Korzár logo Korzár Košice

Košická župa a rezort dopravy sa sporia o vlaky

Terminál v Moldave nad Bodvou neprináša podľa KSK úžitok.

Terminál v Moldave nad BodvouTerminál v Moldave nad Bodvou (Zdroj: Adrian Forrai)

KOŠICE. Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou neprináša podľa vedenia Košického samosprávneho kraja (KSK), ako aj krajského zastupiteľstva taký úžitok, ako by mal.

KSK vidí problém v nízkom počte prepravených osôb, malom počte vlakov a nedostatočnom vlakovom spojení.

Samosprávny kraj tvrdí, že odstránil súbežné autobusové spoje, naopak, ministerstvo dopravy oponuje, že pre zvýšenie počtu vlakov na trati medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou kraj nenaplnil svoj záväzok.

Košickí krajskí poslanci na ostatnom rokovaní koncom apríla uznesením zaviazali predsedu kraja, aby rokoval s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR o napĺňaní pôvodného zámeru projektového riešenia terminálu, najmä o rozsahu osobnej dopravy a elektrifikácie trate od Hanisky po Moldavu nad Bodvou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Župa predložila návrh

KSK v stredu informoval, že v minulosti predložil ministerstvu dopravy ako objednávateľovi vlakových liniek za štát návrh na posilnenie vlakových spojení o 30 percent iným železničným dopravcom.

"Okrem toho sme niekoľkokrát oslovili ministerstvo so žiadosťou o zlepšenie dopravnej ponuky v Moldave nad Bodvou. Vo februári sme za týmto účelom žiadali ministra o rokovanie. O stretnutie však neprejavil záujem a v odpovedi ministerstvo uviedlo, že neplánuje posilniť dopravu na tejto trati," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.

Mal slúžiť od roku 2015

Terminál v Moldave nad Bodvou má ako integrovaný dopravný systém slúžiť od konca roka 2015 pre železničnú, autobusovú, automobilovú, cyklistickú aj pešiu dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Terminál v Moldave neprináša úžitok. Miliónová investícia sa míňa účinku Čítajte 

Košický kraj deklaruje, že skoordinoval autobusovú dopravu so železničnou a odstránil súbežné spoje.

Cestujúci však majú rastúci záujem o vlaky.

Podľa štatistík KSK v roku 2015 prepravili železnice na tejto trati týždenne 2079 ľudí, vlani počet narástol na 5396.

V autobusovej doprave počet prepravených cestujúcich klesol.

Za rok 2015 ich bolo týždenne 19 176, o tri roky neskôr už len 15 786.

Pridali šesť

Ministerstvo dopravy v reakcii uviedlo, že už naplnilo svoj záväzok, ktorý dalo na rokovaniach s košickým vyšším územným celkom.

Jeho obsahom bolo podľa rezortu k pôvodne ôsmim vlakom pridať ďalších šesť, čo sa uskutočnilo podľa dohody, to znamená od cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti v decembri 2015.

"V cestovnom poriadku pre obdobie 2015/2016 boli dokonca tieto "samosprávne" vlaky aj publikované, avšak s poznámkou že budú premávať až odo dňa vyhlásenia. KSK však svoj záväzok do dnešného dňa nezrealizoval. Malo sa tak udiať eliminovaním súbežných autobusových spojov na linke Moldava - Košice a pretrasovaním existujúcich spojov na terminál v Moldave. Preto prípadné zvýšenie vlakovej dopravy je v rukách KSK, ktorý by mal dostáť svojmu záväzku a naplniť tak cieľ harmonizovania autobusovej a železničnej dopravy," uviedol odbor komunikácie ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

Konštatoval ďalej, že trať medzi Moldavou nad Bodvou a Košicami je jedna z troch, ktoré sa rezort dopravy chystá liberalizovať, a takisto sa aktívne pripravuje aj elektrifikácia tejto trate.

Doprava len do 75 obcí

KSK poukazuje ďalej na to, že zo 440 obcí a miest v kraji má aspoň jednu železničnú zastávku 122.

železničná doprava je však zabezpečená len pre 75 obcí.

"Z celkovo 150 železničných zastávok alebo staníc v našom kraji je až 56 nevyužívaných. Osobná doprava bola zastavená na všetkých regionálnych tratiach v Košickom kraji. Konkrétne medzi Moldavou nad Bodvou a Medzevom, Plešivcom a Slavošovcami, Plešivcom a Muráňom, Rožňavou a Dobšinou, Spišskou Novou Vsou a Levočou, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, Trebišovom a Vranovom nad Topľou, Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi. Takisto nepremávajú osobné vlaky na traťových úsekoch Moldava nad Bodvou - Plešivec - Jesenské a Košice - Kechnec," informoval Radovan Hužvík z odboru dopravy Úradu KSK.

Trnka: Regionálne železnice pod samosprávne kraje

"Vzhľadom na takýto vývoj je na mieste otvoriť otázku decentralizácie, minimálne v oblasti regionálnych železníc. Som presvedčený, že ak by regionálne železnice spadali pod samosprávne kraje, priniesli by oveľa viac výhod pre obyvateľov," konštatoval Trnka.

TIOP v Moldave nad Bodvou začali železnice stavať ako pilotný projekt v rámci Slovenska ešte v roku 2007.

Cestujúci ho využívajú už štvrtý rok, pričom jeho sprevádzkovaním sa mala nahradiť nevyhovujúca autobusová stanica a zlepšiť prístup obyvateľov k železničnej doprave.

Vlaky

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. V Malackách vybudovali čajové impérium
  3. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  4. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  5. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  6. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. V Malackách vybudovali čajové impérium
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  7. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 28 835
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 401
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 8 858
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 5 660
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 434
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 284
  7. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 4 218
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 757
  1. Vladimír Zervan: Ficov úpadok
  2. Tomáš Kuvik: Veľká cena Azerbajdžanu 2025 – Pred štartom bitky v Baku
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran.
  4. Juraj Droppa: Malé konštrukčné chyby v školskej reforme
  5. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  6. Michal Dolňan: Keď generálny prokurátor odkazuje predsedovi vlády, ktorý odkázal jemu...
  7. Miroslav Daniš: Parlamentná demokracia ? ZABUDNITE !!!
  8. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 10
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 94 340
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 224
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 508
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 511
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 145
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 070
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 945
  8. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia ! 4 080
  1. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  2. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  3. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  4. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  5. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  6. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu