KOŠICE. Trinásť dní po prvom ostrom štrajku vodičov košických autobusov a električiek sa v stredu začal druhý.
Od 8.00 do 12.00 hod. nepremávala mestská hromadná doprava, zabezpečené mali byť len spoje liniek R a školské spoje.

Počas prvého štrajku, ktorý trval dve hodiny, mali ľudia najväčší problém dostať sa do zdravotníckych zariadení.
Počas stredajšieho štrajku preto Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vypravil autobus s označením H, ktorý premáva na trase Staničné námestie - Námestie osloboditeľov - Nová nemocnica – Železníky - Stará nemocnica - Námestie osloboditeľov- Staničné námestie.
„Autobusy na tejto trase budú premávať minimálne v 15-minútových intervaloch a budú zastavovať na všetkých zastávkach, ktoré sa nachádzajú na tejto trase,“ uviedol generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák.
Jeho optimizmus bol predčasný. Po prvom spoji "H" pred pol deviatou sa na ďalší čakalo podľa cestujúcich na zastávke skoro hodinu.
„Že každých pätnásť minút ide, kdeže. Potrebujem sa dostať na univerzitu tretieho veku. Prišla som od Rožňavy, do takéhoto počasia. Cítim s nimi, že majú problémy, ale treba to riešiť hore u kompetentných. Som z toho smutná. Stojím tu už veľmi dlho a žiadne H zatiaľ neprišlo,“ hnevala sa pani Valéria, ktorú o jedinom premávajúcom spoji informovali na zastávke mestskí policajti.

Predseda predstavenstva DPMK a riaditeľ magistrátu Marcel Čop potvrdil, že vodiči sa zrejme pod tlakom rozhodli na túto linku napokon nenastúpiť.
Už to vyzeralo, že na tejto mimoriadnej linke bude premávať jediný autobus. Ten dorazil na stanicu po deviatej. Jeden zo štrajkujúcich sa zrejme snažil aj tohto vodiča presvedčiť, aby ďalej nepokračoval. Márne. Aj s desiatkami cestujúcich vyrazil o 9.20 do nemocníc.
Presne v tom čase sa Čop dozvedel, že sa predsa len podarilo zabezpečiť ďalších dvoch vodičov na túto linku.
Situáciu v meste komplikovalo zlé počasie
Košičania, ktorí sa rozhodli, že cestu do práce alebo školy budú ráno absolvovať pešo, to ľahké nemali. V meste vládlo zlé počasie, bolo chladno, fúkal vietor a občas pršalo.

Mnohí ľudia, ktorí do práce chodia neskôr, napríklad na deviatu, na svoje pracoviská dorazili už pred ôsmou. Radšej si privstali, aby stihli posledné ranné spoje mestskej hromadnej dopravy (MHD).
„Taxík som si ani neplánovala volať, lebo po skúsenostiach z predchádzajúceho štrajku mi bolo jasné, že by som sa ho asi veľmi rýchlo nedočkala. Tak som si nastavila budík radšej skôr," vysvetlila nám pani Katka.
Na konečnej na Sídlisku KVP bolo odstavených asi šestnásť autobusov. Vodiči nám povedali, že štrajk podporujú a zotrvajú v ňom tak dlho, ako bude potrebné.
Mnohí Ťahanovčania o štrajku nevedeli
Mnohí obyvatelia Sídliska Ťahanovce, ktorí v stredu plánovali využiť MHD, o štrajku nevedeli. Ako obvykle postávali na zastávkach s pohľadom upretým v smere očakávaného príchodu autobusu. Čoraz častejšie pozerali na hodinky alebo kontrolovali vývesku, na ktorej sú vyznačené odchody spojov.
Keď sme im povedali, že do 12. hodiny žiadny autobus nepríde, z ich tvárí sa dal vyčítať šok.
„Zase? A prečo? A čo my teraz? Ako sa mám dostať do práce?" zareagoval štyridsiatnik, ktorý postával na zastávke Hanojská. Potom vybral mobil a kamsi volal.
„Hmm, tak to asi pôjdem do mesta peši. Vezmem to cez Aničku," dodala pani s ruksakom na chrbte, ktorej zrejme takáto forma turistiky neprekážala. Dodala, že požiadavky štrajkujúcich vodičov chápe.
Rovnaký postoj zaujal aj muž, ktorý stál v hlúčiku na zastávke Budapeštianska.
„Áno, mali by im niečo pridať, podľa toho, koľko som čítal v novinách, že zarábajú. Ale tento štrajk mohli zorganizovať trochu inak. Ak vedeli, že nebudú jazdiť, toľko práce si mohli dať, že by obišli všetky zastávky a rozvešali oznamy, aby tam ľudia nepostávali ako blbí. Toto im zazlievam," povedal a tiež vybral mobil, aby kamsi volal.
„Zohnať taxík je dnes veľký problém," povedala nám žena, ktorá ho mala stále pri uchu. „Budem musieť zavolať nejakému známemu, lebo najneskôr do hodiny musím byť na Železníkoch."
Všade postávali cestujúci
Na konečnej zastávok na Sídlisku Ťahanovce, ktorá je na konci Americkej triedy, stálo okolo 8.15 hod. asi 10 autobusov a ďalšie prichádzali.
V niektorých odstavených sedeli vodiči, iní postávali v hlúčiku a diskutovali.
Povedali nám, že veria v úspech ich akcie a že ich veľmi mrzí, ak si to odnesú aj nevinní cestujúci.
Na konečnej stálo aj vozidlo mestskej polície. Ako nám povedali jeho dvaja pasažieri, dohliadajú na poriadok.
Keď sme okolo 8.30 zo sídliska odchádzali, prešli sme celú autobusovú trasu.
Na každej zastávke od Americkej triedy až po zastávku Sofijská postávalo niekoľko cestujúcich, ktorí zjavne o štrajku nič nevedeli.
Problém videl v neinformovanosti
Pán Jozef z mestskej časti Košice-Sever čakal na konečnej zastávke Havlíčkova ráno po ôsmej na električku, ale zbytočne. „Kto nás o tom informoval? Kedy? Je to bezohľadná drzosť. Či my cestujúci môžeme za to, čo sa tam deje?“ rozčuľoval sa.
„Ja napríklad potrebujem ísť k zubárovi. No a ako sa tam dostanem?“ pýtal sa, pretože potreboval ísť na stanicu a nevedel, ako sa tam dostane.
„A kto je na vine? Kto platí mzdy týmto ľuďom? Ja? Ja platím cestovné. Veď to je choré, na hlavu postavené,“ hneval sa.
Podľa neho však nie sú na vine zamestnanci podniku. „Tí sú len otroci, ktorí to robia,“ myslí si. „Keď iní ľudia majú vysoké mzdy, tak prečo ostatní majú robiť otrokov?“
Dôchodca rozmýšľal, že si vezme taxík: „Kde ja pôjdem pešo na Krivú, veď to tam kedy dôjdem, o dve hodiny?“
Problém videl najmä v nedostatočnej informovanosti. Keď prišiel na zastávku, informačná tabuľa podľa neho uvádzala, že električka na Staničné námestie pôjde o dve minúty.
„Potom bolo napísané, že o osem minút. Teraz je tam o päť minút. Tak som zvedavý, kedy príde.“
Nerozumie, prečo sa na informačnej tabuli neuvádza, že električky nechodia.
„Mali by tam napísať štrajk a nič. Veď to je drzosť voči ľuďom, ktorí si platia cestovné lístky. Za tri zastávky zaplatíte pol eura. Ja sa vás pýtam, sú k tomu adekvátne služby?“
V Košiciach býva už 50 rokov, ale také niečo, ako tvrdí, ešte nezažil.
„Robil som v U. S. Steele, ale aj keď boli záveje, električky chodili. A keď nechodili, tak prišla náhradná doprava,“ dodal s tým, že za celý ten čas nikdy štrajk nebol.
Učiteľka poslala sťažnosť na magistrát
K aktuálnej situácii sa vyjadrila aj učiteľka telesnej výchovy, ktorá zaslala svoju reakciu na magistrát.
Na deň štrajku bolo totiž naplánované atletické podujatie šesť- až jedenásťročných detí pod názvom Čokoládová tretra.
„Detičky majú cestovať zo základných škôl z celých Košíc a jeho okolia. Registrovaných je zhruba 700 až 800 žiakov. Každá škola má zabezpečený pedagogický dozor, aby skupinu malých šesť- až jedenásťročných detí dopravil mestskou dopravou na 9.00 hod. na podujatie. Čokoládová tretra sa pripravuje niekoľko mesiacov. Koho potrestáte? Ja vám odpoviem. Telocvikárov, ktorí pripravujú deti na súťaž, rodičov súťažiacich, pedagogický dozor a samotných žiakov,“ uviedla rozhorčená učiteľka.
„Ak máte doma vlastné šesťročné deti, dúfam, že si uvedomíte, čo ste im urobili svojím štrajkom,“ dodala.
Informácie od policajtov
Mestskí policajti usmerňovali cestujúcich na niekoľkých zastávkach. Konali tak po žiadosti od mesta.
„Väčšinou sú to starší ľudia, čo si nevedeli na internete prečítať, že bude štrajk. Aj jedného maturanta sme tu mali, keď som mu povedal, že MHD nejde, povedal, že zavolá kamarátovi a ten po neho príde. Nemal som tu nahnevaných ľudí, skôr si vzdychli, že už zase štrajkujú,“ zhodnotil situáciu hodinu po začatí štrajku mestský policajt.
Nestíhal na maturitnú skúšku
Tak ako počas prvého štrajku, aj teraz mali najväčšie problémy dostať sa do cieľa študenti a dôchodcovia.
„Z Prešova som prišiel vlakom. O deviatej maturujem, ale ako sa dostanem do školy zatiaľ neviem, asi trošku nestíham. Hádam ma komisia presunie na koniec,“ skonštatoval maturant Daniel zo SOŠ Ostrovského.
O štrajku vôbec netušila dôchodkyňa Mária, do Košíc pricestovala z Kysaku.
„Až do dvanástej? Veď minule štrajkovali len od siedmej do deviatej a ja sa teraz potrebujem dostať k lekárovi, k amfiteátru a zas naspäť. Nepodporujem ich, nedržím im palce, skomplikovali život starým ľudom, mali by to riešiť iným spôsobom. Mali by im zvýšiť tie platy a bol by pokoj. Keď málo zarábajú a veľa robia treba im pridať, ale mali myslieť aj na maturantov a fanúšikov hokeja.“
Na zastávke pred košickou stanicou frflala aj Veronika z Popradu, ktorú čakala v škole skúška: „Dúfali sme so spolužiačkami, že stihneme aspoň posledný autobus, tak hádam ešte príde, inak sa do školy nedostaneme a môžeme ísť rovno domov.“
Zákonný alebo nezákonný
Polaček odborárom opäť vyčítal neskoré oznámenie štrajku.
„Ja som sa o štrajku dozvedel včera (v utorok) o jednej popoludní. Veľmi ma mrzí, že odborári nie sú ochotní dodržiavať základné atribúty zákona, ktorý hovorí o troch pracovných dňoch, aby samospráva, ale aj záchranné zložky dokázali zabezpečiť všetko to, čo dokáže štrajk spôsobiť. Z ľudí sa stali rukojemníci.“
Odborári nezákonnosť štrajku opäť popreli.
„My podľa ústavy nemáme povinnosť oznamovať štrajk tri dni vopred,“ skonštatoval predseda základnej odborovej organizácie vodičov pri DPMK Ivan Horváth.
„O zákonnosti a nezákonnosti štrajku v tejto republike rozhodujú súdy, nie vedenie mesta, ani akciovej spoločnosti. Vnímame to ako zastrašovanie. Zapojili sa nielen vodiči, ale aj údržbári a technicko-hospodárski pracovníci,“ reagovala predsedníčka základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMK Andrea Vindišová na utorkovú reakciu generálneho riaditeľa DPMK Vladimíra Padyšáka, ktorý vyhlásil, že „v prípade účasti zamestnancov na nezákonnom štrajku vyvodí DPMK, a. s., voči každému osobnú zodpovednosť“.
Škody ešte nie sú vyčíslené
„Verejne som sa postavil pred zamestnancov, povedal som, ako budú veci fungovať, dal som záruku, že 1. júla odkomunikujeme celý proces zmien v DPMK. Chceme predložiť štvorročné ozdravenie, ale aj štvorročné postupné navyšovanie platov tak, ako sa patrí a sluší. Mám od vodičov správy, že sú pod tlakom a museli sa zapojiť,“ vysvetľoval primátor.
O odpovedi na otázku, čo sa bude diať, ak sa frekvencia štrajkov do 1. júla, kedy predstúpi pred zamestnancov, zvýši, nechcel polemizovať.
„Reagovať na to bude musieť DPMK, ktorý je štrajkmi finančne poškodzovaný. Napríklad, ak nám po ukončení štrajku zrazu vyštartujú všetky električky naraz, platíme obrovské pokuty za nábehovú krivku, ktorá vznikne,“ vysvetlil primátor.
Podľa jeho slov DPMK ešte nemá vyčíslené škody po prvom štrajku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári