Korzár logo Korzár Košice
Štvrtok, 20. jún, 2019 | Meniny má Valéria
Nájdete nás na webe

Košická župa a rezort dopravy sa sporia o vlaky

Terminál v Moldave nad Bodvou neprináša podľa KSK úžitok.

Terminál v Moldave nad BodvouTerminál v Moldave nad Bodvou(Zdroj: Adrian Forrai)

KOŠICE. Terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP) Moldava nad Bodvou neprináša podľa vedenia Košického samosprávneho kraja (KSK), ako aj krajského zastupiteľstva taký úžitok, ako by mal.

KSK vidí problém v nízkom počte prepravených osôb, malom počte vlakov a nedostatočnom vlakovom spojení.

Samosprávny kraj tvrdí, že odstránil súbežné autobusové spoje, naopak, ministerstvo dopravy oponuje, že pre zvýšenie počtu vlakov na trati medzi Košicami a Moldavou nad Bodvou kraj nenaplnil svoj záväzok.

Košickí krajskí poslanci na ostatnom rokovaní koncom apríla uznesením zaviazali predsedu kraja, aby rokoval s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR o napĺňaní pôvodného zámeru projektového riešenia terminálu, najmä o rozsahu osobnej dopravy a elektrifikácie trate od Hanisky po Moldavu nad Bodvou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Župa predložila návrh

KSK v stredu informoval, že v minulosti predložil ministerstvu dopravy ako objednávateľovi vlakových liniek za štát návrh na posilnenie vlakových spojení o 30 percent iným železničným dopravcom.

"Okrem toho sme niekoľkokrát oslovili ministerstvo so žiadosťou o zlepšenie dopravnej ponuky v Moldave nad Bodvou. Vo februári sme za týmto účelom žiadali ministra o rokovanie. O stretnutie však neprejavil záujem a v odpovedi ministerstvo uviedlo, že neplánuje posilniť dopravu na tejto trati," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.

Mal slúžiť od roku 2015

Terminál v Moldave nad Bodvou má ako integrovaný dopravný systém slúžiť od konca roka 2015 pre železničnú, autobusovú, automobilovú, cyklistickú aj pešiu dopravu.

Prečítajte si tiež: Terminál v Moldave neprináša úžitok. Miliónová investícia sa míňa účinku

Košický kraj deklaruje, že skoordinoval autobusovú dopravu so železničnou a odstránil súbežné spoje.

Cestujúci však majú rastúci záujem o vlaky.

Podľa štatistík KSK v roku 2015 prepravili železnice na tejto trati týždenne 2079 ľudí, vlani počet narástol na 5396.

V autobusovej doprave počet prepravených cestujúcich klesol.

Za rok 2015 ich bolo týždenne 19 176, o tri roky neskôr už len 15 786.

Pridali šesť

Ministerstvo dopravy v reakcii uviedlo, že už naplnilo svoj záväzok, ktorý dalo na rokovaniach s košickým vyšším územným celkom.

Jeho obsahom bolo podľa rezortu k pôvodne ôsmim vlakom pridať ďalších šesť, čo sa uskutočnilo podľa dohody, to znamená od cestovného poriadku, ktorý vstúpil do platnosti v decembri 2015.

"V cestovnom poriadku pre obdobie 2015/2016 boli dokonca tieto "samosprávne" vlaky aj publikované, avšak s poznámkou že budú premávať až odo dňa vyhlásenia. KSK však svoj záväzok do dnešného dňa nezrealizoval. Malo sa tak udiať eliminovaním súbežných autobusových spojov na linke Moldava - Košice a pretrasovaním existujúcich spojov na terminál v Moldave. Preto prípadné zvýšenie vlakovej dopravy je v rukách KSK, ktorý by mal dostáť svojmu záväzku a naplniť tak cieľ harmonizovania autobusovej a železničnej dopravy," uviedol odbor komunikácie ministerstva.

Konštatoval ďalej, že trať medzi Moldavou nad Bodvou a Košicami je jedna z troch, ktoré sa rezort dopravy chystá liberalizovať, a takisto sa aktívne pripravuje aj elektrifikácia tejto trate.

Doprava len do 75 obcí

KSK poukazuje ďalej na to, že zo 440 obcí a miest v kraji má aspoň jednu železničnú zastávku 122.

železničná doprava je však zabezpečená len pre 75 obcí.

"Z celkovo 150 železničných zastávok alebo staníc v našom kraji je až 56 nevyužívaných. Osobná doprava bola zastavená na všetkých regionálnych tratiach v Košickom kraji. Konkrétne medzi Moldavou nad Bodvou a Medzevom, Plešivcom a Slavošovcami, Plešivcom a Muráňom, Rožňavou a Dobšinou, Spišskou Novou Vsou a Levočou, Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím, Trebišovom a Vranovom nad Topľou, Bánovcami nad Ondavou a Veľkými Kapušanmi. Takisto nepremávajú osobné vlaky na traťových úsekoch Moldava nad Bodvou - Plešivec - Jesenské a Košice - Kechnec," informoval Radovan Hužvík z odboru dopravy Úradu KSK.

Trnka: Regionálne železnice pod samosprávne kraje

"Vzhľadom na takýto vývoj je na mieste otvoriť otázku decentralizácie, minimálne v oblasti regionálnych železníc. Som presvedčený, že ak by regionálne železnice spadali pod samosprávne kraje, priniesli by oveľa viac výhod pre obyvateľov," konštatoval Trnka.

TIOP v Moldave nad Bodvou začali železnice stavať ako pilotný projekt v rámci Slovenska ešte v roku 2007.

Cestujúci ho využívajú už štvrtý rok, pričom jeho sprevádzkovaním sa mala nahradiť nevyhovujúca autobusová stanica a zlepšiť prístup obyvateľov k železničnej doprave.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Košice Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sa vekom menia chute? Kozí syr nám zachutí až pred tridsiatkou
  2. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  3. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  5. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  6. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  7. Keď ide o kožu
  8. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  10. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  2. OMV poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  3. Tenisový turnaj o pohár dekana SvF STU 2019
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  7. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  8. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  9. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  10. Noerr has done it again!
  1. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 15 161
  2. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 14 237
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 13 716
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 13 049
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 9 881
  6. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 6 217
  7. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 5 076
  8. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 865
  9. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 2 288
  10. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo 2 210

Téma: Vlaky


Neprehliadnite tiež

Komentár Jaroslava Vrábeľa

Ak zablokujú prvých dvoch mužov Košíc, všetci akcionári vodární prehrajú

Spoločnosť sa pred Polačekom a Gibódom bráni PR kampaňou aj strašením.

Akcionárska štruktúra Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti.

Kauza Shark: Prokurátor zastavil stíhanie prvého z obvinených

Košičan zaplatil daňový dlh a oľutoval svoje konanie.

Policajti privádzajú na súd mužov, zadržaných v rámci akcie Shark

Prešovské mestské spoločnosti majú nových šéfov a manažérov

Janus nebude šéfom predstavenstva DPMP, strieda ho Jaš.

Predseda predstavenstva Technických služieb mesta
Prešov Milan Toth (vpravo) ostáva vo funkcii, Peter Janus (vľavo) na rovnakej pozícii v DPMP končí.
Milana Tótha.

Obmedzili otváracie hodiny pre autoumyvárne. Len na Sídlisku KVP

Pre podnik Rašiho sesternice chceli meniť pravidlá pre celé mesto.

Poslanci sa nevedeli dohodnúť, či kvôli problému na jednom sídlisku obmedziť autoumyvárne v celom meste.

Hlavné správy zo Sme.sk

Čaputová zaplatí za predchodcov, kanceláriu to vyjde draho

Prezidentská kancelária zaplatila za právne služby už asi stotisíc eur.

Zuzana Čaputová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa zosmiešnil a on si takéto traumy pamätá

Ako pokračuje smutný cirkus okolo sudcov Ústavného súdu.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Slovensko si zaslúži, aby Fico osamel

Pellegrini u Druckera bude osožný pre všetkých.

Peter Tkačenko

Pozrite si trailer k dokumentu Neverili SME (video)

Neuveriteľný dokument o návštevníkoch v redakcii SME.

Trailer Neverili SME

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop