v nich ľudia. Jediná zmena bola, že vodiči mali na rukávoch nápis štrajk. Je však pravda, že nás je v škole nejako málo,“ povedal nám študent.

Pred budovou dopravného podniku bol pokoj

Situácia pred budovou Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) na Bardejovskej ulici bola počas štrajku pokojná.

Z depa nevychádzali žiadne spoje, pred budovou neboli žiadni ľudia.

Vo vnútri vstupnej haly sa nachádzala iba vrátnička.

Na zastávke, ktorá je ihneď pred budovou, nik na spoj nečakal.

Pri Kláštore stálo pätnásť autobusov

Na konečnej zastávke autobusov KVP – Kláštor bolo po ôsmej zaparkovaných asi pätnásť autobusov. Vodiči diskutovali v hlúčiku, niektorí posedávali vo svojich autobusoch.

Na poriadok dozeral mestský policajt, žiadna dramatická situácia sa však neodohrala.

„Pôjdeme až o deviatej, dovtedy stojíme,“ povedal nám jeden z vodičov.

„Musíme niečo robiť, vyššie mzdy si zaslúžime a odmietajú nám ich dať. Toto je prvý štrajk a ak nič nedosiahneme, budeme pokračovať. Inak by to stratilo zmysel. My nechceme nič iné, len to, čo nám patrí. Majú nám dať niekoľko desiatok centov, v Bratislave pýtajú vyše eura. Tu ide o drobné, aj tak nám ich nedajú,“ rozhorčoval sa vodič autobusu.

Vodič: Volajú nás do roboty, platy nezvýšia

Nesúhlasí s tým, že by vodiči dostávali takú priemernú mzdu, akú zverejnilo vedenie podniku.

Prečítajte si tiež: Vedenie košického dopravného podniku: Štrajk vodičov je nezákonný Čítajte 

„Také niečo povedať? To nie je pravda, že 1 088 eur! To čo z hrušky spadli? Táto suma je navýšená preto, lebo chodíme pracovať počas voľna. Nemáme odpracovaných 160 hodín, ale dvesto. Potom je priemer vyšší, ale čo je za tým? Neustále nám volajú, že nemá kto robiť, no a človek ide, nech si zarobí.“

Šofér autobusu tvrdí, že sú jednotní a nemienia sa vzdať, hoci nájdu sa aj čierne ovce.

„Bol tu nejaký, ja ho nepoznám, nejaký zvláštny bol. Nás však nik neprehovorí. My sme ráno svoje linky odjazdili, aby ľudia niekde nezostali. Pred siedmou ešte každý vyšiel na svoju trasu. Aj ja, došiel som sem ďaleko po siedmej. Prekvapilo ma, že ľudia neboli na zastávkach, na KVP som prišiel prázdny. Ani áut som veľa nezaregistroval, neviem, čo tí ľudia porobili, asi si zobrali voľno."

Jazerčania sa hnevali

„To, že vodiči štrajkujú, som nevedela, nikde na zastávke nebola žiadna informácia, len pán v stánku mi vravel, že už hodinu nič nejde a ďalšiu ani nepôjde. Potrebujem sa dostať do práce hoci aj taxíkom, ale tí majú tak plno, že najbližší mi vedia poslať až o hodinu a pol. Ja im aj držím palce, aj som naštvaná, že tu teraz musím zmätkovať,“ hnevala sa Jazerčanka, ktorá pracuje pri veterine.

Prečítajte si tiež: Odborári košického dopravného podniku začínajú s ostrým štrajkom Čítajte 

Z Jazera jej cesta električkou trvá približne pol hodinu.

Na vyšetrenie do novej nemocnice sa nevedela ráno dostať ani dôchodkyňa Jana.

„O štrajku som vedela, ale ešte o pol ôsmej som z balkóna videla, že električky chodia, aj autobusy išli, tak som si povedala, že si to asi rozmysleli. No o ôsmej už nešlo nič, a tak tu teraz čakám. Nemám komu zavolať, aby ma odviezol.“

„Ja im verím, že chcú vyššie platy, ale vytrestali akurát cestujúcich. Ich šéfovia sa autobusom ani električkou do práce dostať nepotrebovali. Včera som si nabíjal mesačník a dnes si mám zaplatiť taxík? Mali to vymyslieť nejako inak, množstvu ľudí skomplikovali život, ale tí, čo rozhodujú o ich platoch, sa spokojne odviezli v autách,“ dodal vysokoškolák Filip.

Aj na Ťahanovciach ľudí usmerňovali mestskí policajti

Na Sídlisku Ťahanovce štrajkujúci vodiči postávali na konci Americkej triedy, kde je konečná a východzia zastávka všetkých tamojších autobusových liniek.

Povedali nám, že komplikácie, ktoré cestujúcim vznikli, ich mrzia, ale inak si už poradiť nevedeli. Verili, že väčšina cestujúcej verejnosti ich pochopí.

Prečítajte si tiež: V dopravnom podniku vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Niektorí odchádzajú dokladať tovar v obchode Čítajte 

Všetky autobusy stáli počas štrajku zaparkované po oboch stranách cesty.

Minimálne na východzej zastávke sa Ťahanovčania, ktorí odtiaľ chceli cestovať, o štrajku dozvedeli. Stálo tam auto a dvaja mestskí policajti, ktorí ľudí informovali a nutnosti dopraviť sa do cieľa ich cesty inak.

Na ostatných šiestich zastávkach na sídlisku síce ľudia postávali, ale navzájom sa informovali, že MHD nepremáva.

Dokonca sa pri hlúčikoch na zastávkach pristavovali autá, ktorých posádky ľuďom oznamovali, že na autobusy čakajú zbytočne.

„Mne to počas čakania na autobus zavolal kamarát, lebo vie, že využívam MHD," povedal nám jeden Ťahanovčan. „Vrátil som sa teda domov, vzal kľúče od auta a šiel do práce autom. A vzal som aj suseda, ktorý práve vyšiel z brány."

To, že autobusy ráno nepremávali, bolo vidieť aj na sídliskových parkoviskách. Boli prázdnejšie ako po iné rána. Mnohí Ťahanovčania zjavne využili na cestu do práce auto.

Do štrajku sa zapojilo vyše 97 percent vodičov

Do štrajku sa zapojilo vyše 97 percent vodičov, informoval šéf odborovej organizácie vodičov pri DPMK Ivan Horváth.

„Podľa zatiaľ neoverených informácií z približne 150 vypravených autobusov sa nezapojili do štrajku štyria vodiči, štrajkovali všetci vodiči električiek okrem jedného," uviedol Horváth.

„Chcel by som sa ospravedlniť cestujúcej verejnosti, ktorej sme týmto spôsobom skomplikovali dnešok. Ale zastupujeme zamestnancov, ktorí majú svoje oprávnené požiadavky. Ide nám hlavne o to, aby sa nastavila dotácia na fungovanie DPMK tak, aby ho bolo možné prevádzkovať a aby v tom boli zapracované náležité požiadavky zamestnancov,“ povedal Horváth tesne pred ukončením štrajku.

Na otázku novinárov, či sa štrajk môže zopakovať v nasledujúcich dňoch, kedy budú Košice hostiť svetový šampionát v hokeji, sa Horváth jednoznačne nevyjadril: „Máme zvolené štrajkové výbory, ktoré budú koordinovať ďalší priebeh činnosti. Pevne verím, že by sa to mohlo vyriešiť.“

Doplnil, že odborári nemajú zatiaľ naplánované s vedením podniku alebo mesta žiadne stretnutia.

Polaček: Uvedomujem si, že ich platy sú mizerné

Situáciu si bol na stanici preveriť aj primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý), ktorého sprevádzal predseda predstavenstva dopravcu a riaditeľ magistrátu Marcel Čop a niekoľko mestských policajtov.

„Požiadali sme mestskú políciu, aby počas štrajku informovala cestujúcu verejnosť,“ vysvetlil zvýšené počty príslušníkov na zastávkach.

Polaček doplnil, že si uvedomuje, že zamestnanci DPMK by mali dostávať vyššie mzdy.

„Zaslúžia si to všetci pracovníci, pretože ich súčasné platy sú naozaj mizerné. No požiadali sme ich o to, aby nám dali čas stabilizovať firmu. Len pripomeniem, že DPMK nemal v decembri ani na naftu. Mesto muselo zadotovať tento podnik obrovskými sumami, namiesto dovtedajších 18,6 milióna sme tam naliali 23 miliónov.“

Podľa neho požiadavka odborárov o navýšenie mzdy o 10 percent by predstavovala položku okolo 2,2 milióna.

„Tieto peniaze v tejto chvíli mesto nemá. To, čo musíme urobiť, je stabilizácia podniku, hľadanie vlastných rezerv. Všetky následné úspory, ktoré sa nám podarí v podniku urobiť, premietneme v prvom rade do platov zamestnancov,“ dodal.

Podľa Čopa štvrtkový štrajk môže výrazným spôsobom poškodiť dopravcu: „DPMK dlhodobo bojuje s neustálym poklesom cestujúcich a toto môže byť ďalšia rana pre verejnú dopravu v Košiciach.“

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  3. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  2. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  4. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  5. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  8. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 428
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 13 509
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 8 363
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 213
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 7 284
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 265
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 616
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 960

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ruská propaganda prerazila atmosféru, dostala sa do vesmíru a i tam „pabeďíla”
  2. Tomáš Jacko: Ako chytiť jednorožca alebo 5 tipov čo by malo HR robiť inak
  3. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  4. Vlasta Žampová: Satanskí mučenici apoštola Fica riadili vypaľovanie Slovenska
  5. Peter Paulík: Svetový úspech slovenského mosta
  6. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  7. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 905
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 461
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 280
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 692
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 890
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 828
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 288
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 998
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Ruská propaganda prerazila atmosféru, dostala sa do vesmíru a i tam „pabeďíla”
  2. Tomáš Jacko: Ako chytiť jednorožca alebo 5 tipov čo by malo HR robiť inak
  3. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  4. Vlasta Žampová: Satanskí mučenici apoštola Fica riadili vypaľovanie Slovenska
  5. Peter Paulík: Svetový úspech slovenského mosta
  6. Elena Antalová: Ohovárať iných "fasa", divák "ďakuje" za bulvár naživo.
  7. Jana Melišová: KRÁTKO O RODIČOVSTVE…
  8. Soňa Bulbeck: O nevidteľnej ministerke a viditeľnej kultúre...
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 905
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 461
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 280
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 692
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 890
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 828
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 288
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 998
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu