KOŠICE. Nedávno vypovedala košická radnica všetky nájomné zmluvy na zabratie verejného priestoru v centre mesta uzavreté na dobu neurčitú.
„Mesto Košice pristúpilo k redukcii reklamných stavieb na jeho území s cieľom zníženia reklamného smogu, ktorý výrazne degraduje kvalitu mestského priestoru. V priestore mestskej pamiatkovej rezervácie a jej ochranného pásma je problematika reklamnej tvorby riešená a posudzovaná v špecifických nárokoch, v zmysle ochrany historickej architektúry,“ informoval Miroslav Mižák z Útvaru hlavného architekta (ÚHA).
ÚHA: Vytvárajú bariéru
Zoskupovanie rôznych reklamných pútačov, trojrozmerných prvkov a podobného sortimentu na verejnom priestranstve v pamiatkovom území je podľa ÚHA neprijateľné z viacerých dôvodov.
„Takéto reklamné zariadenia vytvárajú pred fasádami kultúrnych pamiatok, ako aj v ich prechodových a dvorových častiach, nevhodnú bezpečnostnú bariéru pre chodcov, prehusťujúcu, obmedzujúcu a zužujúcu frekventovaný komunikačný priestor. Vonkajšia exteriérová reklama sa nesmie stať vizuálnou clonou pri vnímaní historickej uličnej zástavby z blízkych i ďalekých pohľadov,“ vysvetľuje Mižák.
Lacná reklama
Každé umiestnenie mobilnej vonkajšej reklamy na území pamiatkovej rezervácie vytvára totiž nevhodný príklad pre majiteľov ďalších obchodných prevádzok.
„Tí sa snažia prezentovať vlastné obchodné aktivity v historickom jadre rôznymi reklamnými formami, ktorých prevedenie je vo väčšine prípadov na nízkej estetickej úrovni a svojím materiálovým a dizajnovým riešením nepatria do uličného priestoru historického jadra,“ tvrdí Mižák.
Za riešením je aj prijatá koncepcia odstraňovania bariér na verejných priestoroch mesta pre slabozrakých, nevidiacich a inak zdravotne postihnutých občanov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Košíc nájdete na košickom Korzári