Korzár logo Korzár Košice

Košická župa a rezort dopravy sa sporia o vlaky

Terminál v Moldave nad Bodvou neprináša podľa KSK úžitok.

Terminál v Moldave nad BodvouTerminál v Moldave nad Bodvou (Zdroj: Adrian Forrai)

KOŠICE. Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou neprináša podľa vedenia Košického samosprávneho kraja (KSK), ako aj krajského zastupiteľstva taký úžitok, ako by mal.

KSK vidí problém v nízkom počte prepravených osôb, malom počte vlakov a nedostatočnom vlakovom spojení.

Samosprávny kraj tvrdí, že odstránil súbežné autobusové spoje, naopak, ministerstvo dopravy oponuje, že pre zvýšenie počtu vlakov na trati medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou kraj nenaplnil svoj záväzok.

Košickí krajskí poslanci na ostatnom rokovaní koncom apríla uznesením zaviazali predsedu kraja, aby rokoval s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR o napĺňaní pôvodného zámeru projektového riešenia terminálu, najmä o rozsahu osobnej dopravy a elektrifikácie trate od Hanisky po Moldavu nad Bodvou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Župa predložila návrh

KSK v stredu informoval, že v minulosti predložil ministerstvu dopravy ako objednávateľovi vlakových liniek za štát návrh na posilnenie vlakových spojení o 30 percent iným železničným dopravcom.

"Okrem toho sme niekoľkokrát oslovili ministerstvo so žiadosťou o zlepšenie dopravnej ponuky v Moldave nad Bodvou. Vo februári sme za týmto účelom žiadali ministra o rokovanie. O stretnutie však neprejavil záujem a v odpovedi ministerstvo uviedlo, že neplánuje posilniť dopravu na tejto trati," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.

Mal slúžiť od roku 2015

Terminál v Moldave nad Bodvou má ako integrovaný dopravný systém slúžiť od konca roka 2015 pre železničnú, autobusovú, automobilovú, cyklistickú aj pešiu dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Terminál v Moldave neprináša úžitok. Miliónová investícia sa míňa účinku Čítajte 

Košický kraj deklaruje, že skoordinoval autobusovú dopravu so železničnou a odstránil súbežné spoje.

Cestujúci však majú rastúci záujem o vlaky.

Podľa štatistík KSK v roku 2015 prepravili železnice na tejto trati týždenne 2079 ľudí, vlani počet narástol na 5396.

V autobusovej doprave počet prepravených cestujúcich klesol.

Za rok 2015 ich bolo týždenne 19 176, o tri roky neskôr už len 15 786.

Pridali šesť

Ministerstvo dopravy v reakcii uviedlo, že už naplnilo svoj záväzok, ktorý dalo na rokovaniach s košickým vyšším územným celkom.

Jeho obsahom bolo podľa rezortu k pôvodne ôsmim vlakom pridať ďalších šesť, čo sa uskutočnilo podľa dohody, to znamená od cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti v decembri 2015.

"V cestovnom poriadku pre obdobie 2015/2016 boli dokonca tieto "samosprávne" vlaky aj publikované, avšak s poznámkou že budú premávať až odo dňa vyhlásenia. KSK však svoj záväzok do dnešného dňa nezrealizoval. Malo sa tak udiať eliminovaním súbežných autobusových spojov na linke Moldava - Košice a pretrasovaním existujúcich spojov na terminál v Moldave. Preto prípadné zvýšenie vlakovej dopravy je v rukách KSK, ktorý by mal dostáť svojmu záväzku a naplniť tak cieľ harmonizovania autobusovej a železničnej dopravy," uviedol odbor komunikácie ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

Konštatoval ďalej, že trať medzi Moldavou nad Bodvou a Košicami je jedna z troch, ktoré sa rezort dopravy chystá liberalizovať, a takisto sa aktívne pripravuje aj elektrifikácia tejto trate.

Doprava len do 75 obcí

KSK poukazuje ďalej na to, že zo 440 obcí a miest v kraji má aspoň jednu železničnú zastávku 122.

železničná doprava je však zabezpečená len pre 75 obcí.

"Z celkovo 150 železničných zastávok alebo staníc v našom kraji je až 56 nevyužívaných. Osobná doprava bola zastavená na všetkých regionálnych tratiach v Košickom kraji. Konkrétne medzi Moldavou nad Bodvou a Medzevom, Plešivcom a Slavošovcami, Plešivcom a Muráňom, Rožňavou a Dobšinou, Spišskou Novou Vsou a Levočou, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, Trebišovom a Vranovom nad Topľou, Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi. Takisto nepremávajú osobné vlaky na traťových úsekoch Moldava nad Bodvou - Plešivec - Jesenské a Košice - Kechnec," informoval Radovan Hužvík z odboru dopravy Úradu KSK.

Trnka: Regionálne železnice pod samosprávne kraje

"Vzhľadom na takýto vývoj je na mieste otvoriť otázku decentralizácie, minimálne v oblasti regionálnych železníc. Som presvedčený, že ak by regionálne železnice spadali pod samosprávne kraje, priniesli by oveľa viac výhod pre obyvateľov," konštatoval Trnka.

TIOP v Moldave nad Bodvou začali železnice stavať ako pilotný projekt v rámci Slovenska ešte v roku 2007.

Cestujúci ho využívajú už štvrtý rok, pričom jeho sprevádzkovaním sa mala nahradiť nevyhovujúca autobusová stanica a zlepšiť prístup obyvateľov k železničnej doprave.

Vlaky

Ilustračné foto

Vlaky by mohli začať premávať v auguste.


TASR 1
Martin Pekár.

Reformy sú nevyhnutné, ale prichádzajú neskoro, tvrdí hnutie.


TASR 12

Najčítanejšie na Košice Korzár

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 391
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 615
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 807
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 486
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 098
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 069
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 032
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 834
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  2. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  3. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  4. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  5. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  6. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  7. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  8. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 20 745
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 625
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 391
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 713
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 5 986
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 832
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 725
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 466
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  2. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  3. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  4. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  5. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  6. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  7. Viktor Pamula: Nepodporuj Ukrajinu, zlepši svoje okolie
  8. Eva Bachletová: Nemám rada zbrane
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 20 745
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 625
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 391
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 713
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 5 986
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 832
  7. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 5 725
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 466
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu